تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804459767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهران-بغداد؛ همکاری باثبات در منطقه بی ثبات


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تهران-بغداد؛ همکاری باثبات در منطقه بی ثبات تهران- ایرنا-روابط ایران و عراق طی سال های اخیر یکی از نمونه های موفق همکاری سازنده بین کشورها بوده است. در فضایی که منطقه هر روز شاهد تنش های مختلف و چندوجهی است، تهران و بغداد توانسته اند روابط نزدیک خود را حفظ و توسعه دهند. سفر رییس جمهوری عراق به ایران را می توان در این راستا دید.


«فواد معصوم» رییس جمهوری عراق، در حالی دیروز سه شنبه بیست و دوم اردیبهشت برای یک سفر سه روزه به دعوت همتای ایرانی خود به تهران آمده که پیوند 2 کشور همسایه با بیش از 1450 کیلومتر مرز مشترک طی چند سال گذشته استوارتر شده است.
گرچه رژیم بعث عراق در زمان «صدام حسین» رییس جمهوری معدوم این کشور، بلندمدت ترین جنگ دهه های گذشته را طی هشت سال با ایران به راه انداخت اما پس از حمله نظامی آمریکا و همپیمانان غربی آن به عراق به بهانه سلاح های کشتار جمعی که خود به این رژیم واگذار کرده بودند، روابط تهران- بغداد شکل تازه ای یافت.
البته پیوندهای مذهبی و فرهنگی ایران و عراق ریشه در صدر اسلام دارد و علمای دینی و بزرگان مذهبی همواره میان 2 کشور در رفت و آمد بودند و تبادل دیدگاه میان آنان جریان داشت. بازرگانان 2 کشور نیز با یکدیگر تبادلات تجاری گسترده ای داشتند. با این همه، پس از سرنگونی رژیم بعث عراق در عرصه سیاسی و دیپلماتیک پنجره تازه ای برای هر 2 کشور باز شد و بیش از همه، مخالفت جمهوری اسلامی ایران با اشغال عراق از سوی نیروهای بیگانه، پیوند 2 ملت را قویتر کرد.
پشتیبانی تهران از تشکیل دولت مردمی در عراق و همراهی های بعدی سیاسی- اقتصادی با دولتمردان عراقی با هدف اقتدارآفرینی بیشتر برای بغداد، 2 کشور را بیش از پیش به هم نزدیک کرد. جمهوری اسلامی ایران نخستین کشور منطقه بود که پس از به رسمیت شناختن دولت عراق پس از اشغال، به بغداد سفیر فرستاد و اکنون بجز سفارتخانه در پایتخت، پنج کنسولگری در اربیل، بصره، سلیمانیه، کربلا و نجف دارد.
از سوی دیگر، اراده تهران برای بازسازی کشور همسایه خود و سرمایه گذاری های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دلهای ایرانیان و عراقیان را نیز همسوتر ساخت.
با این همه، رخدادی دیگر در انتظار این کشور اسلامی بود که عملگرایی فوری، همگرایی کامل و همدلی صمیمانه کشورهای منطقه ای را برای چیرگی بر مشکل تازه می طلبید؛ گروه تندرو «داعش» که تا پیش از آن در سوریه با ارتش و نیروهای مردمی می جنگید، پس از واگذاری جبهه های گوناگون به سوی عراق سرریز کرد.
جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که به اذعان مقام های عراقی از این آزمون سربلند بیرون آمد و به محض درخواست کمک بغداد دست یاری خود را به سوی ارتش و مردم کشور همسایه دراز کرد در حالی که آنگونه که «موفق الربیعی» مشاور پیشین امنیت ملی عراق، هفدهم اردیبهشت به روزنامه «الرای» کویت گفت کمک های آمریکا سه ماه بعد به دست عراق رسید.
تهدید امنیتی گسترده در سراسر عراق پس از همفکری مستشاران نظامی ایرانی و عراقی با کمک نیروهای مردمی که به فراخوان مرجعیت مذهبی به میدان آمده بودند، کم کم کاهش یافت به گونه ای که اکنون به برخی مناطق غربی و شمالی محدود شده است.
برقراری دوباره امنیت، ضرورت بازسازی ویرانی ها و تسریع اجرای طرح های زیرساختی را نمایان ساخته است که در این عرصه نیز شرکت های فنی- مهندسی ایرانی پیشقدم شده اند و حتی در این راه، شماری از مهندسان ایرانی به شهادت رسیده اند.
گرچه بی ثباتی ناشی از تهدیدهای امنیتی داعش در سال 1393 سطح تبادلات تجاری تهران- بغداد را کاهش داد با این همه، بیست و دوم اردیبهشت پارسال «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران، طی دیدار معاون نخست وزیر جمهوری عراق در امور اقتصادی ارزش این همکاری ها در یک سال پیش از آن را بیش از 12 میلیارد دلار اعلام کرد.
طیب نیا از ادامه همکاری های اقتصادی 2 کشور در حوزه هایی همچون ترانزیت کالا، صادرات برق و گاز و صدور خدمات فنی- مهندسی به عراق خبر داد و بر اهمیت نقش و جایگاه همکاری های بانکی و بیمه ای و استانداردسازی برای تسهیل مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و عراق تاکید کرد.
وی بیست و هشتم بهمن ماه 1393 طی سفر به بغداد اعلام کرد با احتساب مبادلات کالا، ارایه خدمات فنی- مهندسی و با توجه به صنعت گردشگری (توریسم)، حجم مبادلات ایران و عراق از 12 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
نمایشگاه تولیدات صنعتی ایران در گروه های کالایی آب و برق، نفت و گاز، پتروشیمی، خودرو، مصالح ساختمانی، صنایع غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی، شرکت های خدمات فنی ـ مهندسی، لوازم خانگی و مواد شوینده و بهداشتی که از بیست و هفتم تا سی ام بهمن ماه پارسال در بغداد برگزار شد، به روشنی توانمندی های جمهوری اسلامی ایران برای ارایه به کشورهای همسایه مانند عراق را به نمایش گذاشت.
همان زمان «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران، به همراه وزیران «صنعت، معدن و تجارت»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «مسکن و شهرسازی» و «جهاد کشاورزی» به بغداد رفته بود.
شرکت در سومین نشست کمیسیون عالی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق و همچنین نشست توسعه همکاری های اقتصادی ایران و عراق از برنامه های جهانگیری و هیات همراه بود. وی طی همین سفر دعوتنامه «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران، را به فواد معصوم تسلیم کرد.
پس از آن «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، پنجم اسفند 1393 در سفری یک روزه به بغداد یادداشت تفاهمی به منظور تسهیل صدور روادید برای افراد دارای گذرنامه های خدمت و سیاسی و همچنین گذرنامه های ویژه وزارت امورخارجه عراق امضا کرد.
مهمترین مقام دولت تازه عراق که پیش از این به تهران آمده «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق، است که بیست و هشتم مهرماه 1393 میهمان مقام های ایرانی بود. اینک نیز رییس جمهوری عراق برای نخستین بار از زمانی که در تابستان گذشته اداره امور را بر عهده گرفته، راهی تهران شده است.
البته پیش از این روسای جمهوری 2 کشور سوم مهرماه 1393 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار داشتند.
آنگونه که فواد معصوم نوزدهم اردیبهشت ماه به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت، قرار است 2 طرف در این سفر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مسائل جاری منطقه را بررسی کنند.
وی افزود: در این سفر سه وزیر کابینه عراق همراه من خواهند بود. یکی از آنان وزیر محیط زیست است. با توجه به اهمیت و ضرورت پیشگیری از پیشروی کویر و ویران سازی محیط زیست، به همکاری های گسترده نیاز داریم و البته در این زمینه همکاری کشورهای منطقه نیز ضرورت دارد.
رییس جمهوری عراق، وزیر تجارت را دیگر عضو هیات همراه خود در سفر به تهران معرفی کرد و گفت: ما همکاری های تجاری خوب و گسترده ای با ایران داریم و برای گسترش هرچه بیشتر این روابط باید زمینه های همکاری را آسان سازیم که این مسائل نیز به گفت و گوهای جدی و پیاپی نیازمند است.
وزیر گردشگری نیز همراه رییس جمهوری عراق است تا موانع همپیوند با تبادل سالانه نزدیک به چهار میلیون مسافر و گردشگر میان 2 کشور از میان برداشته شود.
تاکید رییس جمهوری عراق بر مطرح کردن مسائل منطقه ای طی دیدار با مقام های ایرانی از این رو است که اکنون در منطقه از یک سو با دسیسه های رژیم صهیونیستی برای تفرقه افکنی میان کشورهای گوناگون و آتش افروزی های این رژیم در سرزمین اشغالی، سوریه، لبنان، اردن و... روبرو هستیم. و از سوی دیگر فعالیت گروه های تندرو تکفیری مانند داعش بخشی از توان فکری و عملیاتی کشورهای منطقه را مشغول خود کرده است. در این میان، عربستان نیز با نقض حاکمیت سرزمینی یمن به بی ثباتی در منطقه دامن زده و شکافی تازه در جهان اسلام پدید آورده است.
بنابراین چنانچه بخواهیم مهمترین آثار سفر رییس جمهوری عراق به تهران را بررسی کنیم، باید موارد زیر را در نظر گیریم:
- افزایش زمینه های همکاری و وزن بین المللی کشورهای منطقه:
جمهوری اسلامی ایران و عراق 2 کشور مهم و راهبردی با موقعیت ژئواستراتژیک در منطقه خاورمیانه هستند که در عرصه های گوناگونی مانند تامین امنیت خلیج فارس و حوزه انرژی (نفت و گاز) بر بازار جهانی تاثیرگذارند. همچنین این کشورهای همسایه بر سر شاهراه های مبادلاتی شرق به غرب (آسیا به اروپا) و شمال به جنوب (آسیای مرکزی و اروپا به آفریقا و آب های بین المللی) قرار دارند.
از سوی دیگر، تهران و بغداد به طور عملی در جبهه نخست مبارزه با تروریسم حضور دارند و در راه مهار یکی از مهمترین تهدیدهای جهانی، بهترین فرزندان خود را از دست داده اند.
- همگرایی بیشتر منطقه ای:
تهران و بغداد در بسیاری از موضوع های منطقه ای مانند زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی، تنش سوریه، ناآرامی های امنیتی و سیاسی لبنان، تجویز راه حل گفت و گو برای پایان دادن به درگیری های یمن، تامین امنیت درونزای منطقه ای به ویژه در برابر تروریست های تکفیری و... دیدگاهی همانند و مواضعی نزدیک دارند.
همچنین طی سالهای گذشته مشکلات زیست محیطی که منطقه را درگیر خود کرده، تهران و بغداد را به این اندیشه مشترک رسانده است که چیرگی بر این معضل در گرو همکاری همه کشورهای منطقه خواهد بود.
- هم افزایی در عرصه های داخلی و همکاری های دوجانبه:
سرمایه گذاری، تجارت کالا، ارایه خدمات فنی- مهندسی، همکاری برای پیشبرد طرح های عمرانی، ایجاد یا بازسازی زیرساخت ها، تقویت مناسبات اجتماعی و فرهنگی، استوار کردن پیوندهای مذهبی و... از حوزه های مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و عراق است.
از سوی دیگر، خنثی سازی برخی طرح های مداخله جویانه خارجی با هدف بر هم زدن امنیت در هم تنیده 2 کشور به سبب مرزهای مشترک طولانی آنها به هوشیاری و همراهی همیشگی تهران- بغداد نیازمند است.
برای نمونه، طرح کمیته خدمات مسلح کنگره آمریکا برای تقسیم عراق به سه بخش سنی نشین، کردنشین و شیعه نشین و ارایه بودجه 715 میلیون دلاری با نام مبارزه با داعش میان آنها نگرانی هایی را پدید آورده است. بر پایه این طرح، آمریکا طی تعامل مستقل و بیرون از مدیریت دولت مرکزی، دستکم 25 درصد این بودجه را به نیروهای پیشمرگه و گارد ملی اهل تسنن اختصاص خواهد داد و آنها را به مثابه یک کشور مجزا در نظر خواهد گرفت.
بسیاری از دولتمردان عراقی از کرد، عرب و ترکمن و رهبران سنی، شیعه و ایزدی که طی چند ماه گذشته هم شانه یکدیگر درباره مبارزه با تهدیدهای امنیتی کشور خود همنظر بوده اند، از چنین طرح هایی که از گذشته تاکنون یکپارچگی سرزمینی و وحدت ملت عراق را تهدید کرده و می کند، روی گردانده اند.
جمهوری اسلامی ایران نیز همواره طرح های تجزیه گرایانه در کشورهای منطقه را با هوشیاری رصد کرده و اینک یکی از کانون های کلیدی پشتیبانی از «عراق یکپارچه» است.
بر این پایه است که بیستم اردیبهشت «برهم صالح» معاون دوم «جلال طالبانی» دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق، میهمان برخی مقام های ایرانی شد تا با آنان درباره مسائل گوناگون رایزنی کند. جلال طالبانی پیش از این رییس جمهوری عراق بود. برهم صالح نیز مدتی در جایگاه نخست وزیر اقلیم کردستان قرار داشت.
از این رو، سفر امروز فواد معصوم به تهران که به عنوان یک کرد در جایگاه «رییس جمهوری همه مردم عراق» از یکپارچگی این کشور اسلامی پشتیبانی می کند، می تواند زمینه های بایسته برای خنثی سازی طرح های تجزیه طلبانه را فراهم آورد و همگرایی تهران- بغداد برای نقش آفرینی بیشتر در عرصه های بین المللی- منطقه ای و همکاری های مشترک دوجانبه را تقویت کند.
* از: مریم مسعود (گروه پژوهش و تحلیل خبری)
پژوهشم**1961**






23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن