تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805326495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحقق اهداف اتحادیه اقتصادی اوراسیا در پرده ابهام


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تحقق اهداف اتحادیه اقتصادی اوراسیا در پرده ابهام تهران - ایرنا - تحلیلگران امور بین الملل، تحقق اهداف اتحادیه اقتصادی تازه تاسیس «اوراسیا» را از این لحاظ که هدف آن صرفا اقتصادی خواهد بود یا اهداف دیگری را دنبال می کند، مورد تردید قرارداده اند.


به اعتقاد برخی تحلیلگران منطقه آسیای مرکزی طرح اتحادیه اقتصادی موسوم به «اوراسیا»، که مسکو می خواهد آن را در قلمرو جمهوری های شوروی سابق عملی کند، نوعی قدرت نمایی مسکو در مقابل اردوگاه غرب به ویژه اتحادیه اروپاست در حالیکه برخی دیگر از تحلیلگران، اوراسیا را صرفا یک اتحادیه اقتصادی می دانند.
هشتم خرداد ماه سال گذشته در آستانه پایتخت قزاقستان بین سه کشور روسیه، قزاقستان و بلاروس سندی برای تاسیس «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» که گفته می شود بزرگترین اتحادیه جدید اقتصادی جهان پس از اتحادیه اروپا خواهدبود ، به امضا رسید. بعدها ارمنستان هم به این اتحادیه پیوست.
قرقیزستان نیز در نشست جمعه هفته گذشته رهبران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در مسکو برگزار شد، رسما عضو این اتحادیه شد.
تاجیکستان در مورد عضویتش در اتحادیه اقتصادی اورسیا هنوز تصمیم روشنی نگرفته است اما اعلام شد که یک هیئت از این کشور مشغول بررسی جوانب پیوستن به این اتحادیه است.
« الماسبایک آتمبایف »رئیس جمهوری قرقیزستان سال گذشته در مورد پیوستن به این اتحادیه گفت: ما شانسی برای انتخاب نداریم، اوکراین می تواند از بین اتحادیه اروپا و اتحادیه گمرکی جدید یکی را انتخاب کند، ولی ما فقط یک راه داریم.
به اعتقاد برخی مفسران سیاسی اگر تاکید و تلاش های مسکو برای تحقق این بلوک جدید پیش از حوادث اوکراین رخ می داد، شاید اوضاع به گونه ای دیگر پیش می رفت.
امروز برخی صاحب نظران و مقامات کشورهای پساشوروی اعتقاد دارند که شرکت در این اتحادیه ممکن است آنها را از سود هنگفت نزدیکی با غرب محروم کند، هر چند طرف غربی نیز تلاش دارد تا این ذهنیت را در بین مقامات این کشورها قوت بخشد.
به اعتقاد برخی کارشناسان سیاسی، کرملین در تلاش برای یکپارچه سازی دولت های جداشده از شوروی است که این روند با تردید در میان اعضای کنونی و آینده این اتحادیه مواجه شده است.
به عقیده «اهل الدین حکمت اف» یک کارشناس رسانه ای در مسائل آ سیای مرکزی، که با بدبینی به این اتحادیه می نگرد اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در ابتدا بنیانی برای رسیدن به سازش بود، اکنون پس از تحولات اوکراین معنای دیگری پیدا کرده است.
به گفته وی، اکنون به نظر می رسد که مسکو به عنوان یکی از بانیان این اتحادیه در اندیشه گردش تجاری صرف و اهداف اقتصادی نیست، بلکه به نوعی می خواهد در مقابل غرب قدرت نمایی کند.
«پاپیسک» کارشناس یک پژوهشگاه مسائل سیاسی آسیای مرکزی نیز می گوید: اتحادیه اوراسیا یک طرح سیاسی است چون روسیه خود را ستون سیاسی امور بین الملل می داند و از این رو، طرح آن برای کشور های جداشده از شوروی فقط یک طرح اقتصادی نیست.
«فرهاد تلگن اف» رییس صنایع سبک قرقیزستان نیز پیشتر گفته بود که 60 درصد واردات قرقیزستان از کشورهایی چون ترکیه و چین است که عضو اتحادیه جدید نیستند، اما پس از وارد شدن به این اتحادیه نرخ کالاها می تواند تا دو برابر افزایش یابد.
در مقابل جمعه کاداو یکی از وزیران پیشین حکومت قرقیزستان و از موافقان طرح اتحادیه اقتصادی اوراسیا می گوید: عضویت در این اتحادیه فواید زیادی برای کشورهای عضو دارد.
وی می افزاید: عضویت کشور ما بدین معنی است که 800 هزار مهاجر کاری در روسیه و قزاقستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا کار می کنند گویی صاحب مقام شهروندی اتحادیه مذکور شده اند.
کادوا تاکید می کند: با این عضویت مشکل اقامت مهاجران ما در کشورهای عضو حل می شود و همه مدارک دانشگاههای ما نیز در قلمرو این اتحادیه اعتبار پیدا می کنند.
به گفته وی، مهاجران قرقیز همچنین خواهند توانست در مشاغلی مانند پزشکی و آموزگاری در قزاقستان ، روسیه و یا بلاروس کار کنند.
در چارچوب قرارداد اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای عضو انتقال سرمایه، گردش کالا، خدمات و نیروی انسانی را آزاد می کنند و در سال 2016 میلادی (1395 خورشیدی) بازار واحد عرضه دارو و تا سال 2019 میلادی (1398 خورشیدی) بازار واحد نیروی برق را تشکیل می دهند.
بازار واحد نفت و گاز و فرآورده های نفتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز تا سال 2025 میلادی (1404 خورشیدی) تشکیل خواهد شد.
بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است کشورهای عضو بازاری با مجموع تولید ناخالص ملی پنج هزار و 400 میلیون دلار تشکیل دهند.
برخی تحلیلگران مقایسه بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اتحادیه اقتصادی اروپا را نادرست می دانند، چون از نظر تولید ناخالص ملی بین کشورهای عضو دو اتحادیه اختلاف فاحشی وجود دارد.
اتحادیه اوراسیا فقط در سطح یک منطقه فعالیت دارد، اما رقیب اروپایی فعالیت جهانی دارد.
تولید ناخالص ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2012 برابر 13هزار و 68 میلیارد یورو معادل 25 درصد تولید ناخالص ملی جهانی بود، در حالی که در همان سال تولید ناخالص ملی روسیه، بلاروس و قزاقستان معادل پنج درصد ناخالص ملی جهانی را تشکیل می داد.
آساق**1663**1446



22/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن