تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819705767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يك‌سوم هزينه‌هاي دارويي كشور در حلقوم 3 درصد داروهاي وارداتي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: يك‌سوم هزينه‌هاي دارويي كشور در حلقوم 3 درصد داروهاي وارداتي
در حالي كه 97 درصد از داروهاي مصرفي در كشور توليد ملي است اما با نگاهي به ارزش ريالي بازار دارويي كشور مي‌توان دريافت همين‌ 3 درصد داروي وارداتي، يك سوم هزينه‌هاي بازار دارويي كشور را براي خود برداشته است.
نویسنده : زهرا چيذري 


در حالي كه 97 درصد از داروهاي مصرفي در كشور توليد ملي است اما با نگاهي به ارزش ريالي بازار دارويي كشور مي‌توان دريافت همين‌ 3 درصد داروي وارداتي، يك سوم هزينه‌هاي بازار دارويي كشور را براي خود برداشته است.
توليد 97 درصد داروهاي مصرفي در داخل كشور خبري است كه توليد ملي و اقتصاد مقاومتي را در عمل به تصوير مي‌كشد اما لايه‌هاي پنهان‌تر اين توليد داخلي حكايت از بي‌توجهي به زير‌ساخت‌هاي لازم براي خودكفايي دارد زيرا با واردات 50 تا 60 درصدي مواد اوليه داروهايي كه خط توليدش وطني است، ما همچنان براي ساخت داروهايمان وابسته هستيم.
به خصوص اينكه به گفته رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و داروي كشور، 5/67 درصد از ارزش ريالي بازار دارويي كشور مربوط به داروهاي توليد داخل و 5/32درصد مربوط به داروهاي وارداتي است. اين بدين معناست كه بخش مهمي از هزينه‌هاي دارويي كشور صرف 3 درصد داروي وارداتي مي‌شود.

وابستگي پنهان
بي‌ترديد نمي‌توان از پيشرفت‌هاي دارويي كشور در توليد انواع و اقسام داروها به آساني چشم‌پوشي كرد. رئيس سازمان غذا و دارو با اشاره به اينكه در سال ۹۳ از نظر كمي، ۹۷ درصد داروهاي مصرفي توليد داخل بوده است، توليد دارو در داخل را نشانه موفقيت و دستاوردهاي صنعت داروسازي در كشور مي‌داند. به گفته وي، سياست وزارت بهداشت اين است كه صنعت داروسازي از مرزهاي ايران فراتر رود و مطمئناً شركت‌هاي جديد در اين حوزه اين فرصت را خواهند داشت تا آسان‌تر به بازارهاي بين‌المللي دست يابند. وزير بهداشت نيز با تأكيد بر جلوگيري از واردات بي‌رويه به عنوان يكي از سياست‌هاي ابلاغي در بحث اقتصاد مقاومتي مي‌گويد: اين يك واقعيت است كه ما هنوز حدود 4 درصد داروهاي مصرفي و 50 درصد مواد اوليه دارويي را از خارج وارد مي‌كنيم و از اين نظر وابسته به خارج هستيم، اما برنامه‌هاي متعددي داريم كه طي يك برنامه چندساله اين وابستگي را به حداقل برسانيم.

3 درصد بيشتر از 97 درصد ارز مي‌برد
رئيس سنديكاي صاحبان صنايع داروهاي انساني با اشاره به سهم 97 درصدي توليد داخل در بازار دارو معتقد است 50 درصد ظرفيت شركت‌هاي توليدكننده دارو خالي است. محمود نجفي‌عرب كيفيت داروهاي توليد داخل را قابل رقابت با نمونه‌هاي مشابه خارجي مي‌داند و معتقد است كه حركت‌هاي جدي براي توسعه صادرات تراز بازرگاني اين صنعت مي‌تواند در آينده مثبت باشد. به گفته وي، در بحث تعداد تنها 3 تا 4 درصد از داروهاي مصرفي در كشور وارداتي هستند اما در حوزه ارزش 45 درصد سهم واردات و حدود 55 درصد سهم توليد داخل است.
در نتيجه داروهاي وارداتي عمدتاً از لحاظ ارزي و ريالي گرانقيمت هستند. وي با بيان اينكه حدود 50 درصد از مواد اوليه توليد دارو از طريق واردات تأمين مي‌شود، مي‌افزايد: به اين ترتيب داروهاي ساخته شده در كشور سالانه حدود 700 ميليون دلار ارزبري دارند. اين درحالي است كه ارز مصرف شده براي واردات حدود يك ميليارد دلار در سال است.

خطر چاق شدن بازار داروهاي قاچاق
بي ترديد براي محقق شدن موضوع اقتصاد مقاومتي در حوزه دارويي بايد فكري اساسي به حال واردات دارو و توليد داخلي مواد اوليه دارويي كرد. كاهش و به بيان صحيح‌تر محدوديت واردات دارويي سياستي است كه وزارت بهداشت دنبال مي‌كند.
به باور رئيس سنديكاي صاحبان صنايع دارويي انساني توليد بخشي از داروها به‌صرفه است اما در عين حال توليد داخلي برخي داروها از جهت اقتصاد مقرون به صرفه نيست چراكه حجم مصرف پاييني دارد، نمونه‌اش داروهاي بيماران خاص است. به گفته وي واردات دارو هيچ وقت به صفر نخواهد رسيد زيرا با گذر زمان همواره داروهاي جديدي وارد عرصه درمان مي‌شود و ما نيز به طور طبيعي داروهاي جديد را تحت شرايط مختلف از طريق توليد يا واردات تأمين مي‌كنيم.
دكتر شهاب‌الدين جنيدي‌جعفري، عضو هيئت‌مديره انجمن داروسازان كشور اما معتقد است از آنجايي كه داروهاي وارداتي حدود 40 درصد ارزش ريالي داروهاي بازار داخل را تشكيل مي‌دهد، ايجاد محدوديت در واردات دارو مي‌تواند انگيزه توليدكنندگان داخلي دارو را افزايش دهد، به شرط آنكه كيفيت داروهاي توليد داخل، مشابه كيفيت داروهاي خارجي باشد.
اين در حالي است كه به باور رئيس سازمان غذا و دارو كيفيت داروهاي توليد داخل با برندهاي معتبر بين‌المللي مشابه برابري مي‌كند. بر اين اساس لازم است اسطوره برتري داروهاي خارجي در ذهن مردم و لابي‌هاي پنهاني برخي پزشكان با برخي شركت‌هاي دارويي كه ديناروند نيز بر آن اذعان دارد كنترل شود كه در غير اين صورت بازار سياه دارويي و قاچاق داروهاي خارجي به كشور، تشديد خواهد شد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن