تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798290753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاکید امام بر پرهیز مسئولان از دروغگویی به مردم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تاکید امام بر پرهیز مسئولان از دروغگویی به مردم تهران - ایرنا - صبغه شخصیتی حضرت امام خمینی (ره) به دلیل رهبری موفق انقلاب اسلامی از زندان و تبعید و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی بیشتر سیاسی شده است، در حالیکه ابعاد اخلاقی و اجتماعی رهبر فقید انقلاب مانند توانمندی های سیاسی بسیار آموزنده است.


تاکید ویژه حضرت امام (ره) به مسئولان مبنی بر پرهیز از دروغگویی به نقل از یک استاد حوزه علمیه، گوشه ای از دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی در زمینه مسائل اخلاقی بویژه رعایت حقوق مردم است.
آیت الله سجادی استاد حوزه علمیه در این زمینه گفت: امام از روزی که نهضت را شروع کرد تا روزی که از دنیا رفت، بر دو اصل محکم و استوار ایستاد، مردم و اسلام. ایشان در همه حال به گرفتاری های مردم بسیار حساسیت نشان می داد.
آیت‎الله سید محمد سجادی، رئیس "حوزه علمیه ثقلین" در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت امام خمینی (س) درباره نقش امام خمینی(س) در آشتی جهان مدرن با دین و همچنین اجتهاد در اندیشه امام اظهار نظر کرده است.
*نقش امام خمینی(س) در آشتی جهان مدرن با دین چه بود؟
در قرن اخیر، نهضت امام با نگاه عمیقی که به قرآن، سنت پیامبر اکرم(ص)، سیره امیرألمومنین و ائمه معصومین(ع) داشت، اسلام را از انزوا بیرون و به میان جامعه ی جهانی آورد و می توان گفت ایشان احیاگر همه ی سنت های از یاد رفته ی دین بود که با همت، جهاد و روشنگری، حرکتی انجام داد و اسلام را زنده کرد، اسلامی که به جامعه و مرد و زن نوید حیات طیبه می دهد، آن را عملیاتی کرد و به مرحله ظهور و بروز رسانید، زمانی که امام نهضت را شروع کردند اکثر دانشگاه ها کمونیست بودند و دین را یک افیون می دانستند، اما امام به یاری خدا و همت مردم، این حرکت را به مرحله ای رساندند که در جهان ظهور و بروز پیدا کرد.
*به عقیده شما آیا در زمان کنونی، اجتهاد در اندیشه امام، یک نیاز واقعی است؟
مسلمأ اینطور است، در جریان هستید که در مذهب شیعه اجتهاد آزاد است و مجتهدین مطالعه کرده و درباره امور مختلف نظر می دهند، امام نیز باب جدیدی را در اجتهاد و تفکر در دین و همچنین برداشت از احکام باز کردند و زمان و مکان را هم در آن دخالت می دادند و می فرمودند زمان و مکان در موضوعات و احکام اثرگذار است و فقیه کسی است که زمان شناس و مکان شناس باشد و بداند در چه زمان و مکانی چه موضوعی را مطرح کند، همانطور که خودشان هم اینطور بودند و در طول 40 سال نهضتی که داشتند در هر زمانی، مناسب با آن موضوع، حرف می زدند و بیانیه و اعلامیه می دادند، تا نهضتشان به نتیجه رسید.
*چرا امام خمینی(س) بر عنصر زمان و مکان تأکید داشتند؟
این یک ضرورت است. به عنوان مثال، ممکن است در فضایی، حدیثی مطرح شده اما در حال حاضر آن فضا دیگر حاکم نیست و به همین دلیل موضوع منتفی می شود، مثل موضوع شطرنج که ایشان حرام می دانستند، اما امروز از حالت قمار بیرون آمده و به یک ورزش تبدیل شده که برد و باختی هم ندارد.
*شما از جمله کسانی هستید که در زمان تبعید امام با ایشان بودید، خاطره ای در مورد ایشان دارید؟
بله من افتخار بزرگی جهت همراهی امام نصیبم شد و به شکر خدا پس از اینکه متوجه شدم توسط ساواک تحت تعقیب قرار گرفته ام در نجف به خدمت امام رفتم و 12 سال با ایشان همراه بودم و سپس به پاریس رفتیم تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب، به ایران بازگشتیم.
مشاهده می کردم که در پاریس، بانوان دانشجویی که به حضور امام می رسیدند، حجاب مناسبی نداشتند، اما امام با آنها برخورد خوبی داشت و این اخلاق نبوی باعث شد آنها جذب امام شدند، ایشان راجع به وضعیت ظاهری آنان حرفی نمی زد بلکه سر به زیر به سوالات آنان پاسخ می داد وامام به قدری سلوک خوبی با اهالی نوفل لوشاتو داشتند که اهالی آنجا علاقه مند به ایشان شدند می گفتند حضرت عیسی مسیح، دوباره تجلی یافته و در هنگام بازگشت به ایران خاک فرانسه را به ایشان هدیه دادند و برای زیارت ایشان صف می کشیدند.
*رفتار امام با غیرمسلمانان چگونه بود؟
خلق نبوی ایشان با غیر مسلمان ها باعث جذب آنها شد که در پی آن یکی از روزنامه ها نوشت حضرت روح الله کسی است که زمانی که می خندد یک ملت می خندند و هنگامی که گریه کند نیز یک ملت گریه می کند. اینجاست که انسان می بیند اخلاق چقدر اهمیت دارد، سیره امام در برخورد با مسائل بسیار مهم است. در عین حال شاهد بودم یکی از بزرگان که از ایران به دیدن امام آمدند، انگشتر طلایی در دستش بود و می خواست با امام صحبت کند که امام به او گفت مگر شما نمیدانی که طلا برای مرد حرام است؟ پس اول انگشترت را درآور و بعد صحبت کن و او هم اینکار را کرد. با اشاره به این نمونه ها من معتقدم اخلاق در مسئولان حکومت اسلامی حرف اول را می زند، امام از روزی که نهضت را شروع کرد تا روزی که از دنیا رفت بر دو اصل محکم و استوار ایستاد، مردم و اسلام.امام روی گرفتاری های مردم بسیار حساسیت نشان می دادند و هیچگاه کلمه ی خلاف واقع یا دروغ از ایشان نشنیدیم. در زمانی منزل امام در نجف محاصره شد و بازارها به خاطر این محاصره بسته بودند و پس از مدتی حصر را برداشتند، فردی گفته بود که اعلام نکنیم حصر برداشته شده، اما امام گفتند که به هیچ وجه به مردم دروغ نگوئید.
شهدا و رزمندگان نیز به تبعیت از پایمردی ایشان به جبهه ها رفتند و ایستادگی کردند، امیدوارم امروز هم خداوند سایه مقام معظم رهبری را مستدام بدارد که با قدرت این پرچم را استوار نگه داشته و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال همدلی و همزبانی نامیدند، دولت و ملت به این شعار عمل کنند و همچنین رسانه ها هم به آن بپردازند تا جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرند و وحدت را حفظ کنند و از خصومت بپرهیزند. چنانچه امام می فرمودند(تخاصم شیوه اهل نار است). اوضاع ایران باید دولتمردان را متوجه این موضوع کند که همدلی و همزبانی را نصب العین خود قرار دهند تا شر دشمنان اسلام به خودشان بازگردد و امیدواریم امت واحده در این شرایط حساس وحدت کلمه را حفظ کنند تا شر اجانب به خودشان بازگردد.
*نظر شما در خصوص اوضاع یمن و رژیم آل سعود چیست؟
در حال حاضر متاسفانه در دورانی هستیم که آل سعود فقیرترین کشور عربی را مورد تهاجم فراگیر قرار داده اما مجامع بین المللی و دیگر کشورهای عربی کر و کور و لالند و در عین حال، اگر در ایران یک جانی را اعدام کنند، همه ی آنها مدافع حقوق آن جانی می شوند اما در دفاع از مظلوم سکوت می کنند. پس با درک این موضوع باید با حفظ همدلی و همزبانی و گذشت به انقلابی که به آسانی به دست نیامده و قیمت کمی ندارد پایبند باشیم تا خدای نکرده خللی در عظمت آن پیش نیاید و در روز قیامت شرمنده ی امام و شهدا نباشیم.
اول**



21/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن