تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798329982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خواسته رسانه های معاند و لزوم هوشیاری مردم در حادثه مهاباد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خواسته رسانه های معاند و لزوم هوشیاری مردم در حادثه مهاباد آنچه در حوادثی نظیر حادثه تلخ مهاباد روی داد و ممکن است در آینده نیز در هر نقطه ای دیگر از کشور به وقوع بپیوندد نقش رسانه های بیگانه و معاند نظام در تحریک مردم برای ایجاد بلوا و ناآرامی در کشور و لزوم هوشیاری مردم در این گونه حوادث را یادآور می شود.


مرگ تاسف بار دختری به نام فریناز خسروانی در یک حادثه اجتماعی در هر جای دنیا ممکن است روی دهد ولی آنچه در این حادثه بسیار با اهمیت است نقش رسانه های بیگانه و سایت های وابسته به معاندین و جولان آنها در فضای مجازی در این حادثه بود که قصد داشتند این حادثه را به یک بحران سیاسی در منطقه مبدل کنند و با بهره برداری سیاسی از نام مهاباد آن را به تدریج در سایر شهرهای کردنشین نیز گسترش دهند.
رصد کردن و تاملی کوتاه بر عملکرد این سایت ها و رسانه ها که در میان آنها نقش بی بی سی و صدای امریکا بسیار پررنگتر از سایرین بوده و به نوعی در این حوادث تبدیل به آتش بیار معرکه شده بودند نشان داد که آنها همواره در کمین بروز چنین حوادثی در کشورما هستند.
در حادثه مهاباد نیز آنها بلافاصله با بهانه های واهی و انتشار اخباری ضد و نقیض و کاملا کذب از جمله با در پیش کشیدن وابستگی عامل این حادثه به نیروهای امنیتی و دولتی، اقدام به تجاوز و خودکشی قصد داشتند آن را از یک حادثه شخصی به یک حرکت کاملا سیاسی مبدل سازند.
این سایت ها حتی پس از وقوع حادثه به آتش کشیده شدن هتل تارا در مهاباد از پا ننشستند و پس از آن نیز با انتشار اخبار و شایعات مختلف قصد داشتند فضای این شهرستان را ملتهب و با تحریک مردم و بویژه جوانان آنها را دوباره وارد میدان کنند.
پس از این حادثه سایت های معاند در چندین نوبت با فراخوان عمومی از مردم مهاباد درخواست کردند تا با انجام حرکاتی چون تجمع، تحصن، راهپیمایی و حتی اعتصاب عمومی اعتراض خود را به حادثه هتل تارا نشان دهند و با آمدن به خیابان دست به ناآرامی بزنند.
آنها حتی در برخی موارد پا را بسیار فراتر گذاشته و از مردم شهرهای کردنشین درخواست کردند در حمایت از مردم مهاباد به خیابان ها آمده و دست به اعتراض بزنند.
همه این حرکات بی نتیجه و بدون ثمر این رسانه های معاند که شمار آنها کم هم نیستند خوشبختانه با هوشیاری و درایت مردم مهاباد و سایر شهرهای کردنشین عقیم ماند و به شکست انجامید و مردم این مناطق بدون توجه به خواسته های آنها در راستای حفظ و تثبیت بیش از پیش امنیت و آرامش شهر خود تلاش کردند، تلاشی که بدون شک در آینده به آبادانی، توسعه و پیشرفت این مناطق منجر خواهد شد.
مردم مهاباد و دیگر شهرهای کردنشین این منطقه پس از آنکه به ماهیت تبلیغات پوچ و کذب این رسانه ها پی برده و با انتشار خبرهای این حادثه از سوی رسانه های داخلی و مسوولان به واقعیات آنچه اتفاق افتاده بود پی بردند آنگاه دانستند که افراد فرصت طلب و رسانه هایی که دور از وطن نشسته و برای مردم این مناطق دایه بهتر از مادر شده اند چه اهداف شومی را در کنار سیل تبلیغات خود در حادثه مهاباد دنبال می کردند.
نکته ظریفی که پس از این حادثه باید به آن توجه کرد انتشار گسترده اخبار این حادثه از سوی رسانه ها و مسوولان مختلف از شهرستان گرفته تا مقامات بالاتر کشورمان بود که با نهایت تاسف این اخبار همگی پس از وقوع این حادثه منتشر شدند.
ای کاش مسوولان و دست اندرکاران سازو کاری را تعریف می کردند و بویژه مسوولان امنیتی، رسانه ای و سیاسی شهرها و استان های کشورمان را توجیه می کردند که پیش از وقوع حادثه به فکر پیشگیری از آن باشند نه پس از وقوع آن !
آیا واقعا اگر بلافاصله پس از مرگ فریناز و پیش از موج گسترده تبلیغات رسانه های بیگانه و بروز شایعات مختلف و جوسازی آنها در فضای این شهر مسوولان اقدام به اطلاع رسانی و شفاف سازی در مورد این حادثه می کردند چنین رویدادهای تلخی در مهاباد به وقوع می پیوست؟
بدون شک استفاده از نخبگان و معتمدان محلی و علما و روحانیون و نیز بهره گرفتن از رسانه قدرتمندی چون رادیو و تلویزیون مهاباد که در کمتر شهرستانی با چنین جمعیتی در کشور وجود دارد برای شفاف سازی در مورد مرگ فریناز پیش از وقوع این حادثه می توانست از بروز آن جلوگیری و یا از شدت آن بکاهد.
در اینجا ذکر این نکته نیز لازم است که نقش کارگروه تخصصی آموزش و اطلاع رسانی در مدیریت بحران که بیش از یک سال است با هدف اطلاع رسانی مناسب در مورد بروز بحران های مختلف در شهرستان مهاباد ایجاد شده در حادثه اخیر نیز بسیار کمرنگ بود.
یکی از مهمترین اهداف تشکیل این کارگروه، آگاهی بخشی و آموزش مردم توسط رسانه ها برای کاهش آثار و پیامدهای انواع بحران هاست که متاسفانه در حادثه اخیر مهاباد در این زمینه پیش از وقوع آن هیچگونه اقدامی از آنها مشاهده نشد.
مدیریت حادثه مسوولیت اولیه مقامات محلی، عالی و ملی برای مهار، کنترل و جبران آثار بحران هایی است که ممکن است در هر زمان و مکانی به وقوع بپیوندند.
یکی از مهمترین مسوولیت ها در این گونه حوادث اطلاع رسانی بموقع و شفاف از سوی مسوولان است که در صورت انجام به موقع آن می توان از بروز بسیاری از حوادثی از این دست بکاهد که در چند حادثه مشابه در سال های اخیر این مهم متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.
تجربه نشان داده است که شهرستان مهاباد و دیگر شهرهای کردنشین و مرزی آذربایجان غربی به دلیل همسایگی با چند کشور خارجی بویژه اقلیم کردستان عراق در چند دهه اخیر همواره آبستن حوادث و اتفاقات مختلفی بوده اند که دشمنان آن سوی مرزها همواره قصد داشتند به اینگونه حوادث رنگ و بوی سیاسی بدهند.
رسانه های بیگانه، گروهک های ضدانقلاب و معاندین نظام که در این گونه حوادث و اتفاقات همیشه یک پای ثابت آن بوده اند همواره قصد داشتند برای تحقق اهداف شوم خود به انتشار شایعات مختلف و دروغ پردازی بپردازند.
در سال های اخیر و با رشد روزافزون و خارج از قاعده فضاهای مجازی توجه به مدیریت رسانه ای در این گونه حوادث پیش و پس از هر حادثه از جایگاه با اهمیتی برخوردار است که باید مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.
مسوولان و مدیران هر استان و شهرستان باید بکوشند تا با بهره گیری از مدیریت رسانه ای هر منطقه که مطابق با آموزه های راهبردی مستمر بر شناسایی فرصت ها، تقویت نقاط قوت، پرهیز از تهدیدات و رفع نقاط ضعف استوار است از این رسانه ها به نحو شایسته ای بویژه در بحران های مختلف بهره ببرند مقوله ای که می توان به جرات گفت در کمتر نقطه ای از کشور مورد توجه مسوولان آن قرار گرفته است.
باید توجه کرد که رسانه ها همواره در معرض قضاوت افکار عمومی هستند و افکار عمومی با توجه به محصولات رسانه ها به طور مستمر آنها را ارزیابی می کنند از این رو در بروز حوادثی از این دست هرگز نباید نقش و اهمیت رسانه ها را فراموش کرد.
منوچهر صمدی
6185/2093



27/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن