تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820392778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم کرج مسوولان را نمی شناسند!/ سیمای البرز تربیونی که مخاطب ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


مردم کرج مسوولان را نمی شناسند!/ سیمای البرز تربیونی که مخاطب ندارد استان‌ها > البرز - البرز این روزها در شُرُف پا گذاشتن به سن 5 سالگی اش است. استانی با جمعیتی فراتر از مرزهای سه میلیونی و ترکیبی از اقوام، گویش ها، به قومیت های فرهنگی. این جمعیت، علاوه بر رادیوی مستقل به عنوان تنها رسانه شنیداری، برخوردار از شبکه استانی صدا و سیما است. درکنار آن 37 نشریه و 9 پایگاه اینترنتی دارای مجوز نیز رسالت خطیر اطلاع رسانی را با کارکردهای مختلفی عهده دارند. ابزارهایی که آنگونه که باید و شاید نتوانسته اند مخاطبان خود را اغنا کنند. کارکردی معکوس که بنا به اظهار سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، موجب آن شده تا هنوز" مردمان این استان مدیران خود را هم نشناسند" این ادعا دستمایه پرداختن به سوژه این گزارش و تحلیلی آسیب شناسانه بر ماهیت فعالیت های رسانه ای در البرز شده است.

طلوع بدیعی خبرآنلاین - البرز : در سال 89 بعد از آنکه مُهر استانی شدن بر پهنه نقشه کلانشهر 2.5 میلیونی کرج به ثبت رسمی رسید تا به اکنون که ِرنج جمعیتی مرز سه میلیون را هم پشت سرگذاشته هر روز بر آمار "کمی" سرپرستی خبرگزاری ها در این استان اضافه می شود.
رسانه های البرز رقابت حرفه ای ندارند
در این سالها رسانه هایی نوپا در حالی شکل می گرفتند که آموزش و تربیت نیروهای خبره در حوزه خبر و رسانه تنها اصلی بود که نادیده انگاشته می شد. این روند در گذر ایام تداوم یافت و اکنون که البرز در آستانه پا گذاشتن به سن 5 سالگی اش است ساماندهی رسانه هایش عمده دغدغه مسئولان این حوزه گردیده. رسانه هایی مدعی مطالباتی که در قبال آن هیچ سرویس رسانه ای ندارند و در این بین رقابت رسانه ای با کارکرد تحلیلی بر اخبار و گزارش های روز جامعه، مغفول ترین حلقه در چرخه فعالیت های رسانه ای استان البرز است.
رسانه هایی که با کپی خبر تنها ویترینی از خبرگزاری شده اند
طبق آمار اعلام شده از سوی اداره کل ارشاد البرز در حال حاضر 15 خبرگزاری و 9 پایگاه اینترنتی به جز رسانه هایی که همانند قارچ یک شبه سر برآوردند و صاحب تریبون شدند و بدون هیج مجوزی سالها سراپا ایستاده اند در این استان فعال اند. رسانه هایی که اغلب،فرایند تولید و نشر خبر با کپی و انتشار خبر روابط عمومی دستگاه ها تداوم بخش ماهیت شان شده و عملکرد آنها را به شبه خبرگزاری هایی مبدل ساخته است که مقایسه محتوایی خبرهای روزانه آنها خود مصداق عینی این ادعا به شمار می رود. رسانه هایی مستقل که تنها ویترین یک خبرگزاری را به یدک می کشند. هر چند در این بین هستند خبرگزاری هایی شناخته شده که رویدادهای روز استان را در قالب مصاحبه ها و گفتگوهای اختصاصی اطلاع رسانی می کنند و هنوز جایگاه خود را تضعیف نکرده اند.
مروری کلی بر عملکرد این رسانه های اینترنتی و مجازی حاکی از فقدان هر گونه رقابت حرفه ای در این حوزه است. هر چند در بدو تشکیل استان سرپرستی برخی از خبرگزاری ها با کمترین امکانات زمینه ساز این رقابت حرفه ای شدند و در برهه خاص خود بُرد رسانه ای لازم را در استان پیدا کردند و با اینکه دیگر همانند گذشته تولید خبر ندارند اما هنوز در نگاه مدیران و مسئولان ماندگار هستند.
رسانه هایی که به نا اهلان سپرده می شود
از سوی دیگر این روزها شاهد آن هستیم که خبرگزاری های استان به افرادی سپرده می شود که سواد رسانه ای و سوابق این حوزه را نیز ندارند. رایزنی با دفاتر مرکزی پایتخت و اخذ مجوز سرپرستی برای تداوم اجرای اهدافی که شاید با رسالت حرفه ای که همانا اطلاع رسانی بدون جهت گیری است در تناقض است می تواند اصلی ترین آسیب این حوزه باشد.
برخی از افرادی که کاسب خبری اند تا صاحب رسانه نیز در قالب پایگاه های خبری و گاهنامه و فصلنامه در حالی یک شبه ایجاد شده اند که سالها بعد از اینکه اداره کل ارشاد نسبت به ساماندهی آنها اقدام نموده و آخرین اولتیماتوم ها را نیز اعلام کرده است؛ بنا به دلائلی حاضر به ثبت پایگاه رسمی خود نیستند و این امر زمینه ساز مشکلات فراوانی می شود.
برخی از نشریات محلی استان تولید محتوا ندارند
وضعیت رسانه های نوشتاری و مطبوعات نیز شاید تفاوت چندانی با ماهیت کلی فعالیت رسانه ای در استان البرز ندارد. کپی خبرهای خبرگزاری های استان خوراک نشریات محلی است و معدود مطبوعاتی هستند که افراد دست به قلم برای تولید محتوا در آن ها دیده می شود.
در حال حاضر لوگو و امتیازهای خبرگزاری ها و مطبوعات در حالی بین افراد فاقد صلاحیت که حتی قلم به دست نیستند جابجا می شود که یک فرد از این حق برخوردار است که همزمان چندین لوگو و امتیاز رسانه ای داشته باشد و این خود ضرورت نظارت های جدی تری را در این خصوص می طلبد. در گذر از آسیب شناسی وضعیت رسانه های استان بد نیست به سراغ جذاب ترین رسانه دیداری و شنیداری رادیو و تلویزیون برویم.
صدا و سیمای البرز رسانه ای که مخاطب ندارد
برای آنانی که تاریخ شکل گیری شبکه استانی البرز را به خاطر ندارند، یادآور می شویم که استان جوانی که سالها چشم انتظار راه اندازی صدا و سیما بود و هر بار دغدغه این فقدان را از تریبون رسانه ها اعلام می کرد، اجاره نشینی و تصاحب زمین متصرف شده سوژه ای برای محقق نشدن مطالبه ساکنان کلانشهری بود که محروم از شبکه استانی بودند.
از آن روزها سالها می گذرد. هر چند تلاش های فراوانی برای بازپس گیری زمین مرکز صدا و سیمای استانی البرز صورت و امروز این رسانه این بار در دیگر اجاره نشین خیابان جهانشهر نیست و برفراز دامنه های البرز مستقل شده است؛تا هنوز مطالبه جمعیت سه میلیونی این استان را با برنامه های تولیدی محقق نساخته و اندک مخاطبان خود را نیز سر ریز به گیرنده های آنسوی رسانه ها ساخته است.
سهم البرز نشینان از صدا و سیمای استانی، تماشای خودروهای عبوری از کلانشهر کرج
اینکه صدا و سیمای البرز تنها 40 درصد مخاطب دارد و گردانندگان این رسانه نیز خود به آن اذعان داشته و این آمار را اعلام می کنند؛ دغدغه ای است که اخیراً مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز در دیدار با اهالی رسانه به آن اشاره کرده است. واقعیت امر هم همین است مادامی که رسانه ای مستقل توان تولید برنامه های کیفی و محتوایی را نداشته باشد و سهم البرزنشینان از صدا و سیمای مستقل استانی شمارش خودروهای گذری از اصلی ترین شاهراه گذرگاهی کشور، گزارش آخرین وضعیت راه ها و تماشای بازپخش سریال های تکراری سایر شبکه ها و خبرهای اتاق خبری باشد با تیمی از مهاجران قطعاً ریزش مخاطب خواهد داشت.
آری استان البرز سرزمین اقوام مختلفی از ترک، کرد و سایر گویش ها و قومیت هایی است که به گفته وزیر اطلاعات الگویی از تمامیت ایران اسلامی را می توان در البرز مشاهده کرد. اما به واقع انعکاس این تتوع را در قاب این تلویزیون استانی شاهد هستیم؟
صدا و سیمای البرز تصویرگر چهره اقوام باشد
این در حالی است که استان البرز بنا به فرموده مقام معظم رهبری طی سفر ماندگارشان در سال 79 به شهرستان کرج، اینجا را " ایران کوچک" نامیدند و هدیه شان به مردم این شهر داشتن موج رادیویی مستقل بود. البرز سرزمین اقوام و قومیت های مختلفی است که آیین، آداب و رسوم و گویش های شیرین محلی آنان می تواند با تدوین برنامه ای جامع، زمینه ساز تولید برنامه هایی کیفی و محتوا محور باشد. دغدغه ای که بارها در گزارش های متعددی بر آن اشاره شده است اما اهمیت این موضوع در برنامه سازی های این مرکز دیده نشده است.
این استان در حال حاضر از جاذبه های گردشگری فوق العاده ای برخوردار است، جاده توریستی و گردشگری چالوس، مناطق بکر طبیعی، روستاهای دیدنی، مکان های تاریخی با قدمت چند صد ساله، همه و همه دستمایه تولید برنامه هایی است که کمتر به آن پرداخته شده است.
تنوع اقوام در این استان با نگاهی آسیب شناسانه گاهی تقابل هایی را به همراه دارد که این رسانه می تواند تعدیل گر این امر باشد. همان گونه که مک لوهان می گوید:تلویزیون نسبت به دیگر رسانه ها از قابلیت بالایی برخورداراست و رسانه دیداری با انتقال اطلاعات و آگاهي در امور اجتماعي، اخلاقي، سياسي و اقتصادي ، قدرت همسو کردن افکارعمومی را دارد. می توان از این ظرفیت برای همسو سازی افکار عمومی که همانا تعدد اقوام مختلف و طابفه ها است بهره برد.
جای تولید گزارش مردمی در صدا و سیمای البرز خالی است، مردم مسئولان را نمی شناسند
جای خالی تولید و پخش گزارش های روزانه مردمی، طرح و پیگیری مشکلات مردم با دعوت از مسئولان برای شناختن هر چه بیشتر ملت از مدیران در قاب تلویزیون همه و همه باعث شده تا هنوز البرز نشینان مدیران خود را نشناسند.
سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل ارشاد البرز در این رابطه می گوید: صدا و سیمای البرز باید با تولید برنامه های متنوع مخاطب بیشتری جذب کند. شهروندان وقتی به سمت تماشای تلویزیون می روند که برنامه ویژه ای برایشان تدارک دیده شده باشد. چنانچه به آمار اعلام شده صدا و سیما مراجعه کنیم به گفته خودشان تنها ۴۰ درصد البرزی ها برنامه ها را نگاه می کنند و این درحالیست که متوسط تماشای برنامه ها ده دقیقه است و این تعداد و زمان، عدد و رقم مناسبی برای آگاهی از اتفاقات و رویداد های شهر نیست.
حال باید دید در شرایطی کنونی که با حضور بیش از 4 هزار شبکه تلویزیونی و ماهواره ای در کنار رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها و پدیده ای که دکتر محسنیان راد مخاطب شناس حوزه رسانه از آن به عنوان "اشباع رسانه ای" یاد می کند، شاید نقش این شبکه استانی کمر نگ تر از پیش نیز شود.اینکه چرا بعد از گذشت 5 سال صدا و سیمای البرز نتوانسته است برنامه تولید استانی نداشته باشد در جای خود سوال برانگیز است که اگر فقدان بودجه و اعتبار بهانه همیشگی این امر باشد باید عنوان کرد که شهرداری کلانشهر کرج بارها و بارها در دیدارهای مسئولان امر اعلام آمادگی خود را برای سرمایه گذاری و تولید برنامه های مشترک اعلام داشته است.
صدا و سیمای البرز بستر همدلی و همزبانی دولت و ملت در استان شود
در سالی که بنا به فرموده مقام معظم رهبری سال "همدلی و همزبانی دولت و ملت" نامگذاری شده است و رویدادهای سیاسی پیش روی کشور همچون انتخابات را در پیش داریم و زمزمه های اجرای طرح استانی شدن آن رسالتی که صدا و سیما در این حوزه دارد را خطیر می سازد و انتظار می رود بسترهای همزبان شدن دولت و ملت با حضور مردم و مسئولان در قاب تلویزیون در این مرکز جنبه عملیاتی پیدا کند.
رسانه ها در البرز حلقه واسطه دولت و ملت اند؟
در مرور کلی بر آسیب شناسی از وضعیت رسانه های استان البرز باید گفت فقدان نگاه حرفه ای به کار رسانه مهمترین آسیب این حوزه بشمار می رود که باید در قالب اتاق های فکر رسانه ای به آن بیشتر پرداخت و با تدبیر و راهکارهای عملیاتی خلاء های موجود را بر طرف ساخت. ایجاد اعتماد عمومی نسبت به عملکرد رسانه ها با انتشار حقایق در چارچوب قوانین منشور حرفه ای و نقش واسطه ای که رسانه می تواند بین دولت و ملت ایجاد کند اصلی ترین رسالت فعلی در مسیر اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری به شمار می رود.
رسانه های استان مشکلات البرز را به گوش مسئولان ملی برسانند
استان جوان البرز در آستانه رویداد مهم سیاسی، سفر رئیس دولت تدبیر و امید است، این استان در بسیاری از زمینه ها فاقد زیرساخت هایی است که رسانه ها می توانند به آن بپردازند. بخشی از مطالبات استان را در قالب گزارش های مختلفی می توان از مجرای رسانه ها به گوش مسئولان ملی رساند و خواستار رسیدگی به آن شد.
نخستین جشنواره مطبوعات البرز بارقه امید را بر دل اهالی رسانه نشاند
در طول این سالها کمتر شاهد آن بودیم که گزارش هایی با کارکرد اثر بخشی رسانه منتشر شود.چه گزارش هایی که نوشته شد اما هیچ وقت دیده نشد و چه سوژه هایی که قابلیت پرداختن به آن را داشت اما از نگاه غیرحرفه ای اهالی رسانه دور ماند و پردازشی برآن نشد. در این میان برگزاری نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان که در دوره های مختلف تصدی مدیران فرهنگی این استان در قالب گزارش های متعددی به آن پرداخته شد، وعده هایی بود داده شد اما اجرایی نشد، این بار توسط سومین مدیرکل ارشاد البرز پیگیری و اجرا گردید و باید ادعا کرد تنها نقطه عطفی بود که طی این سالها بعد از شکل گیری استان بارقه امید را در دولت تدبیر و امید بر دل رسانه های این استان نشاند.
از امروز که دومین گام ها برای برگزاری این جشنواره استانی برداشته می شود و تلاش خبرنگاران و اهالی رسانه نیز در این ایام برای رقابت و سنجش توانایی شان بیشتر می شود. ساماندهی صدور مجوزهای سرپرستی نشریات و خبرگزاری ها، تفکیک رسانه هایی که تولید محتوا دارند از خبرگزاری ها و مطبوعاتی که تنها ویترین رسانه ای را به یدک می کشند، پیگیری تشکیل اتاق فکر رسانه ای البرز، صدور کارت فعالیت حرفه ای رسانه ها، حمایت از فعالان این عرصه، نظارت بر عملکرد و خروجی فعالیت های صدا و سیمای استان در راستای تحقق اهداف دولت یازدهم و اجرای فرامین مقام معظم رهبری از سوی مسئولان ارشد با ایجاد زمینه های تعاملی بیشتر که بخشی از آن نیز با معرفی مسئولان در نگاه مردم محقق می شود، همه و همه کوله باری از مطالباتی است که قطعات پازل رسانه ای البرز را کنار هم می نشاند و می توان در سال پیش رو برای حوزه رسانه برنامه ریزی داشت تا سه میلیون جمعیت استان البرز که اطلاع رسانی اصلی ترین نیاز و خوراک فکری آنها است جایی دیگری آنسوی رسانه ها جستجو گر پدیده اغناء و گریز رسانه ای نباشند.

کلید واژه ها: استان البرز -




شنبه 19 اردیبهشت 1394 - 15:04:23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن