تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802671500




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حضور چشمگير جوانان در مراسم اعتكاف


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حضور چشمگير جوانان در مراسم اعتكاف
همزمان با سيزدهم رجب سالروز ولادت مولاي متقيان حضرت علي(ع)، مراسم معنوي اعتكاف با حضور بيش از 700 هزار نفر از اقشار مختلف مردم، به خصوص جوانان، دانشجويان و دانش‌آموزان در حدود 5 هزار و 500 مسجد در سراسر كشور آغاز شد. در اين مراسم معتكفان در خلوت انس با خداي خويش ارتباط گرفته و با كلام رحمت الهي همنوا شدند تا با تحمل رياضت، معنويت خود را ارتقا دهند.
نویسنده : بيژن سوراني 


همزمان با سيزدهم رجب سالروز ولادت مولاي متقيان حضرت علي(ع)، مراسم معنوي اعتكاف با حضور بيش از 700 هزار نفر از اقشار مختلف مردم، به خصوص جوانان، دانشجويان و دانش‌آموزان در حدود 5 هزار و 500 مسجد در سراسر كشور آغاز شد. در اين مراسم معتكفان در خلوت انس با خداي خويش ارتباط گرفته و با كلام رحمت الهي همنوا شدند تا با تحمل رياضت، معنويت خود را ارتقا دهند. 
امسال هم مراسم پرفيض اعتكاف با استقبال و حضور قشر‌هاي مختلف مردم و به خصوص جوانان جلوه‌اي از معرفت حسنه به خود گرفت. روز گذشته نخستين روز از ايام‌البيض همزمان با نماز صبح و قرائت زيارت آل ياسين مراسم معنوي اعتكاف در مساجد منتخب سراسر كشور آغاز شد و روز سوم با اعمال ام‌داوود به پايان مي‌رسد. 
برگزاري حلقه‌هاي معرفت، ختم قرآن و صلوات، كلاس‌هاي تجويد قرآن و نماز، سخنراني‌هاي اخلاقي، برپايي مراسم مذهبي و قرائت زيارتنامه‌ها از جمله برنامه‌هاي اعتكاف است. 
 سال گذشته رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي ستاد مركزي، اعتكاف را اينگونه معنا كردند: «خود را محبوس كردن در يك مكان محدود و ايجاد محدوديت در خود. عُكوف يعني بسته بودن، خود را به يك نقطه‌‌اي منحصر كردن، براي اينكه خلوتي در دل به‌‌وجود بيايد كه انسان بتواند فرصت ارتباط صميمي و خالص با خداي عالَم را پيدا كند. اعتكاف اين است، يعني عبادتي است كه جنبه رياضت دارد.» به باور ايشان اعتكاف از جمله عبادت‌هايي است كه انسان با طوع و رغبت بر خود رياضت تحميل مي‌كند تا درون خود را، معنويت خود را، دل خود را ارتقا ببخشد. 


اعتكاف معادل طواف خانه خدا 
حضرت آيت‌الله‌جوادي‌آملي فضيلت اعتكاف را معادل طواف خانه خدا قرار داده و در كتاب حكمت عبادات مرقوم داشته‌اند: «در فضيلت اعتكاف همين بس كه معادل طواف خانه خدا قرار گرفته و عدْل و قسيم و همتاي ركوع و سجود به شمار آمده است.» 
در همين رابطه و به گفته معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي، امسال بيستمين سالي است كه براي اعتكاف برنامه‌ريزي شده و همواره تعداد معتكفين رو به رشد بوده است. به همين خاطر اين مراسم در 5 هزار و 500 مسجد عمومي و مساجد دانشگاهي و با بيش از ۷۰۰ هزار نفر معتكف برگزار مي‌شود. 
حجت‌الاسلام حسين روحاني‌نژاد اعتكاف را از سنت‌هاي حسنه و مورد تأييد پيامبر اسلام برشمرد و به «جوان» گفت: از همان روزي كه بشر پا به عرصه وجود گذاشت، اعتكاف بوده است منتها شكل، شيوه و ايام برگزاري‌ آن تفاوت داشته است. اعتكاف را مي‌توان در همه ايام سال به جز عيد فطر و عيد قربان برگزار كرد. 
وي تصريح كرد: دو روز اول اعتكاف براي معتكف مستحب و روز سوم برايش واجب است. البته مي‌توان سه روز ديگر به اعتكاف اضافه كرد كه باز دو روز اول آن مستحب است و روز سوم واجب. 


اقبال جوانان ستودني است 
حضور پرشور جوانان به مراسم اعتكاف در مساجد شهر و دانشگاه‌ها نشان از اقبال اين قشر به اين سنت حسنه دارد كه در اين زمينه رهبر معظم انقلاب نيز اعتكاف و مغناطيس محبت الهي و ذكر الهي بر دل‌هاي جوان‌ها و استقبال پرشور اين گروه را فرصتي مغتنم دانستند و بر لزوم برنامه‌ريزي براي بهره‌مندي از اين فرصت تأكيد كردند و عدم برنامه‌ريزي را موجب هدر رفت نيروهاي جوان و مشتاق اعتكاف خواندند. 
بر اين اساس معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان با اشاره به آمار تعداد معتكفان در سال ۹۳ گفت: در سال گذشته تعداد شركت‌كنندگان در اعتكاف حدود ۶۵۰ هزار نفر بوده است كه ۵۰ هزار نفر از آنان در غير از مساجد يعني در دانشگاه‌ها و اماكن مقدس معتكف شدند. ۳۰ درصد معتكفان جزو آقايان و ۷۰ درصد جزو بانوان بودند. همچنين خوشبختانه ۳۵ درصد از اين آمار شامل دانشجويان و طلاب مي‌شود. در يك برآورد ديگر ۵۷ درصد معتكفان در سال ۹۳ بين ۱۵ تا ۳۰ سال سن داشته‌اند كه اين گرايش جوانان به معنويت بسيار ستودني است. 
روحاني‌نژاد اعتكاف را از رويش‌هاي معنوي انقلاب عنوان كرد و ادامه داد: خوشبختانه بعد از انقلاب در برپايي مراسم‌هاي مذهبي و معنوي به توفيقات بزرگي دست پيدا كرديم. سال گذشته بيش از ۲۰ ميليون نفر در پياده‌روي اربعين شركت كردند كه همه اينها از رويش‌هاي معنوي انقلاب است. 
در همين راستا حجت‌الاسلام حاتمي سرپرست اداره تبليغات اسلامي بندر آستارا بيشترين شركت‌كنندگان مراسم اعتكاف را نسل جوان عنوان و خاطرنشان كرد: جواني كه در مراسم اعتكاف طعم شيرين انس با خدا را چشيده اسير لذت‌هاي مادي و شهواني نخواهد شد و براي رسيدن به سعادت اخروي تلاش خواهد كرد. 
وي اضافه كرد: اعتكاف فرصتي مناسب براي بازگشت به خويش و خداي بلند مرتبه است تا كساني كه از جنجال‌هاي مادي خسته مي‌شوند بتوانند چند صباحي را با خداي خود خلوت كنند. 


تأمين هزينه اعتكاف از سوي مردم 
 به گفته معاون امور فرهنگي و تبليغ سازمان، اعتكاف مراسمي است كه هيچ منابع دولتي در آن هزينه نمي‌شود و تمام هزينه‌هاي آن توسط خود مردم تأمين مي‌شود. 
وي تأكيد كرد: ما به جهت هماهنگي ستادهاي اعتكاف را در استان‌ها تشكيل داده‌ايم و هزينه‌ها در هراستان متناسب با خدمات ارائه شده محاسبه شده است. 
روحاني‌نژاد گفت: نبايد براي معتكفين برنامه‌هاي فشرده و بسيار زياد تدارك ديد، چون معتقديم خلوت آنها را نبايد به هم زد، بايد در اعتكاف به شركت‌كنندگان اجازه دهيم هر كس به صورت فردي به توبه و انابه و ادعيه و تزكيه بپردازد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن