محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843431668
مطهریخوانی، چرا و چگونه؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
مهدی جمشیدی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نوشتاری با عنوان «مطهریخوانی، چرا و چگونه؟» به بررسی تحلیل رهبر انقلاب از میراث معرفتی شهید مطهری پرداخته است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این نوشتار که از سوی khamenei.ir منتشر شده است، میخوانیم: یکی از دغدغههای فرهنگی همیشگی رهبر انقلاب این بوده که نسل جوان و فعالان فکری جامعهی کنونی ایران، ارتباط مستحکم با آثار بهجامانده از علامه مطهری برقرار کنند. بنابراین با پاسخ به این سؤال که «آیا گفتارها و نوشتارهای علامهی شهید، ارزش مطالعهی جدی و هدایتشده را دارد یا خیر؟» باید بهصورت قطعی جواب داد که نهتنها ارزش و مطلوبیت دارد، بلکه ضرورت و فوریت دارد. مقام معظم رهبری بارها و بارها بر ضرورت غور و تعمق و تأمل در آثار ایشان تصریح و این مسئله را مطالبه کردهاند: «شایسته است بر روی مبانی فکری و خط فلسفی ایشان، کار زیادی بشود.»۱ «روی کتابها و افکارشان هرچه میتوانید کار کنید. ... باز هم به نظر میآید که خیلی کار میشود کرد.»۲ «بروند کتابهای او را بخوانند، آثار او را طبقهبندی کنند و در میدان فکر و اندیشه، همچون یک مشعل از آن استفاده نمایند.»۳ «اگر بنده میخواستم برنامهی حوزهی علمیهی قم را بنویسم، بلاشک یکی از مواد برنامه را این میگذاشتم که کتابهای آقای مطهری خوانده شود، خلاصهنویسی شود و امتحان داده شود.»۴ «حقیقتاً محصول بسیار عظیم و باارزشی از شهید مطهری در اختیار ماست و باید آثار این استاد گرانقدر را، که با فکر والای خود به جامعهی فکری ما اهدا کرده است، بهدرستی دریافت کرد و آن را آموخت. من احساس میکنم هنوز در جامعهی ما جوانان، روشنفکران، نویسندگان، دانشگاهیان و روحانیونی هستند که آثار فکری شهید مطهری را بهطور کامل نخوانده و یا مورد تأمل قرار ندادهاند. پس اقدام اول این است که ما آثار این فیلسوف بزرگ را مورد تأمل و استفاده قرار دهیم.»۵ کتابهای شهید مطهری، قابل مردن و تمام شدن نیست. مبادا کسی خیال کند که ما بعد از انقلاب تا حالا، که مرتب کتابهای شهید مطهری را طبع و نشر میکنیم، تکراری است. نه، در سخن حق و در کلام حکمت، تکرار نیست. هنوز جامعه و نسل جوان و جامعهی فرهنگی و علمی ما به دانستن همان مطالبی که آن بزرگوار از زبان و قلمش فیضان کرد و در اختیار امت اسلام گذاشت، محتاجاند.
ارزش آثار و تفکر علامهی شهید آنچنان والاست که میباید متعلق «کار زیاد» قرار بگیرند و در جهان تفکر و معرفت بهمثابهی «مشعل» به آنها نگریسته شود و حتی جزء «دروس رسمی حوزههای علمیه» گنجانده شوند. این حجم متراکم از تأکیدات غلیظ و بیمثال، نشاندهندهی ارزش و اعتبار آثار علامه مطهری است که در کلام ایشان انعکاس یافته است. ۱. آثار استاد مطهری و تحولات زمانه در همین راستا، یک پرسش شایع مطرح میشود و آن این است که آیا با توجه به اینکه علامه مطهری در مواجهه با اقتضائات و ضرورتهای جامعهی آن زمان، دست به نظریهپردازی و تولید فکر زده است، میتوان امروز و اکنون نیز از آثار ایشان بهره برد یا اینکه این آثار، رنگ کهنگی پذیرفته و در گذشته متوقف شده و به کار حال نمیآیند؟ در پاسخ باید گفت بسیاری از مسائلی که علامه مطهری درصدد حل آنها برآمد، تنها ناظر بر الزامات و چارچوبهای جامعهی آن زمان نبودند، بلکه امروز نیز همان مسئلهها و پرسشها و شبههها در ساحت فکری جامعه فعال و طنینانداز هستند و اینگونه نیست که بتوان کلیت و تمامیت تفکر علامه مطهری را به تاریخیت متصف کرد. مقام معظم رهبری در سخنان مختلف خود، بر این ایده پای فشردهاند که نسل و جامعهی امروز نیز همچون گذشته، بهشدت نیازمند تفکرات و نظرات علامه مطهری است و فراوردههای فکری و علمی ایشان به مقولات تاریخی و منقضیشده تبدیل نشدهاند: «هنوز جامعهی ما به اندیشههای شهید مطهری محتاج است. ... هنوز جامعه و نسل جوان و جامعهی فرهنگی و علمی ما به داشتن همان مطالبی که آن بزرگوار از زبان و قلمش فیضان کرد و در اختیار امت اسلام گذاشت، محتاجاند. ... مبادا وسوسهی خناسان و زمزمهی دشمنان (که با فکر شهید مطهری مخالف بودند و به همین جهت هم او را از دست ما گرفتند) موجب شود که کتابهای آن بزرگوار از رواج بیفتد که البته نخواهد افتاد.»۶ «کتابهای شهید مطهری، قابل مردن و تمام شدن نیست. مبادا کسی خیال کند که ما بعد از انقلاب تا حالا، که مرتب کتابهای شهید مطهری را طبع و نشر میکنیم، تکراری است. نه، در سخن حق و در کلام حکمت، تکرار نیست. هنوز جامعه و نسل جوان و جامعهی فرهنگی و علمی ما به دانستن همان مطالبی که آن بزرگوار از زبان و قلمش فیضان کرد و در اختیار امت اسلام گذاشت، محتاجاند.»۷ ۲. فایده و ضرورت پرداختن به آثار استاد مطهری پس از این، پرسش دیگری مطرح میشود و آن این است که «مطالعه و تأمل در آثار علامه مطهری، چه ضرورت و فایدهای دارد؟» این پرسش نیز پرسش مهمی است. مطالعهی آثار جناب علامه، میتواند گرههای متعددی را از نسل و جامعهی امروز ما بگشاید. یکی اینکه چون تداوم یافتن نظام اسلامی وابسته به تداوم یافتن هویت ایدئولوژیک نظام اسلامی در ذهنیت جمعی است و همچنین از آنجا که هویت ایدئولوژیک نظام اسلامی مبتنی بر تفکر علامه مطهری است، بنابراین بقای خط فکری علامهی شهید در جامعه، به معنی پیوستگی و تداوم یافتن حیثیت ماهوی نظام اسلامی است؛ آنچنانکه مقام معظم رهبری اظهار داشتهاند: «آثار استاد شهید مطهری، مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است. دیگران به مقدمات این انقلاب خیلی کمک کردند، ولی افکار آنها در ساخت نظام جمهوری اسلامی ایران، نقش آنچنانی نداشته است. ... اگر ما بخواهیم این نظام در ذهن مردم عمق پیدا کند و حرکات انقلابی این مردم همچنان ادامه یابد، بایستی افکار استاد شهید مطهری در میان مردم رواج یابد.»۸ مطالعهی آثار شهید مطهری میتواند گرههای متعددی را از نسل و جامعهی امروز ما بگشاید. یکی اینکه چون تداوم یافتن نظام اسلامی وابسته به تداوم یافتن هویت ایدئولوژیک نظام اسلامی در ذهنیت جمعی است و همچنین از آنجا که هویت ایدئولوژیک نظام اسلامی مبتنی بر تفکر علامه مطهری است، بنابراین بقای خط فکری علامهی شهید در جامعه، به معنی پیوستگی و تداوم یافتن حیثیت ماهوی نظام اسلامی است.
دیگر اینکه این آثار قادر هستند «مطهری» های دیگری را تولید کنند، زیرا تنفس در فضای فکری برآمده از آرا و اندیشههای علامهی شهید، قالبهای ذهنی انسان را با آن همسو و هماهنگ میسازد و بهنوعی «مطهری» را بازتولید و تکثیر میکند: «طلاب جوان، آثار شهید مطهری را بیشتر مطالعه کنند، زیرا این امر قطعاً از آنان شخصیتهای متفکری خواهد ساخت که میتوانند در آینده، ادامهدهندهی خط فکری استاد شهید مطهری باشند.»۹ در نهایت، باید به این واقعیت نیز اشاره کرد که آثار علامه مطهری به دلیل عمق و دقت بالا و تناسب با اقتضائات جامعهی معاصر، میتوانند «بینش نو» در مخاطب بیافریند و او را به لایههای ژرفی از تفکر اصیل اسلامی وارد گرداند: «هرچه از شهادت آن عزیز میگذرد، آثار و برکات معنوی فکری او ابعاد تازهتری را از خود نشان میدهد. ... لازم است جوانان، مخصوصاً آنهایی که با معرفت و دانش سروکار دارند (مثل روحانیون، معلمین، دانشجویان و نویسندگان) با آثار شهید مطهری ارتباط نزدیک برقرار کنند و کتابهای آن بزرگوار را بخوانند. این کتابها حقیقتاً بینش وسیعی و در موارد بسیار، بینش نوینی به خوانندهی خود میبخشد.»۱۰ ۳. چگونگی پرداختن به آثار استاد مطهری تاکنون به سه پرسش اساسی دربارهی مطالعهی آثار علامه مطهری از منظر رهبر انقلاب پاسخ دادهایم که مربوط به «ارزش و اهمیت آثار علامه»، «عدم تاریخیت آثار علامه» و «ضرورت پرداختن به آثار علامه» بودند. پس از اینها، پرسش دیگری نیز باید مورد تأمل قرار بگیرد با این مضمون که «چگونه باید به آثار علامه مطهری پرداخت؟» به عبارت دیگر، مقصود از پرداختن به آثار ایشان چیست؟ چه نوع و صورتی از فعالیت علمی باید در زمینهی آثار ایشان انجام بگیرد؟ با آثار ایشان چه کنیم؟ در این رابطه نیز مقام معظم رهبری، نکات بسیار ارزشمندی را مطرح کردهاند که راهگشا و چراغ راهنمای نگارنده در این پژوهش فرهنگی بوده است. بهطور کلی، ایشان دربارهی نحوهی پرداختن به آثار علامه و چگونگی بهرهبرداری پژوهشی از آنها دو نظر ابراز کردهاند. یک نظر این است که محقق مسلمان برای پژوهش در حوزهی علوم اسلامی و انسانی، میباید خود را از رجوع به آثار علامه، بینیاز قلمداد نکند، بلکه افزون بر این، نتیجهای که جناب علامه به آن دست یافته را «مبنا» و «نقطهی شروع» بینگارد و در امتداد آن، دست به نظریهپردازی دینی و تولید تفکر اسلامی بزند. در واقع علامهی شهید، بخشهایی از این مسیر را پیموده و یافتههایی ارزشمند از خود بهجا نهاده است. منطقی و معقول این است که راه را ادامه دهیم، نه اینکه مسیر پیمودهشده را نادیده بگیریم: «علما و فضلا و جوانها (بهخصوص طلاب جوان ما) باید یک دورهی کتابهای شهید مطهری را خوانده باشند که اگر میخواهند کاری بکنند، من بنی فوق بناء السفلی۱۱ باشد؛ یعنی براساس آن فکر و روی شانههای شهید مطهری بروند.»۱۲ «(باید) خاستگاه فکری (که موضوعات متنوعی در نوشتهها و گفتارهای شهید مطهری مشاهده میشود) بهعنوان نقطهی شروع به حساب آوریم و متفکران ما دربارهی آنها بهخوبی بیندیشند، زیرا سخنان این شهید حاوی معارف و مسائل بسیار ارزندهای است که میتواند نقطهی شروع خوبی در مسیر تفکر و اندیشه باشد.»۱۳ نظر و ایدهی دیگر ایشان این است که میباید تفکر تولیدشده از سوی شهید مطهری دربارهی هریک از موضوعات علوم اسلامی و انسانی، استخراج و تبیین شود. این کار علمی را میتوان به مراحلی منطقی، تفکیک کرد: اول | استخراج و اکتشاف نظریه دربارهی یک موضوع دوم | ساختاربندی و تولید چارچوب برای نظریه سوم | تشریح و توضیح ابهامات و مجملات نظریه چهارم | تکمیل نواقص نظریه نباید تصور کرد که میتوان برای همیشه به ایشان اکتفا کرد و در یافتهها و فراوردههای فکری ایشان، متوقف و ساکن ماند. خاصیت علم این است که در هیچ نقطهای متوقف نمیشود و همواره در حال پیشرفت و گسترش است. جناب علامه را نمیتوان نقطهی پایان و نهایت علم قلمداد کرد و از حرکت بازایستاد.
مقام معظم رهبری چنین اظهار داشتهاند: «باید روی افکار شهید مطهری، کار فکری بشود؛ یعنی جمعی اهل تحقیق و علاقهمند به کار علمی بنشینند و نظرات و تفکرات شهید مطهری را در ابواب مختلف استخراج کنند. مثلاً از مجموع آثار ایشان، نظر آن شهید را در باب وجود، در باب انسان، در باب اختیار، در باب عدالت، در باب تاریخ، در باب قضا و قدر، در باب عرفان و دربارهی موضوعات بیشمار و متنوعی که ایشان در مباحثشان مطرح کردهاند، استخراج کنند. ... این راه گسترش و پیشرفت و شکوفایی فکری جامعه برمبنای آثار شهید مطهری است که امیدواریم این کار انجام بگیرد.»۱۴ «یک توصیه به صاحبنظران و متفکران و نویسندگان دارم و آن این است که بیایند و کاری روی مجموع آثار آقای مطهری بکنند. همانطور که در کشورهای غربی معمول است که وقتی فیلسوفی، محققی و شخص بزرگی در میان آنها هست، راجعبه نظریات او مینشینند تفسیر و تحلیل و بحث میکنند، این کار در مورد استاد مطهری انجام بشود. ... صاحبنظرانی بنشینند و صرف وقت کنند و مجموع نظریات ایشان را در ابعاد مختلف مباحث فلسفی و اجتماعی و غیره، استخراج کنند و بهصورت کتابی دربیاورند و ارائه بدهند.»۱۵ ۴. تفکر استاد مطهری بهمثابهی «مرحله» نه «مقصد» با وجود این تأکیدهای مکرر و غلیظ دربارهی ضرورت پرداختن به افکار و آثار علامه مطهری، نباید تصور کرد که میتوان برای همیشه به ایشان اکتفا کرد و در یافتهها و فراوردههای فکری ایشان، متوقف و ساکن ماند. خاصیت علم این است که در هیچ نقطهای متوقف نمیشود و همواره در حال پیشرفت و گسترش است. جناب علامه را نمیتوان نقطهی پایان و نهایت علم قلمداد کرد و از حرکت بازایستاد. همهی گفتهها و نکتههای پیش از این، دلالت بر ارزش و اعتبار والای میراث فکری و علمی علامهی شهید دارد، نه متوقف ماندن در ایشان. زمانه همواره آبستن پرسشها و مسئلههای نو و پیچیدهتری است که در گذشته، موضوعیت نداشتهاند و ما باید امروز و اکنون، پاسخها و راهحلهای متقنی برای آنها بیابیم. نمیتوان در زیر سایهی گذشتگان نشست و همهی مسائل و چالشهای نظری را به آنها ارجاع داد و از آنها پاسخ طلبید. منطقی این است که بر شانههای گذشتگان بنشینیم و مرزهای علم را به تصرف خود درآوریم: «ما نمیتوانیم در شهید مطهری متوقف شویم. ... نیازهای فکری روزبهروز و نوبهنو میشود و جریان ورود به چالش با افکار وارداتی و نقادی علمی و تفکیک صحیح از سقیم آن، از وظایف مهمی است که باید ادامه پیدا کند و ما در دهههای آینده به مطهریها نیاز مبرم داریم.»۱۶ «در آقای مطهری متوقف نشوید. این نهایت کار نیست، مرحلهای از کار است.»۱۷ تفکر علامه مطهری یک «چارچوب» است که میتوان همچون یک «بنیان» به آن تکیه کرد و پیش رفت و شخص مطهری یک «الگو» است که میباید امروز و فردا، «تکثیر» شود تا انقلاب از عهدهی حل مسائل و دشواریهای نظری و ایدئولوژیک خود برآید و دچار انسداد و رکود نشود. بنابراین ما هم به «مطهری گذشته» نیازمندیم و هم به «مطهریهای آینده». ********************** پینوشتها: ۱. حضرت آیتالله خامنهای؛ استاد در کلام رهبر؛ گردآوری از مجتبی پیرهادی؛ تهران: صدرا، ۱۳۹۰، ص ۲۴. ۲. همان، ص ۴۶. ۳. همان، ص ۵۶. ۴. همان، ص ۷۴-۷۳. ۵. همان، ص ۸۱. ۶. همان، ص ۳۸. ۷. همان، ص ۸۷. ۸. همان، ص ۲۴. ۹. همان، ص ۸۵. ۱۰. همان، ص ۴۰. ۱۱ و ۱۲. همان، ص ۶۹. ۱۳. همان، ص ۸۲. ۱۴. همان، ص ۳۶. ۱۵. همان، ص ۱۳۶-۱۳۵. ۱۶. همان، ص ۷۱. ۱۷. همان، ص ۷۴.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
مطهریخوانی، چرا و چگونه؟/ تحلیل رهبر انقلاب ازمیراث معرفتی مطهری
مطهریخوانی چرا و چگونه تحلیل رهبر انقلاب ازمیراث معرفتی مطهری شناسهٔ خبر 2566311 - شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۶ دین و اندیشه > اندیشمندان رهبر انقلاب در بیاناتی درباره اهمیت آثار شهید مطهری می فرمایند اگر بنده میخواستم برنامهی حوزه علمیهی قم را بنویسم بلاشک یکی ازجابجايي يک سوم بودجه توسط شهردار، چرا و چگونه؟
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ۱۰ ۵۸ق ظ جابجايي يک سوم بودجه توسط شهردار چرا و چگونه گروه اجتماعي خبرگزاري موج به گزارش خبرگزاري موج جابجايي يک سوم بودجه توسط شهردار چرا و چگونه عنوان يادداشت رحمت اله حافظي است که در آن مي خوانيم لايحه دو فوريتي اصلاحيه بودجه سال 1393 شهر تهران از نظر مدیپلماسی اقتصادی و الزامات آن اولویت اقتصادی در دیپلماسی دولت یازدهم؛ چرا و چگونه؟
دیپلماسی اقتصادی و الزامات آناولویت اقتصادی در دیپلماسی دولت یازدهم چرا و چگونه ایران اقتصاد خود را محدود به درآمدهای نفتی نکند و با فعالیت در دیگر زمینه های اقتصادی مانند صنعت کشاورزی و بخش خدمات در پی متنوع ساختن منابع درآمدی خود برآید ظهور اصطلاح دیپلماسی اقتصادی در اجام جم ایام - چگونه پای آمریکا به ایران باز شد؟
در نیمه اول قرن نوزدهم میلادی گروههای تبلیغ مذهبی آمریکایی پیش از ایجاد هرگونه رابطه رسمی به ایران گام نهادند استعمار غرب در طی چند قرن اخیر همواره برای نفوذ و رخنه به درون کشورهای اسلامی و سایر نقاط دنیا از گروههای تبشیری استفاده کرده است اساساً در مسئله وابستگی و ارتباطچرا پارکینسون میگیریم + شرایط جراحی
چرا پارکینسون میگیریم شرایط جراحی یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه مردان دو برابر زنان به پارکینسون مبتلا میشوند آخرین روشهای درمان پارکینسون از جمله شرایط جراحی برای این بیماری را تشریح کرد محمد روحانی در مورد علت بروز بیماری پارکینسون اظهار داشت در مغز انسان واسطه شیمچگونه ورزش کنیم که هوشمندانه باشد
فعالیت ورزشی فواید بسیاری برای سلامتیتان دارد سبب بالا رفتن مقاومت و نیرومند شدن ماهیچههایتان میشود و روحیهتان تقویت می شود البته حواستان جمع باشد که چشم پوشی از یکسری کارها یا فراموش کردن آن سبب نمیشود که زودتر به ا هداف مورد نظرتان برسید بنابراین به این چند توپیاز فلفلی هندی را چگونه درست کنیم
دستور درست کردن این پیاز فلفلی که از غذای هندی ها است کاملا همانند رستورانهای هندوستان سرو میشود پیش غذایی عالی برای هندی ها است مواد لازم ۱ عدد پیاز خردشده ۲ قاشق چایخوری کچاپ ۱ قاشق چایخوری آب لیمو ۱ قاشق سوپخوری شکر سفید کمی نمک ۱ قاشق چایخوری گشنیز تازهتنگی دریچه ریوی قلب را چگونه تشخیص دهیم و درمان کنیم
اشخاصی که بیماری تنگی خفیف دریچه ریوی دارند لازم نیست درمان پزشکی داشته باشند و فقط باید گاه به گاه به پزشک بروند ولی درمواردی که بیماری شدت پیدا میکند احتیاج به عمل جراحی قلب باز و یا بالون والوولوپلاستی دارد که استفاده از هر کدام از این شیوه ها بستگی به میزان گرفتگی دریچزوجین چگونه با هم گفتوگو کنند؟
سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰ ۵۷ یک روانشناس گفت زنان باید در برقراری ارتباط با همسرانشان موقعیت را بسنجند و به حجم محتوای گفتوگو توجه کنند دکتر شهناز نوحی در گفتوگو با خبرنگار سرویس جوانان خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا افزود زوجین باید هنگام گفتوگو به نیازها و ساختارچرا کودکان بدغذا می شوند؟ |اخبار ایران و جهان
چرا کودکان بدغذا می شوند کد خبر ۴۹۳۲۶۶ تاریخ انتشار ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳ ۰۴ - 20 April 2015 یک فوق تخصص بیماریهای عفونی کودکان با تاکید بر اینکه نباید در حضور کودک با دیگران در مورد بدغذایی وی صحبت کرد گفت با این کار او در این مورد حساس میشود و بهتر است شرایطی فراهم کنید کتحلیل خواندنی سیدحسین موسویان از مذاکرات هسته ای/چرا تندروها و صهیونیستها از اوباما عصبانی اند؟
تحلیل خواندنی سیدحسین موسویان از مذاکرات هسته ای چرا تندروها و صهیونیستها از اوباما عصبانی اند امروز دعوای اصلی در واشنگتن بر سر چیست آیا اصل دعوا به خاطر این است که تحریمها فوراً برداشته شود یا بتدریج آیا غنیسازی محدود باشد یا نه آیا ایران 5 سال دیگر چرخه صنعتی سوخت داشتهحسگر ضربان قلب ساعت های هوشمند چگونه کار میکند؟ |اخبار ایران و جهان
حسگر ضربان قلب ساعت های هوشمند چگونه کار میکند یکی از امکانات ساعت های هوشمند از جمله محصول اپل این است که ضرربان قلب کاربر را از طریق یک حسگر رصد کرده و از طریق App مخصوصی که برای آن در نظر گرفته شده است اطلاعات آن را در اختیار کاربر میگذارد اگر شما هم کنجکاو هستید که بدانید اچرا تناسب فرهنگی در ازدواج مهم است؟
چرا تناسب فرهنگی در ازدواج مهم است تفاوت در زمینههای فرهنگی یکی از مهمترین عوامل زمینهساز در طلاقها میباشد فرهنگ یعنی چه فرهنگ یعنی بایدها و نبایدهایی که به ما میگوید چه چیزی درست است و چه چیزی غلط فرهنگ به معنای مجموعه آداب و رسوم سنتها اخلاقیات مراسمها و یک قوپسر جوان چگونه از دختر همسایه جاسوسی می کرد؟
پسر جوان چگونه از دختر همسایه جاسوسی می کرد جامعه > حوادث - ایران نوشت عامل مزاحمت و تهدید مجازی دختر جوان از سوی پلیس سایبری دستگیر شد رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در تشریح خبر گفت زن جوانی با مراجعه به پلیس تقاضای رسیدگی به شکایت خود را داشت این زن در اظهاچرایی مخالفت حزبالله با مواضع عربستان
چرایی مخالفت حزبالله با مواضع عربستانتاریخ انتشار دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸ ۰۰ روابط میان حزبالله لبنان و عربستان در طول تاریخ همواره دچار پیچیدگی بوده است و نه تنها رابطه دوستانهای میان آنها حاکم نبوده بلکه این ارتباط هنوز پیچیده و تیره و تار است و همزمالسفیر بررسی کرد: چرایی مخالفت حزبالله لبنان با مواضع عربستان
السفیر بررسی کرد چرایی مخالفت حزبالله لبنان با مواضع عربستان روابط میان حزبالله لبنان و عربستان در طول تاریخ همواره دچار پیچیدگی بوده است و نه تنها رابطه دوستانهای میان آنها حاکم نبوده بلکه این ارتباط هنوز پیچیده و تیره و تار است و همزمان با تجاوزهای عربستان به یمن این اختلاچرا محسن رضایی به سپاه بازگشته است؟ |اخبار ایران و جهان
چرا محسن رضایی به سپاه بازگشته است در واپسین روزهای سال ۹۳ پس از انتشار اخبار بازگشت محسن رضایی به سپاه پاسداران توجهات زیادی از طریق رسانهها اظهار نظرها و شبکههای اجتماعی به این مسأله جلب شد که این درخواست محسن رضایی از رهبری و پذیرش سریع آن و فعال شدن پرونده محسن رضایی در-
گوناگون
پربازدیدترینها