تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819560878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يكه‌زارع: فقط باد لاستيك خودروهاي چيني ايراني است!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: يكه‌زارع: فقط باد لاستيك خودروهاي چيني ايراني است!
صاحبنظران ازمونتاژ خودروهاي چيني داخلي‌سازي نشده ابراز نگراني مي‌كنند و معتقدند ادامه اين روند به چيني شدن صنعت خودروي ايران منجر خواهد شد، دراين ميان مدير عامل ايران خودرو نيز از مونتاژ خودروهاي چيني انتقاد كرده و مي‌گويد: در حال حاضر فقط باد لاستيك و آب رادياتور خودروهاي چيني موجود در بازار كشور ايراني است.
نویسنده : بهناز قاسمي 


صاحبنظران ازمونتاژ خودروهاي چيني داخلي‌سازي نشده ابراز نگراني مي‌كنند و معتقدند ادامه اين روند به چيني شدن صنعت خودروي ايران منجر خواهد شد، دراين ميان مدير عامل ايران خودرو نيز از مونتاژ خودروهاي چيني انتقاد كرده و مي‌گويد: در حال حاضر فقط باد لاستيك و آب رادياتور خودروهاي چيني موجود در بازار كشور ايراني است.
به گزارش «جوان»، كارشناسان ورود بي‌ضابطه خودروهاي چيني به صنعت خودروي ايران را خطري بزرگ براي اين صنعت ارزيابي مي‌كنند و معتقدند درصورت ادامه اين روند، صنعت خودروي ايران هم از نظر حيثيتي و هم از نظر كيفي‌سازي و فناوري توليد، آسيب خواهد ديد و به زباني ديگر مونتاژكار چيني‌ها خواهد شد.  يك نگاه ساده به محصولات توليدي اين روزهاي برخي خودروسازان كشور نيز اين پديده را تأييد مي‌كند. مصداق بارز اين موضوع، مونتاژ خودروهاي چيني و عرضه آن به نام خودروهاي ايراني و در دستور كار بودن امضاي قراردادهاي مختلف براي توليد خودروهاي چيني در آينده است. در سال‌هاي اخير مشاهده مي‌شود به جز واردات خودروهاي چيني توسط واردكنندگان بخش خصوصي، برخي از شركت‌هاي خودروسازي مانند مديران خودرو، ديار خودرو و كرمان خودرو تمام قطعات خودروهاي توليدي را به صورت فول CKD از خارج از كشور وارد و تنها در داخل كشور مونتاژ مي‌كنند.  اين وضعيت انتقادات چند‌باره وزير صنعت، معدن و تجارت را به دنبال داشته است كه از اين خودروسازان خواسته نسبت به داخلي‌سازي قطعات خودروهاي مونتاژي اقدام كنند و از ايجاد اشتغال براي قطعه‌سازان خارجي دست بردارند. اين انتقادات در حالي است كه هم‌اكنون شركت‌هاي كوچك خودروسازي ترجيح مي‌دهند به دليل تفاوت پايين تعرفه واردات قطعه براي مونتاژكاري در مقايسه با تعرفه واردات قطعه براي خودروهاي داراي عمق ساخت داخل نسبت به مونتاژكاري صرف خودروهاي خارجي اقدام كنند.
براساس اين گزارش، براساس آمار گمرك ايران، درسال 92 درمجموع 2 ميليارد دلار خودرو و قطعات آن به كشور وارد شده كه چيني‌ها 65 درصد از بازار خودرو و قطعات را از آن خود كرده‌اند.

چيني‌سازي در كمين است
مصطفي ممقاني، كارشناس صنعت خودرو در اين باره به خبرنگار ما مي‌گويد: اين يك پرسش بزرگ از خودروسازان است كه چرا براي توليد مشترك خودرو يا حتي مونتاژ آن سراغ برندهاي معتبري چون تويوتا، فيات، فولكس واگن و حتي خودروسازان كره‌اي چون كيا و هيونداي نمي‌روند. ممقاني مي‌افزايد: شايد يكي از دلايل خودروسازان براي تغيير جهت دادن به سوي خودروهاي چيني، تحريم‌ها باشد اما پاسخ اين است كه قبل از تحريم‌ها نيز مونتاژ برخي خودروهاي چيني در ايران آغاز شده بود و بروز تحريم‌ها به آن شدت بخشيد.
وي مي‌گويد: از سوي ديگر بايد پرسيد چرا خودروسازان ايراني براي مونتاژ خودروهاي چيني در بلندمدت قرارداد امضا كرده‌اند؟ مگر تحريم‌ها قرار است سال‌هاي سال ادامه داشته باشدكه در فكر همكاري بلندمدت با چيني‌ها هستند؟ آيا خودروسازان حاضرند بعد از رفع تحريم‌هاي فعلي سراغ برندهاي باكيفيت توليد خودرو بروند؟ پاسخ به اين پرسش مبهم است. ممقاني مي‌افزايد:خودروهاي چيني پس از حداكثر دو سال مصرف، كيفيت خودرا از دست مي‌دهند، بنابراين به عنوان يك كارشناس به خودروسازان ايراني توصيه مي‌كنم مونتاژ خودروهاي چيني باانگيزه كسب سود بيشتر و ارزان تمام شدن به مصرف كننده ضرر مي‌زند. اين كارشناس صنعت خودرو گفت: درسال 2012 پس از الجزاير، عراق و روسيه، ايران چهارمين مقصد صادراتي خودروهاي توليد شده با برند چين بوده است.

گوش شنوايي نيست
در همين حال رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز درخصوص توليد مونتاژي خودروهاي چيني به «جوان» مي‌گويد: ما خودمان موافق حضور چيني‌ها در خطوط خودروسازان ايراني نيستيم و اين موضوع را بارها اعلام كرده‌ايم اما گوش شنوايي نيست. وي افزود: رئيس انجمن خودروسازان تحريم‌ها را دليل مونتاژكاري خودروهاي چيني عنوان مي‌كند، اين در حالي است كه تمام اين حرف‌ها بهانه جويي براي كسب سود بيشتر است.
 علاوه بر كارشناسان صنعت خودرو، برخي از خودروسازان نيز به مونتاژ و توليد خودروهاي چيني واكنش نشان داده‌اند. هاشم يكه‌زارع در گفت‌وگو با تسنيم،  اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر هيچ‌يك از قطعات خودروهاي چيني داخلي‌سازي نشده است و فقط باد لاستيك و آب رادياتور در خودروهاي چيني موجود در بازار ايراني است. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن