تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819502880




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهديد سلامت با 20 ميليارد دلار كالاي قاچاق


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تهديد سلامت با 20 ميليارد دلار كالاي قاچاق
نویسنده : محمدرضا هادیلو 
آمار غير‌رسمي مي‌گويد بيش از ۲۰ ميليارد دلار كسب و كار قاچاق در حوزه سلامت در كشور وجود دارد؛ يعني رقمي حدود 65هزار ميليارد تومان در عرصه توليد و ورود اقلام قاچاق هزينه مي‌شود كه وقتي بدانيم بخشي از آن به دارو و تجهيزات پزشكي و لوازم آرايشي و بهداشتي مربوط است، حتماً نگراني‌ها افزايش مي‌يابد.
از بي‌سر و ساماني بازار مواد آرايشي همين بس كه رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو گفته «از سرانه مصرف مواد آرايشي در كشور آمار دقيقي نداريم، بازار بهداشتي- آرايشي شبيه بازار دارو نيست و تحت نظارت دقيقي نيست.»
هر چند جسته و گريخته خبرهايي منتشر مي‌شود كه مي‌خواهد چنين وانمود كند از سال گذشته نظارت‌ها در اين عرصه شروع شده، اما در مجموع بايد گفت اين حوزه بدون كمترين نظارتي به كارش ادامه مي‌دهد.
روز گذشته رئيس سازمان غذا و دارو با اذعان به اينكه قاچاق در حوزه غذا و دارو زياد است، گفت: «در كالاهاي سلامت‌محور كه تحت نظارت سازمان غذا و دارو است، بيشترين قاچاق را داريم. هر چند در حوزه تجهيزات پزشكي و فرآورده‌هاي غذايي و دارويي نيز با پديده قاچاق روبه‌رو هستيم ولي اين پديده در حوزه آرايشي- بهداشتي بيشتر است.»
زماني كه از قاچاق صحبت به ميان مي‌آيد بايد بدانيم، ضربه سنگيني بر پيكره توليد وارد مي‌شود. بر همين اساس اشتغال از بين مي‌رود و اگر قاچاق‌ها در حوزه دارو، غذا و تجهيزات و لوازم پزشكي و آرايشي و بهداشتي باشد، سلامت جامعه و شهروندانش مورد تهديد قرار مي‌گيرد.
امروز به جرئت مي‌توان گفت كه روي كيفيت اكثر محصولاتي كه به نوعي با سلامت مردم در ارتباط هستند، هيچ نظارت و كنترلي وجود ندارد و نمي‌توان ايمني آنها را تضمين كرد. اين فرآورده‌ها كه در بازار سياه عرضه مي‌شوند، بدون مشخص بودن محل توليدشان، حمل، نگهداري و در شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ مي‌شوند؛ محصولاتي كه به سلامت مردم و اقتصاد كشور آسيب زيادي وارد مي‌كند.
از نظر كارشناسان مي‌توان با سرمايه‌گذاري روي محصولات ارگانيك، بسياري از اقلام قاچاق و مضر موجود در بازار را حذف و سلامت بخش عظيمي از شهروندان را تضمين كرد. هر چند محصولات ارگانيك كيفيتي برتر داشته و سلامت‌شان هم بيشتر است، اما توليدكنندگان اين محصولات نيز بايد با صرفه‌جويي در هزينه‌ها محصولات را با قيمتي مناسب در دسترس مردم قرار دهند.
رئيس سازمان غذا و دارو با اشاره به حمايت‌هاي وزارت بهداشت از توليد محصولات ارگانيك، بخش خصوصي را نيز براي سرمايه‌گذاري و مشاركت در اين حوزه دعوت كرد و با اعلام اينكه فرآورده‌هاي بهداشتي- آرايشي مي‌تواند سهم بالايي در اجراي سياست‌هاي كلان اقتصاد مقاومتي در حوزه سلامت داشته باشد، از حمايت معنوي وزارت بهداشت از محصولات ارگانيك خبر داده است.
البته بايد به اين موضوع نيز اذعان داشت كه در حوزه غذايي، محصولات ارگانيك در ايران خيلي كم است و براي قد علم كردن در اين بخش بايد تمهيداتي انديشيد و شرايطي را فراهم كرد كه كود شيميايي، سموم و آفت‌كش‌ها حذف شود و محصولات را طبيعي و بدون دخالت مواد شيميايي در اختيار مردم قرار داد. به هر حال با جلوگيري از خروج حدود 65هزار ميليارد تومان پولي كه در راه قاچاق اقلام غير استاندارد و ناسالم در حوزه غذا و دارو صرف مي‌شود و هدايت آن به سمت توليد كالا و داروهاي استاندارد و مواد غذايي ارگانيك شايد بتوان گامي در جهت حفظ سلامت جامعه برداشت.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن