تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821310520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحرکات اسرائيل، از لوزان تا مرحله نگارش متن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۹:۰ق.ظ)
تحرکات اسرائيل، از لوزان تا مرحله نگارش متن موج - اقتصاد سياسي؛
نتانياهو، نخست‌وزير دست راستي اسرائيل، در سال هاي گذشته بارها و بارها در موضع‌گيري‌هاي خود مدعي شده است از يک «توافق هسته‌اي خوب» با ايران دفاع مي‌کند، ولي؛ در توصيف مختصات يک توافق خوب از توافقي سخن مي‌گويد که عملا امکان انعقاد ندارد و معنايي جز تسليم کامل و محض ايران در قبال قدرت‌هاي جهاني نيست، او مي‌گويد از نظر اسرائيل توافقي خوب است که غني سازي در داخل ايران را پايان دهد، تاسيسات هسته‌اي ايران را برچيند، توسعه برنامه‌هاي موشکي را متوقف کند و سياست‌هاي منطقه‌اي ايران را در جهت خلاف مسير کنوني هدايت کند.
مشخص است که چنين توافقي عملا امکان تحقق ندارد و اين مساله اي است که باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، نيز بارها تاکيد کرده و گفته است آن چيزي که اسرائيل در عمل مي خواهد امکان تحقق ندارد چون ايران در قالب يک فرمول «برد-برد» حاضر به مذاکره شده و چيزي که اسرائيل مي خواهد در واقع فرمول مذاکره به سبک کشورهاي شکست خورده پس از جنگ است. اوج اختلافات اوباما با نتانياهو به عدم حضورش در سخنراني وي در کنگره آمريکا باز مي گشت. نخست‌وزير اسرائيل که با هدف انتخاباتي به کنگره آمده بود، تا حد ممکن تلاش مي کرد تا مذاکرات هسته‌اي را به چالش بکشاند.
با همه اين تفاصيل به نظر مي رسد تحرکات و جنجال هاي مستقيم اسرائيل به نسبت چند ماه قبل کمتر شده است. مذاکرات هسته‌اي که هم اکنون در مرحله نگارش متن پيش نويس در جريان است اخيرا از ناحيه مجلس سناي آمريکا هدف قرار گرفته و قرار است طرح نظارت بر توافق هسته‌اي به مجلس نمايندگان نيز برود.
چندي پيش روزنامه هاآرتص در خصوص آخرين تلاش هاي اسرائيل نوشت: «اسرائيل مي تواند به عربستان سعودي در پايان دادن به انحصار هسته‌اي ايران از طريق همکاري با سعودي ها براي دست يابي به توانمندي هسته‌اي، کمک کند. اسرائيل تهديدهاي خود را براي حمله به تاسيسات اتمي ايران ادامه نخواهد داد؛ زيرا دستاوردهاي کوتاه مدتي خواهد داشت. در عوض اسرائيل هشدار مي دهد که از طريق کمک به عربستان سعودي براي دست يابي به توانمندي هسته‌اي، به انحصار هسته‌اي تهران خاتمه خواهد داد.»
محمد مرندي استاد دانشگاه تهران و رئيس دانشکده مطالعات جهان اعتقادي به آن ندارد که اسرائيل متوسل به «سکوت» شده يا اعلام موضع خود را در اين مرحله کاهش داده باشد. وي به موج مي‌گويد: «در عمل ما شاهد حرکت خاصي از سوي اسرائيل نيستيم. يعني اينکه بتوان گفت اسرائيل در اين مرحله سکوت داشته است چنين چيزي اتفاق نيفتاده؛ البته حدود دو سه ماه قبل انتخابات اسرائيل جريان داشت و نتانياهو از طريق مخالفت با مذاکرات براي انتخابات بهره مي برد. اما در حال حاضر عملا شاهد کم شدن مخالفت ها نيستيم. اسرائيل، عربستان و ساير کشورهاي همسوي اين دو کشور نمي خواهند مذاکرات به نتيجه مطلوب برسد. در حاکميت آمريکا هم مايل نيستند توافقي که مورد نظر ما است شکل بگيرد. لايحه اي که در آمريکا در حال تصويب در کنگره است نيز مشکلات را بيشتر از قبل مي‌کند.»
سايت فارسي زبان راديو فردا، اسرائيل را خشمگين از تلاش هاي کاخ سفيد براي حصول توافق نهايي مي داند. اين تحليل با استناد به اظهارات جان کري در ۱۲ ارديبهشت در مصاحبه با شبکه ده تلويزيون اسرائيل، که گفته بود «سرسختي رهبري اسرائيل در برابر چارچوب تفاهم به دست آمده در لوزان قابل درک نيست»، بيان مي دارد که: «نخست‌وزير اسرائيل با خشم از موضع‌گيري‌هاي کاخ سفيد براي تلاش در دستيابي به توافق با ايران، در ماه‌هاي اخير توجه خود را بر همسو کردن نظرات کنگره آمريکا با دولت اسرائيل متمرکز کرده‌ است.»
در اين ميان منصور حقيقت پور، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، معتقد است که اسرائيل در هر مرحله اي از مذاکرات از هيچ تلاشي براي به هم زدن آن دريغ نمي‌کند. وي به موج مي‌گويد: «در حال حاضر مذاکرات در مرحله نگارش پيش نويس قرار دارد، اما؛ نبايد شک کرد که اسرائيل تمام تلاش خود را براي برهم زدن قائله انجام خواهد داد و بايد منتظر وضعيت نهايي باشيم. اسرائيل اصلا به بودن ما هم راضي نيست و ما در هر وضعيت تضاد جوهري با آنها داريم، لذا قرار نيست بر اساس خواست آنها اين مذاکرات پيش برود. خواست آنها اضمحلال سوريه بود ولي نشد يا اينکه در صدد بودند غزه را خفه کنند، اما؛ نتوانستند همه اين مسائل نشان مي دهد که قاعده بازي و شرايط موجود در صحنه خودش براي خود وضعيتي را ديکته مي‌کند.»
اسرائيل، نگران از زوال بحران ساختگي معتقد است در صورت توافق نهايي، ايران مي تواند با فراغ بال بيشتري سياست‌هاي منطقه‌اي خود را در جهت حمايت از محور مقاومت منطقه پيش ببرد و اين مساله براي آنها حتي از مساله حفظ توانمندي هاي هسته‌اي ايران در قالب فرمولي مرضي الطرفين بين ايران و گروه 1+5، غير قابل پذيرش تر است. نفوذ آيپک در کنگره، به نظر مي رسد که اسرائيل تمام توجه خود را در مرحله نگارش متن متوجه کنگره ساخته است. کنگره نفوذپذيرترين نقطه لابي آيپک است و تلاش مي‌کند در اجراي توافق هسته‌اي سهم بالايي داشته باشد. اگر چه نمي توان نيات انتخاباتي و حزبي جمهوري خواهان کنگره را ناديده گرفت، اما؛ نقش لابي گري اسرائيل براي ناهموار کردن توافق نهايي نيز نکته قابل تاملي است که چند روز آينده مواضع مجلس نمايندگان در خصوص طرح نظارت بر توافق هسته اي نشانگر اين تاثيرگذاري خواهد بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن