تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 31 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801488408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس جمهور فرانسه به دنبال کاسبي نظامي در خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۲:۵۹ب.ظ)
رئيس جمهور فرانسه به دنبال کاسبي نظامي در خاورميانه گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج
يه گزارش خبرگزاري موج، انتظار مي رود سفر رئيس جمهور فرانسه به کشورهاي عربستان و قطر در ميانه جنگ يمن و بي ثباتي منطقه، صرفا به دليل گسترش حوزه نفوذ اين کشور در بازار تسليحاتي خاورميانه و تصميم گيري هاي آتي اين کشورها در معادلات جهاني باشد. در اين ميان آنچه به فرانسوا اولاند کمک مي کند تا بر اشتراکات ديدگاه ميان پاريس و کشورهاي منطقه در شرايط کنوني بيفزايد، حادثه نشريه شارلي ابدو و تدابير شديد امنيتي اين کشور براي مقابله با احتمال حوادث تروريستي بنيادگرايان اسلامي است.
اولاند قرار است فردا (دوشنبه) در بحبوبه جنگ يمن، مخالفت شوراي امنيت با توقف مقطعي جنگ براي ارسال کمک هاي انسان دوستانه به اين کشور، تصميم رياض به تشکيل ارتش جديد در حمله به حوثي ها و تشکيل نشست شوراي همکاري خليج فارس، به دوحه و سپس به رياض سفر کند.
وي اولين رهبر غربي خواهد بود که در جلسه شوراي همکاري خليج فارس به شکل مهمان افتخاري حضور خواهد يافت. در اين راستا با توجه به اولين برنامه اولاند در قطر که مربوط به نهايي کردن فروش 24 فروند جنگنده رافائل مي شود، به نظر مي رسد فرانسه درصدد افزايش ميزان فروش سلاح به خاورميانه به ويژه کشورهاي ثروتمند خليج فارس باشد.
قرارداد 7 ميليارد و 60 ميليون دلاري دوحه - پاريس که علاوه بر جنگنده هاي رافائل، شامل تعدادي موشک و برنامه آموزش خلبانان قطري مي شود، مي تواند منجر به جهشي در ميزان فروش سالانه جنگ افزار فرانسه گردد. هم اکنون پاريس با حجم فروش 9.1 ميليارد دلاري تسليحات در سال 2014، رتبه چهارم را بعد از آمريکا، روسيه و انگلستان از آن خود کرده و خاورميانه مقصد اول توليدات صنايع نظامي فرانسوي گزارش شده است.
بر اين اساس، با توجه به جايگاه عربستان به عنوان بزرگ ترين وارد کننده سلاح در سالي که گذشت، کماکان کشورهاي عرب منطقه مي توانند مهم ترين مشتريان فرانسه باشند. به ويژه آنکه فروش تجهيزات نظامي ايالات متحده به اسرائيل، احتمال توافق هسته اي با ايران، در کنار افزايش تهديدات افراط گرايان اسلامي و جنگ هاي بي سرانجام سوريه، عراق و اخيرا يمن بر نياز نظامي اعراب افزوده است.
حادثه حمله به نشريه شارلي ابدو و افزايش حضور نظاميان در سراسر فرانسه براي تقويت امنيت داخلي منجر به آن شد که اولاند از افزايش بودجه نظامي به چهار ميليارد يورو و کنار گذاشتن طرح کاهش مشاغل نظامي خبر دهد. طبق برنامه قبلي، فرانسه در نظر داشت تا پنج سال آينده تعداد پرسنل نظامي خود را کم کند، اما وخامت اوضاع در داخل مانع از اجراي اين تصميم شد.
از طرف ديگر گمان مي رود روند رو به رشد بيکاري در فرانسه نيز بر سياست هاي ميليتاريستي اين کشور افزوده است. طبق آخرين آمار منتشر شده در فوريه سال 2015، نرخ بيکاري در فرانسه به 10.6 درصد رسيد. اين رقم نسبت به چهار ماه اخير سال 2014 حدود بيست دهم درصد رشد داشته است.
از اين رو اگر حجم توليدات نظامي اين کشور افزايش يابد، افراد بيشتري جذب بازار کار خواهند شد. هم اکنون صنعت دفاعي فرانسه مستقيم و غير مستقيم براي بيش از 165 هزار نفر ايجاد اشتغال کرده است. اين رقم با توجه به رشد نزديک به 40 درصدي صادرات نظامي اين کشور اروپايي از سال 2002 تاکنون، به دست آمده، ضمن آنکه آمار حجم فروش جنگ افزار فرانسه سالانه بيش از 40 درصد رشد دارد.
بدون ترديد، اين اعداد در نتيجه عقد قراردادهاي پاريس با خاورميانه مي تواند ارتقا يابد. در يکي از مهمترين توافقات، عربستان 3 ميليارد دلار براي تجهيز ارتش لبنان و آموزش نظاميان اين کشور از فرانسه سلاح خريده است.
جنگ يمن و حمايت غير مستقيم کشورهاي اروپايي از لشکرکشي عربستان به اين کشور کوچک، تنها مي تواند دليلي براي تقويت ساخت سلاح در غرب باشد. همچنين پرتاب انواع موشک ها و پرواز جنگنده هاي خريداري شده عربستان در يمن، صحنه آزمون جنگ افزارهاي توليد شده غربي هاست.
اگر امروز اولاند در ميانه رد پيش نويس قطعنامه توقف مقطعي جنگ در يمن که توسط روسيه مطرح شد، وارد منطقه خليج فارس مي شود، به طور حتم درصدد ميانجيگري و پايان دادن به خصومت ها نيست. رئيس جمهوري فرانسه درصدد است تا همان طور که بعد از شکل گيري ائتلاف نظامي آمريکا عليه داعش، ناوهاي خود را وارد خليج فارس و نزديکي مرزهاي عراق کرد، اين بار نيز مجوز تقويت حضور نظامي کشورش را از عرب ها بگيرد.
در اين راستا آنچه دولت فرانسه را در پيشبرد جهت گيري هاي نظامي اخير پشتباني مي کند، ترس مردم اين کشور از احتمال تکرار حملات تروريستي است. از اين رو همان گونه که ضرب المثل قديمي تاکيد مي کند "بهترين دفاع حمله است"، بهتر آن است که به جاي اينکه اروپا هزينه هاي نظامي برقراري امنيت در داخل را بالا ببرد، گلوي بنيادگرايي را در مرکز رشد خود بفشارد.
اما ناگفته پيداست که حضور تروريسم و حملات هرازگاهي آنها به مراکز داخلي غرب، در واقع مي تواند توجيه گر اجراي راهبردهاي نظامي اروپائيان در دنيا باشد. برگزاري راه پيمايي سران کشورها در پاريس در اعلام مخالفت با حمله به شارلي ابدو، شايد قرار است نقش حادثه 11 سپتامبر 2001 آمريکا را براي سياست خارجي کاخ اليزه بازي کند.
در واقع همان گونه که هرگز مشخص نشد چرا کارمندان يهودي ساختمان هاي تجارت جهاني نيويورک در روز حادثه در محل کار خود حاضر نبودند و يا اينکه چگونه سازمان هاي جاسوسي ايالات متحده متوجه حضور تروريست ها در هواپيماهاي مذکور نشدند، شايد هيچ گاه هم آشکار نشود که چرا سازمان اطلاعات فرانسه دو برادري که سابقه تروريستي داشتند و تازه از سوريه بازگشته بودند را در چند ماه قبل از اتقاق نشريه شارلي ابدو، از ليست تحت نظرهاي خود خارج کرده بود؟

زهرا سادات حسيني

















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن