تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860468726
![نمایش مجدد: تفریحات زنان ایرانی در طول تاریخ |اخبار ایران و جهان refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
تفریحات زنان ایرانی در طول تاریخ |اخبار ایران و جهان
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تفریحات زنان ایرانی در طول تاریخ
زندگی زنان بهعنوان نیمی از جمعیت، دستکم در ایران هیچگاه مورد توجه تاریخنگاران نبوده است مگر درباره زنان طبقات بالا؛ از همینرو سخن گفتن از دنیای زنان بهویژه سرگرمیهای آنان در وهله نخست سخت مینمایاند.
کد خبر: ۴۹۹۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ - 11 May 2015
زندگی زنان بهعنوان نیمی از جمعیت، دستکم در ایران هیچگاه مورد توجه تاریخنگاران نبوده است مگر درباره زنان طبقات بالا؛ از همینرو سخن گفتن از دنیای زنان بهویژه سرگرمیهای آنان در وهله نخست سخت مینمایاند.
روزنامه شهروند نوشت: فارغ از منابع رسمی و سلسلهای، از دریچه منابع ادبی و خاطرهها، تذکرهها و سفرنامهها میتوان به زوایایی هرچند کمرنگ از زندگی زنان و سرگرمیهایشان دست یافت. توجه به موضوع سرگرمیها و تفریحات زنان بهعنوان بخش مهمی از صورت زندگی و اندیشه آنان نیز میتواند بر بخشی از زندگیشان پرتو افکند و حضور تأثیرگذار و مهم زنان را در تاریخ، مهر تأییدی دیگر بزند.
زنان با وجود مسئولیتها و نقشهایی مهم چون مادرانگی، پرورش فرزندان، گرداندن امور خانه و فراهمآوردن فضایی برای آسایش همسر و فرزندان در گذر روزمرگیهای خود، زمانی که از کار خانه فارغ میشدند، برای خود سرگرمیهایی تدارک میدیدند.
گذراندن وقت در روزگارانی که وسایل و راهکارهای سرگرمی امروزی و رسانههای مدرن امروزی نبود، چگونه بوده است؟ آیا زنان که زیر سایه باورهای سنتی، بیش از مردان باید وقت خود را در خانه میگذراندند، خود را در همان گستره سرگرم میکردند یا در بیرون از این سپهر نیز میتوانستند راهی بجویند؟ پرسشهایی دیگر نیز دراینباره میتوان مطرح کرد. به نظر میآید زن ایرانی برخلاف تصور رایج که سایه مردسالاری را همه جا بر سر زن گسترده میداند، تنها خانهنشین و پسِ پرده نبوده، است؛ هرچند از چنان وضعیتی به نظر ناراضی نبود، که اگر بود دستکم تلاشی آشکار میکرد! در برابر، البته گزارشهایی تاریخی داریم که برای خود هم در خانه هم بیرون آن، سرگرمیهایی میجسته و از ملال و تکرار میگریخته است؛ سرگرمیهایی که شانههایش را از سنگینی غمها و رنجها میتکاند و طعم زندگی را با وجود همه پستیها و بلندیها برایش گوارا و شیرین میساخت.
خانه با صدای آرامشبخش دوک و تسبیح
در روزگارانی دور به گواه یافتههای باستانشناسان، از دوران نوسنگی یعنی زمانی که وسایل زندگی و کار مثل امروز متنوع و زیاد نبوده، زنان در پناه صدای دوک آرام میگرفتند. دوکریسی در همه تاریخ برای زنان سرگرمکننده بوده، گاه جنبه معیشتی داشته است. سنایی دراینباره میسراید «دوک و پنبه است و سبحه، راه زنان / خانه شوی، خانگاه زنان ... همه روز از برای لقمه نان / این حدیث است و دوکدان زنان».
افزون بر این وسیله که روزهای زنان را نقش میزد، تسبیحگرداندن نیز در خلوت مورد توجه بوده است. تسبیحگردانی بیتردید با گونهای مناجات و تکاندن غمها و توکل نیز معناهایی به زندگی میداده است؛ معناهایی که در عوالم پیری و نزدیک به مرگ، گونهای آسایش و آرامش روحی را در دلها پدید میآورد «مهره پشتشان ز گرز و سنان / کرده چون سبحههای پیرزنان».
بافتهها روزهای زندگی را نقش میزنند
زنان در خلوت، روح لطیف و نگاه ظریف خود را به تنبافتهها و ساختههایی مشحون از راز و زیبایی میآمیختند. قصهها و افسانهها و صنایع دستی، از ساختههای کاملا زنانهای است که بررسی هر یک، از سخن دل و اندیشههای دیرین زنان در حیات اجتماعیشان پرده برمیدارد. چنانکه روشن است قصهگویی نقش کهن و درخور توجه زنان در درازای تاریخ است. قصه برای زنان حتی تا به امروز راهی به سوی دنیای خیال و رهاشدن بر پهنه رویاهایی رنگین است و تلخیها و غمهای دنیا را از دل میستاند. قصهها و افسانههای گوناگون بینام و بینشانی که تا به امروز بر سر زبان مادران و مادربزرگها به جای مانده، رسانهای کهن است که در دوران قدیم از آن بسیار بهره میبردهاند. زنان در مجالس ویژه خویش، قصههای منظوم و منثور روایت میکردند یا در کنار کودکانشان، بدان همچون شیوه سرگرمی و آموزشی مینگریستند. دوختودوز و ساختن صنایع دستی نیز گویی رنجهای زنان را در کنج خانهها تلطیف میکرد و هنرمندی آنان را در سپهر خاص زنانه به رخ میکشید.
در تاریخ طبرستان ابن اسفندیار در این باره آمده است: «زنان باشند در طبرستان که روزی به حسن صنعت دست، پنجاه درهم کسب کنند». این مسأله در نوشتههای متأخر با نگاهی زنانه و قلمی شاعرانه از زبان زنی انگلیسی که دوره پهلوی اول به ایران آمده، روایت شده است: «در شلمزار زنها از روی نقش و رنگ یک قالی کهنه بافندگی میکردند که از همه قالیهایی که در هر جای دیگر ایران دیده بودم زیباتر بود. مانند یک غزل که همه چیز را در درون خود داشت از روی نقش و رنگ هم چیزی کم نداشت. شکل مستطیل آن اندازه برازندهای بود برای آن».
قطعهای ترانه در شیراز و اصفهان بر سر زبانها جاری میشود که گونهای سرگرمی زنانه به عشق فرزند است. این ترانه از گذشتهها برجای مانده است «ننه من دیشب همه شب روغن گل میسوختم / من پیراهن رودم (پسرم) با سیم و زر میدوختم ... کسان گویند که کندش پس و پیشه / ننه من خیاط نبودم از عشق دل میدوختم». زنان گویی در خلوت میخواستند عشق را با بهترین چیزهای پیرامون بر جامه و لباس فرزندان حک کنند و زندگی را با این نشانههای زیبا و رازآلود نقش زنند. افزون بر همه اینها آشپزیهای دور همی برای خوردناش و پختن یا نذر میتوانست تا اندازهای برای زنان سرگرمکننده و نشاطآور باشد.
فال، طلسم و دعا؛ راهی برای زندگی بهتر
اعتقاد به فال، خرافات، طلسمات، دعا و تعویذ نیز همچون راهکاری برای برونرفت از سختیها و گاه بهعنوان سرگرمی مورد توجه زنان بوده است. باورهای زنانه به چنین راهکارهای دیرین بشری در روزگار قدیم، برای نجات از گرهها و تنگناها، بهعنوان گونهای جبران نقص در شمار میآید که در تفکر برخی وجود داشت. زنان اما همواره بدین راهکارها توسل نمیجستند، مردان نیز گاه به چنین اقلیمی گرایش داشتند. زنان در هنگامههایی چون بیماری، حفظ سلامتی و کار، رفع چشم زخم، جلب محبت همسر و دانستن آینده و نیز برای ایجاد تنفر یا عشق در دل خود یا کسی، به راهکارهایی چون فال، خرافه، طلسم و دعا روی میآوردند. این مسأله را گرچه میتوان لازمه زندگی زنان و مردان تا سدههای اخیر تصور کرد، اما پس از این دوران با ورود فرهنگ مدرن و رشد عقلگرایی، در پیشگرفتن چنین راهکارهایی موجبات شگفتی و حتی تنزل فرد را فراهم میکرد؛ موضوعی که در سفرنامههای دوران قاجار بدان گاه با تمسخر اشاره شده است. زنان نیز البته از این اشارت بینصیب نماندهاند! به هر روی، نمیتوان وجود اینگونه راهکارها را بهعنوان سرگرمیهایی قابل باور برای برخی، هم در گذشته هم در روزگار امروز در ایران و جهان منکر شد.
فرار از تلخیهای روزگار با دور همیها
بازی و نمایشهایی که با ترانه و رقص همراه بوده در تاریخ ایران، زندگی را برای زنان تلطیف میکرده و شادی میبخشیده است. پیشینه حضور زنان در مجالس سرودخوانی با رقص، به دورانی کهن بازمیگردد؛ چنانکه فردوسی بدان اشاره میکند. حکیم توس، زنان و دخترانی را نام میبرد که زینت مجالس بودند و با حافظهای قوی اشعاری را از بَر میخواندند. آنها به گونهای تاریخ ایرانزمین را بازمیگفتند. در سدههای متاخر، شغل مطربی که از سوی جامعه عمدتاً برای مردان پسندیده نبود، بیشتر به زنان اختصاص داشت؛ زنانی که رقص و ناز براساس تفکری سنتی، به اقلیم آنان تعلق داشت. با توجه به محدودیتهایی که گاه با خواستههای زنان یکی بود، میتوان این مسأله را بهتر درک کرد؛ موضوعی که بنا به گفته صادق همایونی «گستاخی و بیپروایی و شهامتی که در گفتار و رفتار و حرکات آنها همراه با رقص یا ادا درآوردن یا دست و گیسو افشانی در بازیهای خاص به دور از چشم مردان دیده میشود، بازگوی احساسات و آرزوها و شکوههای نهفته و آزردگیهای خفته در نهادشان در روزگاران گذشته است».
ماندگاری برخی از این شادیهای نمایشی تا امروز، حکایت دارد که زنان در دور همیها با بازگویی بیپرده حقایق زندگی و گاه با تمسخر برخی از جنبههایش، ناهمواریها را برای خود هموار و تلخیها را به شیرینی تبدیل میکردند. همایونی در اثر خود «زنان و سرودههایشان در گستره فرهنگ ایرانزمین» از انواع بازیها چون خاله رو رو، خاله ستاره، بشکن بشکنه و گل پا چنارم نام برده و با شرح هریک، از این نوع سرگرمی و اندیشههای در پسِ آنها پرده برداشته است. جالب توجه است که در این مجالس و حتی در دور همیهای سادهتر، بازار حرف و حدیث، درد دل و خوردن تنقلات و کشیدن قلیان هم داغ بود؛ بازاری همیشگی که حرفهای درگوشی زنان را در اعصار قدیم به یاد دارد. این حرفها گاه راههایی برای حل مشکل و گاه نظرخواهیهایی از پیرزن گرم و سرد چشیده روزگار بود.
تفریحاتی بیرون از دیوارهای خانه
حمام رفتن، سرگرمی بیرون از سپهر خانه برای زنان به شمار میآمد. رفتن به آن مکان، گفتوگو و درد دل با دوستان، شستوشوی غبار خستگی و حنا گذاشتن موها و دست و پا، یکی از سرگرمیهایی بود که زنان مرتب بدان میپرداختند. خواندن آواز و زدن ساز، بازی کودکان و خوردن خوراکیهایی کوچک و شربت در حمام، بخشی مفرح و سرگرمکننده بود که فضای حمام را نشاطآور و متفاوت تصویر میکرد. این تصویر، گونهای شادمانی زیبا و ساده را به چهره زندگی زنان در اعصار پیش میافزاید. جستوجوی آرامش در طبیعت بهعنوان بستری که انسان در آن مسحور قدرت پروردگار میشود، بیتردید از ابتدای سکونت انسان در روستاها و شهرها مورد توجه بوده است. بر این اساس رفتن به دامان طبیعت سبز مثل باغ و صحرا نیز میتوانست اندکی از خستگیها و روزمرگیهای زنان بکاهد.
قرارهای زنانه برای رفتن به طبیعت، گفتوگو و خوردن تنقلات، میوه و شیرینیهای خانگی، نیز بخشی دیگر از سرگرمیهای شادیآور آنان بود. زنان در اینگونه جمعها در کنار هم با همدلی میکوشیدند باری از دوش یکدیگر بردارند یا دلی سبک کنند تا نیرویی تازه برای زندگی پرتکرار بگیرند. حضور زنان در بازارها و گشتوگذار برای خرید، برگزاری مراسم روضهخوانی، دعا، نماز و زیارت و تماشای برخی نمایشهای خیابانی را باید بر این دو مورد افزود. این حضور، زنان را از خانه به کوچه و محله میآورد و تلاش آنها را برای سرگرمی و گذران اوقات نشان میداد. این تلاش به گونهای برای هموارتر کردن و شکل دادن به صورت زندگی به شمار میآمد.
... و ناگاه دگرگونیها آغاز میشوند
شیوه زندگی ایرانیان با ورود مدرنیته به ایران در اواخر سده 13 هجری، آهسته تغییر کرد. وسایل قدیمی جای خود را به ابزارهای جدید دادند؛ حتی در پهنه زندگی شهری برخی وسایل از کار افتادند. نگاهها به غربِ جلوهانگیز دوخته شد. با دگرگونیهایی که در حکومت پهلوی اول در شیوه زندگی ایرانیان رخ داد، جلوههای مدرنیته بیش از پیش در زندگی مردم رخ نمود. از اینرو سرگرمیهای قدیمی جای خود را آرامآرام به تفریحات جدید داد. این همه اما به معنای گسست یکباره از دنیای قدیم و سرگرمیهایش نبود؛ جامعه زمان میخواست تا رختی نو بر تن کند و رنگورویی دیگر بگیرد. دوختودوز با وسایل ابتدایی، با ورود چرخ خیاطی، کلاسهایی با متد جدید در برابر دید. این هنر خانگی اکنون میتوانست به گونهای جدیتر بهعنوان شغل و نهتنها سرگرمی برای بسیاری از زنان مطرح شود. آرایشگری نیز با ورود انواع ابزارها همچون خیاطی، مشتاقان و علاقهمندانی یافت.
با ورود اتومبیل، آموزش رانندگی برای زنان و انجام این کار بهعنوان نوعی مهارت و سرگرمی مطرح شد. همچنین ورود دوچرخه نیز زنانی را به خود فرا میخواند تا فارغ از غم دنیا رکاب بزنند. خواندن روزنامه و مجلات بهویژه مجلههایی که داستانی دنبالهدار را روایت میکردند، مورد توجه زنان باسواد قرار گرفت. گویی برخی راههای حل زندگی و همدلیهایشان را در بستر تازه قصههای مکتوب نشریات مییافتند. درصد باسوادی زنان در این دوران، با نگرشهای جدید به جنس زن افزایش یافته بود. این افزایش سطح دانش عمومی، همراه با شیوه جدید زندگی، زنان را تا اندازهای از دور همیهای قدیم دور میکرد. مجلات با رنگورویی تازه، آموزش پخت انواع غذا و شیرینی را با آبوتاب برای زنان وعده میدادند. این دگرگونیها حتی بر عادات غذایی نیز تأثیر میگذاشت. زنان گویی از دریچهها و پنجرههایی که این مجلات رو به دنیای دیگر میگشودند، به شهر فرنگی مینگریستند که دنیایی تازه را نوید میداد؛ این شیوه تازه زندگی، تا مدتها آنان را در وضعیتی قابل تعمق و در نوعی تضاد و حتی تعلیق نگه داشت.
نیمنگاهی به سوی آیندهای باز!
بنا بر آنچه گفته شد، میتوان گفت زنان، سپهر خانه و دنیای شخصی و زنانه خود را عمدتاً برای گذراندن لحظاتی زیباتر و تکاندن خستگیها و روزمرگیها ترک نمیکردند؛ جامعه هم البته چنین اقتضا میکرد. آنها بیشتر تمایل داشتند در پسِ دیوارهای خانه با مجالس و دور همیها و وسایل ساده تفریحی و دلبستن به قصهها و افسانهها، تلخیها و آزردگیها را از دل خود بتکانند و به آیندهای روشن برای خود و خانواده بیندیشند. گاه که شرایط اجتماعی و فرهنگی اجازه بیرون از این فضا را به آنان میداد، در هر گوشه و کنار، چه در دل طبیعت و در مجالس مذهبی و چه در حمام، بخشی از هیجانات و شادمانیها و غمگساریهای خود را بروز میدادند تا دل و روحشان سبک شود. آنچه در انواع سرگرمیهای گفتهشده، رخ مینمایاند، گونهای معنابخشی، انگیزه، سازندگی و تنوع را در یک جامعه بسته سنتی نشان میدهد؛ راهکارهایی مفید که چهره زندگی زنان را از پسِ ملال و تکرار و یکنواختی میرهاند و آنها را در رودخانه زندگی، شناور، زنده، پرامید و معنوی تصویر میکند؛ حرکتی به سوی آینده!
ساکنان منطقه پشت بام
بسیاری از تفریحات زنان تا اواخر دوره قاجار به اندرونی خانهها و مکانهایی مشخص همچون زیارتگاهها، بازارها، روضهخوانیها، تماشای تعزیه، حضور در طبیعت همزمان با برخی سنتهای ایرانی همچون نوروز و سیزدهبهدر محدود میشد. جنبش مشروطیت ایران بسیاری از ساختارهای کهن و البته کهنه سیاسی و اجتماعی ایران را بر هم زد. تکانهای این حرکت بزرگ، دگرگونیهایی جدی در باورهای ایرانیان پدید آورد. زنان ایرانی در زمره کسانی بودند که از این جنبش در حوزههای سیاسی و اجتماعی تأثیر پذیرفتند. مشروطیت و سپس آغاز جریان نوسازی اجتماعی در اواخر قاجار و پهلوی اول، دنیایی تازه را پیش روی زنان پستونشین گذاشت.
بنیانگذاری و اداره انجمنهای سیاسی و اجتماعی و مدرسههای نوین، آن هم برای زنان و با حضور و مدیریت آنان؟ رفتن به سینما و حضور در کنسرتهای موسیقی؟ دوچرخهسواری؟ رفتن به کافه و رستوران؟ زن ایرانی با باورهای متعلق به سدههای پیش آیا میتوانست چنین تغییری را دریابد؟ جامعه زنان مقاومت کرد اما «چینی نازک تنهایی» او سستتر از آن بود که در برابر دگرگونیهای تازه ترک برندارد. جالب اینکه در میانه این تغییرات، زنان در برابر زنان ایستادند! زنانی که تفریح خود را به حمام رفتن و دور همیهای خاطرهانگیز اما ملالآور، گشتوگذار در بازارها و تماشای شکوه و عظمت! لشکریان و کشوریان از بالای پشت بامهای خانهها منحصر میدانستند، در برابر زنانی ایستادند که تغییرات تازه در جهان، ولولههایی در سرشان انداخته بود. دگرگونیخواهان، دیگر به آنچه مادرانشان تجربه کرده و به آنان نیز آموخته بودند، قانع نبودند.
میگویند زنی هنگام سرخ کردن سوسیس در تابه، سر و ته آن را میزد. میپرسند چرا این کار را میکنی، پاسخ میدهد مادرم هم همین کار را میکرد، از او یاد گرفتم. سراغ مادرش میروند و از او همین را میپرسند. او نیز میگوید مادرم چنین میکرد. سرانجام از مادربزرگ که علت ماجرا را میجویند، پاسخ میدهد «تابه من برای سرخ کردن سوسیسها کوچک بود، برای همین سر و ته آن را میزدم تا جا شود!». بخشی از زنان ایرانی در تاریخ معاصر ایران ترجیح دادند همچنان سر و ته سوسیس را بزنند اما دستهای دیگر بر آن شدند تا راهی دیگر در پیش گیرند. بخشی عمده از تضادها درباره جایگاه زن در جامعه و آنچه در این پرونده مورد نظر ما است یعنی سرگرمیها و تفریحات او، از همینجا آغاز شد. بخشی مهم و تاثیرگذار در جامعه آن روزگار، اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول، سینما رفتن را کاری قبیح و مستوجب سرزنش حتی برای مردان میدانست؛ بخشی از زنان اما به آنجا پای گذاشتند.
گوش دادن و اشتغال به موسیقی که مطربی نامیده میشد، اساساً بر مبنای باورهای گذشته، ناپسند بود؛ همین زنان کنسرتهای ویژه زنها برگزار کردند. دوچرخه که آمد دریچهای تازه در گستره سرگرمیهای زنان باز شد. این دسته از زنان، از اندرونیها و پشت بامها پایین آمدند و با روی باز به دنیای جدید وارد شدند، مدرسههای جدید ویژه دختران بنیانگذاردند و آنان را تشویق کردند که بر اساس نظام نوین آموزشی، دانش بیاموزند. اواخر سده سیزدهم هجری با طلیعه مشروطیت ایران و نیز اوایل سده چهاردهم هجری، آغازی بر دگرگونیهای مربوط به حوزه اجتماعی زنان و تفریحات و سرگرمیهای آنان به شمار میآید. هرچند این آغازی دردسرساز بود و چالشهایی فراوان را پیش رو داشت تا بار دهد و طعم شیرین میوه آن زیر زبان زنان دگرگونیخواه مزه کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]
صفحات پیشنهادی
تفریحات زنان ایرانی در طول تاریخ
تفریحات زنان ایرانی در طول تاریخ زندگی زنان بهعنوان نیمی از جمعیت دستکم در ایران هیچگاه مورد توجه تاریخنگاران نبوده است مگر درباره زنان طبقات بالا از همینرو سخن گفتن از دنیای زنان بهویژه سرگرمیهای آنان در وهله نخست سخت مینمایاند به گزارش شهروند فارغ از منابع رسمی و سلستلاش برای جعل نام شیر ایرانی |اخبار ایران و جهان
تلاش برای جعل نام شیر ایرانی دولت هندوستان در هفتههای اخیر بهطور رسمی اعلام کرده که با تهیه لایحهای قصد دارد حیوان ملی هندوستان را از ببر بنگال به شیر آسیایی تغییر دهد کد خبر ۴۹۵۴۵۱ تاریخ انتشار ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۰ - 28 April 2015 در حالی که در روزهای اخیر خبعلت رفتار مردانه برخی زنان |اخبار ایران و جهان
علت رفتار مردانه برخی زنان کد خبر ۴۹۸۱۴۳ تاریخ انتشار ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۵ - 07 May 2015 به نظر می رسد با مدرنیته شدن جوامع صنعتی زن امروزی در جهت بعد مردانگی درون پیشرفت چشمگیری حاصل کرده و احتمالا از ابعاد دیگر انرژی روانی دور مانده است به گزارش ایسنا دکتر میناپور فرخمیگرن در زنان بیشتر از مردان |اخبار ایران و جهان
میگرن در زنان بیشتر از مردان کد خبر ۴۹۹۲۸۰ تاریخ انتشار ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۶ - 11 May 2015 یک متخصص مغز و اعصاب گفت میزان شیوع سردردهای میگرنی بعد از سن بلوغ در زنان بیشتر است به گزارش ایسنا دکتر بابک آزادنیا اظهار کرد همه افراد به گونهای سردرد را تجربه کردهاند چراکهکوهنوردان ایرانی سرگردان در هیمالیا: کمک کنید |اخبار ایران و جهان
کوهنوردان ایرانی سرگردان در هیمالیا کمک کنید ۸ کوهنورد ایرانی گرفتار در ارتفاعات هیمالیا از دولت ایران درخواست کردند برای نجات جانشان زودتر اقدام کند کد خبر ۴۹۵۶۵۴ تاریخ انتشار ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۲ - 28 April 2015 ۸ کوهنورد ایرانی گرفتار در ارتفاعات هیمالیا از دولت ایرانبيكاران ایرانی كار سخت و پست نميكنند |اخبار ایران و جهان
بيكاران ایرانی كار سخت و پست نميكنند ما بيش از شش ميليون مهاجر در دنيا داريم چه در ايران و پاكستان و ساير كشورها زمان زيادي نياز است تا به تدريج آنها برگردند و يكباره نميتوانيم همه آنها را برگردانيم کد خبر ۴۹۵۱۷۳ تاریخ انتشار ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۲ - 27 April 2015 اعتمادتاثیر آلودگی هوای اُزن بر کاهش قدرت باروری زنان |اخبار ایران و جهان
تاثیر آلودگی هوای اُزن بر کاهش قدرت باروری زنان کد خبر ۴۹۵۲۶۸ تاریخ انتشار ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۹ - 27 April 2015 تحقیق جدید بر روی موش ها حاکی از آن است که تنفس مقادیر بالای اُزن علاوه بر تاثیر منفی بر سلامت ریه و قلب بر توانایی باروری زنان هم تاثیرگذار است به گزارش مهر در٧٠ درصد خانوادههای ایرانی ٢ تا ۴ نفرهاند |اخبار ایران و جهان
٧٠ درصد خانوادههای ایرانی ٢ تا ۴ نفرهاند درصد خانوارهای پرجمعیت شش نفر و بیشتر از ٣١ ٨ درصد کل خانوارها در سال ۱۳۳۶ به ٨ ٤ درصد در سال ۱۳۹۰ کاهش یافته است کد خبر ۴۹۵۴۷۸ تاریخ انتشار ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۰ - 28 April 2015 جدیدترین مطالعات مرکز آمار ایران نشان میدهد جمعگامهایی که برای زنان میتوانست برداشته شود |اخبار ایران و جهان
گامهایی که برای زنان میتوانست برداشته شود علی رغم تمامی پیشرفتها در زمینه رفع شکاف آموزشی و افزایش فارغ التحصیلان زن و دانشجویان دختر هنوز تعادل در بازار کار ایران وجود ندارد کد خبر ۴۹۵۷۷۳ تاریخ انتشار ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۰۷ - 29 April 2015 از زمانی که به دنیا آمدیم آنقد«کشتی نجات» ایرانی عازم یمن می شود |اخبار ایران و جهان
کشتی نجات ایرانی عازم یمن می شود دبیرکل جمعیت هلالاحمر از بارگیری کشتی نجات در بندرعباس خبر داد و گفت محموله 2500 تنی کمکهای انساندوستانه هلالاحمر ایران شامل مواد دارویی غذایی ملزومات اولیه و مورد نیاز زندگی و چادر شنبه از طریق آبهای خلیجفارس برای مردم مظلوم یمن ارنیمی از دیابتیهای ایرانی از بیماری خود بیخبرند |اخبار ایران و جهان
نیمی از دیابتیهای ایرانی از بیماری خود بیخبرند کد خبر ۴۹۸۷۹۵ تاریخ انتشار ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳ ۵۳ - 09 May 2015 رییس جامعه پزشکان متحصص داخلی کشور با تاکید بر اینکه 50 درصد مبتلایان به بیماری دیابت در کشور از بیماری دیابت خود بیخبرند گفت به همین دلیل همگان باید هر شش ماهمتخصصانزنان برای سونوگرافی نباید وجهی بگیرند |اخبار ایران و جهان
متخصصانزنان برای سونوگرافی نباید وجهی بگیرند سونوگرافی برای متخصصان زنان مانند دستگاه فشار خون برای پزشکان است که در قبال استفاده از آن موقع ویزیت نباید وجهی از مراجعان دریافت شود کد خبر ۴۹۸۸۱۴ تاریخ انتشار ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶ ۵۳ - 10 May 2015 وزیر بهداشت با اشاره به اینکهکشف هروئین از منزل یک ایرانی در ترکیه |اخبار ایران و جهان
کشف هروئین از منزل یک ایرانی در ترکیه پلیس استانبول اعلام کرد که نیروهای مبارزه با مواد مخدر موفق به کشف و ضبط 358 کیلوگرم هروئین از منزل اجاره ای یک ایرانی شدند که به عنوان گردشگر وارد ترکیه شده است کد خبر ۴۹۵۵۷۲ تاریخ انتشار ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۳ - 28 April 2015 پلیس استا۱.۳ میلیون جوان ایرانی مجرد ماندهاند |اخبار ایران و جهان
۱ ۳ میلیون جوان ایرانی مجرد ماندهاند یک میلیون و۳۰۰ هزار فرد بالای سن متعارف در کشور هرگز ازدواج نکرده اند کد خبر ۴۹۷۷۹۰ تاریخ انتشار ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۵ - 06 May 2015 مدیر کل اطلاعات و آمار جمعیت و مهاجرت سازمان ثبت احوال تعداد افراد مجرد قطعی بالای ۵۰ سال را ۱۵۲ هزار نچند نکته درباره سرطان سینه در زنان |اخبار ایران و جهان
چند نکته درباره سرطان سینه در زنان کد خبر ۴۹۵۵۹۰ تاریخ انتشار ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۳ - 28 April 2015 یک متخصص زنان و زایمان سرطان سینه را شایعترین سرطان در زنان دانست و علایم این بیماری را تشریح کرد به گزارش ایسنا دکتر صغری ربیعی تصریح کرد خطر ابتلا به سرطان سینه زنان راماجرای شجاعت خلبان ایرانی در مقابل سعودیها |اخبار ایران و جهان
ماجرای شجاعت خلبان ایرانی در مقابل سعودیها دیروز برای بار سوم هواپیمای حامل تیم پزشکی ایران همراه با مقادیر قابل توجهی دارو و غذا به سمت یمن حرکت کرد وبعد از ۶۶۰۰ کیلومتر مسافت به یمن رسید وبه محض رسیدن به مرز عمان و یمن نیروهای آل سعود شروع به تهدید کردند و خواستند هواپیما برگرضرورت استفاده از اجناس و کالای ایرانی |اخبار ایران و جهان
ضرورت استفاده از اجناس و کالای ایرانی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید به سمت استفاده از کفش و لباس و کالای ایرانی برویم گفت از همه کارآفرینانی که فرصت شغلی جدید بیافریند حمایت میکنیم کد خبر ۴۹۶۴۲۵ تاریخ انتشار ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۶ - 01 May 2015 وزیر ت-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها