واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
محققان دانشکده علوم و فناوری دانشگاه ناتینگهام ترنت، با استفاده از یک اسکنر جدید، موفق به شناسایی راهی برای باز کردن لایههای نقاشیهای قدیمی و کشف چگونگی شکلگیری آنها شدند. به گزارش سرویس فناوری ایسنا، یک سیستم اسکن جدید میتواند زیر سطح نقاشیها را مشاهده کرده و لایههایی را که بسیاری از اساتید نقاشی برای آفریدن اثر خود مورد استفاده قرار میدادند، آشکار کند. اغلب در شاهکارهای رامبراند، ورمیر، لئوناردو داوینچی و وان ایک، لایههای رنگ با لاک پوشیده شدهاند و گاهی چندین پوشش در زمانهای مختلف بر روی آنها به همراه چندین لایه رنگ اعمال میشود. لاک در اصل برای حفظ رنگ زیر و واضحتر نشان دادن رنگها اعمال میشود، اما در طول قرنها میتواند انحطاط پیدا کند. اکنون محققان دانشگاه ناتینگهام ترنت با همکاری گالری ملی لندن توانستهاند ابزاری را برای مشاهده لایه زیر لاک طراحی کنند. این دستگاه به دانشمندان محافظ آثار تاریخی اجازه خواهد داد تا بطور کارآمدتری به بررسی زیر سطح آثار هنری و نقاشیها پرداخته و چگونگی خلق ترکیب اولیه توسط هنرمندان و همچنین پوششهایی که طی سالیان روی آنها اعمال شده را ارزیابی کنند. در حال حاضر افراد یا گالریهایی که از این آثار نگهداری میکنند، به دقت لاک قدیمی را پاک کرده و آن را با پوشش جدید جایگزین میکنند، اما برای انجام ایمن این کار بهتر است مواد و ساختار نقاشی زیر سطح را درک کنند. دانشمندان میتوانند این اطلاعات را با تحلیل لایههای پنهان رنگ و لاک بدست بیاورند. بطور سنتی، بررسی لایههای رنگ نیازمند یک نمونه بسیار کوچک فیزیکی در زیر میکروسکوپ است. این روش به ارائه یک برش مقطعی از لایههای نقاشی میپردازد که میتواند با وضوح بالا تصویربرداری شده و برای دستیابی به اطلاعات دقیق در مورد ترکیب شیمیایی رنگ مورد استفاده قرار بگیرد، اما نیازمند حذف برخی لایههای ابتدایی رنگ است. در زمان بررسی شاهکارهای ارزشمند، دانشمندان باید به شکل بسیار گزینشی از مناطق آسیبدیده نمونهبرداریهای بسیار ارائه کوچکی کنند. اخیرا، محققان از روشهای غیرتهاجمی تصویربرداری برای بررسی نقاشیها و سایر آثار هنری تاریخی استفاده میکنند؛ برایمثال روش توموگرافی انسجام نوری (OCT) در ابتدا برای تصویربرداری پزشکی تولید شد، اما اکنون برای حفظ آثار هنری نیز مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجایی که این دستگاه از پرتو نور برای اسکن نقاشی دستنخورده بدون برداشتن نمونه فیزیکی استفاده میکند، به محققان اجازه داده تا بطور گستردهتری به بررسی نقاشیها بپردازند. اما وضوح مکانی دستگاههای OCT موجود برای نقشهبرداری کامل از لایههای ریز رنگ و لاک کافی نیست؛ از این رو محققان به ارتقای این دستگاه پرداختهاند. در OCT، یک پرتو نور تقسیم میشود که نیمی از آن به سمت نمونه و نیمه دیگر به آینده مرجع تابیده میشود. این نور از هر دو سطح منکسر میشود. با اندازهگیری سیگنال ترکیبی که به طور موثری به مقایسه نور بازتابی از نمونه با مرجع میپردازد، این دستگاه میتواند میزان نفوذ نور در نمونه را تعیین کند. محققان با تکرار این فرآیند در یک ناحیه میتوانند یک نقشه مقطعی از نقاشی را ایجاد کنند. زمانی که این دستگاه بر روی یک نسخه از نقاشی رافائل در گالری ملی لندن آزمایش شد، به خوبی روشهای سنتی تصویربرداری تهاجمی توانست به تحلیل اثر بپردازد. از این روش همچنین میتوان برای تحلیل آثار هنری تاریخی که قابل نمونهبرداری فیزیکی نیستند، بهره برد. جزئیات این فناوری در مجله Optics Express منتشر شده است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]