تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798670270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلسله مراتب خنده؛ از لبخند زدن تا شیوع بیماری مسری!


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: سلسله مراتب خنده؛ از لبخند زدن تا شیوع بیماری مسری!
بحران خندیدن دیگر بحران نیست. آن‌قدر می‌خندانندت که خنده کم می‌آوری. این گفته شوخی نیست، حتی اگر شوخی برای خنداندن آدم آفریده شده باشد. باید خوشحال باشیم که هنوز می‌خندیم و می‌خندانیم. به همین سبب است که می‌گویند بخش مهمی از رفتارهای اجتماعی آدمی، به شکلی با خنده درگیر است.

سلسله مراتب خنده؛ از لبخند زدن تا شیوع بیماری مسری!.jpg
عناصر زبانی خاصی، برای القای این رفتار تکامل یافته‏‌اند و سلسله مراتب اجتماعی مشخصی بر مبنای آن شکل گرفته است. با نگاهی کوتاه به دانش جانور‌شناسی و عصب‏‌شناسی خواهیم دید که خنده رفتاری است با ریشه‏ تکاملی روشن.
از سوی دیگر با نگاهی جامعه‏‌شناسانه در خواهیم یافت که خنده به‌عنوان کنشی اجتماعی، نقشی برجسته را در تنظیم ارتباطات اجتماعی ایفا می‌‏کند. وقتی با این دید به پدیده‏ خنده می‌‏نگریم، متوجه نکاتی می‌‏شویم که در نگاه نخست، بعید و دور از ذهن می‌‏نمایند. در واقع، در پشت پرده‏ خنده اموری بسیار جدی پنهان شده‏‌اند. زمان‏بندی ظهور خنده هم حالتی قانونمند دارد.
اصولا خنده رفتاری انفجاری و ناگهانی است. نشان داده شده که بلافاصله پیش از آغاز خنده مجموعه‏‌ای از انقباضات عضلانی در چهره پدیدار می‌‏شوند که می‌‏توانند به‌عنوان پیش‌درآمد خنده در نظر گرفته شوند. جالب آن‌که این انقباضات در واقع نوعی اخم کردن هستند و با حالت چهره هنگام خشم شباهت دارند.
در نوزادان، لبخند برخی از عناصر حرکتیِ این مجموعه را در بر می‌‏گیرد و می‌‏تواند به‌عنوان تمرینی برای خنده در نظر گرفته شود.
خنده و لبخندی که به صورت خودجوش و انفجاری عارض می‌‏شوند، تمام عناصر مقدماتی یادشده را با زمان‏بندی یکسانی در خود دارند. به همین دلیل هم هست که این دو را می‌‏توان نوعی الگوی ثابت رفتار در نظر گرفت.
انسان یک گونه اجتماعی است و به همین دلیل هم بخش مهمی از توانش‏های رفتاری ابتدایی‏‌اش، به صورت ابزارهایی کارآمد برای انتقال اطلاعات در کنش متقابل با دیگران در آمده است. بخش مهمی از رفتارهای موجود در خزانه رفتاری انسان، برای برخورد با جامعه و افراد دیگر هم‏گونه‏‌اش سازگار شده و خنده و لبخند هم از جمله‏ این رفتار‌ها هستند.
نشان داده شده که احتمال خندیدن یک آدم، آن‌گاه که در میان گروهی از افراد دیگر باشد، ٣٠ برابرِ موقعی است که تنها باشد. همچنین اگر کسی بوی خوبی را حس کند و تنها باشد، لبخند نمی‌‏زند اما اگر در جمع باشد، لبخند می‌‏زند.
چنان‌که گفتیم، لبخند نوعی علامت رفتاری خوشایند محسوب می‌‏شود. کسی که به دیگری می‌‏خندد یا لبخند می‌‏زند، در واقع در حال ارسال این پیام است: «ما با هم دوست هستیم»! به همین دلیل هم چهره خندان و به اصطلاح «گشاده»، به‌عنوان حالتی مثبت و زیبا ارزیابی می‌‏شود. یک پاسخ عادی در برابر لبخند یا خنده‏ دیگران، تکرار همین رفتار است. کسی که در برابر چهره‏ خندان مخاطبش می‌‏خندد، درواقع به مخابره‏ این پیام مشغول است: «پیامت دریافت شد، بله، دوست هستیم»!
به همین دلیل هم خنده و لبخند ، می‌‏تواند به صورت بازتابی در برابر خنده‏ دیگران تولید شود.
خنده از قدیم به عنوان پدیده‏‌ای مسری مشهور بوده و مثال‏های عجیب و غریبی از این واگیردار بودن در دست است. مثلا در ‌سال ۱۹۶۲ میلادی در تانزانیا، یک نوع مرض عجیب رفتاری شایع شد که عبارت بود از خنده! این بیماری از یک دسته ١۶-١٢ نفری دخترهای دبستانی آغاز شد و به تدریج در میان کسانی که می‌‏کوشیدند آن‌ها را آرام کنند، شیوع یافت.
این بیماری -که گویا فقط علت رفتاری داشت و مربوط به مسمومیت نبود- در مدت کوتاهی در میان مردم منتشر شد و هرکس که به دیگران در حال خنده برمی‏خورد، خود نیز به خنده می‌‏افتاد. در مورد شدت شیوع این مورد ذکر همین نکته کافی است که شیوع آن ماه‌ها طول کشید و ۶ ماه باعث تعطیلی مدارس شد!
از این مثال استثنایی که بگذریم، به نمونه‏‌های معمول‏‌تری برمی‏‌خوریم که به صورت مصنوعی در آزمایشگاه‏‌ها بررسی شده‏‌اند. از بررسی رفتار کودکان چنین بر می‌‏آید که خنده را به عنوان ابزاری ارتباطی به کار می‌‏برند. در یک آزمون میدانی، با دوربین مخفی از کودکان در موقعیت‏‌های گوناگون فیلمبرداری شد و نشان داده شد که از ۲۲۳ خنده ثبت‌شده در یک کودک، تنها ١۴ تای آن در تنهایی بروز کرده است. همچنین نشان داده شده که با پخش صدای خنده برای یک جمع، ۵۰ درصد از آن‌ها با صدای بلند می‌‏خندند و ۵۰ درصد دست‌کم لبخند می‌‏زنند. همچنین نشان داده شده که این القای خنده، با تکرار کاهش می‌‏یابد. به بیان دیگر، آزمودنی با تکرار این محرک، مانند هر گونه محرک بازتابی دیگر، عادت می‌‏کند تا پاسخی خفیف‌تر را بروز دهد.
این امر، یعنی خوگیری، بیانگر پیش‏‌تنیده بودن این بازتاب در سطوح ناهوشیار آگاهی است. این خوگیری را به این شکل، بیشتر در رفتارهای ساده‏‌ای مانند پلک‌زدن در برابر دمیدن هوا می‌‏بینیم. به این ترتیب شواهد زیادی برای بازتابی دانستن خندیدن در برابر صدای خنده وجود دارد. پس در مورد ارتباط تنگاتنگ خنده با کنش نمادین بینافردی و پیش‏‌تنیده بودن مفهوم این رمزگان حرکتی تردیدی وجود ندارد.
از سوی دیگر، نشان داده شده که جوک و خنده ناشی از آن الگوی اندرکنش بینافردی را دگرگون می‌‏نمایند و به پایدار شدنش کمک می‌‏کنند.شوخی، باعث گسترش روابط اجتماعی می‌‏شود، بهره‏‌وری آموزشی از کلاس‏‌های درسی را بیشتر می‌‏کند، دوام ازدواج و پایداری خانواده‏‌ها را زیاد می‌‏کند، کیفیت روابط اجتماعی را در درون ساختارهای اجتماعی و گروه‌های همکاران بهبود می‌‏بخشد، باعث همکاری بیماران با پزشکان‏شان می‌‏شود و قدرت تحملشان را در برابر مراحل درمان بالا می‌‏برد و حتی توانایی پذیرش مرگ و کنار آمدن با پیامدهای محتوم یک بیماری مرگبار را افزایش می‌‏دهد.
خنده، نوعی رهایی موقت از زیر بار انضباط حاکم بر بدن است و جوک‏‌گویی آن شکلی از کنش متقابل است که زمینه‏ ظهور این گریز کوتاه‌مدت را فراهم می‌‏کند. آنان که در این گناه کوچک نقض قواعد حاکم بر بدنشان شریک جرم هستند، قاعدتا باید از حدی بیشتر به هم نزدیک باشند و از همین روست که جوک‌گویی کنشی دوستانه تلقی می‌‏شود. در جریان این کنش دوستانه‏ آزادی‏بخش، مجموعه‏‌ای پیچیده از روندهای روان‌شناختی نیز جریان می‌‏یابند و تمام تحولات پیش‌گفته‏ معنایی، زبان‌شناختی، هیجانی و پردازشی را شامل می‌‏شوند.
ما برای اجتماعی‌ماندن مجبوریم بخندیم! شهروند

شنبه 26 اردیبهشت 1394 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن