تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820085707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/احمدکاظم زاده هوشمندی کردهای وطن در برابر فتنه انگیزی صهیو-سعودی‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/احمدکاظم زاده
هوشمندی کردهای وطن در برابر فتنه انگیزی صهیو-سعودی‌ها
عربستان در ماجرای هتل کارنای مهاباد تنها نبود بلکه سرویس های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را در کنار خود داشت همچنانکه خیز جدید برای تجزیه عراق در کنگره امریکا نیز با هماهنگی و حمایت مشترک لابی های سعودی و یهودی و البته به دست نمایندگان کنگره برداشته شد.



گروه بین الملل خبرگزرای فارس؛ احمد کاظم زاده: بررسی رویکرد رسانه های عربی منطقه ای و فرامنطقه ای نشان می دهد که هیچ رسانه ای به اندازه رسانه های وابسته به عربستان سعودی در «از کاه کوه سازی» ماجرای محلی هتل کارنای مهاباد و تبدیل آن از یک مسئله کوچک محلی (که می توانست همانند صدها و بلکه هزاران مسئله دیگر به صورت طبیعی و قانونی حل و فصل شود )به یک مسئله ساختگی بین المللی دست و نقش نداشته است و همین رویکرد تبلیغاتی و جار و جنحال سازی رسانه های عربستان این سوال را پیش می کشد که آیا این رسانه ها با توجه به چالش های داخلی و منطقه ای دولت متبوع خود بخصوص در جنگ یمن کوشیده اند از این حادثه به عنوان یک اقدام فرافکنانه استفاده کنند و به طور موقت برای دردهای بی درمان خود نوش داروی فراهم کنند و یا اینکه عملکرد رسانه های  سعودی از نقش دولت و سرویس های اطلاعاتی و امنیتی آنها در ایجاد و مدیریت این حادثه پرده برمی دارد بخصوص  آنکه پیش از این ایران به ایجاد یک چنین چالش های تهدید شده بود؟ آنچه این احتمال را تقویت می کند این است که حادثه مهاباد بلافاصله بعد از ناکامی دور جدید تلاش ها در کنگره امریکا برای  دامن زدن به تجزیه عراق و استقلال اقلیم کردستان عراق روی داد که در آن ماجرا نیز رسانه های عربستان نقش فعال ایفاء کردند و همین برخورد هم تا حدودی دم خروس سعودی را در آن ماجرا نیز آشکار می کرد که البته این فتنه و توطئه با اعتراض به موقع دولت و مردم و مرجعیت عراق خنثی شد و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان هم که برای بهره برداری از آن به امریکا رفته بود دست خالی برگشت. نمایی از فتنه انگیزی های عربستان درحوادث مهاباد به محض آغاز واکنش های سازمان دهی شده در مهاباد شبکه تلویزیونی العربیه در خبری فوری مدعی شد :« معترضان کرد در شهر مهاباد ایران با نیروهای امنیتی درگیر شدند.»
این شبکه در گزارش بعدی ضمن تحریف اصل واقعه و وراونه نمایی آن درتحلیل رخداد گفت :« شهر کردنشین مهاباد در ایران در پی خودکشی یک زن کرد در یکی از هتل های این شهر برای فرار از تجاوز، شاهد برگزاری تظاهرات بود.» این ادعا در حالی مطرح می شود که بنابر اطلاعات موجود این دختر هنگام رفتن از بالکن اتاق  هتل به اتاق بغلی دچار سانحه شده و قصد خودکشی نداشته است. علاوه بر این در حالی که همه طرف های این ماجرا افراد خصوصی هستند و هیچ پست دولتی ندارند شبکه العربیه در ادامه گزارش خود سعی می کند ازسربازرس هتل که مظنون به تعرض بوده چهره ای  کارمند دولتی ترسیم کند که با همکاری مدیر هتل قصد تعرض به این دختر داشته است .در این بخش العربیه مدعی شده است :« منابع کردی در مهاباد اعلام کردند یکی از کارکنان بخش گردشگری قصد داشت این کارگر زن کرد را با همدستی صاحب هتل مورد تجاوز جنسی قرار دهد و در مقابل هتل وی در رده هتل های پنج ستاره قرار گیرد.» همچنانکه ملاحظه می شود العربیه ازهمان ابتدا اصل را بر تحریک عواطف و احساسات کردها گذاشته و کوشیده ازحساسیت کردها به ناموس خود استفاده ابزاری بکند و آن را در جهت اهداف نامشروع خود بکارگیرد.
از اینرو این شبکه در ادامه با عجله سعی می کند به ماجرا ابعاد نظامی و امنیتی ببخشد و با جعل خبر کشته و زخمی شدن 70 نفر و بازداشت صدها نفر دیگر به نبش قبر می پردازد و نیت شوم خود را از این ماجرا آشکار می کند و می گوید :« شهر مهاباد برای کردهای جهان جایگاهی نمادین دارد زیرا پایگاه حزب دموکرات کردستان ایران به شمار می رود که در سال هزار و نهصد و چهل و شش جمهوری مهاباد را تشکیل داد و همه احزاب کرد در جهان از دل این حزب بیرون آمدند.
شبکه العربیه در برنامه پانامارای خود با عنوان «قیام مهاباد» نیزکوشید ازمهاباد به عنوان نماد تجزیه طلبی به تصویر بکشد و در این راستا مدعی شد: «مهاباد در گذشته به عنوان جمهوری مهاباد شناخته می شد. اتحاد جماهیر شوروی در سال 1946 به مهاباد برای دستیابی به استقلال کمک کرده بود. اما به علت فشارهای شاه ایران و آمریکا بر اتحاد جماهیر شوروی این کشور دست از حمایت جمهوری مهاباد برداشته و استقلال مهاباد نافرجام ماند.»
در این راستا العربیه در اقدام فتنه انگیزانه دیگرکوشید احزاب منحله معارض و معاند را از حاشیه به متن آورد .از اینرو این شبکه در گزارش مشابه دیگری با عجله واکنش حزب کومله کردستان  و درخواست آن برای گسترش اعتراضات را منعکس کرد و دوباره به بازخوانی و تکرار گزارش های قبلی پرداخت . همچنین  این شبکه در گزارش دیگری با برقراری ارتباط با فردی که این شبکه آن را سخنگوی جنبش جامعه کردی معرفی و سعی می کند به اعتراض ها ماهیت جنبشی  و فراگیر بدهد . دراین گزارش مجری برنامه با طرح این سوال که آیا این ناآرامی ها واقعا یک «انقلاب» است سعی می کند از زبان این فرد شرایط انقلابی برای حوادث مهاباد ترسیم کند . دیگر رسانه های سعودی نیز به کمک العربیه آمده وروزنامه الریاض چاپ عربستان مصاحبه ای را به نقل از فردی که این روزنامه آن را عضو پژاک خواند ،منتشر کرد که وی در این مصاحبه  همان خط تبلیغاتی رسانه های سعودی از جمله العربیه را از زبان خود بازگو می کند . در همین حال روزنامه الحیات در گزارشی با اقتباس ازبرنامه نوبت شمای بی بی سی فاز جدیدی برای بیان تبلیغات سعودی در ماجرای مدیریت شده  هتل کارنای مهاباد باز کرد وبه نقل قول پیام های پرداخت که ادعا می شد مردم کرد در شبکه های اجتماعی از جمله توییتر و فیس بوک  رد و بدل می کنند .از جمله اینکه الحیات نوشت :«در پایگاه « توئیتر » بعد از این راهپیمائی ،‌ عبارت « ایران در آتش » مشاهده شد  و  کاربران  در محکومیت سرکوب تظاهر کنندگان واکنش نشان دادند».  از دیگر سو شبکه تلویزیونی الاخباریه سعودی در گزارشی کوشید دامنه فتنه انگیزی  خود از حوزه کردها فراتر ببرد و سعی کند بین کردها و اعراب خوزستان پیوند برقرار کند و آنها را نیز به  تحرک وادار کند .به همین منظور این شبکه با فردی از دانمارک(که خود را رئیس جنبش مبارزه عربی برای آزادسازی اهوازمی خواند)مصاحبه کرد و به نقل از وی کوشید این حس را به کردها القاء کند که آنها در این اعتراض ها تنها نیستند. نتیجه گیری از آنچه که گفته شد مشخص می شود که گویا رسانه های سعودی در انتظار ماجرای هتل کارنای مهاباد بودند تا  استفاده های خود را از این ماجرای مدیریت شده کرده باشند.برخلاف آنچه که در ظاهر تصور می شود این استفاده ها تنها به  عرصه تبلیغاتی محدود نمی شود بلکه از دور جدید فتنه انگیزی های جدید پرده برمی دارد که علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد. سنخ و ماهیت این تلاش ها به همان  موج سواری شباهت دارد که پیش از این در پی انقلاب های دومینو وار در تعدادی از کشورهای عربی توسط همین عوامل اجرا شد و هنوز هم برخی از این کشورها را در مشکلات و چالش های داخلی خود غرق کرده اند. در این موج سواری ها رژیم صهیونیستی بیشترین نفع و استفاده امنیتی و سیاسی را برد و جای بحران فلسطین را با بسیاری از بحران های منطقه ای از شمال آفریقا گرفته تا خاورمیانه عوض کرد و در حال حاضر نیز از هیچ فرصتی برای بهره برداری دریغ نمی کند بخصوص آنکه این رژیم  در مخالفت با تبدیل تفاهم هسته ای لوزان به موافقتنامه حقوقی اشتراک نظر با عربستان دارد و در واقع عربستان خدمات مجانی را برای این رژیم ارائه می دهد .علاوه بر این با توجه به شکنندگی کابینه جدید نتانیاهو که به تار مویی بند است از هر گونه بحران سازی در منطقه  استقبال می کند ضمن آنکه برخی شاخص ها از تشکیل اتاق مشترک عملیات بین عربستان و رژیم صهیونیستی حکایت دارد.
بر همین اساس می توان گفت عربستان در ماجرای هتل کارنای مهاباد تنها نبود بلکه سرویس های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را در کنار خود داشت همچنانکه خیز جدید برای تجزیه عراق در کنگره امریکا نیز با هماهنگی و حمایت مشترک لابی های سعودی و یهودی و البته به دست نمایندگان کنگره برداشته شد.
اما نکته ای که گویا سناریو نویسان و مجریان و مزدوران سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی عربستان و رژیم صهیونیستی فراموش کرده اند برخورداری مردم ایران و بخصوص استان های مرزی از ذکاوت سیاسی بی نظیری است که یکبار دیگر طراحی های جدید فتنه  گران را ناکام گذاشت و این امکان را فراهم کرد که کارگزارن نظام با فراغت بال از حقوق مردم ایران در عرصه خارجی و در پرونده های مهم از موضوع هسته ای گرفته تا حفظ و تثبیت قدرت منطقه ای ایران دفاع کنند .همچنین این نکته را نیزباید  خطاب به تازه به قدرت رسیده های سعودی یاد آور شد  که کسی که در کاخ شیشه ای نشسته باشد معمولا به دیگری سنگ پرتاب نمی کند . *تحلیل گر مسائل غرب آسیا
انتهای پیام/

94/02/22 - 16:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن