تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799373180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بی نتیجه بودن جمع آوری دیش های ماهواره


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی روزنامه های ایران/ دوشنبه 21 اردیبهشت 1394 بی نتیجه بودن جمع آوری دیش های ماهواره تهران-ایرنا- «علی جنتی» وزیر ارشاد، در صحبت های دیروز خود در حاشیه ی هجدهمین گردهمایی معاونان اجتماعی ناجا با اشاره به شکست طرح جمع آوری دیش های ماهواره، از بی فایده بودن این اقدام در آینده باوجود امکان دریافت موج های رادیویی از طریق موبایل خبر داد؛ روزنامه های امروز به طور ویژه به سخنان جنتی توجه کردند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 21 اردیبهشت 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***نمی توان با فناوری مقابله کرد
روزنامه ی «آفتاب یزد» در گزارشی در این خصوص با اشاره به بخشی از سخنان جنتی مبنی بر بی اثر بودن اقدامات انجام شده در خصوص جمع آوری دیش های ماهواره در شرایطی که طی سال های آینده، تلفن های همراه این عمل را به راحتی انجام می دهند از قول او نوشت: پیش بینی های ما نشان می دهد ظرف یکی دو سال آینده با توجه به برنامه غربی ها برای انتقال ماهواره های خود از مدار 36 هزار کیلومتری زمین به مدار 1000 کیلومتری، هر فردی می تواند با موبایل های موجود در بازار بیش از دو هزار شبکه ماهواره ای را بدون هرگونه مشکلی دریافت کند.
به گزارش آفتاب یزد، جنتی با انتقاد از این اقدام(جمع آوری دیش های ماهواره) و اشاره به پایان یافتن دوران القای یک سویه ی افکار و اندیشه ها گفت: رسانه ها در طول یکی ، دو دهه گذشته دچار تغییرات اساسی و بنیادین بسیاری شده اند و در طول دو دهه پیش رسانه ها به شکل یکسویه از افکار و اندیشه های خود را به مخاطبان القاء می کردند اما امروز و با ظهور اینترنت شاهد آن هستیم که عملا این رسانه ها از حالت یکسویه درآمده و ماهیتی متفاوت یافته اند. به طوری که دیگر نمی توان تنها اصحاب رسانه را تولید کننده محتوا دانست و امروز شاهد تولیدات مردم هستیم.
«آرمان» نیز در گزارشی به قلم «حجت سپهوند» به تبیین سخنان وزیر ارشاد پرداخت. این گزارش در ابتدا با اشاره به اهمیت ابزارهای تکنولوژی ارتباطات نوشت: استفاده از ماهواره و اینترنت روزبه روز بیشتر فراگیر می شود. کاربران شبکه های اجتماعی روزبه روز فزونی می گیرند و استفاده از اینترنت و شبکه های موبایلی قسمت عمده ای از زمان فراغت، شغل و زندگی افراد را به خود اختصاص می دهد. آمارها نشان می دهند که ضریب نفوذ اینترنت در ایران 53 درصد است. ایران 40 میلیون و 46 هزار و 785 کاربر اینترنت دارد. استقبال از شبکه موبایلی در ایران رو به افزایش است به حدی که در سال گذشته اکثر جریانات اجتماعی در آن شکل می گرفت و خبرها بیش از آنکه از طریق روزنامه ها و سایت ها و خبرگزاری ها منتقل شود در شبکه های موبایلی دست به دست می شد. ایرانی ها بزرگ ترین گروه مخاطبان وایبر را در جهان تشکیل می دهند.
آرمان در ادامه با اشاره بخشی از سخنان جنتی مبنی بر اینکه تولید محتوا بهترین راه کنترل هجمه ی این شبکه ها است نوشت: با توجه به برنامه ریزی های غربی ها می توان ظرف این مدت هر فردی بیش از 2000 شبکه ماهواره ای را در تلفن همراهش دریافت کند. با گسترش تکنولوژی در آن زمان دیگر مردم دیشی نخواهند داشت که بخواهیم آن را به پایین بکشیم؛ البته وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است و قانون هم ممنوعیت هایی برای استفاده از شبکه ماهواره ای، دیش و... دارد اما باید به عملکرد خودمان نیز نگاه کنیم و ببینیم اقداماتمان چقدر موثر بوده و چه حاصلی داشته و آیا به گسترش استفاده از شبکه های ماهواره ای منجر شده یا خیر.
به گزارش آرمان، جنتی همچنان افزود: مهم ترین نکته تولید محتوا در این عرصه است. ما باید خودمان صحنه را در اختیار گرفته و به سهم خود تولیدکننده باشیم؛ چرا که هر اندازه حجم اطلاعات ما در این فضا بیشتر شود ما نیز می توانیم به همان اندازه بر افکار عمومی تأثیر بگذاریم. بهترین راه مقابله این است که ما نیز بتوانیم از شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی نهایت استفاده را ببریم.
باوجود بازتاب مثبت سخنان جنتی در روزنامه های اصلاح طلب و میانه رو و حمایت از آن، این سخنان بازتاب بسیار کمرنگی در روزنامه های تندرو و اصولگرا داشت. «اعتماد» در گزارش خود در این خصوص به بازتاب منفی سخنانی از این دست در میان «دلواپسان» اشاره کرد و نوشت: ماهواره، فیلترینگ، عدم اجازه انتشار برخی کتاب ها، کنترل رسانه ها و افکار عمومی موضوعاتی هستند که همواره علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی های مختلف درباره شان صحبت می کند و معمولا اظهارنظرهای او با مخالف های دلواپسان مواجه می شود و گاهی اوقات آنها از اهرم فشار استفاده می کنند و جلوی برخی اقدامات و مجوزهای وزارت ارشاد را هم می گیرند.
اعتماد همچنین افزود: جنتی بارها به این نکته که نمی توانیم با پارازیت ماهوارها را کنترل کنیم اشاره کرده است. او در سال های گذشته در این باره گفته بود: «در حال حاضر امریکایی ها مشغول نصب ١٤ ماهواره در ارتفاع پایین تر از ١٠٠٠ کیلومتر هستند. بعد از آن شما راحت می توانید با موبایل های تان شبکه های ماهواره ای را در کوچه و خیابان ببینید. ما به جای اینکه فکر کنیم چگونه بهترین استفاده را از این امکانات ببریم فکر می کنیم چطور رویش پارازیت بیندازیم که دیگران هم نتوانند از آنها استفاده کنند.» اما روز گذشته او بار دیگر صحبت های خودش را تکرار کرد و درباره ماهواره ها گفت: در حال حاضر حدود ٩ هزار کانال تلویزیونی و شبکه ماهواره ای و فرامرزی داریم که بیش از نیمی از آن در داخل کشور قابل دریافت است. حدود ١٧٠ شبکه ماهواره ای فارسی زبان نیز فعالیت می کنند و بیش از ٨٧٠ میلیون سایت نیز اطلاعات و اخبار را به مخاطبان منتقل می کنند که هر روز هم تعداد آنها در حال افزایش است.
«ایران» نیز در گزارش خود در این خصوص، توجه بیشتری به حمایت و تاکید جنتی از آزادی رسانه ها در سخنان خود داشت. این روزنامه نوشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کنترل رسانه ها را نه از نظر فنی و نه از نظر مرزهای جغرافیایی امکان ناپذیر عنوان کرد و گفت: نه مرزهای جغرافیایی چنین اجازه ای را می دهند و نه الزامات حقوقی داخلی می تواند مانع آن شده و جلوی ورود اخبار از بیرون به داخل کشور را بگیرد.
به گفته جنتی اگر در گذشته می توانستیم با اعمال کنترل از طریق اعمال فشار بر اصحاب رسانه یا هدایت اخبار و اطلاعات، اخبار عمومی را هدایت کرد و در اختیار حاکمیت قرار داد اما امروز صحنه عوض شده و چنین چیزی امکان پذیر نیست.
«نمی توانیم با فناوری نوین مقابله کنیم» و «کنترل رسانه ها امکان پذیر نیست» نیز عنوان گزارش های «جهان صنعت» و «شهروند» در این خصوص بود.

***شکست دلواپسان روی کاغذ
طی روزهای اخیر عده یی از دلواپسان در مجلس شورای اسلامی تلاش کردند با ارایه ی طرحی 3 فوریتی با عنوان «توقف مذاکرات هسته ای»، جلوی ادامه ی روند مذاکرات را بگیرند. این اقدام و حاشیه های آن امروز نیز بازتاب گسترده یی در روزنامه ها داشت.
«صادق زیباکلام» در سرمقاله ی امروز آفتاب یزد نوشت: اگر شما به طور خصوصی با این نماینده ها صحبت کنید می گویند ما می خواهیم جواب آمریکایی ها را بدهیم و در مقابل کنگره و سنا ایستادگی کنیم تا با این کار از تیم مذاکره کننده پشتیبانی کنیم. آنها برای شما دلیل می آورند که این اعمال ما باعث می شود ، دست و بال تیم مذاکره کننده بازتر شود چرا که وقتی مذاکره کنندگانمان می خواهند با جان کری صحبت کنند می گویند ببینید چه قدر مجلس ما مخالف مذاکره است و چه قدر نسبت به شما بدبین است و این موضوع باعث می شود تا امتیازات بیشتری از تیم مذاکره کننده بگیرند و امتیازات کمتری هم از دست بدهند .اما واقعیت مطلب این است که خیلی از این افراد به این موضوع و استدلال باور ندارند، خیلی از این افراد در واقع دوست دارند تا این مذاکره شکست بخورد و ایران در توافق به جایی نرسد. دلیلش این است که آنچه که برای آنها مهم است مسئله آمریکاستیزی است و نه مسئله منافع ملی.
به عقیده ی این تحلیلگر سیاسی، نگرانی اصلی این افراد، اول این است که اگر ایران و 1+5 به توافق برسند دیگر نمی توانند از بحث هسته ای به عنوان یک ابزار استفاده کنند دوم اینکه اگر ایران بتواند در مساله دشوار هسته ای، که مذاکرات آن 10 سال به طول انجامیده است به توافق برسد، پس ممکن است بر سر مسائل دیگر هم با آمریکا به توافق برسد، در آن صورت مشکل بنیادینی برای اصولگرایان تندرو به وجود می آید که پس تکلیف آمریکاستیزی چه می شود؟ چرا که اگر این آمریکاستیزی محدود شود یا ازبین برود آنها هویتشان را ازدست می دهند.
البته زیباکلام معتقد است این افراد در طرح توقف مذاکرات هسته ای در مجلس موفق نمی شوند چون عقلای نظام و آنهایی که بیشتر منافع ملی برایشان مطرح است به این جمع بندی رسیدند که مذاکرات هسته ای بایستی ادامه پیدا کند.
روزنامه ی «شرق» نیز در یادداشتی به قلم «حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده ی سابق مجلس شورای اسلامی نوشت: طرح غیرکارشناسی و سه فوریتی برخی از نمایندگان مجلس برای توقف مذاکرات هسته ای ناشی از عدم شناخت آنان از حوزه سیاست خارجی، مواضع اصولی نظام و کنش صرفا سیاسی عاری از منطق است. حوزه سیاست خارجی از عرصه هایی است که نیازمند تخصص است. متأسفانه در سال های اخیر افرادی در این حوزه وارد شده اند که نه از تخصص کافی بهره مند هستند و نه در این حوزه تجربه عملی داشته اند.
فلاحت پیشه در ادامه با اشاره به اینکه از آغاز دور جدید مذاکرات در دولت یازدهم، تلاش نظام بر این بوده و هست تا موضوع مذاکرات به عنوان امری عادی برای مردم و نظام تبیین شود افزود: انگیزه طراحان فارغ از بار تبلیغاتی آن، ناشی از ناآگاهی نسبت به قوانین است. شاید تنها موردی که می توان بر اساس آن طرحی سه فوریتی به صحن مجلس برد، موضوعاتی است که به کیان، هستی و نیستی نظام سیاسی مربوط باشد. از ابتدای انقلاب تاکنون سابقه نداشته است که طرحی با قید سه فوریت در مجلس شورای اسلامی مطرح شود.
به عقیده ی او، با بررسی نام طراحان این طرح می توان دریافت که این افراد در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در اقلیت قرار دارند و امکان تصویب چنین طرحی از ابتدا محال می نمود. پایه استدلالی نمایندگان مذکور هم به حدی ضعیف بود که مجلس شورای اسلامی نمی توانست حتی طرح را مورد بررسی قرار دهد. نباید و نمی توان برای پاسخ دادن به یک یا چند نماینده سنای آمریکا یا هر مقام دیگری، کلیت مذاکرات را تعطیل کرد.
این طرح البته با مخالفت شدید نمایندگان مجلس و حتی «علی لاریجانی» رییس مجلس روبرو شد. روزنامه ی ابتکار در این خصوص نوشت: به دنبال تصویب مصوبه نظارت نمایندگان مجلس سنای آمریکا بر توافق نهایی احتمالی بین ایران و 1+5، واکنش های شدیدی از سوی نمایندگان مجلس بروز کرد. نمایندگان که پیش از این نیز طرحی مشابه همتایان آمریکایی خود را در مجلس مطرح کرده بودند، حال طرحی 3 فوریتی را آماده کرده اند که به موجب آن مذاکرات هسته ای باید تا زمان پایان یافتن تهدیدهای برخی چهره های آمریکایی متوقف شود. این طرح که حوزه نفوذ و نیز شیوه ارزیابی و تضمین هایش در مورد جنس تهدید، هویت تهدیدکننده و معیار زمان پایان یافتن تهدیدها برای از سر گرفتن مذاکرات در آن جای سوال دارد، از سوی بسیاری از چهره های سیاسی اقدامی عجولانه و احساسی خوانده شد.علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از کسانی بود که دیروز در جلسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس درباره این موضوع واکنش نشان داد.
روزنامه ی ایران نیز نوشت: مخالفت صریح رئیس مجلس و اعضای مرکزی فراکسیون اکثریت با طرح 3 فوریتی تعدادی از نمایندگان به همراه بیانیه دیروز مجلسی ها، نشان از آن دارد که کلیت بهارستان اعتقادی به طرح ها و برنامه های هیجانی، چالشی و به دور از قواعد و عرف سیاسی در حوزه دیپلماسی هسته ای ندارد. با وجود آنکه جواد کریمی قدوسی، عضو جبهه پایداری و طراح اصلی تهیه طرح 3 فوریتی برای توقف مذاکرات هسته ای تا رفع تهدیدات امریکا، در گفت وگو با «فارس» پیش بینی کرده که امضاهای این طرح به 100 نفر خواهد رسید، اما فضای حاکم بر مجلس از چیز دیگری حکایت دارد.

***خیز دانشگاهیان برای صیانت از حریم دانشگاه
نامه ی 700 نفر از استادان و فعالان دانشگاهی به سران سه قوه و درخواست آن ها مبنی بر صیانت از حریم دانشگاه ها و لزوم رفع دغدغه های این حوزه، امروز بازتاب گسترده یی در روزنامه ها داشت.
«دانشگاه در برابر افراطی گری» عنوان گزارش روزنامه ی ابتکار در این خصوص بود. ابتکار نوشت: در بخش هایی از متن این نامه که به همت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها تهیه شده خطاب به حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از عرض سلام و احترام آمده است: دانایی رمز قدرت و پیشرفت جامعه ماست و دانشگاه نیز نقش بی بدیلی در تولید دانش نوین و آگاهی اجتماعی دارد. ایفاء نقش موثر در توسعه دانش بنیاد کشور ایجاب می کند که دانشگاه از استقلال کافی برای تصمیم گیری، از امنیت لازم برای اندیشه ورزی و آزاداندیشی و از فرصت مناسب برای مشارکت در عرصه سیاستگذاری برخوردار باشد.
این گزارش در ادامه به دغدغه های نگارندگان نامه در خصوص اعمال برخی از فشارها و مداخلات به ظاهر قانونی و یا فراقانونی در امور داخلی دانشگاه ها در تعارض آشکار با کیان دانشگاه و مسئولیت های خطیر آن اشاره کرد.
بنا بر این گزارش، دانشگاهیان به دو حادثه ی مداخله ی بی سابقه ی یک دستگاه برای جلوگیری از اجرای یک برنامه فرهنگی دارای مجوز قانونی در دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین ممانعت سوال برانگیز دستگاهی دیگر از اجرای برنامه سخنرانی نماینده مجلس شورای اسلامی که مجوز آن از سوی مراجع قانونی دانشگاه شیراز صادر شده بود، به عنوان دو اتفاق ناخوشایند اشاره کردند.
به گزارش ابتکار، فشارهای فراقانونی سازمان یافته ای توسط افراد وگروه های ذی نفوذ بطور مداوم بر دانشگاه ها وارد می شود که همگی مُخل مسئولیت های دانشگاه و موجب یاس و نومیدی وعدم احساس امنیت دانشگاهیان است یکی دیگر از محورهای این نامه بود.
استادهای دانشگاه در پایان از سران سه قوه خواستند از همه ی اختیارات خود به ویژه در شورای عالی انقلاب فرهنگی که واضعِ مقررات و قواعد حاکم بر دانشگاه است، برای حفظ استقلال و صیانت از حریم دانشگاه ها بهره بجویند و به صورت تضمین شده ای مانع مداخلات نابجا و فشارهای فراقانونی سایر دستگاه ها بر دانشگاه ها شوند.
«نگاه به آینده در سایه نگاه به دانشگاه» نیز یادداشتی به قلم «جعفر توفیقی» مشاور عالی سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران بود که به بهانه ی این نامه در آرمان منتشر شد. او نوشت: انشگاه نه تنها محل دانش اندوزی بلکه کانون رشد انسان و انسانیت است. پیش از هر موضوعی و بیش از هر مطلبی باید به این نکته اساسی توجه داشت که برای داشتن کشوری پیشرو و فراهم ساختن بستری برای پیشرفت، لازم است در گام اول دانشگاه ها ارتقا یابند؛ به عبارت مشخص تر نگاه به آینده بدون نگاه به دانشگاه ممکن نخواهد بود.
توفیقی در ادامه با اشاره به تاکید برنامه ی پنجم توسعه بر لزوم تامین زیرساخت های لازم جهت توسعه آزاداندیشی و بازنگری در قوانین موجود و همچنین ایجاد روحیه آزاداندیشی، پرسشگری و خردگرایی نوشت: لذا این سند نشان می دهد که اعتماد به دانشگاهیان و اعضای هیئت علمی در بالاترین سطح وجود دارد اما لازم است این امر در وجوه عملیاتی نیز خود را نشان دهد. آنچه لازم است همواره بر آن تاکید شود برقراری و حفظ آرامش در دانشگاه و در میان دانشگاهیان است لذا باید تمامی تلاش ها بر این مبنا قرار گیرد تا آرامشی که زمینه فعالیت های علمی است در دانشگاه ها وجود داشته باشد. البته آرامش نه به معنای انفعال بلکه به معنای ایجاد فضای باز سیاسی، نشاط سیاسی و فضای تبادل نظر.
توفیقی در بخش های دیگری از این یادداشت به موردهایی نظیر معیشت دانشگاهیان، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه و ... اشاره کرد. او در پایان افزود: مسئله ای که امروز باید زمینه اش فراهم شود. مضاف بر آنکه دانشگاه ها در مقابل جامعه باید پاسخگوی تصمیمات و منابعی که از مردم مصرف کرده اند باشند و این موضوع جز با توجه به خواسته های منطقی آنان و تلاش برای ایجاد آرامش در روح و جسم آنان میسر نخواهد شد.

***صدای بحران آب را بشنویم
مساله ی بحران آبی که ایران با آن روبرو است، مساله یی جدی است. «ناسا» پیش بینی کرده این بحران، برای مدت سی سال کشورمان را با خشکسالی و قحطی بزرگی روبرو خواهد کرد. این موضوع مدت ها است که از سوی کارشناسان بصورت هشدار مطرح می شود و اکنون رسانه ها نیز در بازتاب آن تلاش بیشتری می کنند.
روزنامه ی آفتاب یزد امروز در گزارشی در خصوص بحران آبی ایران، به سخنان دکتر «محسن رنانی» اقتصاددان و نظریه پرداز برجسته ی کشورمان در جریان نشست « نقش باورها، ارزش ها و سرمایه اجتماعی در حکمرانی آب» پرداخت. آفتاب یزد نوشت: رنانی معتقد است جنگ پراکنده آب در ایران هم اکنون به گونه خزنده و آرام شروع شده و فقط اخبار آن منتشر نمی شود،در حال حاضر این جنگ به صورت پراکنده رخ می دهد اما تا پنج سال آینده شاهد جنگ فراگیر آب در داخل شهرها و بین مناطق و استانها خواهیم بود.
این گزارش در بخشی دیگر، به نقل از رنانی، بحران اصلی کشور ما را نه مناقشه ی هسته یی بلکه آب عنوان کرد و نوشت: این مناقشه دیر یا زود حل خواهد شد و بحران عربستان هم مشکلی برای ایران ایجاد نخواهد کرد. اما بحران آب ایران را خواهد بلعید و امنیت ملی ما تهدید خواهد کرد. امروز میدان واقعی جنگ ما، در حوزه آب است. بحران آب در آستانه ورود به زیست اجتماعی در کشور است.
برخی دیگر از محورهای سخنان این کارشناس به انتقاد از متهم کردن مردم در این بحران و همچنین سیاست های دولت گذشته مبنی بر پروانه دار کردن چاه های غیرمجاز اختصاص داشت. به گزارش آفتاب یزد، رنانی گفت: دولت احمدی نژاد هم در سال 89، با تصویب قانونی تحت عنوان تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه، راه را برای قانونی شدن و پروانه دار شدن ده ها هزار چاه غیرقانونی باز کرد. بدتر از آن این که احمدی نژاد در سفرهای استانی وعده آب می داد تا مردم برایش کف بزنند، همان طور که نفت را در قالب یارانه خرج کرد تا برایش هورا بکشند. سیاست ما در این 30 سال در حوزه های اجتماعی واقتصادی مبتنی بر راضی نگه داشتن مردم به هر قیمتی بوده است و منافع بین نسلی در آن جایی نداشته است.
هشدارهای کارشناسان اجتماعی، اقتصادی و .. در خصوص بحران آب و تبعات آن در حالی است که روز گذشته «محمدرضا اسکندری» وزیر سابق کشاورزی، بحران را نه در آب بلکه در مدیریت آن عنوان کرد. روزنامه ی اصولگرای «جوان» در گزارشی در این خصوص نوشت: وزیر اسبق جهاد کشاورزی در پاسخ به این ولوله ای که این روزها در رسانه ها دیده می شود، معتقد است ما بحران آب نداریم بلکه بحران آب مدیریتی است و حتی توان تولید 300 میلیون تن محصول کشاورزی را هم داریم.
به گزارش جوان، او معتقد است حجم زیادی از هدر رفت آب کشور، در محاسبات به ناحق به کشاورزی نسبت داده می شود زیرا از 100 میلیارد مترمکعب استحصال آب در کشور، 65 درصد صرف کشاورزی می شود. افرادی که در جایگاه تصمیم گیری اند و بین مردم با اظهاراتشان باعث ناامیدی می شوند، اینان مُبلِّغ افکار دشمنان هستند.
اسکندری در سخنان خود یکی از اصلی ترین دغدغه های بحران آب یعنی کشاورزی و لزوم تغییر الگوهای آن را نیز نادیده گرفت. به گزارش جوان او گفت: ایران از نعمت 3 هزار کیلومتر ساحل برخوردار است، اما تاکنون کسی به استفاده از آب دریا برای تولید محصولات کشاورزی فکر نکرده است. ایران به واسطه داشتن ویژگی چهار فصل و با بهره گیری از ظرفیت های موجود، دارای توان تولید 300 میلیون تن محصولات کشاورزی است. با انتقال 440 هزار هکتار زمین کشاورزی به 45 هزار هکتار گلخانه، حدود 400 هزار هکتار زمین آزاد می شود، ضمن اینکه با این کار حدود 7 میلیارد مترمکعب یعنی به اندازه 14 سد در ظرفیت اولیه سد کرج صرفه جویی آب انجام می شود.
جوان که به نظر می رسید این گزارش را در پاسخ به سخنان رنانی و بخشی از آن که نه مردم بلکه سیاست های دولت پیشین را مقصر عنوان کرده بود تنظیم کرده در پایان افزود: محسن رنانی در نشست «نقش باورها، ارزش ها و سرمایه اجتماعی در حکمرانی آب» بیان کرد: مردم قربانی سیاست های غلط در حوزه آب شده اند و حالا سیاستمداران انگشت اتهام به سوی جامعه دراز کرده اند. او معتقد است با توجه به سهم 6 درصدی آب شرب و سهم 2 درصدی صنعت از منابع آب کشور، اگر مردم حتی 50 درصد میزان مصرف آب خود را هم کاهش دهند، در کل منابع آب کشور فقط 3 درصد صرفه جویی خواهد شد. پس بحران آب ربطی به فرهنگ مصرفی مردم ندارد. البته فرهنگ مصرفی مردم باید اصلاح شود اما ریشه بحران جای دیگری است.
شکست سنگین استقلال، ادامه ی بحران انسانی در یمن، واکنش به اظهارات اخیر سنای آمریکا، موفقیت های نمایشگاه نفت ایران و حضور بزرگان فرهنگ و ادب کشور در دویست و چهارمین شب از سلسله شب های بخارا در راستای تجلیل از «عبدالوهاب شهیدی» خواننده و آهنگساز بزرگ کشورمان از دیگر محورهای روزنامه های امروز بود.
*گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**442**2054



21/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن