تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804001029




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غرویان: مخالفان سید حسن با تفکر امام مشکل دارند/ جوان‌تر شدن مجلس خبرگان یک امرعقلایی است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: غرویان: مخالفان سید حسن با تفکر امام مشکل دارند/ جوان‌تر شدن مجلس خبرگان یک امرعقلایی است
کسانی که مخالف حضور حسن خمینی در مجلس خبرگان هستند، مخالف تفکر و نگاه او هستند و این مخالفت‌‌ همان مخالفت با تفکر امام و بیت امام است
به گزارش نامه نیوز، تهامات و اقدامات غير متعارف برخي جريان هاي اندك و تندرو عليه دلبستگان به نظام وانقلاب تعطيلي ندارد. در تازه‌ترين اقدام حسین جلالی، رئیس دفتر  مصباح‌یزدی، با ادعاي اينكه مهره‌های آقای هاشمی در فتنه ٨٨ سوخته‌اند، گفت: آقای هاشمی به‌دنبال این است که فتنه آینده را از طریق بیت امام (س) پیش ببرد! اين ادعاي عضو پايداري منحصر به وي نمي‌شود و بارها همفكران او از فتنه اي موهوم سخن مي گويند كه هنوز پيش نيامده است. بر اساس اين تصور همه منتقدان و مخالفان فكري آنها مي توانند از عوامل پديد آورنده اين فتنه موهوم باشند. اندكي قبل اين طيف سياسي به دنبال علامه خواندن يادگار امام توسط هاشمي رفسنجاني بهانه اي پيدا كردند تا جايگاه فقهي و علمي حسن خميني در معرض حمله و تخريب قرار دهند. نگراني اصلي آنها احتمال شركت حسن خميني در انتخابات آينده مجلس خبرگان است. به همين دليل به سراغ  آيت ا... محسن غرويان از چهره هاي سياسي و مذهبي آشنا به جريان فكري پايداري رفتيم تا از او درباره انتخابات خبرگان و آرايش احتمالي اين مجلس پرسش كنيم.گفت و گوي «قانون» با آيت ا... محسن غرويان از اساتيد حوزه و دانشگاه را در زير مي خوانيد:

    امسال بحث انتخابات مجلس خبرگان را در پیش داریم،اين انتخابات چه جایگاه و اهمیتی در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد؟

از آنجایی که وظیفه ذاتی مجلس خبرگان در واقع انتخاب رهبری نظام است، اهمیت انتخابات این مجلس مشخص می‌شود. مهم‌ترین شخصیت و موثر‌ترین مقام تاثیرگذار در نظام، رهبری است از این رو حساسیت انتخابات مجلس خبرگان قابل درک می‌شود. آن‌ها ولی فقیه را تعیین می‌کنند بنابراین نوع تفکر حاکم بر مجلس خبرگان قطعا در نوع تفکر منتخب رهبری تاثیر زیادی دارد. حساسیت مجلس خبرگان از این جهت است که امسال ما شاهد یک سری اختلاف نظرهای سیاسی بودیم، باید دید کدام یک از طرز تفکر‌های مختلفی که در کشور وجود دارد، می‌تواند در مجلس خبرگان پر رنگ‌تر شوند.

     چه اندازه انتظار تغییر گسترده‌ای در مجلس خبرگان به دلیل تغییرات سیاسی در کشور وجود دارد؟

 البته در این زمینه نمی‌توان به طور دقیق میزان مشخص کرد از سوی دیگر تغییر اساسی هم باید معنی شود. تغییر اساسی به این معنا که افرادی بیایند که مثلا با اصل نظام، قانون اساسی، ولایت فقیه و اسلام مشکل داشته باشند اتفاقی نمی‌افتد. به هر حال همه علما و روحانیون از هر طیفی این اصول مشترک را پذیرفته‌اند. اما در نوع نگاه سیاسی و قرائت آن‌ها از اسلام، تفاوت‌هایی وجود دارد. برخی قائل به رفتارهای تند و خشن هستند بعضی‌ها اصل را بر مدارا قرار می‌دهند. این نکات است که تنوعات فکری را در عرصه مجلس خبرگان ایجاد خواهد کرد. من فکر می‌کنم با توجه به اینکه خواست ملت در انتخابات ریاست جمهوری فردی را انتخاب کرد که تاکید داشت حقوقدان است  ونه سرهنگ، مشخص است. روحانی با این صحبت حرف‌های زیادی زد و توانست آرای قابل توجهی را به صندوق خود واریز کند. تصور می‌کنیم همچین دسته بندی در مجلس خبرگان و انتخابات آن شکل بگیرد و رقابت‌ها در این انتخابات، رقابتی جاذبه دار خواهد بود.

      موضوعی که اخیرا مطرح می‌شود، جوان‌تر سازی مجلس خبرگان است. ارزیابی شما از حضور افراد جوان تر  در مجلس آینده چیست؟

جوان‌گرایی یک مفهوم نسبی است. نوع کار مجلس خبرگان، با مجلس شورای اسلامی متفاوت است بنابراین اقتضا می‌کند افرادی که در مجلس خبرگان حضور یابند که پخته‌تر هستند. طبیعتا این پختگی نیاز به سن بیشتر دارد. اما از سوی دیگر، کسانی که سن بالایی دارند، از نظر جسمی مشکلاتی دارند و از نوع نگاهی که به مسائل جهانی، نظام و اسلام دارند سنتی و رو به گذشته است. اما مجتهدان جوان‌تر، به روز ترند و با مسائل عالم جدید فلسفه، فقه و حقوق آشنا‌تر هستند، کارگشایی‌، راهنمایی و راه حل دادن‌ آن‌ها برای مسائل نظام بیشتر خواهد بود. لذا من روی جوان تاکید نمی‌کنم اما بر جوان‌تر سازی مجلس خبرگان اصرار دارم. جوان‌تر به این معنا که علمیت آن‌ها کم نیست. خبرگان جوان‌تری که عالم و فاضل باشند و محیط‌های دانشگاهی، خارج کشور داخل را بشناسند، همچنین با زمینه‌های مخلتف علوم انسانی وحقوق آشنا باشند می‌توانند نقش موثری در مجلس خبرگان ایفا کنند.

  آیا چنین افرادی که هم جایگاه فقهی لازم داشته باشند و هم به گفته شما به روز باشند، تربیت می‌کنیم تا در مجلس خبرگان کاندیدا شوند؟

ما در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها چهره‌هایی داریم که نگاه نو تری به مسائل دارند، البته تعداد این افراد کم هستند. اما تعبیر تربیت کردن ما، شاید در مورد آن‌ها صدق نکند، اما آنان بر اساس نبوغ و استعداد فردی و ذاتی خودشان، موفق بودند. مطالعات، تحقیقات و پژوهش‌هایی داشتند. به نظر من در بین شخصیت‌های علمی می‌توانیم لیستی را از این افراد ارائه کنیم. باید مقداری بگردیم و اگر بر اساس تعصبات حزبی و گروهی عمل نکنیم، می‌توانیم چنین افراد متعادل، ‌محقق،  اندیشمند و مبتکر را پیدا کنیم.

     اما به نظر می‌رسد، جوان‌تر سازی خبرگان تابو شده‌است و عده‌ای اجازه جوان‌تر سازی این مجلس را نمی‌دهند.

البته در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر افرادی را می‌شناسم که نسبتا جوان‌تر هستند و از استان‌های دور افتاده‌تر وارد مجلس خبرگان شده اند. اما اینکه یک عده نمی‌خواهند جوان‌تر‌ها وارد شوند، کلیت ندارد. شورای نگهبان، واقعیت‌ها و آینده نظام را ببیند و زمینه را برای جوان‌تر‌ها فراهم بکند. به هر حال کهنسالانی هستند که از علم و فقه آن‌ها استفاده شده و می‌شود اما زمان رو به آینده است، اسلام و نظام ما با مسائل آینده روبه‌رو خواهد بود بنابراین مجلس خبرگان هم باید بستری را برای حل مشکلات آینده فراهم کند که توسط همین جوان‌تر‌ها باید صورت بگیرد. بنابراین جوان‌تر شدن مجلس خبرگان یک امرعقلایی است و شورای نگهبان باید فضا‌ها را برای ورود جوان‌تر ایجاد کند تا مجلس خبرگان فعال‌تر شود. باید مردم بیشتر حس کنند که مجلس خبرگان به عنوان یک مجموعه فعال، تئوری‌پرداز، متفکر، اندیشمند و علاقه‌مند به حفظ نظام در حال فعالیت است. این حس باید در مردم محسوس باشد. چند سال پیش در همایشی پیشنهاد کردم، حوزه علمیه باید یک مجموعه‌ای داشته باشد تا فضلای با استعداد و آنهایی که اندیشه سیاسی و اجتماعی دارند واز قدرت نظریه‌پردازی و تولید فکر و اندیشه برخوردارند برای خبرگان و رهبران آینده در این نظام تربیت شوند. حوزه باید ساز و کاری را برای تربیت خبرگان و رهبران آینده تعریف کند.

     برخي از حضور چهره هايي مانند حسن‌خميني در انتخابات واهمه دارند؟

آقای خمینی یکی از مدرسین و مجتهدین جوان‌تر حوزه علمیه هستند، با پشتوانه‌ای که در حوزه علمیه و خانوادگی دارند، می‌تواند در آینده تحولات سیاسی- اجتماعی کشور بسیار تاثیرگذار باشد. کسانی که مخالف حضور حسن خمینی در مجلس خبرگان هستند، مخالف تفکر و نگاه او هستند و این مخالفت‌‌ همان مخالفت با تفکر امام و بیت امام است. به هر حال تصور می‌کنم اگر حسن خمینی به انتخابات خبرگان ورود کند، تاثیرات و تحولات محسوسی در وزن کشی سیاسی- اجتماعی کشور اتفاق می‌افتد. گروه‌های مخالف، با قرائت سید حسن خمینی از اسلام و دین مشکل دارند. دیدگاه‌های یادگار امام با تفکر تند و خشن این گروه‌ها سازگاری ندارد.

     آیا کاندیدا شدن جوان‌ترها  سبب پویا‌یی انتخابات می‌شود؟

 ما از زمان نباید عقب باشیم. روایت امام صادق (ع) است که عالمی که در زمان خود باشد، مشکلات و شبهات بر او هجوم نمی‌آورد و می‌تواند آن را حل کند. نسل جوان از مجتهدین و علما، همچون سید‌حسن‌خمینی با مسائل جدید جهانی آشنا هستند و رویکردهای بین‌المللی را مطالعه می‌کنند، از سوی دیگر از جریان حوادث موجود جهان باخبرند. نوع نگاه‌ خبرگان جوان، مورد قبول جامعه بین‌الملل و عقلای عالم است. بنابراین از این جهت جوان‌تر سازی خبرگان می‌تواند در پویایی این مجلس و شور و نشاط فعالیت خبرگان موثر باشد.

     شما کاندیدا  نمی‌شود؟

من در حال رایزنی و فکر کردن هستم. باید فضای شورای نگهبان، فضای سیاسی اجتماعی را رصد کنم. اگر ضرورت و نیاز باشد و احساس کنم که نظام وظیفه‌ای بر دوش من می‌گذارد و مردم توقع دارند، در این عرصه حضور داشته باشم، تلاش می‌کنم شانه از زیر بار مسئولیت خالی نکنم.




۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن