تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798651466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشنهاد نشریه آمریکایی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


همزمان با سفر ظریف به نیویورک؛
پیشنهاد نشریه آمریکایی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران
همزمان با نشستن دیپلمات ها بر سر میز مذاکرات برای نوشتن پیش نویس توافق نهایی، کشورهای منطقه باید فواید مشارکت گسترده تر با ایران را در نظر داشته باشند.



به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، پیش از آغاز مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 در ژنو، برخی محافل تحلیلی و خبری از طمع طرف غربی در مذاکرات هسته ای سخن می گفتند، و در طول مدت این گفتگوها از ژنو تا لوزان نیز اخباری مبنی بر مذاکراتی خارج از موضوع هسته ای (مانند تحولات منطقه) مخابره می شد که حداقل بسیاری از موارد از سوی طرف ایرانی تکذیب می شد.   اکنون و همزمان با سفر محمدجواد ظریف به نیویورک و آغاز دوباره مذاکرات، محافل خبری آمریکایی از طرف مذاکره کننده کشورشان می خواهند تا موضوع مذاکرات با ایران گسترش یابد.   روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" (NYTimes) در نوشتاری با عنوان "گفتگوها با ایران را گسترش دهید" از طرف غربی مذاکره کننده با ایران خواست محدوده مذاکرات خود با ایران را به موضوع هسته ای محدود نکند.  
این روزنامه با این نکته که "اگر غرب بخواهد نقشی در راه حل بحران های خاورمیانه داشته باشد، لازم است مستقیماً با ایران وارد مذاکره شود" نوشته است: «گفتگوها تاکنون تنها محدود به موضوع هسته ای بوده، اما پیشرفت های اخیر در مذاکرات -در کنار وخیم تر شدن بحران منطقه- سبب می شود شکست در انجام اقدامات متقابل در برابر ایران به فرصتی از دست رفته مبدل شود.»     این روزنامه آمریکایی می افزاید: «محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به وضوح گفته است ایران مایل به صحبت در خصوص مسائلی "بسیار فراتر از گفتگوهای هسته ای" است. اگرچه، سیاست منطقه ای ایران بیش از آن که پیداکردن متحدانی برای خود باشد، محروم کردن قدرت های رقیب از متحدان ضدایرانی آن هاست.»     نیویورک تایمز معتقد است "این معادله فضای لازم را برای رابطه ای متضمن سود برای هر دو طرف فراهم می کند و می نویسد: «مسئله این است که چطور به گونه ای پیش برویم که به کاستن از درگیری بینجامد، به جای آنکه به آن دامن بزند.»  
این روزنامه ادامه می دهد: «سابقه همکاری ایران و آمریکا در مبارزه با تروریسم سابقه مثبتی بوده است و البته در سال 2001 تنها چندماه برای سرنگونی طالبان و تأسیس یک دولت جدید در افغانستان طول کشید.»   این روزنامه آمریکایی حل نسبی بحران عراق را نیز نتیجه همکاری ایران و آمریکا قلمداد می کند و می نویسد: «سال گذشته نیز کابینه جدید عراق به شکل صلح آمیز تشکیل شد، در حالی که حملات رعدآسای دولت اسلامی [داعش] متوقف شد.
در این که مردان نقش آفرین ایران در صحنه این همکاری های ضمنی، افراد یکسانی بوده اند، تصادفی نیست. برخلاف تصور عمومی، سردار "قاسم سلیمانی" فردی که رهبری سپاهی قدرتمند را بر عهده دارد، فردی نه تندرو که یک عملگراست و برخلاف تصویر ارائه شده از ظریف به عنوان رقیب او، این دو نفر تجربه طولانی همکاری و نتیجه گرفتن را در پرونده خود دارند. آن ها در کنار یکدیگر طراح پیشنهاد آتش بس، گفتگوی ملی و تأسیس دولت هایی فراگیر در سوریه و یمن بوده اند.»     این روزنامه آمریکایی اضافه می کند: برغم فریادهای "مرگ بر آمریکا" در تهران، حقیقت آن است که ایالات متحده با ایران مشکل بسیار بزرگتری دارد. در واشنگتن، از ایران بی شرمانه، به عنوان توپ سیاسی فوتبال استفاده می شود، و در خاورمیانه، متحدین نگران، آمریکا را در گوشه ای محاصره کرده اند.
دفاع باراک اوباما از مذاکرات هسته ای، به لطف مشاجره قوی بر سر نبود هیچ گزینه واقع گرایانه دیگری در مقابل مذاکره، به بار نشست. اکنون زمان آن فرارسیده است که اوباما این واقعیت را در ارتباط با منطقه نیز به روشن بیان کند.
او در یمن، شجاعت خود را زمانی نشان داد که اجازه نداد تعهدات آمریکا به متحدینش، او را برای انتخاب گزینه اشتباه "تسلیم شدن در مقابل دوستان و حمایت بی قید و شرط از حماقت آن ها" در تنگنا قرار دهد. اکنون باید به منتقدین گفتگو با ایران تفهیم شود، همکاری در جهت ایجاد ثبات در منطقه، یک لطف غیرمنتظره به جمهوری اسلامی نیست، آن ها باید از این نکته آگاه شوند که غرب منافع مشترک زیادی در مثلث کابل-صنعا-بیروت با ایران دارد.   اوباما برای وارد کردن ایران به نقش آفرینی در راه حل منطقه، لازم است ابتدا به سیاست "قطع رابطه" یک دهه گذشته خود خاتمه دهد و به ایران مسؤولیت همراه کردن عمل با حرفش را واگذارد. با وجود همه مذاکرات اخیر، بدون مجوز صریح وزارت خارجه، دیپلمات های آمریکا تنها به مبادله شوخی و لطیفه با همتایان ایرانی خود محدود مانده اند.»     نیویورک تایمز به اوباما توصیه می کند: «نخست، باید کیفیت و کمیت ارتباط با ایران را برای بالا بردن احتمال نقش آفرینی این کشور افزایش داد. اوباما برای رسیدن به این هدف نیاز به تأییدیه یک کنگره ستیزه جو ندارد. او می تواند کاملاً با مسؤولیت خود سیاست "قطع رابطه" را معکوس کند.   او که شجاعانه سیاست آمریکا با کوبا را متحول کرده، با حذف تحریم های کهنه که یادگار انقلاب اسلامی 1979 و عواقب بعدی آن است، در مقابل بار مسؤولیت مشارکت متقابل را به دوش ایران می اندازد.   نکته دوم، غرب باید در خاتمه دادن به هراس از نقش ایران در منطقه الگو و پیشتاز باشد. تغییر زبان باید از گام های اولیه برای رسیدن به این هدف باشد. پیشرفت در مذاکرات هسته ای با گفتمان مشترک "برد-برد" میسر شده است. در فضای منطقه، انتخاب زبانی که نفوذ و تأثیر ایران را به جای یک مزاحمت قابل تغییر، به عنوان یک واقعیت به تصویر بکشد بسیار سودمند خواهد بود.   سوم آن که سازمان ملل با ایجاد چتر حمایتی برای مذاکرات باید نقش مثبتی ایفا کند. اجلاس 2001 بون که جلوی جنگ داخلی را گرفت و به ایجاد دولت جدید افغان منجر شد، ممکن نشد جز با حسن توجه سازمان ملل و کنار هم قرار گرفتن آمریکا و ایران بعلاوه همسایه های دیگر افغانستان و روسیه به خاطر مذاکرات چندجانبه.   ایران ترجیح می دهد گفتگوهای منطقه به قدرت های منطقه واگذار شود. اما رویه گذشته احتمال بی ثمر بودن این مسئله را تقویت می کند. چنان که در 2012 تلاش هایی برای یک جا جمع کردن ایران، مصر، ترکیه و عربستان برای ایجاد گروه تماس با سوریه به علت مخالفت عربستان به شکست انجامید، چرا که از مشروعیت دادن به نقش ایران هراس داشت. همین نامعادله در یمن با خودداری عربستان از قبول پیشنهاد ایران در حال تکرار است، آن هم به این دلیل که ایران "بخشی از جهان عرب نیست"، در حالی که عربستان از ارتش پاکستان تقاضای کمک کرده است.»  
این روزنامه اضافه کرده است: «رفتار عربستان به دلیل آن که عمدتاً در خدمت اهداف داخلی این کشور است احتمالاً بدون تغییر باقی خواهد ماند. اوباما با توجه به این مطلب، با جسارت ابراز کرده که بزرگترین تهدید کشورهای عربی نه از ناحیه ایران که از "نارضایتی در داخل خود این کشورها" نشأت می گیرد. متأسفانه، منطقه نمی تواند منتظر متحدین آمریکا بماند تا به ریشه نگرانی های خود بپردازند.
تا آن زمان، باید گروه های گفتگوی منطقه ای دربرگیرنده مصر، ایران، عربستان، ترکیه و آمریکا و روسیه شکل گیرد. چنان که مذاکرات هسته ای روشن کرده، رقبای صاحب وتوی عضو شورای امنیت می توانند با عبور از رنجش برای یکدیگر، مفید واقع شوند. و ایجاد یک گروه تماس با یمن می تواند الگویی برای گلاویز شدن با چالش های پیچیده تری مانند سوریه معرفی کند.»     نیویورک تایمز در پایان می نویسد: «همزمان که دیپلمات ها برای نوشتن پیش نویس توافق نهایی هسته ای دور میز می نشینند، منطقه باید فواید مشارکت گسترده تر با ایران را در نظر داشته باشند. غرب و همسایگان ایران چیزی برای از دست دادن ندارند، اما چیزهای بسیاری برای به دست آوردن دارند.»      

    505   *جام نیوز به تناسب سوگیری اعلام شده خود یعنی رصد رسانه‌های برون‎مرزی، تلاش می‎کند تا حد امکان خروجی آن‎ها را در معرض مشاهده و  قضاوت علاقمندان و  پژوهشگران قرار دهد. بنابراین پرواضح است که بازنشر مطالب مورد اشاره، لزوما به معنای تأیید محتوای آن‎ها نیست.*    



۰۸/۰۲/۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن