تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816484802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نفت، طلاي امروز بلاي فردا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۵:۵۸ق.ظ)
آفرينش: نفت، طلاي امروز بلاي فردا موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «نفت، طلاي امروز بلاي فردا»عنوان سرمقاله روزنامه آفرينش است که در آن مي خوانيد؛
در طي چند ماه گذشته سير تحولات بازار نفت به گونه اي پيش رفته است که رکورد قيمت ها مدام شکسته مي شود و کشورها در شرايطي قرار گرفته اند که با دست خود اين سير را تقويت مي کنند. پيچيدگي هاي سياسي و اقتصادي بازار نفت و تحولات سياسي و جهاني به قدري زياد و درهم تنيده است که نمي توان علت خاصي را عامل اصلي اين تحولات دانست.
اما برخلاف گمانه زني هاي مطرح شده در رسانه ها بايد براين مسئله تامل بيشتري داشت و در راهبردهاي آينده کشور و چشم اندازهاي آتي موشکافانه تر به اين موضوع پرداخت. چرا که وضعيت کنوني بازار نفت و رکورد شکني کاهش قيمت ها، مسئله اي غيرطبيعي نيست و بايد آن را در سير برنامه هاي کلان غرب براي جايگزين کردن انرژي فسيلي، جستجو کرد. بايد براين نکته تاکيد کرد که در دو دهه اخير سياست گذاري کلان غربي ها بر پايه تغيير پارادايم انرژي صورت گرفته است.
کشورهاي توسعه يافته غرب در اجلاس هاي تخصصي اقتصاد و اتاق فکر هاي انرژي از سال ها پيش به دنبال رشد صنعتي خود بوده اند تا بتوانند با دست يابي به تکنولوژي هاي پيشرفته صنعتي، نيازخود به انرژي را مديريت و به سوخت هاي سبز دست يابند.
لذا قيمت بالاي نفت دريک دهه گذشته به سبب نيازصنعتي غرب بوده و آنها در چشم انداز بلند مدت خود خيلي سريع تر به اهدافشان رسيده اند. شايد در زمان فعلي پذيرش اين موضوع غيرعادي باشد، اما بايد باور و مشاهده کنيم که غرب دوران نياز خود به نفت را پشت سر و به مرحله جايگزيني رسيده است. شايد بهتر باشد بگوييم غرب نياز و وابستگي به نفت را مي خواهد پشت سر بگذارد و با آزاد شدن از وابستگي هاي فسيلي ، از ابزار نفت براي اداره دنيا استفاده کنند.
جالب اينجاست که کشورهاي غربي به عنوان اصلي ترين تخريب کنندگان محيط زيست در زمان کنوني، با بهره گيري از سرمايه هاي ملي کشورهاي ديگر توانسته اند خود را به پيشرفته ترين تکنولوژي هاي روز دنيا برسانند و حال که به سطح قابل قبولي از توسعه رسيده اند، استفاده از نفت و سوخت هاي فسيلي را به ضرر سلامت محيط زيست و امنيت جاني دنيا مي دانند و تضميني وجود ندارد که در آينده کشورهاي توسعه نيافته را به سبب استفاده از سوخت هاي فسيلي جريمه ويا تحت فشار قرار دهند!.
شاه بيت تحولات فعلي نفت را بايد در دو مولفه "کاهش نياز غرب به نفت" و "تحقق چشم اندازهاي بلند مدت" آنها در کاهش وابستگي به انرژي هاي فسيلي دانست، چراکه سرعت بالاي تحولات و توسعه درجهان امروز بسيار بالاست و کشورهايي که دراين رقابت بازبمانند متضرران اصلي در آينده اي نچندان دورخواهند بود. اما تنها راهکار برون رفت از اين بحران و گرفتار نشدن ايران در تحولات پيچيده نفتي، صرفاً قطع وابستگي ها به درآمدهاي نفتي مي باشد. اقتدار ملي زماني محقق خواهد شد که نياز ما به خام فروشي منابع قطع و با درآمدهاي غير نفتي کشور را اداره کنيم.
کوچک سازي دولت و کاهش هزينه هاي جاري از ضروريات مقطع فعلي است و بايد نيروهاي مازاد و هزينه هاي اضافي که بارمالي سنگيني برکشور تحميل کرده مديريت شوند و در ازاي آن بخش هاي توليدي و صنعتي مورد حمايت بيشتري قرار گيرند.
سامان بخشي به نظام مالياتي کشور از ديگر راهکارهاي برون رفت وابستگي نفت است، اما امروز بسياري از مشاغل که اکثر از پردرآمدترين صنف هاي کشور نيز هستند از طرق مختلف از پرداخت ماليات فرار مي کنند و با بهره گيري از امکانات و خدمات عمومي و دولتي به کسب وکارشان وسعت مي دهند بي آنکه ريالي ماليات بدهند. درعوض آن دست از مشاغلي که فعاليتشان مشخص است و آن دسته از توليدکنندگان که باراقتصادي کشور را به دوش مي کشند، مدام مورد افزايش ماليات و هزينه هاي مازاد قرار مي گيرند. رونق گرفتن اصولي و کارآمد نظام مالياتي کشور موجب افزايش پاسخگويي دولت خواهد شد و اگر همه جامعه به صورت قانوني ماليات خود را پرداخت کنند، بخش اعظمي از وابستگي هاي نفتي کاسته خواهد شد و در مقابل دولت مکلف مي شود نسبت به خواسته هاي مردم و برنامه هاي اجرايي پاسخگوباشد.

نويسنده: حميدرضا عسگري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن