تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على! از ارجمندى مؤمن در نزد خدا اين است كه برايش وقت مرگ، معيّن نفرموده است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804309549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علی اکبر اولیا: دولت مدیون عارف است


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
علی اکبر اولیا: دولت مدیون عارف است
علی اکبر اولیا: دولت مدیون عارف است علی اکبر اولیا : «اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل خیلی به هم نزدیک می‌شوند و آقای عارف هم کسی است که می‌تواند این پوشش را روی دو گروه از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل بدهد.»


به گزارش فرهنگ نیوز ، علی اکبر اولیا یکی از چهره‌های نزدیک به محمدرضا عارف می‌گوید: «اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل خیلی به هم نزدیک می‌شوند و آقای عارف هم کسی است که می‌تواند این پوشش را روی دو گروه از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل بدهد.» سایت مثلث با او در مورد محمدرضا عارف و نسبتش‌ با اصلاح‌طلبان گفت‌وگو کرده اس که در زیر می خوانید:
 
بعد از تعطیلات نوروز تحرکات جدیدی در عرصه سیاسی کشور مشاهده می‌شود؛ شخصیت‌ها ملاقات‌های دوجانبه یا چندجانبه‌ای را با هم انجام می‌دهند، ماجرای دیدار آقای عارف و آقای روحانی چه بود؟ 
طبیعی است که در آستانه انتخابات بحث‌ها و رایزنی‌ها و تلاش‌هایی برای نزدیک‌شدن مواضع و برنامه‌ها انجام می‌شود و این امری اجتناب‌ناپذیر است، طبیعتا در این دیدار آقایان عارف و روحانی دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و همگرایی بیشتر نتیجه‌اش خواهد بود.
 
آقای عارف و آقای رئیس‌جمهور چه همگرایی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌توانند داشته باشند؟ 
همین که آقای عارف سیاست‌ها و چارچوب‌های فکری آقای روحانی را بداند. قطعا یکی از نگرانی‌ها بحث ردصلاحیت‌هاست تا از آقای رئیس‌جمهور کمک گرفته شود که حتی‌الامکان حذف‌های سیاسی صورت نگیرد. این یکی از دغدغه‌های آقای عارف است و می‌خواهد از آقای روحانی کمک بگیرد تا به هر حال او هم رایزنی‌هایی را در این باره داشته باشد.
 
آقای عارف چه مشی سیاسی را در انتخابات مجلس شورای اسلامی دنبال خواهد کرد؟ 
آقای عارف رسما اعلام کرد از جناح اصلاح‌طلب معتدل است که در ارکان نظام مسئولیت دارد، ضمن آنکه به هر حال از پذیرش و مقبولیت بیشتری برخوردار است.
 
فکر می‌کنید نظر آقای عارف درباره ائتلاف با اصولگرایان معتدل چه باشد؟ 
چنین بحثی مورد توجه خواهد بود که با جریانات معتدل اصولگرا حتی‌الامکان ائتلافی صورت بگیرد و چه‌بسا در حوزه‌هایی کاندیدای مشترک داشته باشند ولی فکر می‌کنم که برای موفقیت در انتخابات همگرایی و نزدیک‌شدن جریان‌های اعتدال چه از اصلاح‌طلبان و چه از اصولگرایان یک بحث روشن و منطقی و قابل انتظاری باشد. تحلیلم این است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل خیلی به هم نزدیک می‌شوند و آقای عارف هم کسی است که می‌تواند این پوشش را روی دو گروه از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل بدهد.
 
یعنی آقای عارف می‌تواند محل ائتلاف اعتدالیون دو جناح باشد؟ 
بله می‌تواند.به نظر آقای عارف از نظر شخصیت سیاسی مورد قبول اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل است، بنابراین می‌تواند ایفاگر چنین نقشی باشد.
 
خیلی از شخصیت‌ها همچون آقای عارف داعیه ایفای چنین نقشی را دارند مثلا آقای لاریجانی هم چنین رویکردی را دنبال می‌کند یا آقای ناطق را در چنین جایگاهی قرار می‌دهند. آیا آقای عارف با آقای لاریجانی و ناطق رقیب است یا به نوعی هم‌افزایی می‌کند تا این اتفاق بیفتد؟ 
فکر می‌کنم هم‌افزایی داشته باشند و تلاش کنند که گروه مشترکشان تقویت شود.
 
یعنی آقای عارف خود را رقیب آقای لاریجانی در این خصیصه نمی‌داند؟ 
حالا یک حدش شاید رقابت باشد و یک حدش هم حتی‌الامکان ائتلاف.
 
در نهایت اگر اصلاح‌طلبان به این نتیجه برسند که ائتلافی با اصولگرایان نداشته باشند یعنی ائتلاف‌شان نانوشته باشد ولی خود فهرست مستقل دهند آقای عارف کجای این معادله می‌ایستد؟
آقای عارف قطعا در مجموعه اصلاح‌طلبان است. همه رایزنی‌ها به این سمت است که حداکثر همگرایی میان اردوگاه اصلاح‌طلبان و معتدلان دو جناح ایجاد شود. حالا این مذاکرات است که حدش را تعیین می‌کند در چه حدی از مجموعه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در این مجموعه می‌گنجند. قطعا او هم در اردوگاه اصلاح‌طلبان رایزنی‌های خود را دنبال می‌کند و هم تلاش می‌کند که با معتدلان اصولگرا مذاکرات را ادامه دهد، طبیعی است که مذاکرات باید انجام شود تا حد ممکن و منطقی توافق شکل گیرد.
 
یعنی آقای عارف نقش‌محوری ایفا می‌کند برای آنکه اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان تندرو را به یکدیگر نزدیک کند؟
شاید همه طیف‌ها را پوشش ندهد اما آقای عارف سعی می‌کند که ائتلاف حداکثر طیف‌ها را در بر بگیرد و یک جناح حداکثری را تعریف کند.
 
به نظر شما مجلس آینده چطور مجلسی می‌شود؟ 
بستگی به عملکرد شورای نگهبان دارد، یعنی تا چه حد اجازه دهد که اصلاح‌طلبان وارد صحنه شوند و بتوانند رقابت کنند. امیدوارم طوری شود که با واقعیت‌های جامعه انطباق داشته باشد.
 
اگر فاکتور شورای نگهبان را در نظر نگیریم فکر می‌کنید چه اتفاقی بیفتد؟ 
قطعا اگر انتخابات آزاد و رقابتی باشد فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان کمتر از 50 درصد کرسی‌ها را نخواهند گرفت، البته اگر بیشتر نگیرند.
 
آیا اصلاح‌طلبان روی شخصیت‌های‌محوری که می‌خواهند از این اردوگاه کاندیدا شوند اشتراک نظر دارند؟ 
این اشتراک نظر هنوز وجود ندارد ولی در مراحلی که طی می‌شود به یک لیست نهایی نزدیک خواهند شد، هرچند همیشه اختلاف نظر خواهد بود ولی امیدواریم که اجماع حداکثری صورت بگیرد.
 
آقای عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری خود را یک نامزد اصلاح‌طلب معرفی کرد اما اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند که از آقای روحانی حمایت کنند و آقای عارف انصراف داد. به نظر شما اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی چه تصمیمی‌ خواهند گرفت؟ اگر آقای عارف سرلیست قرار ندهند و شخص دیگری را در این جایگاه بگذارند، آقای عارف چه کار خواهد کرد؟ تمکین می‌کند یا می‌رود تا ائتلاف اعتدالیون را فارغ از نظر اردوگاه اصلاحات تشکیل دهد؟ 
احساس می‌کنم که این جدایی اتفاق نمی‌افتد. ضمن آنکه انتخابات مجلس با انتخابات ریاست‌جمهوری متفاوت است، در انتخابات ریاست‌جمهوری ائتلاف فقط روی یک نامزد باید باشد اما در انتخابات مجلس حوزه ائتلاف خیلی وسیع‌تر است، بنابراین امکان توافق و اجماع بیشتر خواهد بود.
 
شما انتظارات آقای عارف را از رئیس دولت مطرح کردید، نگاه دولتی‌ها به آقای عارف چیست؟ فکر می‌کنید چقدر او را کمک کنند؟ 
به نظرم دولت یک دین بزرگی را به آقای عارف دارد، اگر آقای عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف نمی‌داد، قطعا این دولت روی کار نمی‌آمد. به نظرم باید قدرشناسی کنند و سعی کنند تا آقای عارف بتواند کار خودش را انجام دهد.
 
آقای عارف چقدر به ریاست مجلس آینده می‌اندیشد؟ 
آقای عارف معتقد است که باید اکثریت بیشتر نمایندگان مجلس از طیف طرفداران و همفکرانش ایجاد کند و خیلی امر غیر‌محتملی نخواهد بود اگر آن سناریویی که مدنظر او است عملی و محقق شود.
 
آقای عارف در سناریویی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تدوین کرده، جایگاهی را هم برای بزرگان جریان اصلاحات همچون آقای خاتمی و آقای هاشمی دیده است؟ 
حتما همفکری و تعامل خواهد بود.
 
به نظر شما آقای عارف در این زمینه تصمیم‌گیر است یا بزرگان اصلاحات؟ 
بستگی به مذاکرات و رایزنی‌ها دارد. هنوز خیلی فرصت باقی است که اینها شکل بگیرد و نهایی شود.
 
الان بزرگان اصلاحات رابطه خود را با آقای عارف چگونه تعریف می‌کنند؟ 
رابطه حسنه‌ای دارند. در مذاکرات سعی می‌شود که به حداکثر اشتراک برسند.
 
با کارگزاران چطور؟ 
کارگزاران، حزب نزدیک به آقای هاشمی است و قطعا در این مقوله می‌گنجد.
 
از آنجا که در دولت طیف کارگزاران دست بالا را دارد، طبعا کارگزاران می‌خواهد اکثریت مجلس آینده را داشته باشد تا فردی نزدیک به آنها در رأس قوه مقننه قرار گیرد، این طور نیست؟ 
قطعا هیچ طیفی نمی‌تواند مطلق‌گرایی کند، اگر مطلق‌گرایی کنند شکست می‌خورند. رمز موفقیت‌شان در این است که حتی الامکان به هم نزدیک شوند و یک ائتلاف حداکثری را شکل دهند.
 
در خبرها آمده بود که آقای نوبخت از طرف دولت دارد با آقای لاریجانی و طیف همراه او رایزنی می‌کند تا این طیف با جریان حامی‌دولت در انتخابات مجلس ائتلاف کند. آیا فکر نمی‌کنید که دولت بیشتر علاقه داشته باشد طیف آقای لاریجانی را تقویت کند تا آقای عارف را؟ 
همه مذاکرات و توافقات می‌تواند شکل گیرد. طبیعی است که هر‌کس دارد یارگیری می‌کند تا در انتخابات به یک جناح حداکثری برسد.
 
فکر می‌کنید اگر آقای ناطق بیاید برنامه‌های آقای عارف در انتخابات مجلس به هم نمی‌خورد؟ 
آقای ناطق اعلام کردند که در انتخابات مجلس نامزد نمی‌شود.





94/2/19 - 11:36 - 2015-5-9 11:36:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن