تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819057807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعلام آمار قربانيان ناشي از مسموميت در کشور در سال گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۰:۹ق.ظ)
اعلام آمار قربانيان ناشي از مسموميت در کشور در سال گذشته موج- سازمان پزشکي قانوني اعلام کرد: در سال گذشته آمار مسموميت با سم در کشور، کاهش و مسموميت دارويي افزايش يافت و 61 درصد مسموميت ها با قرص برنج بود.
به گزارش خبرگزاري موج، مرگ و مير ناشي از مسموميت با سم در سال گذشته در كشور كاهش يافت. در اين مدت يكهزار و 30 نفر شامل 663 مرد و 367 زن بر اثر مسموميت با سم جان خود را از دست داده‌اند، اين رقم در مقايسه با سال پيش از آن كه آمار کشته شدگان مسموميت با سم يكهزار و 101 نفر بود، 6.4 درصد كاهش يافته است.
بنا بر اعلام سازمان پزشكي قانوني كشور، در سال گذشته استان هاي تهران با 267، ‌مازندران با 100 و فارس با 77 فوت شده بيشترين و استان‌هاي بوشهر با سه، خراسان شمالي، كهگيليويه و بويراحمد، مركزي و يزد هر كدام با چهار و استان‌هاي سمنان و سيستان و بلوچستان هر كدام با پنج فوت شده كمترين آمار تلفات را داشته‌اند ضمن آن كه استان خراسان جنوبي هيچ مرگي بر اثر مسموميت با سم نداشته است.
برابر اين آمار، در سال گذشته (1393 خورشيدي) در ميان سموم آنچه بيشترين سهم را در مرگ افراد داشته قرص برنج است، به نحوي كه در اين مدت، 61.7 درصد از كل تلفات مسموميت با سم را به خود اختصاص مي دهد، پس از آن به ترتيب سموم دفع‌آفات نباتي، الكل، سيانور و جونده‌كش‌ها در رتبه هاي بعدي مرگ بر اثر مسموميت با سم قرار مي گيرند.
همچنين در سال گذشته 636 نفر بر اثر مسموميت با قرص برنج در كشور جان خود را از دست دادند، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال پيش از آن كه آمار کشته شدگان 661 نفر بود، 3.8 درصد كاهش يافته است. در اين مدت 376 مرد و 260 زن بر اثر مصرف قرص برنج جان باخته‌اند اين در حالي است كه تعداد مردان فوت شده بر اثر مصرف قرص برنج در سال 1392، 382 و تعداد زنان 279 نفر بود. در سال گذشته استان‌هاي تهران با 195،‌ مازندران با 95 و گيلان با 55 فوتي بيشترين تلفات مسموميت با قرص برنج را داشته‌اند.
يادآور مي شود در پنج سال گذشته (1389 تا 1393) بر پايه آمارهاي موجود پنج هزار و 230 نفر بر اثر مسموميت با سم جان خود را از دست داده‌اند كه بيشترين آن مربوط به سال 1392 با يكهزار و 101 فوتي و كمترين آن با 991 فوتي در سال 1390 است.
اما در اين مدت تلفات ناشي از مسموميت دارويي در كشور با رشد 4.1 درصدي مواجه بوده و اين آمار از 747 فوتي در سال 1392 به 778 فوتي (504 مرد و 274 زن) در سال گذشته رسيده است. در سال گذشته استان‌هاي تهران با 215، فارس با 158 و كرمانشاه با 57 فوتي بيشترين آمار تلفات ناشي از مسموميت دارويي را داشته‌اند.
سازمان پزشکي قانوني مواردي را براي پيشگيري از مسموميت اعلام کرده است که عبارتند از: عمده ترين موارد مسموميت در بزرگسالان ناشي از داروهاي مسكن، آرامبخش، ضدافسردگي و همچنين محصولات پاك كننده و شيميايي است كه ممكن است عوارض جبران ناپذيري را براي فرد به همراه داشته باشد. در كودكان نيز مسموميت‌ها در اثر خوردن مواد شيميايي و بهداشتي، مواد شوينده، داروها، اجسام قابل بلع مثل باطري و يا گياهان آپارتماني به وجود مي آيد بنابراين لازم است والدين ضمن آگاهي از خطراتي كه به دنبال ايجاد مسموميت، فرزندشان را تهديد مي كند، هر گونه موادشوينده، سموم و ‌داروها را از دسترس كودكان دور نگه دارند.
- با مصرف خودسرانه داروها بدون تجويز پزشك، سلامت خود را به خطر نياندازيد.
- مقادير بالاي برخي از داروهاي به ظاهر كم خطر، مي توانند براي فرد كشنده باشند.
- داروها را دور از ديد و دسترس كودكان و در ارتفاع بالا و در كمد مجهز به قفل نگه داري کنيد.‌
- در هنگام مصرف دارو و يا استفاده از فرآورده هاي شيميايي حتماً در نور كافي برچسب روي بسته بندي را مطالعه کنيد سپس مصرف نماييد. استفاده از داروها و مواد شيميايي در تاريكي مي تواند خطرناك باشد.
- در صورت تماس پوست و يا چشم با مواد اسيدي و يا قليايي، هرگز از مواد قليايي و يا اسيدي جهت خنثي سازي استفاده نكنيد بلكه پوست و چشم را با مقادير فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مركز درماني منتقل کنيد.
- در صورت خوردن مواد با خاصيت خورندگي مانند اسيدها و قلياها، هرگز بيمار را وادار به استفراغ نكنيد. اين كار مي تواند سبب وخيم شدن وضع بيمار شود.
- پيش از دور انداختن ظروف حاوي مواد شيميايي و شوينده داخل ظرف زباله، آن را آبكشي کنيد.
- محصولات خانگي خطرناك مانند محلول لوله بازكن، جوهر نمك، محلول سفيد كننده و لكه بر، مواد شوينده، گاز پاك كن، داروها و ديگر مواد شيميايي و همچنين ضد يخ و الكل را در بسته بندي اصلي آن ها و با در بسته و دور از دسترس كودكان نگه داري کنيد.
- از قرار دادن ظروف حاوي مواد شيميايي در كنار مواد غذايي خودداري کنيد.
- چنانچه در منزل كودكي داريد، از قرار دادن خمير دندان، دهان شويه و يا ديگر فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي در دسترس كودكان خودداري کنيد.
- موادي مانند نفت و بنزين را در ظرف اصلي آن ها نگه داري كنيد و از ريختن اين مواد داخل ظروف فرآورده هاي خوراكي و نوشيدني مانند نوشابه جداً پرهيز كنيد.
- در هنگام استفاده از مواد شيميايي و فرآورده هاي شوينده و پاك كننده، پنجره ها را باز كنيد تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد.
- از اختلاط مواد شيميايي مانند جوهر نمك با فرآورده هاي سفيد كننده جداً خودداري كنيد. بخارها و گازهاي ناشي از اين اختلاط بسيار سمي و خفه كننده هستند.
- پس از مصرف مواد شوينده، سفيد كننده، جرم بر و لوله بازكن در محيط هاي دربسته و كوچك مانند دستشويي و حمام، به هيچ عنوان در اين مكان ها توقف نكنيد چرا كه گازهاي توليد شده در اين محيط خفه كننده و سمي هستند.
- هنگام استفاده از مواد شيميايي حتماً از وسايل محافظت كننده مانند دستكش بلند، كفش نفوذ ناپذير، پوشاک آستين بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده کنيد.
- هرگز تلاش نكنيد با چشيدن و يا بوييدن يك ماده ناشناخته آن را شناسايي كنيد.
- كودكان زير 5 سال، پر خطرترين گروه سني از نظر بروز مسموميت هستند.
- كودكان خردسال ممكن است هر چيزي را به دهان ببرند. اين عمل بخشي از آموزش و درك اين گروه سني از محيط اطرافشان است و مي تواند زمينه ساز بروز مسموميت باشد.
- در هنگام بروز مسايل و مشكلات خانوادگي، بيشتر مراقب كودكان باشيد. در اين شرايط كودكان در برابر حوادث و مسموميت اتفاقي آسيب پذيرترند.
- به كودكان بياموزيد هيچ چيزي ننوشند و يا نخورند مگر اين كه با اجازه بزرگسالان باشد.
- خطرات ناشي از مسموميت در كودكان، خانم هاي باردار و افراد سالمند مي تواند شديدتر از ديگر افراد باشد.
گياهان آپارتماني نيز گاه باعث بروز مسموميت مي شوند پس توصيه مي كنيم:
- گل ها و گياهان آپارتماني را دور از دسترس كودكان قرار دهيد و هنگام بازي كودكان در فضاي باز مراقب آن ها باشيد تا با گل ها و گياهان سمي، مسموم نشوند.
- نام گياهان خانگي را به خاطر بسپاريد و آن را روي برچسبي كنار آن ها بنويسيد. بسياري از گياهان و گل هاي آپارتماني مانند خرزهره و ديفن باخيا، سمي هستند و تماس پوست با آن ها و يا به دهان بردن آن ها منجر به مسموميت مي شود.
در صورت بروز هر نوع مسموميت به ياد داشته باشيم:
- لحظات اوليه پس از بروز مسموميت، براي نجات فرد مسموم حياتي است. بلافاصله پس از برخورد با موارد مسموميت ضمن تماس با اورژانس 115 براي بردن فرد به مراكز درماني، مي توانيد با تلفن 1490 (مركز اطلاع رساني داروها و سموم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي) تماس بگيريد. اين مركز اطلاعات اوليه در مورد برخورد با فرد مسموم را در اختيارتان مي گذارد.
- ايجاد استفراغ در فرد مسموم، هميشه بهترين راه خارج كردن سم از بدن نيست و گاهي ممكن است جان بيمار را به خطر بيندازد.
- از خوراندن مايعات به فرد مسمومي كه هوشياري خود را از دست داده است، خودداري كنيد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن