تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798707969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق نانوشته روحانی و اصولگرایان/ تغییرات قطعی در کابینه روحانی/توصیه‌هایی برای ترک میز مذاکره/ پایتخت‌خواری هم از راه رسید |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: توافق نانوشته روحانی و اصولگرایان/ تغییرات قطعی در کابینه روحانی/توصیه‌هایی برای ترک میز مذاکره/ پایتخت‌خواری هم از راه رسید
سخنان مهم رهبر انقلاب در روز عید مبعث که به موضوع تحولات منطقه اختصاص داشت تیتر یک بیشتر روزنامه‌ها بود. علاوه بر سخنان رهبری نکته مشترک بیشتر روزنامه‌ها اتفاقات عجیب تبریز در هفته پایانی لیگ برتر بود. ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین و دیدارهای کمپ دیوید هم بخش دیگر مهم اخبار روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده بود.
کد خبر: ۵۰۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ - 17 May 2015


روزنامه‌های روز یکشنبه بعد از چند روز تعطیلی اخبار مختلفی را برای پرداختن داشتند. با این حال سخنان مهم رهبر انقلاب در روز عید مبعث که به موضوع تحولات منطقه اختصاص داشت تیتر یک بیشتر روزنامه‌ها بود. علاوه بر سخنان رهبری نکته مشترک بیشتر روزنامه‌ها اتفاقات عجیب تبریز در هفته پایانی لیگ برتر بود. ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین و دیدارهای کمپ دیوید هم بخش دیگر مهم اخبار روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده بود.

جوان اگرچه تیتر یک خود را به سخنان مهم رهبر انقلاب در خصوص تحولات منطقه اختصاص داده و تیتر «خلیج فارس ناامن برای همه ناامن خواهد بود» را برای این موضوع انتخاب کرده است اما بیشتر مطالب مهم صفحات داخلی‌اش به موضوع مذاکرات هسته‌ای که این روزها در وین در حال برگزاری است اختصاص دارد. در این میان هم این موضوع که طرف غربی به دنبال این است که در پوشش توافق هسته‌ای اجازه بازدید از مراکز نظامی ایران را هم پیدا کند مهم‌ترین دغدغه این روزنامه است. چنانکه عباس حاجي‌نجاري  در یادداشت صفحه دو این روزنامه از تیم مذاکره کننده ایرانی می‌خواهد که «عجالتاً ميز مذاكره را ترك كنيد!».

 اما این تنها یادداشت این روزنامه با این مضمون نیست و  نعمان رحيمي هم در صفحه 15 این روزنامه با در یادداشت «خط‌قرمز پررنگی که عراقچی به آن بی‌توجه است» با اشاره به سخنان یوکیو آمانو در خصوص امکان بازدید از مراکز نظامی ایران می‌نویسد: « عراقچي بعد از آن حرف آمانو با او ديدار كرد و از يك دسترسي مديريت شده براي بازرسان آژانس به مراكز نظامي گفت و به نحوي حرف آمانو را تفسير كرد كه گويا آمانو در چارچوب پروتكل الحاقي آن حرف را زده است. اين نحو واكنش از سوي مذاكره كننده ارشد ايران آن بهانه را به طرف‌هاي غربي در گروه 5+1 مي‌دهد و از اين جهت، بايد حساسيت خاصي نسبت به اين نحو واكنش داشت تا به دست خود زمين بازي در اختيار طرف مقابل داده نشود. كوچك‌ترين اشاره به مراكز نظامي در متن توافق نهايي به معناي تخطي از خطوط پررنگ قرمز ايران است و افرادي مثل عراقچي بهتر است به جاي آنكه حرف آمانو را توجيه كنند، چشم به اين خط پررنگ قرمز بدوزند و نگذارند در مذاكرات بعدي با گروه 1+5 و نگارش متن توافق نهايي از اين خط كوچك‌ترين تخطي‌اي بشود.» علاوه براین موضوعات تیترهایی نظیر «حریم دفاعی ایران نباید به روی دشمن گشوده شود» و «توافق نیاز داخلی و منطقه‌ای امریکاست» از دیگر تیترهایی است که جوان در آن به موضوع توافق هسته‌ای پرداخته است.


مانند همه روزنامه‌ها دیدار رهبر انقلاب با کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی در روز عید مبعث تیتر یک روزنامه ابتکار هم هست. این روزنامه در صفحه سیاسی خود انتخابات هیات رئیسه مجلس را فرصتی برای تمرین حزب شدن فراکسیون رهروان ولایت می‌داند. در بخشی از این گزارش با اشاره به حرکت خزنده کاظم جلالی برای تبدیل کردن فراکسیون رهروان به حزب با حمایت معنوی علی لاریجانی، همگون نبودن اعضا و چهره‌های این فراکسیون را مهم‌ترین مشکل این فراکسیون برای تبدیل شدن به حزب عنوان می‌کند و در ادامه یادآور می‌شود که اگر قرار است جلالی و لاریجانی رهروان را به یک حزب تبدیل کنند هماهنگ کردن اعضا در انتخاب ترکیب هیات رئیسه مجلس می‌تواند مهم‌ترین آزمون آن‌ها برای تبدیل شدن به یک حزب باشد.

این روزنامه همچنین در صفحه جامعه و شهروند خود از پدیده جدید «پایتخت‌خواری» سخن می‌گوید می‌نویسد که این روزها باغ‌های تهران در حال تخریب و تبدیل به زمین‌هایی برای برج‌سازان است. در بخشی از این گزارش به سخنان یکی از اعضای شورای شهر تهران اشاره می‌شود که می‌گوید: «چندی پیش که با دیگر اعضای شورای شهر در محضر مقام معظم رهبری بودیم، ایشان تاکید کردند که باغ ها و فضاهای سبز تهران باید حفظ شود. حتی به گفته ایشان در این باغ ها حوزه علمیه هم نباید ساخته شود». این عضو شورای شهر همچنین در ادامه از تخریب 50 تا 60 درصد باغ‌های تهران خبر می‌دهد.

ابتکار همچنین در صفحه سیاسی خود روایتی از آزاد اندیشی امام(ره) را از زبان سید حسن خمینی چنین می‌نگارد: « ایشان در یک سال پایانی عمرشان سدهای بزرگی را شکستند که بعضا اکنون هم بحث از آنها غیر ممکن است. وی در آسیب شناسی جریان فکری نواندیشی دینی گفت: نواندیشی به معنای آن نیست که هیچ اصولی وجود ندارد؛ بلکه اصول باید تعریف شود و شاید یکی از دلایل بارور نشدن بحث نواندیشی دینی این بود که عمر امام کفاف نداد و چارچوب اصلی و اصول ثابت آن به رغم مشخص شدن، تبیین نشد. لذا این عرصه رشد ناهمگونی پیدا کرد و عد های آن را به سمتی بردند که از بین برود؛ طبیعتا در چنین شرایطی طرف مقابل به خوبی سوءاستفاده می کند و ایرادهای جزئی در این طرف را به کل آن تعمیم می دهد؛ لذا موضوع نواندیشی را در چارچوب دینی باید دنبال کنیم. »

در سرمقاله این روزنامه با تیتر «حداقل یک سال همدلى و همزبانى کنید» می‌خوانیم: « بعضى روزنامه هاى مشهور دست از ادبیات تخریبى وتفرقه افکنانه خود برنداشته ، بلکه با همان عادت مالوف به حمله هاى غیرمنصفانه خود به روحانى وظریف و برخى وزیران دولت ودیگر شخصیت هاى جریان مقابل پرداخته واخیرا هاشمى رفسنجانى ومحسن رضایى را حسابى نواخته اند. افراد محترمى همچون آیت الله علم الهدى وبرخى نمایندگان مجلس و ... تا توانسته اند دراین مدت سنگ تمام گذاشته اند و گویا اگر توصیه به همدلى وهمزبانى نشده و تشویق به تقابل وحمله به یکدیگر هم شده بود بالاتر از این حملات را نمى توانستند انجام دهند. آیا جاى تعجب وحیرت نیست که یک امام جمعه عادل رسماَ اعلام کند همه پول ارشاد اسلامى در مشهد به مطربین داده می شود وحتى یک ریال آن صرف دین نمى شود!؟ آن هم در مشهد که متولى جشنواره عظیم وبین المللى امام رضا علیه السلام است و صدها کانون فرهنگى وهنرى مساجد وتشکل هاى دینى وقرآنى وامور نشر وچاپ هزاران عنوان کتاب ومطبوعات دینى در آن استان را برنامه ریزى وهدایت ونظارت میکند. آیا جاى تعجب نیست که برخی افراد هرگونه نسبت وارتباط روحى ومعنوى بین آقاى هاشمى و امام رانفى میکند و آقاى شریعتمدارى با بازى با کلمات ، سردارمحسن رضایى را حامى دولت عربستان سعودى معرفى می کند !؟ تعجب آنگاه بیشتر میشود که همین محترمین نامبرده ولایت مدارى وذوب بودن در ولى فقیه را از خصال اختصاصى وانحصارى خود می دانند و سهمى به دیگران نمى دهند.»

در روزنامه آرمان اما ماجرای تغییر کابینه حسن روحانی بسیار جدی پیگیری می‌شود. تیتر یک این روزنامه «تغییر در پاستور حتمی است» از تغییراتی در کابینه دولت در آستانه برگزاری انتخابات مجلس سخن می‌گوید. صادق زیبا کلام هم در یادداشتی از لزوم تغییر وزیر کشور در کابینه حسن روحانی سخن گفته است. او انتخاب یک وزیر کشور اصولگرا را توافق نانوشته‌ای میان دولت روحانی و اصولگرایان می‌داند که البته اصولگرایان به آن پایبند نیستند. « طی یک قرارداد نانوشته، آقای روحانی وزارت کشور خود را به اصولگرایان داد که شاید در برابر آن، اصولگرایان تعامل بهتری با دولت داشته باشند اما با وجود این که مهم‌ترین پست و وزارتخانه در اختیار اصولگرایان قرار گرفت نمایندگان مجلس خواست رئیس‌‌جمهور را مدنظر خود قرار ندادند. آقای روحانی به این توافق نانوشته پایبند است ولی اصولگرایان به تعهد خود در طول زمان عمل نکردند. »

 این روزنامه البته ماجرای هفته پایانی لیگ برتر و اتفاقات تبریز را هم در صفحه سیاسی خود و با عینک سیاسی دیده و از تلاش برای برهم زدن جو شهر تبریز پیش از سفر رئیس‌جمهور به این شهر سخن گفته‌است. ارمان در این زمینه با مسعود پزشکیان گفت‌وگو کرده که در بخشی از آن می‌خوانیم: «جمعه و پس از پایان بازی فوتبال میان تراکتور و نفت اعتراضاتی صورت گرفت؛ تصور می‌کنید راه بروز این اعتراضات به‌طوری که آرامش شهر در آستانه سفر رئیس‌جمهور را برهم نزند، چیست؟
بستگي به نوع برخورد دولت دارد. من اطلاعي درخصوص جزئیات ندارم اما رفتاري كه صورت گرفت ذهنيت مردم را خدشه‌دار كرد. حدود 100 تا 150هزار تماشاگر براي تماشاي بازي به استاديوم يادگار امام رفته بودند كه بسياري از آنها مجبور شدند با دلخوری از آنجا برگردند. اين بازي كردن با احساسات و روحيات جوانان بویژه فوتبالدوستان درست نيست. من نمي‌گويم كار داور قانوني يا غيرقانوني بوده اما او مي‌توانست به بازيكن خاطي تذكر بدهد و كاري كند كه بازي به اینجا كشيده نشود. اما رفتار او باعث شد بازي 1-3 برده تبديل به 3-3 شود. اخبار نادرستی هم كه پخش شد بر انتقادات افزود. الان هم مردم انتظار دارند كاري صورت بگيرد. چهارشنبه هم كه رئیس محترم جمهور وارد تبريز می‌شوند ممكن است مردم درخواست‌هايي از او داشته باشند.
آقاي روحاني بايد راسا وارد قضيه شوند؟
چيزي كه من مي‌دانم اين است كه آذری‌ها نسبت به تيمشان بحق يا ناحق حساسيت دارند. مساله جمعه که امری ساده بود تبديل به يك مساله شد. اگر دولت يا وزير ورزش قبل از سفر به تبريز ماجرا را پيگيري كنند قضيه بهتر جمع مي‌شود تا اينكه پيگيري‌ها را به بعد از سفر موكول كنند.»

کیهان البته امروز به جای تمرکز روی تحولات داخلی بیشتر به تحولات منطقه پرداخته است و در میان اخبار مهم سیاسی این روزنامه بیشتر تیتر اخبار مربوط به اوضاع منطقه به چشم می‌خورد.دیدار شیوخ عرب با باراک اوباما امروز دست مایه برخی اخبار مهم روزنامه کیهان بود. این روزنامه در سرمقاله خود ره‌آورد دیدار اعضای شورای همکاری خلیج فارس با باراک اوباما را در همین چند کلمه خلاصه کرده است: «کمپ دیوید اگر برای اعراب آب نداشت، برای آمریکایی‌ها نان داشت و به همین خاطر بود که اوباما قول داد سال دیگر هم میزبان دوستان خود در شورای همکاری خواهد بود. نشستی که دستاوردش برای آمریکا ده‌ها میلیارد سود است و برای اعراب عکسی یادگاری با پرزیدنت اوباما!» همچنین گزارش اصلی صفحه دو این روزنامه هم گویا به نقل قول سردبیر بخش خاورمیانه روزنامه گاردین اختصاص دارد که گفته «شیوخ عرب آمریکا نروند کجا بروند؟» و در ان هم کمپ دیوید را نقد و مورد تمسخر قرار داده است. علاوه براین دو تیتر در صفحه دو این روزنامه تیترهایی نظیر «دلارهای شیوخ عرب را بالا بکش و چشم به جنایت‌های آنها ببند!»، «عربستان فرافکنی می‌کند تا بخران داخلی را بپوشاند» به چشم می‌خورد.

روزنامه وطن امروز هم تیتر و عکس یک خود را به سخنان روز گذشته رهبری اختصاص داد و از تیتر «آل سعود بدتر مشرکان کعبه» برای آن استفاده کرد. برای این روزنامه هم مانند روزنامه جوان ماجرای بازرسی از اماکن نظامی ایران دغدغه مهمی است و در میان تیترهای انگشت‌شمار صفحه نخست این روزنامه تیترهایی نظیر «اعتراف نظامی عراقچی» و «اوباما: بی‌نظیرترین بازرسی‌ها از ایران صورت می‌گیرد» به چشم می‌خورد.

این روزنامه اما در گزارشی که در نیم‌تای دوم صفحه نخست خود منتشر کرده است به ماجرای خصوصی‌سازی اموزش و پرورش پرداخته و می‌نویسد: «خصوصی‌سازی مدارس دولتی ـ چه مدیران ما بدانند و چه ندانندـ پروسه «گسست آرمانی نسل‌ها» را سرعت بخشیده و فضای خصوصی تربیت نسل آینده را به دست بخش غیر‌حاکمیتی در حوزه جهانی خواهد داد. آیا به همین دلیل است که برخی تئوریسین‌های دولت یازدهم همراه با قلع و قمع توأمان مراکز تربیت معلم، سیستم استخدامی آموزش -پرورش و تخریب مدارس دولتی، علنا اعلام می‌کنند «دوره آموزش‌وپرورش ایدئولوژیک به پایان رسیده است؟»  آیا این همان طرحی نیست که هم اکنون در فلسطین، اردن، امارات، عربستان و مصر با هدف حذف مظاهر «نفرت» و «تعارض با جامعه جهانی» رای به پاکسازی کتب درسی از تاریخ «اعراب و اسرائیل» داده است؟ آیا این همان نگاهی است که تقویم مهد‌های کودک خصوصی کشور را به واسطه آموزه‌های نئولیبرالیستی یونسکو از مناسبت‌های انقلابی و میهنی خالی کرده است؟ ما در حال یک جنگ تمام‌عیار در همه حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی با ژنرال‌های جهانی‌سازی اجباری و نخبگان بی‌وطن هستیم. تصمیم با ماست؛ با مطهری و بهشتی و علامه طباطبایی بمانیم یا تربیت فرزندان‌مان را به زیگموند فروید و روسو بسپاریم.»














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن