تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801705964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برداشت واشنگتن پست از کمپ دیوید/ اوباما تحت فشار اعراب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: برداشت واشنگتن پست از کمپ دیوید/ اوباما تحت فشار اعراب تهران- ایرنا- روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از ملاقات اوباما با مقام های عربی در روزهای آینده،نوشت که اعراب نگران از توافق هسته ای ایران و 1+5، این هفته در "کمپ دیوید"، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا را برای سپردن تضمین های امنیتی تحت فشار قرار خواهند داد.


به گزارش ایرنا، " کارن دو یانگ" و " ژولیت ایلپرین" در مقاله ای مشترک در این روزنامه نوشتند مقام های آمریکایی و کشورهای عرب حاشیه "خلیج فارس" اعلام کرده اند محور دیدگاههای مشترک سران این کشورها در اجلاس کمپ دیوید که پنجشنبه این هفته برگزار می شود، ایران خواهد بود.
بر این اساس، آنها بر "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا فشار خواهند آورد تا برای مرتفع ساختن نگرانی های آنها، ضمن تحکیم روابط امنیتی واشنگتن در منطقه، تضمین های نظامی را نیز گسترش دهد.
واشنگتن پست افزود مقام های بسیاری از کشورهای حاشیه "خلیج فارس" پیش بینی کرده اند تشکیل یک ائتلاف متقابل دفاعی مشابه پیمان "ناتو"، هرگز امکان پذیر نیست اما با این حال آنان خواستار آنند که آمریکا وعده های محکم تر و مشخص تری به آنها بسپارد.
"یوسف العطیبه" سفیر امارات متحده عربی در آمریکا که کشورش از جمله دعوت شدگان به اجلاس کمپ دیوید است، در این خصوص گفت: ما تا به حال هم به لطف توافق های اصیلی که در گذشته با آمریکا برای تامین امنیت خود داشتیم توانسته ایم زنده بمانیم اما امروز نیاز به توافقی محکم داریم که مکتوب و نهادینه باشد".
"عادل الجبیر" وزیر خارجه عربستان نیز در این زمینه اظهار داشت "من با این موضوع که تعهد سپردن آمریکا حتما به صورت مکتوب باشد مشکل ندارم. ما ایمان داریم که تعهد لفظی آمریکا هم خود گویاست".
اوباما تصمیم برای برگزاری اجلاس سران کمپ دیوید را ماه گذشته و دقیقا روزی اعلام کرد که 1+5 به چارچوب توافق نهایی با ایران دست یافتند.
نگرانی سران کشورهای حاشیه "خلیج فارس" از این بابت است که به نظر آنها توافق محتمل با ایران که قرار است تا 30 ژوئن ( 9 تیر) نهایی شود، چرخشی را در ائتلاف های آمریکا در منطقه ایجاد خواهد کرد.
به گزارش این نشریه آمریکایی، مذاکرات هسته ای ایران، روابط میان آمریکا با پادشاهی های عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس را که شامل کویت، قطر، بحرین، عمان، عربستان و امارات می باشد، مخدوش ساخته است.
اکنون 35 هزار سرباز وظیفه آمریکایی در حاشیه خلیج فارس مستقرند ومهم ترین پایگاههای هوایی و دریایی آمریکا هم در قرارگاههای عملیاتهای نظامی آمریکا در سراسر منطقه گسترده شده است.
واشنگتن پست افزود آمریکا بار نخست چند دهه قبل، از تمایل در جهت کاربرد قدرت در دفاع از شرکای استراتژیک خود در حاشیه خلیج فارس علیه تهدیدهای خارجی خبر داد و اوباما هم طی سخنرانی در سال 2013 در مجمع عمومی سازمان ملل بر این موضوع تصریح کرد.
بر اساس این گزارش، "فیلیپ گوردون" مدیر اسبق دایره خاورمیانه در "شورای امنیت ملی آمریکا " گفت: " موضوع تهدید علیه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مطرح شده اما هرگز تعریف نشده است که تهدید خارجی که از آن صحبت می شود، چیست؟"
وی یادآور شد: هیچ کس نمی تواند دقیقا بگوید منظور از این تهدید خارجی چیست. مشکل اصلی هم همین نکته است.
واشنگتن پست افزود که شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا سالهاست که بر روی موضوعاتی همچون مبارزه با تروریسم و سایر تهدیدهای موجود در منطقه با هم همکاری می کنند و طی سالهای اخیر هم در مبارزه هوایی علیه گروه "داعش" در سوریه در کنار هم قرار دارند.
این نشریه آمریکایی اضافه کرد اما به هر تقدیر، اهداف و اولویتهای دو طرف در بسیاری از موارد با یکدیگر تعارض دارد. حتی درون شورا هم، میان اعضا در بسیاری از موضوعات اختلاف دیدگاه موج می زند. برخی رهبران حاشیه خلیج فارس و سایر نقاط در خاورمیانه نگرانی اصلی شان این است که ایران به عنوان یک قدرت به دنبال توسعه سطح نفوذ منطقه ای خود است.
بر اساس این گزارش، آنها مدعی اند تهران به لطف پول های کلانی که بی درنگ بدنبال لغو تحریمها از محل توافق هسته ای ایران بدست خواهد آورد، اقتدارش را توسعه خواهد داد.
واشنگتن پست افزود که آمریکا در نگرانی اعراب با آنها شریک است اما دولت اوباما معتقد است هروقت که توافق نهایی صورت گیرد، راحت تر می توان سایر نگرانی های منبعث از رفتارهای ایران را در منطقه رفع و رجوع کرد.
البته بدیهی است که نگرانی مشترک کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای خاورمیانه؛ از ناحیه "داعش " و سایر گروههای تروریستی است اما اولویت نخست این کشورها درگیرشدن هرچه بیشتر آمریکا در قضیه جنگ داخلی سوریه است.
واشنگتن پست افزود: اما دیدگاه آمریکا این است که شرکایش در حاشیه خلیج فارس با یک همگرایی قابل اتکا، اجزاء منفصل سیستم دفاع موشکی را که تک تک آنها مستقلا از آمریکا خریداری کرده اند و یا تصمیم به خرید آن دارند، یکپارچه سازند.
"بن رودز" معاون مشاور امینت ملی آمریکا هم روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد " سران حاضر در کمپ دیوید چه در ضیافت شام چهارشنبه شب و یا در گفت وگوهای روز پنجشنبه، به بحث حول این محور خواهند نشست که ما همه با هم؛ چه کاری می توانیم انجام دهیم".
وی افزود: ما راجع به سیاستها و رویکردهای آمریکا و نیز سیاستها و رویکردهای شورای همکاری خلیج (فارس ) و همچنین اینکه چگونه می توانیم این سیاستها را منطبق با منافع متقابلمان هماهنگ سازیم، بحث خواهیم کرد.
رودز گفت: در بیانیه هایی که در پایان اجلاس منتشر خواهد شد، مواضع و دیدگاهای مشترک آمریکا و شورا در یک سری از موضوعات مطرح خواهد شد.
به گزارش این نشریه آمریکایی، اما ظاهرا امید شماری از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای انعقاد یک پیمان متقابل دفاعی با آمریکا بی ثمر خواهد بود. حتی اگر دولت آمریکا موافق یک چنین طرحی باشد، انعقاد هر پیمانی توسط دولت آمریکا مستلزم تصویب کنگره است و کنگره هم به دلیل رعایت ملاحظات امنیتی رژیم صهیونیستی امکان ندارد چنین پیمانی را تصویب کند.
بر پایه این گزارش، درباره دستاوردهای اجلاس کمپ دیوید به نظر می رسد کم اهمیت ترین آنها شامل اقداماتی برای تسهیل در کار فروش سلاح آمریکا به کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز تمرین های نظامی بیشتر مشترک میان طرفین باشد. امیدواری دیگر شرکای آمریکا در کمپ دیوید به این است که بتوانند گروههایی کاری برای حفظ امنیت سایبری و مقابله با استفاده تروریستها از رسانه های اجتماعی و سایر موضوعات مرتبط تشکیل دهند.
واشنگتن پست تصریح کرد: برپایی اجلاس کمپ دیوید، تحت الشعاع اعلان خبر انصراف ملک "سلمان" پادشاه عربستان از حضور در این اجلاس قرار گرفت. به گزارش این رسانه آمریکایی، عربستان قدرتمندترین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس بوده که تصریح کرده است حضور نیافتن شخص پادشاه این کشور در کمپ دیوید، نشانه بی اعتنایی به اجلاس نیست و هیات سعودی در این اجلاس به ریاست مقاماتی چون شاهزاده "محمد بن نایف" ولیعهد و "محمد بن سلمان " وزیر دفاع و قائم مقام ولیعهد حضور می یابد که بیش از سایرین درگیر موضوعات قابل طرح در اجلاس هستند.
"گوردون " هم گفت که سران کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در کمپ دیوید ساعتها به بحث خواهند نشست تا توجیه کنند که خطرات تهدید تا چه اندازه عظیم و جدی است. همین موضوع می تواند در رفع تنش میان دو طرف بسیار کمک کننده باشد.
به گزارش واشنگتن پست، با همه این اوصاف مشکل این است که معلوم نیست این کشورها چگونه می توانند بر اختلاف دیدگاههای ضد و نقیض خود در خصوص تهدیدهای امنیتی منطقه فائق آیند و بلکه ظاهرا در خصوص دیدگاههای مشترک نیز عاجز از همگرایی هستند.
بر اساس این گزارش، اوباما در سراسر دوره دوم کاری خود بارها بر این اصل تاکید ورزیده است که شرکای آمریکا در سراسر جهان، خود تهدیدهای منطقه ای را مدیریت کنند و بیشتر به نیروی خود متکی باشند. آمریکا از پاره ای از رفتارهای شرکایش همچون مبارزه هوایی سعودی در یمن و یا در سوریه از حمایت های فزاینده اعراب از شورشیان ناراحت است.
"فردریک وری" از اعضاء موسسه "کارنگی " در این زمینه گفت: این یک تنش واقعی است و فکر نمی کنم آن را حل کرده باشیم .
وی افزود باید از کشورهای حاشیه خلیج فارس بخواهیم بی درنگ خود زمام امور را بدست گیرند و بی هیچ تزلزلی مشکلاتشان را حل و فصل کنند اما در عین حال هم نباید کاملا عنان کار را از دست بدهیم.
"رابرت مالی " مدیر بخش خاورمیانه "شورای امنیت ملی آمریکا" هم گفته است: رهبران حاشیه خلیج ( فارس) یک درخواست بی تناسبی دارند و از آمریکا می خواهند در کنار آنها باشد.
وی افزود: این رهبران شنیده اند که آمریکا در حال چرخش سیاستهایش است و از جنگ های خاورمیانه خسته شده، به همین دلیل آنها فقط می خواهند بشنوند که آمریکا هم آنجاست و مراقب اوضاع است.
اروپام**1591**1485** 1572** 1701



23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن