تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820305987




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همکاري براي احياي تالاب هورالعظيم با وزارت نفت ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۲:۱۸ب.ظ)
ابتکار: همکاري براي احياي تالاب هورالعظيم با وزارت نفت ادامه دارد موج - هورالعظيم، بزرگترين تالاب استان خوزستان و يکي از بزرگترين تالاب هاي ايران است، اين تالاب در غرب استان خوزستان در انتهاي رود کرخه در منطقه مرزي دشت آزادگان بين دو کشور ايران و عراق واقع شده است که حدود يک سوم آن در ايران و بقيه در کشور عراق است
به گزارش خبرگزاري موج، معصومه ابتکار افزود: سال گذشته براي آب رساني به تالاب هورالعظيم تعدادي از دايک هايي (آب بند) که در محدوده تالاب وجود داشتند باز و آب به بستر تالاب وارد شد.
وي اظهار کرد: اين دايک ها مانع ورود آب به بستر تالاب مي شود که از بهمن سال گذشته تعدادي از اين دايک ها باز شده است و اکنون بستر تالاب در بخش جنوبي آن آبگيري شده است.
معاون رئيس جمهور تاکيد کرد: بازديدهاي مستمر از تالاب نشان مي دهد، همچنان آب از اين دايک ها وارد بستر پايين دستي تالاب مي شود و اين همکاري در سالجاري نيز همچنان ادامه خواهد داشت.
ابتکار گفت: با مذاکراتي که با وزارت نفت داشتيم مقرر شد تا زماني که ارتباط آبي دو حوضه بالادست و پايين دست تالاب برقرار شود اين روند ادامه يابد و بخش پايين دست تالاب از اين دايک ها تغذيه تا هورالعظيم نجات يابد.
شرکت فعال در تالاب هورالعظيم براي استخراج نفت با احداث دايک هاي مختلف موجب شده است تا آب به بخش پايين دست تالاب نرسد که اين مساله موجب خشک شدن وسعت زيادي از تالاب در بخش جنوبي آن شده است.
چندي پيش بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت، در مراسم گراميداشت روز زمين پاک و معرفي واحدهاي صنعتي و خدماتي سبز در شانزدهمين همايش ملي تقدير صنعت سبز اعلام کرد: با خشک کردن تالاب هورالعظيم براي استخراج نفت مخالف هستم چون اجراي آن را خيانت به آيندگان مي دانم.
وي اظهار کرد: با حفاري حدود 100 متر در دريا موفق به استخراج نفت مي شويم بنابراين مي توانيم همين کار را براي استخراج نفت در تالاب هورالعظيم که در نهايت داراي دو متر عمق است انجام دهيم.
هورالعظيم، بزرگترين تالاب استان خوزستان و يکي از بزرگترين تالاب هاي ايران است، اين تالاب در غرب استان خوزستان در انتهاي رود کرخه در منطقه مرزي دشت آزادگان بين دو کشور ايران و عراق واقع شده است که حدود يک سوم آن در ايران و بقيه در کشور عراق است.
اين تالاب از آب هاي رود کرخه، دويرچ و بخشي از آبهاي اروند رود تغذيه مي کند، عمق اين تالاب کم است ولي تدريجا در وسط آن به چند متر مي رسد، سراسر هورالعظيم با ني پوشيده شده است.
مساحت مشخص شده توسط اداره کل محيط زيست خوزستان به عنوان تالاب حدود 118 هزار هکتار است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن