تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826732303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

-کپی برابر اصل


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

هنر نگاه کردن کپی برابر اصل سول لویت هنرمند و یکی از نظریه‌پردازان هنر مفهومی (conceptual art) در مقاله پاراگراف‌هایی درباره هنر مفهومی می‌گوید: «اثر هنری در نهایت به هر چه شبیه شود، آنچنان اهمیتی ندارد.
 

اگر اثر هنری شکلی فیزیکی داشته باشد باید شبیه چیزی باشد.» از نظر سول لویت آنچه اهمیت دارد و کار اصلی هنر است ایده است؛ یعنی آنچه در درون هنرمند به عنوان یک اثر ساخته می شود و آن چیز دیگری که در درون مخاطب پس از مواجهه با اثر (تبلور ایده) پدید می آید. منحصربه فرد بودن، ویژگی درونی است (یعنی درون ذهن هنرمند و درون ذهن مخاطب) و این که چقدر ظاهر اثر هنری منحصربه فرد بوده و فرم آن یگانه باشد اهمیت چندانی ندارد، چون اساسا ناممکن است. نمی شود چیزی منحصر به فرد باشد، هر چیزی که جسمیت دارد، شبیه به چیزی است؛ به گفته جیمز میلر، شخصیت مرد فیلم کپی برابر اصل ساخته عباس کیارستمی حتی تابلوی مونالیزا یک کپی خوب از صورت یک زن واقعی است. پس یک کپی می تواند دارای ایده هایی باشد که آن ایده ها آن را به عنوان وجودی یکه و همیشگی پابرجا سازد، اما خود شکل فیزیکی همواره از طریق شباهت و کپی برداری ساخته می شود. این نگاه در مورد انسان ها بیشتر از آثار هنری کارکرد دارد. در هر حال آدم ها شبیه یکدیگرند، قابل مقایسه با بعد و قبل از خودشان، آنها وارثان ژنتیکی پدران و مادران و محصولی از شرایط زندگی آنها هستند. بنابراین طبیعی است که موجوداتی باشند از منظرهای مختلف تکراری. آنچه اصل (Original) است تجربه ای درونی است که در روابطشان به دست می آورند. تجربه بی واسطه خود و دیگری در قالب عشق، دوستی یا آشنایی و همکاری، نفرت، جدایی و دلتنگی و... حتی اگر از مدل ها و ظاهری تکراری برخوردار باشد ـ که برخوردار است ـ برای تجربه کنندگان این حس یگانه و منحصر به فرد است و جز این تجربه های درونی که در لحظات همنشینی و پیوستگی ـ با همه انواعش ـ با چیزها، افراد و خود اتفاق می افتد زندگی برای هیچ کس چیزی منحصربه فرد و یگانه و تکرارناپذیر ندارد. براثر هنری آنچه اهمیت دارد ارتباطی است که هنرمند و مخاطب به طور جداگانه با اثر پیدا می کنند، درست مثل ارتباطی که دو آدم ـ هر چند معمولی و پیش پاافتاده ـ با هم تجربه می کنند و آنچه منحصربه فرد و عزیز است فضایی است که در این ارتباط بین این دو آدم ساخته می شود. این دقیقا همان ایده ای است که دو شخصیت اصلی مجموعه سه فیلم پیش از طلوع، پیش از غروب و پیش از نیمه شب ریچارد لینک لیتر خلق کرده و برای بسط دادنش تلاش می کنند. در همان فیلم اول یعنی پیش از طلوع، سلین شخصیت زن فیلم به جسی مرد داستان می گوید امر مطلق و خداگونه ـ از باب یگانگی ـ اگر که وجود داشته باشد در همین فضای بین این دو نفر، یعنی ارتباط بی نظیری است که بین آدم ها شکل می گیرد. در این صورت بندی نکته جالب رهایی بخش بودن آن است، ما آدم ها موجوداتی تکراری هستیم که هیچ چیز منحصربه فردی برای تمایز نداریم. تنها ایده ها و تجربیات درونی ما از جهان می تواند به دلیل بی واسطگی خود برای ما یگانه، تکرارناپذیر و حتی غیرقابل وصف باشد. علیرضا نراقی / کارشناس ارشد پژوهش هنر


 


چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 ساعت 02:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن