تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802426072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مزارع سیراب در جایی که مردم آب خوردن ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز:کشت محصولات«آب دوست»در لرستان بعد از کوهدشت و پلدختر حال صدای مسئولان بروجردی را بلند کرده، تا در شهرستانی که تعداد زیادی از روستاها آب خوردن ندارند آب موجود صرف کاشت محصولات غیراستراتژیک شود

به گزارش تراز ،بروز پدیده همه گیر خشکسالی در سراسر کشور در دهه اخیر و روند روبه رشد بحران آب در اقصی نقاط ایران موجب نگرانی روزافزون مسئولان در سطح کلان شده است که برنامه ریزی در خصوص مبارزه با این پدیده و حفظ منابع موجود و آبهای زیرزمینی دغدغه دست اندرکاران امر است.

در این میان استان لرستان به رغم دارا بودن ۱۱ درصد آبهای جای کشور از جمله استانهایی بوده که طی یک دهه گذشته با خشکسالی و بحران آب دست و پنجه نرم کرده و در این میان عدم مدیریت این بحران خود به چالشی مضاعف تبدیل شده است.

مزارع کاشت طالبی در رومشگان

بنابراین گزارش، بروجرد با وجود دشت وسیع سیلاخور و داشتن منابع آبهای زیر زمینی تا قبل از فروکش کردن سطح این منابع آب شاهد افزایش کشت محصولات به ویژه محصولات "آب دوست" بود.

اما در سالهای اخیر به توجه به بروز پدیده خشکسالی دشت سیلاخور نیز از گزند این پدیده در امان نمانده است بطوریکه امروز کاهش شدید منابع آبی این دشت وسیع را با بحرانی جدی مواجه کرده است.

این در حالی است که علی رغم هشدارهای مسئولان امور آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، بخشداریهای مرکزی و اشترینان بروجرد همچنان شاهد کشت محصولات "آب دوست" در اراضی کشاورزی شهرستان بروجرد هستیم.

کشت محصولات آب دوست در زمان خشکسالی خارج از ضوابط قانونی است

معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد در رابطه با بحران کم آبی و یایین رفتن سطح منابع زیرزمینی می گوید: با توجه به بروز خشکسالی در کشور به تبع آن استان و شهرستان بروجرد نیز درگیر این مساله شده اند.

وی می افزاید: البته در شهرستان آب های روان فراوانی وجود دارد که باید با مدیریت صحیح از هدر رفت این منابع طبیعی جلوگیری کنیم.

مسلم پورقاسمیان ادامه می دهد: کم شدن آبهای زیر زمینی به دلایل مختلفی چون استفاده غیر اصولی و بی رویه، کشت محصولات آب دوست، فقدان سد به منظور پیشگیری مهار و جلوگیری از هدر رفت آبهای روان و...توانسته در این سالها شهرستان را با بحران کم آبی در بخش کشاورزی مواجه کند.

مزارع کاشت طالبی در رومشگان

پورقاسمیان معتقد است کشت محصولات آب دوست در برهه ای از زمان که کشور و شهرستان دچار خشکسالی رو به رشدی شده امری خارج از ضوابط قانونی است.

فرماندار شهرستان بروجرد می گوید: نداشتن الگوی کشت معین در هر سال زراعی در بروجرد و عدم توجه کشاورزان به هشدارهای مسئولان در زمینه بحران کم آبی به عنوان زنگ خطری برای حیات موجودات و انسان محسوب شده به طوریکه همچنان روند کشت محصولات آب دوست توسط کشاورزان استمرار دارد.

کنتورهای هوشمند راهی مزارع کشاورزی می شوند

مدیر امور آب شهرستان بروجرد نیز در این رابطه با انتقاد از کشت بی رویه محصولات آب دوست توسط کشاورزان بروجردی ادامه می دهد: علی رغم فرهنگسازی و اطلاع رسانی بخشداریها، ارگانهای مربوطه و آموزش مروجان کشاورزی در سطح روستاها باز شاهد کشت محصولات آب دوست در منطفه هستیم.

غلامرضا بنادری با بیان اینکه کشت محصولات استراتژیک به عنوان یک تخلف تلقی می شود، می افزاید: در این بخش خلا قانونی وجود دارد که طبق قانون باید کشاورزانی که آب اضافه بر حق برداشت می کنند باید حقابه آنها قطع شود.


بنادری می گوید: تنها راهکار در حال حاضر نصب کنتورهای هوشمند در اراضی زیر کشت است که انتظار می رود تمامی ادارات خدماتی نیز امور آب منطقه ای را در اجرای این طرح یاری کنند.

قطع سهمیه آب کشاورزان متخلف

وی تاکید می کند: این برنامه در قالب اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی دشتها از سوی وزارت کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است که اگر این طرح در سطح بروجرد نیز اجرا شود به طور قطع نتایج مطلوبی بدست خواهد آمد.

وی می افزاید: پیگیری می شود در سالهای آینده این طرح در سطح شهرستان بروجرد نیز اجرایی شود چرا که با اجرای آن کشاورزان مجبور می شوند بر اساس سهیمه آب مصرفی به کشت محصولات بپردازند.


این مسئول یاد آور می شود: در این طرح کارتهای شارژی به کشاورزان اعطاءمی شود که اگر کشاورزی اضافه مصرف کند سهمیه آن قطع می شود.

مسئولانی که با فشار کشاورزان عقب نشینی کردند

بنابراین گزارش روند کشت محصولات آبدوست در شهرستانهای مختلف استان که بعد از پلدختر و کوهدشت حال صدای مسئولان امر در بروجرد را نیز بلند کرده است در حالیست که سازمان جهاد کشاورزی همچنان ابزارهای قانونی برای جلوگیری از این معضل را یا در اختیار ندارد و یا از آنها استفاده نمی کند.

ابتدای سال زراعی جاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با طرح موضوع ممنوعیت کشت محصولات آبدوست در دشت های خشکیده از جمله کوهدشت گام مهم و قابل تحسینی را برداشت که البته این موضع گیری چندان طول نکشید تا با فشار کشاورزان شاهد عقب نشینی مهرداد غضنفری باشیم و مسئولان امر در سازمان جهاد کشاورزی اعلام کنند در زمینه عدم کشت محصولات آبدوست اجباری در کار نیست.


همین اظهار نظر کافی بود که دوباره آش همان و کاسه همان باشد و کشاورزان ته مانده آبهای زیرزمینی را برای کاشت برنج، ذرت و چغندر از زیر زمین بیرون بکشند.

محصولاتی که در بحران خشکسالی آب بازی می کنند

بی توجهی به الگوی کشت متناسب با ظرفیت آب و اقلیم مناطق مختلف استان بارها از سوی متولیان امر مورد انتقاد قرار گرفته اما همچنان با کم توجهی و عدم نظارت جدی شاهد از بین رفتن سرمایه های استان به قیمت و بهای سودهای ناچیز کوتاه مدت هستیم.

در حالی کشاورزان به سمت کشت ذرت و برنج در دشتهای جنوبی لرستان می روند که دلیل این موضوع از سوی آنها سود ناشی از فروش این محصولات عنوان می شود ولی این سوال مطرح است که ارزش سفره های آب زیرزمینی و مایه حیاتی که پای این مزارع هدر می رود چقدر است؟

کاشت محصول برنج در شهرستانی مانند پلدختر و یا ذرت دانه ای و علوفه ای در شهرستانی چون کوهدشت در حالی رخ می دهد که نه تنها روستاهای این شهرستانها که حتی شهرها نیز از چالش کم آبی در امان نمانده ولی آب موجود به راحتی صرف محصولاتی می شود که نه استراتژیک هستند و نه کشت آنها در این منطقه ضرورتی دارد.

به هر روی انتظار می رود مسئولان با استفاده از ابزارهای تشویقی و در صورت نیاز بازدارنده و همچنین برگزاری کلاسهای آموزشی در راستای ارتقاء سطح آگاهی و فرهنگسازی به منظور آشنایی کشاورزان نسبت به خسارات جبران ناپذیر کشت محصولات آب دوست از کاهش روزافزون آبهای زیرزمینی و از دست رفتن این سرمایه ارزشمند جلوگیری کنند.


منبع: خبرگزاری مهر



چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394 ساعت 10:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن