تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818966101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر فواد معصوم به تهران در بحبوحه نگراني رقبا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۰:۴۴ق.ظ)
سفر فواد معصوم به تهران در بحبوحه نگراني رقبا موج- نزديکي هاي سياسي و اقتصادي ايران با عراق، امر خوشايندي براي کشورهاي رقيب ايران در منطقه همچون مصر، ترکيه و عربستان نيست.
فواد معصوم ظرف چند روز آينده به تهران سفر مي کند و اين نخستين سفر رئيس جمهوري عراق به ايران از هنگامي که کارش را در کاخ رياست جمهوري اين کشور در تابستان سال گذشته شروع کرده محسوب مي شود. اين سفر به دعوت رسمي حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران انجام مي شود و تعدادي از وزيران کابينه عراق، فواد معصوم را در سفر سه روزه اش به ايران همراهي مي کنند.
روابط اقتصادي ايران با عراق در سال 93 به دليل قرارگرفتن دولت اين کشور در شرايط خاص و باتوجه به اين که در حال سازندگي است، از جمله مواردي بود که مورد توجه قرار گرفت. در ارديبهشت 93 هيات بلندپايه اي از تجار عراقي به همراه معاون نخست وزير جمهوري عراق در امور اقتصاد و وزير اقتصاد و دارايي اين کشور براي افزايش مبادلات تجاري به ايران سفر کردند.
به طور کلي بر اساس آمار گمرک جمهوري اسلامي ايران حجم روابط بازرگاني و مبادلات غير نفتي دو کشور تا 11 ماه سال 93 نزديک به 6 ميليارد دلار برآورد شده است که البته حجم تمام همکاري اقتصادي دو کشور به نقل از وزير اقتصاد، شامل؛ ترانزيت، صادرات برق ايران به عراق، فروش گاز و صدور خدمات فني و مهندسي حدود 12 ميليارد دلار مي باشد.
در بهمن 93 با سفر معاون اول رئيس جمهور کشور به اين کشور 10 سند و يادداشت تفاهم همکاري ميان ايران و عراق امضا شد. در اسفند نيز هيات ايراني به رياست رستم قاسمي مسوول ستاد توسعه اقتصادي ايران و عراق، در سفر به اربيل، يادداشت تفاهم همکاري درخصوص ارسال گاز را با منطقه اقليم امضا کرده است.
امضاي توافقنامه جامع تجاري ايران و عراق هم در روزهاي پاياني سال خبرساز شده است. از آن جا که روابط با کشور همسايه عراق قرار است احيا شود شايد نخستين نکته مهم در آن امضاي سريع توافقنامه ياد شده است. با امضاي اين توافقنامه حجم تجارت دو کشور افزايش خواهد يافت و مي‌تواند حجم مبادلات را از 6 ميليارد دلار کنوني به 30ميليارد دلار در آينده برساند.
افزايش تعامل و همکاري ها در سطوح عالي، در زمينه هاي امنيتي و مبارزه با تروريسم و نيز اقتصادي و فرهنگي، همواره مورد تاکيد رهبران دو کشور ايران و عراق بوده است. با اين حال بايد دانست که نزديکي هاي سياسي و اقتصادي ايران امر خوشايندي براي کشورهاي رقيب ايران در منطقه همچون مصر، ترکيه و عربستان نبوده و هر يک از اين کشورها تلاش دارند تا به هر نحوي که شده از نفوذ رو به گسترش ايران جلوگيري کنند.
چندي پيش بود که ابراهيم جعفري در مصاحبه با يک رسانه مصري در واکنش به مجري برنامه که تلاش داشت روابط ايران وعراق را ناشي از تعصبات مذهبي جلوه دهد گفت:« بايد با تاريخ و فرهنگ آشنا باشي تا بداني روابط ايران و عراق پشتوانه تاريخي دارد در نتيجه سوال من اين است که چرا به روابط عراق و ايران از زوايه مذهب نگاه مي کني؟ پيش از اجراي هر برنامه اي بهتر است مطالعه اي درباره موضوع برنامه داشته باشي.»
به نظر مي رسد با توجه به تحقق توافق احتمالي هسته اي، منطقه شاهد شکل گيري رقابت هاي سنگين سياسي و اقتصادي باشد. تداوم مسير کنوني با رويکرد واقع گرايانه و ديپلماتيک، موفقيت ايران را در مقايسه با رقباي خود که به شدت نگران از دست دادن جايگاهشان در منطقه هستند تضمين خواهد کرد.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن