واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
جایگاه دین در جامعه افغانستان
دین اسلام یگانه عامل برای وحدت اقوام و مذاهب مختلف اسلامی در افغانستان است، این مسئله در تجاوز انگلیس و اتحاد جماهیر شوروی به خوبی ثابت شد.
به گزارش خبرنگار دفتر منطقهای خبرگزاری فارس، دین، مذهب، اقوام و زبان در جامعه افغانستان جایگاه خاص خود را دارند، «حیات الله محمدی» نویسنده و پژوهشگر افغانستانی در بخشی از کتاب «تاثیر جهانی شدن بر فرهنگ در افغانستان» که به تازگی در کابل منتشر شده جایگاه دین، مذهب، اقوام و زبان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. جایگاه دین در جامعه افغانستان دین در جامعه افغانستان دارای جایگاه خاصی میباشد، قضاوتهای مردم افغانستان در پذیرش بسیاری از پدیدهها و مقولهها بر اساس دین سنجیده میشود. دین ملاک قضاوتها و مبنای اعمال و کردار و یگانه منبع وحدت بخش اقوام ساکن در افغانستان است. از اینرو اسلام نه تنها اساس فرهنگ و آداب جامعه را تشکیل میدهد، بلکه به عنوان مجموعه تعالیم الهی، افق فکری، نظام ارزشها و مجموعه قوانین رفتاری آنان را نیز تبیین مینماید. همچنین اسلام مهمترین منبع مشروعیت تصمیمات و رفتارها در تمام دورههای تاریخی بوده است. نفوذ اسلام در ذهنیت، رفتار و فرهنگ اجتماعی افغانستانیها امری کاملا محسوس است. تنها گفتن اینکه زندگی مردم افغانستان با اسلام عجین شده کافی نیست بلکه اسلام برای او عبارت است از افق فکری، نظام ارزشها و مجموعه قوانینی که رفتارهای او را تبیین کند، اسلام تنها مرجعی را که همه جا مشروعیت دارد. از گذشتههای دور در افغانستان معمولاٌ خطبههای نماز به نام سلاطین خوانده میشد و تذکر نام سلطان در خطبه برای وی مقام و قداست در نزد مردم در پی داشت. همچنانکه هر گاه در قضاوت مردم اعمال امراء و سلاطین مخالف احکام اسلام تشخیص داده شود، بقای حکومت وی به خطر میافتد، که نمونه آن در زمان سلطنت «امان الله خان» و حکومتی کمونیستی قابل مشاهده است. دین اسلام یگانه عامل برای وحدت اقوام و مذاهب مختلف اسلامی در افغانستان است، به طوری که در تجاوز انگلیسیها و اتحاد جماهیر شوروی به خوبی ثابت گردید. ورود یک سلسله پدیدههای جدید در افغانستان از قبیل دموکراسی، حقوق زنان، حقوق بشر و سایر آزادیهای فرد و جمعی مواردی هستند که نزد مردم افغانستان به ویژه قشر روحانی که در مدارس دینی و سنتی افغانستان تحصیل کردند بدون درک ماهیت و شناخت علمی آن، مخالف اسلام تلقی میگردد. بیش از 99 درصد مردم افغانستان مسلمان هستند. عربهای مسلمان اولین بار برای فتح افغانستان در تاریخ 642 میلادی از راه طبس وارد افغانستان شده و مردم در برابر آنان 20 سال، مقاومت کردند. وضع داخلی افغانستان از یک سو و برخورد نیک سپاهیان اسلام از سوی دیگر سبب شد که مردم افغانستان اسلام را بپذیرند. در افغانستان 2 فرقه مذهبی عمده وجود دارد که پیروان مذهبی حنفی اکثریت جامعه افغانستان را تشکیل میدهد و بعد از آن تشیع است، که آن هم دارای 2 فرقه (جعفری و اسماعلی) میباشد. پیروان مذهب حنفی بیشتر مردم افغانستان را پیروان مذهب حنفی تشکیل میدهند. گرچه آمار دقیقی وجود ندارد، اما بعضی از کارشناسان حدود 65 تا 70 درصد مردم افغانستان را سنی مذهب دانستند. پیروان مذهبی حنفی شامل اقوام «پشتون»، «تاجیک»، «ترکمن»، «ازبک»، «ایماق»، «قیر قیز»، «قزاق»، «نورستانی» و ... هستند. در افغانستان مذهب حنفی از قدرت خاصی برخوردار است، فقه حنفی به عنوان مرجع حل اختلافات در مواردی که در قوانین مربوط و قانون اساسی حکمی وجود نداشته باشد، در قانون اساسی شناخته شده است. پیروان مذهب تشیع بعد از پیروان مذهبی حنفی، دومین فرقه مذهبی را در افغانستان اهل تشیع تشکیل میدهد. اهل تشیع از 2 فرقه شیعه جعفری و اسماعلی تشکیل یافته، آمار دقیقی از تعداد شیعیان در دست نیست اما برخی کارشناسان تعداد شیعیان را در افغانستان 25 الی 30 ذکر کردند. پیروان مذهبی اهل تشیع را نزدیک به 90 درصد از قوم هزاره تشکیل میدهند. علاوه بر هزارهها، قزلباش، اقلیتی از ترکمن و تاجیکها نیز پیرو مذهب اهل تشیع میباشند. و در نهایت اینکه از تعداد پشتونهای شیعه مذهب در افغانستان اطلاعات چندانی در دسترس نسیت ولی پشتونهای آن طرف خط سرحدی افغانستان واقع در شمال پاکستان در مناطق پاره چنار، سده، تیرا و کرمان پشتون های پیرو مذهبی جعفری وجود دارد. انتهای پیام/
94/02/07 - 15:57
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]