تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802940800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهران در معرض زلزله‌ ای مشابه نپال


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
تهران در معرض زلزله‌ ای مشابه نپال




نیویورک تایمز به نقل از یک موسسه زمین‌شناسی، با اشاره به اینکه زلزله پنجم اردیبهشت ماه کشور نپال، به خاطر تاخیر در دوره تناوب زمین‌لرزه در این کشور، قابل انتظار بود، نسبت به وضعیت لرزه خیزی تهران که وضعیتی مشابه شهر زلزله‌زده نپال دارد، هشدار داد.





روزنامه دنیای اقتصاد: نیویورک تایمز به نقل از یک موسسه زمین‌شناسی، با اشاره به اینکه زلزله پنجم اردیبهشت ماه کشور نپال، به خاطر تاخیر در دوره تناوب زمین‌لرزه در این کشور، قابل انتظار بود، نسبت به وضعیت لرزه خیزی تهران که وضعیتی مشابه شهر زلزله‌زده نپال دارد، هشدار داد.

 نشریه نیویورک تایمز، در گزارش جدیدی که در رابطه با زلزله 9/ 7 ریشتری نپال منتشر کرده است، با اشاره به اینکه این زلزله از قبل پیش‌بینی شده بود و شدت فاجعه نیز غیرقابل اجتناب بود، هشدار داده است که خطر وقوع چنین زلزله‌ای در تهران و برخی نقاط دیگر جهان به دلیل تحت فشار بودن گسل‌ها و غیراستاندارد بودن بناها، وجود دارد.

در این مقاله آمده است: بیش از 25 میلیون سال پیش هندوستان که جزیره‌ای جداگانه واقع بر یک گسل ناآرام زمین بود، به گسل آسیا برخورد کرد. این دو توده عظیم زمین هنوز هم به هم برخورد می‌کنند و با سرعت 5/ 1 تا 2 اینچ در سال به هم فشار وارد می‌کنند. این فشار باعث سر برآوردن بلندترین کوههای جهان در هیمالیا شده و زلزله‌های ویرانگری را نیز به وجود آورده است.

کارشناسان، دهه‌ها بود که به مردم کاتماندو هشدار داده بودند که زلزله‌ای ویرانگر در راه است. آمار بالای قربانیان زلزله نپال با توجه به ساختار زمین‌شناختی منطقه و سستی بناهای آنجا که توان پایداری در برابر لرزه‌ها را نداشتند، تقریبا غیرقابل اجتناب بود.

در سال 1934 یعنی 81 سال پیش ‌هم بیش از 10هزار نفر در زلزله‌ای با قدرت 1/ 8 ریشتر در شرق نپال و در حدود شش مایلی قله اورست، جان خود را از دست دادند. در سال 1988زلزله دیگری در نپال با قدرت 8/ 6 ریشتر، هزار قربانی بر جا گذاشت.

برایان تاکر، رئیس و موسس مرکز ژئوهزاردز می‌گوید این موسسه زمین‌شناسی در دهه 1990 پیش‌بینی کرده بود که اگر زلزله نپال بار دیگر تکرار شود، این بار تلفاتی بالغ بر 40هزار نفر برجا خواهد گذاشت.

 این موسسه در آخرین به‌روزرسانی سایت خود چنین نوشت: «با توجه به نرخ رشد سالانه 5/ 6 درصدی جمعیت منطقه که یکی از متراکم‌ترین بافت‌های جمعیتی جهان را در خود جای داده است، 5/ 1 میلیون نفر از مردم کاتماندو به‌وضوح در معرض خطر جدی و روزافزون زلزله قرار داشتند.» البته کاتماندو تنها جایی نبود که وقوع یک زلزله شدید برای آن پیش‌بینی شده بود.

تاکر می‌گوید تهران، هاییتی، لیما، پرو و پادانگ اندونزی نیز به همین شکل در معرض خطرند چون در این مناطق گسل‌ها تحت فشارند و از سوی دیگر رعایت استانداردهای ساخت و ساز در این مناطق و آمادگی آنها در برابر بلایا، ناکافی به نظر می‌رسد، اما مناطق دیگر جهان هم در آسایش نیستند.

طی 76 سال اخیر زلزله‌های زیادی در گسل شمال ترکیه روی داده‌اند. زلزله سال 1999 ترکیه بیش از 17هزار کشته بر جا گذاشت. انتظار می‌رود که مرکز زلزله شدید بعدی هم جایی در داخل یا حوالی استانبول باشد.







تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن