تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804031512




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش 1.9 ميليارد مترمکعبي پتانسيل منابع آب تجديدپذير در حوضه آبريز کرخه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱:۱۵ق.ظ)
کاهش 1.9 ميليارد مترمکعبي پتانسيل منابع آب تجديدپذير در حوضه آبريز کرخه موج - معاون آب و آبفاي وزير نيرو از کاهش 1.9 ميليارد مترمکعبي پتانسيل منابع آب تجديدپذير در حوضه آبريز کرخه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، رحيم ميداني با اشاره به تشکيل شوراي هماهنگي مديريت به‌هم پيوسته حوضه آبريز کرخه، اظهار داشت: در زمان حاضر، برخي از حوضه‌هاي آبريز کشور ازجمله حوضه کرخه در زمينه تعادل منابع و مصارف با چالش مواجه شده است و اگر در اين زمينه تدبيري نکنيم، به لحاظ مولفه‌هاي پايداري همچون اقتصاد و محيط زيست با مشکلاتي مواجه خواهيم بود و بايد با هم‌فکري همديگر اين مشکلات را سامان‌دهي کنيم.
وي با اشاره به وضعيت منابع آب کشور، گفت: طبق اطلاعاتي که از 800 ايستگاه هواشناسي موجود وزارت نيرو و سازمان هواشناسي در سطح کشور به‌دست آمده، متوسط بارندگي در سطح کشور از 240 ميلي‌متر به 205 ميلي‌متر کاهش يافته است که مجموعه اين اطلاعات يک روند کاهشي و عدم تعادل را در سطح کشور نشان مي‌دهد.
ميداني ادامه داد: بررسي‌ها حاکي از وجود يک شکست نموداري از سال 78 به بعد از نظر بارش است که اين شکست موجب کاهش قابل ملاحظه بارش در کشور شده است. کاهش 34 ميلي‌متري متوسط بارش کشور، معادل کاهش 14 درصد مجموع بارندگي در کشور خواهد بود که اين ميزان افت بارش بسيار معني‌دار است.
وي افزود: از نظر تغيير درجه حرارت نيز متوسط درجه حرارت از 18.3 به 19.4 درجه سانتي‌گراد رسيده و اين موضوع نشان از 1.1 درجه افزايش دماي متوسط کشور است؛ اين افزايش دما افزايش تبخير آب و همچنين نياز بيشتر محصول‌هاي کشاورزي به آب بيشتر را موجب خواهد شد.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا تصريح کرد: به دليل کاهش بارش و از طرفي افزايش تبخير در سطح کشور، پتانسيل منابع آب تجديدپذير کشور کاهش يافته است به‌طوري که هم‌اکنون اين ميزان کاهش به شکل‌هاي مختلف در جغرافياي کشور ديده مي‌شود.
وي با تشريح ويژگي‌هاي حوضه آبريز کرخه، گفت: اين حوضه با 52 هزار کيلومترمربع جزو يکي از حوضه‌هاي 30گانه کشور است که استان‌هاي ايلام، خوزستان، لرستان، کردستان، مرکزي، همدان و خوزستان در اين حوضه ذي‌نفع هستند و بيشترين وسعت اين حوضه در استان لرستان است ضمن آنکه حدود سه ميليون نفر نيز در اين حوضه آبريز سکونت دارند.
وي ادامه داد: طي سال‌هاي گذشته اين حوضه نيز مشابه ساير نقاط کشور با کاهش بارش مواجه بوده و ميزان بارندگي اين حوضه از 396 ميلي‌متر به 345 ميلي‌متر کاهش يافته است و بر اثر کاهش بارش و همچنين تغيير اقليم در اين حوضه، پتانسيل منابع آب تجديدپذير در اين حوضه در سال‌هاي گذشته از 7.5 ميليارد مترمکعب به 5.6 ميليارد مترمکعب کاهش يافته است.
ميداني تصريح کرد: تغييرهاي اشاره‌شده مجموعه عواملي است که بدون دخالت انسان و صرفا براساس تغييرهاي طبيعي موجب محدوديت شديد منابع آب در اين حوضه شده است؛ لذا وظيفه ما و مسئولان محلي است که با هم‌فکري و همراهي همديگر و با اعمال مديريت در برداشت و مصرف منابع آب، طوري عمل کنيم که وضعيت اين حوضه به سمت بحران حرکت نکند.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا با دعوت از مسئولان استان‌ها و کشاورزان براي همراهي با تصميم‌هاي اتخاذشده در اين شورا، گفت: با هم‌فکري و اقدام هماهنگ بين مسئولان وزارت نيرو و ساير دستگاه‌هاي اجرايي و ذي‌نفعان به‌ويژه استانداران و همچنين مشارکت فعال صنف کشاورزان در استان‌هاي ذي‌نفع، خواهيم توانست چالش‌هاي حوضه آبريز کرخه را مديريت کنيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن