تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدبخت‏ترين مردم پادشاهانند و خوشبخت‏ترين مردم كسى است كه با مردم بزرگوار معاشرت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819531167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی مشکلات شوراها در برنامه پیشخوان


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: بررسی مشکلات شوراها در برنامه پیشخوان


همزمان با گرامیداشت روز شوراها، عملکرد شورهای اسلامی شهر و روستا با حضور دو تن از مسئولان و کارشناسان مربوط به این حوزه در برنامه پیشخوان شبکه خبر مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نهم اریبهشت ماه مصادف با روز شوراها، برنامه پیشخوان عصر چهارشنبه شبکه خبر به بررسی عملکرد این نهاد مردمی طی 16 سال فعالیت و به ویژه در سال های اخیر اختصاص یافت. در این برنامه، بصیری پور، رییس شورای عالی استان ها و امیر خجسته، رییس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی به بررسی بخشی از فعالیت های شوراها و مشکلات آنها پرداختند.
دانلود . متن گفتگوی کارشناسان و مسئولان امور شوراها در برنامه پیشخوان عصر چهارشنبه شبکه خبر: 1- آقای بصیری، آیا شوراها به عنوان تنها نهاد تصمیم ساز در مدیریت شهری پذیرفته شده اند؟ * آنچه مسلم است بر اساس قانون اساسی که بزرگترین سند ملی ما و میثاق ملی است. شوراها اصل 9 از قانون اساسی را به خود اختصاص دادند که شاید بیشترین موضع بخشی در این راستاست. آنچه مستقیما باید اشاره کرد اصل 7 قانون اساسی است که در آنجا اداره امور از ارکان تصمیم گیری نظام تعریف شده است و در اداره امور کشور که دقیقا مشابه مجلس شورای اسلامی است . در این راستا می توانیم طبق اصل 102  قانون اساسی هم طرح به مجلس بدهیم و هم لایحه به دولت . این بعنوان بزرگترین ظرفیت قانون شوراهاست .   


2- آقای خجسته به نظر می رسد قانون شوراها نیاز به بازنگری دوباره دارد. چه مواردی را در این زمینه احصا کرده اید؟
شورا ها ریشه قرانی دارد و امام راحل 3 ماه بعد از پیروزی انقلاب دستور تشکیل شورا ها را دادند و اصل 9 قانون اساسی هم در ارتباط با شورای شهر و روستاست و این موارد، اهمیت این نهاد را در جامعه و کشور ما تائید میکند. آیه های  " و شاورهم فی الامر" و "وامرهم شورا بینهم " و نیز حدیث منسوب به حضرت علی (ع) که می فرمایند: " لاظهیره المشاوره " هیچ پشتیبانی بهتر از مشاوره نیست، مستقیما بر شوراها دلالت دارند. شوراها بعنوان پارلمانهای محلی و پارلمانهای شهری تشکیل شده است و امورات شهر و روستا باید در اختیار شورای شهر و روستا باشد. همین مردم سالاری به معنای واقعی است که مردم نماینده اشان بر خودشان مدیریت کند ومشکلات مردم را درک می کند و می فهمد. یکی از توفیقات جمهوری اسلامی این است که ماتوانستیم مردم سالاری را به معنای واقعی ایجاد کنیم .شورای شهر - مجاس و ریاست جمهوری و... و انشاالله در آینده نزدیک هم بحث شورا یاران استکه در دستور کار قرار دارد و در مجلس باید عملی و اجرایی کنیم . بحث شورای شهر توفیق و فرصتی است که اعضای محترم شورای شهر باید آن را مغتنم بشمارندو این موقعیت را با تمام قدرت و وجود درک کنندو در خدمت مردم باشند تا بتوانن تحولات شهری ایجاد کنند. اززمانیکه فرد بدنیا می آید تا زمانیکه به رحمت خدا می رود همه اش مبتلا به شورای شهر است و شهردار.

3- آقای بصیری، همکاری شوراها با دولت، به ویژه وزارت کشور چگونه است؟ چه مشکلات و گره هایی در این خصوص وجود دارد؟
اعضای محترم شورای شهر و نمایندگان مردم باید بدانند که اینها نمایندگان بلافصل مردم هستند و فرصتی که خدا داده برای تحول است .
مردم امید دارند در شهر اتفاقاتی که رخ می دهد ، خدمات شهری ،پل ها،اتفاقات شهری و خدمات شهری می بینید که مردم راضی هستند نمایانگر این است که  شورا کار کرده و اینجا توسعه پایدار با شورای شهر است و خدای نکرده عقب افتادگی با اختلافاتی است که در اعضای شورای شهر ایجاد می شود.

4- آقای خجسته، انتظار شما از دولت و شوراها برای ارتقای همکاری ها و افزایش برایند و بازده کاری شوراها چیست؟
بعضی از اعضای شوراهای شهررا حذف کردند. به خاطر همین اتفاقاتی که افتاده ولی در شکل کلی همه دارد خوب حرکت می کنند  .
حدود 117 هزار عضو شورایی داریم که 38 هزار شورای کشور را تشکیل می دهند .  این 38 هزار شورای پایه باید قانونی اداره بشوند .  

5- آقای بصیری، به روند تغییرکاربری و دادن مجوز ساخت و ساز از طریق برخی شوراهای شهر و روستاها انتقاداتی وارد است. در این خصوص توضیح می فرمایید؟
انشاالله  ما در ِآینده نزدیک یک شرح وظایف جامع وهمچنین شرح وظایف برای شورای شهر و روستا ایجاد  می کنیم تا به ایم موضوع بپردازند  واین قانون انشاالله در صحن علنی مجلس تصویب خواهد شد .
همچنین ما یک بحثی تحت عنوان شورا باوری داریم و علاوه بر آن  شرح وظایف شورا ها.
ما انتخابات را برگزار کردیم و 117 هزار عضو شورای شهر داریم.
بعد از این انتخابات دستور دادیم که نواب رییس و اعضای کمیسیون وکمیته تشکیل شود و آسیب شناسی کند و نقض قانونی و ضعف قانونی و خلا قاونی را مشخص و احتساب کنند و این کمیته بعد انتخابات با قدرت کار کرده است.
ما اکنون 97 ماده را بازنگری کرده ایم و در آینده نزدیک انشاالله یک شرح وظایف جامع وهمچنین انتخابات و شرح وظایف برای شو راهای شهر و روستا ایجاد می کنیم که در صحن علنی مجلس تصویب خواهد شد.
 

لینک را کپی کنید


پنج شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن