تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798786422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تیشه معدن برپیکر نیمه جان منطقه گردشگری آبگرم محلات- مرتضی شاهوردی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تیشه معدن برپیکر نیمه جان منطقه گردشگری آبگرم محلات- مرتضی شاهوردی* تیشه آهنین و بدون برنامه معادن سنگ در محوطه منطقه نمونه گردشگری شهرستان محلات استان مرکزی ، پیکر چشمه های آبگرم را می آزارد.


چشمه های منحصر به فرد آبگرم محلات که از گذشته دور به عنوان شفابخش درد مفاصل زبانزد مردم خاص و عام کشور بوده است، درحال حاضر در معرض آسیب جدی ناشی از اقدامات معدنکاری است و مدد فوری مسوولان امر را برای نجات می طلبد.
در یک دهه گذشته منطقه300 هکتاری نمونه گردشگری محلات به کانون برداشت محصولات معدنی تبدیل شده به طوری که در کنار چشمه های آبگرم، تعداد هفت مجوز برداشت مواد معدنی صادر شده است.
کارشناسان بر این باورند که فعالیت معدنی در این منطقه تیشه بر ریشه صنعت گردشگری است و مجوزهای صادره برای برداشت معدنی فاقد مطالعات پایه و پیوست زیست محیطی و بدون استعلام و بررسی صادر شده و درحال حاضر پیشروی فعالیت های معدنکاری به حدی است که تا ارتفاعات چشمه های آبگرم را نیز در برگرفته است.
یکی از آسیب های جدی در این منطقه نمونه گردشگری این است که برخی از معدنکاران آبگرم درمانی را به حوضچه مخصوص کارگاه معدن خود هدایت و در مصارف خنک کردن ماشین آلات برش سنگ استفاده می کنند که باید از سوی مسوولان متولی چاره اندیشی شود.
آبگرم محلات در 15 کیلومتری شمال شرقی این شهرستان در نزدیکی روستای نینه از دهستان خورهه واقع شده که شامل چندین چشمه آب گرم است.
آب گرم با خواص درمانی در این منطقه با آبدهی و حجم جوشش بالا از چشمه ها بیرون می زند که گاهی دمای آب این چشمه ها به 100 درجه سانتیگراد نیز می رسد.
چشمه های آبگرم محلات دارای ترکیبات آب های سولفاته کلسیک است و شستشوی بدن با آب این چشمه ها موجب سلامتی جسم می شود و خواص زیادی را به همراه دارد.
استفاده از چشمه های آبگرم معدنی محلات سابقه باستانی داشته و امروزه نیز از شهرت زیادی در استان مرکزی و همچنین سراسر ایران برخوردار است.
چشمه های آبگرم محلات شامل شش چشمه به نام های شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا ، حکیم و روماتیسم است و به دلیل خاصیت آبدرمانی چشمه، در گذشته تاسیساتی بر فراز کوه و در محل مظهر چشمه ساخته شده که این مجتمع دارای دو مجموعه زنانه و مردانه است که هر یک دارای استخر شنا، وان و دوش های انفرادی می باشند.
آب این چشمه از ترکیب آب های سولفاته و کلسیک و از دسته آب های هیپورترمال است و در درمان بیماری های کبدی، صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش و بویژه بیماری های رماتیسمی استخوانی و پوستی بسیار مؤثر است.
15 استخر و چشمه شنا در آبگرم محلات با امکانات و کنترل بهداشتی در مرکز کشور با دسترسی بیش از 30 میلیون جمعیت در مسافت کمتر از 300 کیلومتر استان های اصفهان، تهران، قم ،مرکزی و لرستان سالیانه میزبان هزاران گردشگر است.
از اقدامات موثری که در کارگروه گردشگری استان مرکزی انجام شده توقف صدور هرگونه مجوز اکتشاف و بهره برداری معدنی، در منطقه نمونه گردشگری آبگرم محلات بوده که حداقل روند تخریبی در این سرمایه ملی را کندتر کرده است.
در شرایطی که کشور نیازمند احیای کانون های اشتغالزا و درآمدزایی است و شهرستان محلات نیز به عنوان قطب مهم گردشگری استان ازظرفیت آبگرم، پرورش گل و گیاه زینتی و آثار و بناهای باستانی و طبیعی بهره مند است باید در سایه تدبیر و همگرایی از حرکت های بی برنامه معدنکاری که لطمه بر زیرساخت های گردشگری می زند پرهیز شود و بر اساس برنامه ای دقیق زخم های وارد شده بر منطقه ناشی از برداشت های بی رویه معدنی التیام یابد.
موضوع صدور پروانه های اکتشاف و بهره برداری از معادن منطقه آبگرم، مشکلات بسیاری را به وجود آورده و موجب آسیب های جدی به صنعت گردشگری این منطقه شده و هم اینک دامنه ای از مشکلات نظیر تخریب دید بصری ،تغییر مسیر آب وکاهش آبدهی چشمه های آبگرم و خطرهای زیست محیطی را در منطقه آبگرم محلات ایجاد کرده است.
منطقه آبگرم محلات در سال 1385 به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب هیات دولت رسیده و می توان با برنامه ریزی های کاربردی و حساب شده، می توان از این منطقه برای توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری و آب درمانی مرکز کشور بهره گرفت.
* مسوول خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر خمین



27/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن