تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820761862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جابجايي يک سوم بودجه توسط شهردار، چرا و چگونه؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ فروردين ۱۳۹۴ (۱۰:۵۸ق.ظ)
جابجايي يک سوم بودجه توسط شهردار، چرا و چگونه؟ گروه اجتماعي خبرگزاري موج؛
به گزارش خبرگزاري موج، جابجايي يک سوم بودجه توسط شهردار، چرا و چگونه؟ عنوان يادداشت رحمت اله حافظي است که در آن مي خوانيم:
لايحه دو فوريتي اصلاحيه بودجه سال 1393 شهر تهران از نظر محتوايي ايراداتي دارد. در بند «ب» اين لايحه دو فوريتي به استناد به مصوبه شماره 160/1909/10003 مورخ 1393.4.18 شوراي شهر تهران، براي تسويه ديون اشخاص حقيقي و حقوقي شامل تعهدات نقدي و غيرنقدي سنوات قبل پيمانکاران، تملک املاک تصرفي و آراء صادره محاکم قضايي تا سقف مبلغ 2 هزار و 500 ميليارد تومان از محل کاهش اعتبارات مازاد ساير رديف هاي بودجه 93 تامين اعتبار نمايد.
اشکال اين بند اينجاست که مصوبه اي که به آن اشاره شده است، صرفا براي سنوات قبل پيمانکاران بوده که به تاييد اداره کل حسابرسي شهرداري تهران نيز رسيده باشد و شهرداري موطف بوده است که هر 3 ماه يکبار گزارش عملکرد را به شورا ارسال کند که در طول سال 93 هيچ گزارشي از اين بابت به شورا ارسال نشده است.
اما در بند «الف» علاوه بر سنوات قبل پيمانکاران، تملک املاک تصرفي و آراء محاکم قضايي نيز قيده شده است در حالي که در مصوبه اي که به آن اشاره شد، چنين مواردي وجود ندارد. اشکال ديگر اين است که اين مصوبه در تاريخ 1393.4.29 توسط فرمانداري مورد اعتراض قرار مي گيرد و شورا بايد طبق قانون در مدت 10 روز به آن پاسخ مي داد يعني حداکثر تا 1393.5.21 پاسخ شورا به فرمانداري بايد ارسال مي شد که اين اقدام در موعد مقرر صورت نمي گيرد.
در مورد بند «ج » نيز اشاره شده است؛ در راستاي اجراي تبصره پنجم بودجه سال 93 سازمان و شرکت هاي وابسته به شهرداري تهران و به منظور تامين کسري اعتبارات رديف هاي بودجه مصوب و مورد نياز واحدهاي اجرايي از محل جابجايي اعتبارات مازاد ساير رديف هاي بودجه مصوب 93 تا سقف مبلغ 9 هزار ميليارد تومان به شرح ذيل اقدام نمايد.
و در شرح ذيل اين بند نيز 15 مورد رديف هاي مختلف ذکر شده است. در حالي که در تبصره 5 مصوبه بودجه سال 93 صرفا 3 مورد از اين 15 موردي که در ذيل اين بند ذکر شده است، وجود دارد و 12 مورد آن خلاف مندرجات تبصره 5 بودجه سال 93 است. اين نيز يک انحراف است.
اما اشکال ديگري که مي توان به بندهاي «ب» و «ج» وارد کرد، اين است که دقيقا مشخص نيست که ميزان منابع از کدام رديف ها کسر و به کدام رديف ها اضافه مي شود. البته ناگفته نماند در انتهاي سال 92 نيزاز رديف هاي متعلق به متروي تهران برخلاف سياست هاي کلان و تاکيد شوراي شهر تهران کاسته شد. اعقتاد شورا تزريق منابع مترو است و در اين راستا نيز مصوبه اي در شورا به تصويب رسيد که بر اساس آن حدود 400 ميليارد تومان به بودجه مترو تزريق شود. اما به استناد به يکي از مصوبات که مصوبه کلي بود دقيقا مشخص نبود که اين بودجه از کجا کسر و به کجا اضافه خواهد شد اما در نهايت شهرداري تقريبا 400 ميليارد تومان از منابع تخصيص يافته مترو را صرف پياده روسازي و ساير موارد کرد. در اين دو بند نيز مشخص نيست از اين بودجه از کجا کسر و به کجا اضافه خواهد شد.

اشکال اصلي بودجه کجاست؟
اشکال ديگر اين است که با اين دو فوريت عملا به شهرداري اجازه داده مي شود که حدود 30 درصد از بودجه سال 93 را جابجا کند. معمولا در اصلاحيه بودجه انحرافات جزيي وجود دارد که بر اساس اين انحرافات جزيي، مجوز جابجايي در بودجه صادر مي شود. در حقيقت اگر اصلاحيه بودجه حدود 3 و حداکثر 5 درصد از کل بودجه را شامل شود، مسيري منطقي و قابل قبولي را حوزه اجرايي طي کرده است، اما مي بينيم که از مجموع 15 هزار ميليارد توماني بودجه سال 1393 شهرداري تهران، بر اساس يکي از بندهاي مصوب بودجه، هزار و 500 ميليارد تومان اجازه جابجايي به شهردار داده شده و بر اساس بند «ب» اين ماده واحده، دو هزار و 500 ميليارد تومان و بر اساس بند "ج " اين ماده واحده نيز 9 هزار ميليارد تومان جابجا شده است. بر اين اساس در مجموع حدود 5 هزار ميليارد تومان از بودجه مصوب سال 93 شهرداري تهران، قابليت جابجايي پيدا مي کند؛ يعني يک سوم بودجه قابليت جابجايي توسط شهردار دارد.
چنين بودجه ريزي و نحوه عملکرد در بودجه غير قابل پذيرش و از استانداردها خارج است، مگر اينکه در يک جمع بندي بتوانيم اشاره کنيم که در زماني که بودجه با صدها ساعت کار کارشناسي به تصويب رسيده است، آقايان کتاب بودجه را در کشوي ميز خود قرار داده اند و در عرصه عمليات هر آنچه را که مايل بودند، انجام داده اند و در نهايت در انتهاي سال خروجي عملکرد خود را از نظر ريالي با بودجه مصوب تطبيق کردند و ميزان انحرافات عملکرد خود را از بودجه مصوب احصا و مشخص کرده اند و آن را در قالب اصلاحيه بودجه به صحن شورا ارسال کرده اند که اين نحوه اجرا و عمليات در اصل توهين به شورا و شعور نمايندگان عضو شورا و نيروي کارشناسي است که صدها ساعت وقت کارشناسي براي تدوين بودجه صرف کرده اند و اين عملکرد شايسته نيست و غير قابل قبول است.
اما نکته ديگر اين است تاريخ ارسال اصلاحيه 20 اسفندماه است. وقتي اصلاحيه در روزهاي پاياني سال ارسال مي شود علاوه بر اينکه شورا در وضعيت بحراني قرار مي گيرد، فرصت رسيدگي کارشناسي لايحه از شورا نيز گرفته مي شود از سويي به دليل آغاز تعطيلات نوروزي، زمان قانوني کميته انطباق مصوبات شورا در فرمانداري نيز قابل استفاده نخواهد بود زيرا با ورود به تعطيلات اين زمان از بين مي رود و اين کميته نمي تواند بررسي ها خود را در موعد قانوني به واسطه تعطيلات رسمي ارسال کند و اين عملا سواستفاده از خلاء هاي قانوني موجود تلقي مي شود. در مجموع به نظر مي رسد، رويه اي که شهردار تهران با حمايت هاي غيرقانوني رئيس شورا در اجراي اين تخلفات پيش گرفته است، پسنديده شورا و نمايندگان شهر تهران نيست و اميدواريم روزي برسد که با تغييرات لازم شاهد چنين تخلفاتي نباشيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن