تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820256847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش پررنگ آمريکا در کشتار مردم يمن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۶:۴۹ق.ظ)
وطن امروز: نقش پررنگ آمريکا در کشتار مردم يمن موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «نقش پررنگ آمريکا در کشتار مردم يمن»عنوان يادداشت روز روزنامه وطن امروز است که در آن مي خوانيد؛
تهاجم آل سعود و چند کشور مؤتلفش پس از ۲۷ روز، مانند جنگ هاي چندين و چند روزه رژيم جعلي صهيونيستي عليه مردم غزه با نتيجه اي مشابه نبردهاي آل صهيون عليه مردم مظلوم فلسطين پايان يافت يعني با شکست طرف متجاوز و عدم دسترسي به اهداف.
يک ـ حمايت واشنگتن از ديکتاتور پيشين يمن در کنار تلاش خاندان سعود براي به حاشيه بردن جنبش صلح طلب طرفدار دموکراسي در اين کشور را بايد عامل اصلي بحران کنوني در اين کشور عربي دانست.
تداوم بمباران ها و حملات گسترده به خاک يمن، بحراني انساني را در اين کشور به همراه داشته و افزايش تلفات غيرنظاميان از اين واقعيت حکايت دارد که آل سعود براي جلوگيري از گسترش حس آزاديخواهي و رهايي از استبداد، نه تنها شيعيان بلکه هر فردي را که تابع سياست ها و دستورالعمل هايش نباشد از پيش رو خواهد برداشت. سعودي ها با حمايت هاي گسترده آمريکا براي استقرار مجدد رئيس جمهور فراري و دست نشانده خود در يمن که از حمايت هاي غرب و شيخ نشين هاي خليج فارس برخوردار است، دست و پا مي زند اما واقعيت ها بر اين امر مهر تاييد مي زند که رياض در هيچ يک از اهداف خود به موفقيت دست نخواهد يافت.
دو ـ بايد به خاطر داشت در اوج شکل گيري بيداري اسلامي در سال 2011 يک جنبش گسترده و صلح طلب حامي دموکراسي در يمن عليه ديکتاتوري علي عبدالله صالح به پا خاست که تحت حمايت هاي گسترده واشنگتن قرار داشت. اگر واشنگتن و آل سعود در برابر فعاليت هاي اين ائتلاف صلح طلب براي رسيدن به قدرت از مسيرهاي دموکراتيک و مشروع مانع تراشي نمي کرد، حوادث دردناکي که در يمن بروز کرد، هيچ گاه روي نمي داد.
جنبش حامي دموکراسي در يمن در مدتي کوتاه توانست به اتحاد و يکپارچگي در ميان گروه هاي متعدد منطقه اي، فرقه اي و ايدئولوژيک دست يابد و در راهپيمايي هاي گسترده، تحصن ها و ديگر اشکال مقاومت مدني صلح آميز حضور داشت. رهبران ائتلاف هاي قومي برجسته در کنار جنبش حوثي ها که هدايت مبارزه مردمي عليه دولت دست نشانده يمن را برعهده داشت، به طور علني از خواست و تمايل مردم يمن حمايت کرده و زمينه ساز اين امر شدند که مردان مسلح قبايل سلاح هاي خود را زمين گذاشته و براي شرکت در جنبش دموکراسي خواهي راهي پايتخت شوند.
مردم قبايل در کنار صدها هزار شهرنشين در خيابان ها حضور يافته و به حفظ حرکتي غيرخشونت بار حتي در برابر نيروهاي نظامي و تک تيراندازان دولتي تشويق کردند که البته بروز درگيري ها به مرگ صدها معترض غيرمسلح انجاميد.
با اين حال دولت «باراک اوباما» که نسبت به حفظ ثبات دولت تحت حمايت خود در برابر نفوذ فزاينده القاعده در نواحي روستايي ابراز نگراني شديد مي کرد به اين امر اعتراف کرد که واشنگتن براي دوره پس از صالح که سه دهه و نيم بر اين کشور حکومت کرده بود، برنامه ريزي نکرده است. اگرچه جنبش طرفدار دموکراسي عمدتا توانست از روي آوردن به اعمال خشونت در اعتراضات جلوگيري کند اما برخي قبايل مخالف و گروهي از افسران ارتشي که از دولت جدا شده بودند، بر چاشني مسلحانه جنبش مقاومت افزودند که نتيجه آن، اقدام به ترور صالح در ماه ژوئن همان سال بود که وي که بشدت مجروح شده بود را مجبور به رفتن به عربستان کرد تا به درمان جراحات خود بپردازد. «جان برنان» مشاور ضدتروريسم اوباما و رئيس آتي سيا در ديداري که با صالح در بيمارستاني در عربستان داشت، وي را ترغيب کرد توافقي را براي انتقال قدرت امضا کند. اين ماموريت براي متقاعد کردن صالح به استعفا نه تنها ناموفق بود بلکه رژيم يمن در تداوم تلاش هايش براي استفاده از روابط نزديک صالح با آمريکا براي تقويت جايگاه وي، عکس هايي از صالح در رسانه ها منتشر کرد که وي را در حالي که سر حال و سلامت به نظر مي رسيد به تصوير کشيد.
در حالي که جنبش حامي دموکراسي نهايت تلاش خود را به خرج مي داد که از ورود به مبارزه اي مسلحانه در پي ترور نافرجام صالح و شورش مسلحانه در حال رشد اجتناب کند، اقدام آمريکا در دست زدن به حملات هوايي بي سابقه در يمن به بهانه حمله به مواضع القاعده بيش از پيش به وخامت اوضاع افزود.
در واقع سياست آمريکا به سازمان سيا اين اجازه را داد که بدون شناسايي افراد، آنها را هدف حملات هواپيماهاي بدون سرنشين قرار دهد که نتيجه اين امر اين شد که شماري از قبايل مسلح يمن و ديگر نيروهاي متحد با جنبش حامي دموکراسي هدف حملاتي قرار گيرند که ظاهرا نيروهاي القاعده را مد نظر داشت. اين سناريو به واسطه وابستگي آمريکا به رژيم يمن در کسب اطلاعات مورد نياز براي تعيين اهداف ادامه يافت و به نظر مي رسيد دولت يمن به بهانه ريشه کني القاعده، دولت آمريکا را متقاعد کرده است رقباي آن را هدف حملات خود قرار دهد.
تحولات به نحوي پيش رفت که نيروهاي يمني که از سوي آمريکا با هدف مبارزه با القاعده آموزش ديده بودند، به طور مستقيم در عمليات هاي سرکوب قيام دموکراتيک در خيابان هاي يمن حضور يافتند به گونه اي که نشريه «نيشن» آمريکا در گزارشي نوشت: «واحدهاي تحت حمايت آمريکا – که با هدف مشخص استفاده در عمليات هاي ضدتروريسم تشکيل شده بودند - به جاي درگير شدن با نيروهاي «القاعده در شبه جزيره عربستان» براي محافظت از رژيم در حال سقوط در برابر مردم خود اعزام شدند.»
به گفته «عبدالغني الايرياني» تحليلگر برجسته و مطلع يمني، اين واحدهاي تحت حمايت آمريکا «عمدتا براي دفاع از رژيم صالح» تلاش مي کردند.
در پايان جولاي 2011 به رغم سرکوب مداوم نيروهاي حامي دموکراسي، يک کميته کنگره آمريکا کمکي بالغ بر 120 ميليون دلار به دولت يمن در قالب کمک هاي نظامي و امنيتي مرتبط تصويب کرد. جالب آنکه اين کمک مشروط به اين امر بود که وزارت خارجه آمريکا تاييد کند دولت يمن به حد کافي در مبارزه با تروريسم همکاري صورت مي دهد و هيچ شرطي در قبال دموکراسي و حقوق بشر تعيين نشده بود.
در بحبوحه اين تحولات، آمريکا و دولت عربستان به همراه ديگر اعضاي شوراي همکاري خليج فارس طرحي را ارائه کردند که به موجب آن صالح از قدرت کناره گيري کرده و بر اين اساس به وي و ديگر مقامات ارشد رژيم در برابر پيگردهاي قضايي مصونيت داده خواهد شد و همه پرسي طي 60 روز برگزار خواهد شد تا قدرت به سرلشکر عبدربه منصور هادي، معاون صالح منتقل شود.
صالح که همچنان گردنکشي مي کرد سرانجام تحت فشارهاي بين المللي بويژه تهديد سازمان ملل به اعمال تحريم مجبور به کناره گيري رسمي از قدرت شد و ژانويه سال 2012 دولت اوباما به وي اجازه سفر به آمريکا به منظور درمان را داد. اين امر خشم فعالان طرفدار دموکراسي را در پي داشت که چرا واشنگتن به يک ديکتاتور جنايتکار اجازه ورود داده در حالي که وي بايد مسؤوليت اقداماتش را بر عهده گيرد.
صالح يک ماه بعد به يمن بازگشت تا بر روند انتقال قدرت نظارت کند و تا به حال نيز در يمن باقي مانده و دست به تحرکاتي براي بازگشت به قدرت زده و در اين ميان بر حمايت شماري از واحدهاي نظامي وفادار به خود حساب کرده است.
«فرانسيس مارتين رويال»، کارشناس امور بنيادگرايي در منطقه در آن زمان در مطلبي نوشت: «نبود حمايت آمريکا به اين معني است که مردان و زنان جواني که به طور کارآمدي توانستند صالح را سرنگون کنند و به درخواست خود براي شکل گيري نهادهاي دموکراتيک ادامه دهند، به طور گسترده اي در همصدايي به منظور شکل گيري دولت جديد يمن ناکام بمانند و نگراني هاي مشروع آنها به طور جدي مورد توجه قرار نگيرد. فعالان طرفدار دموکراسي در يمن به طور عمده اي آمريکا را مسؤول شانه خالي کردن در عمل به تعهداتش مي دانند که اين امر باعث شد آنها در برابر پيوستن به ديگر نيروهاي سازمان يافته عليه رژيم نظير القاعده يا جنبش هاي جدايي طلب آسيب پذير شوند».
سه ـ به حاشيه رفتن جامعه مدني يمن که ماه ها بود به طور صلح آميز براي دموکراسي مبارزه مي کرد و کوتاهي واشنگتن در پذيرش «شوراي ملي» متشکل از گروه هاي طرفدار دموکراسي به منظور اداره دولت موقت يمن منجر به قيام مسلحانه جنبش حوثي براي اهداف دموکراتيک شد که تا سال گذشته در شمال کشور مبارزه مي کرد.
جنبش حوثي به دليل بي اعتباري دولت هادي، فساد جاري و استعفاي جمعي کابينه و ديگر درخواست ها براي تغييرات قانوني، به سرعت در ميان مردم يمن به نماد آزاديخواهي تبديل شد و حتي گروه هاي مسلحي که زماني با صالح متحد بودند از اين جنبش حمايت کردند. اين جنبش به قدرتمندترين نيرو در يمن بدل شد و در ماه آگوست با تسخير صنعا باعث تعجب جهانيان شد و تا ژانويه قدرت خود را تحکيم کرد.
نيروهاي حوثي يکي پس از ديگري نواحي تحت کنترل خود را افزايش دادند و با آغاز حملات هوايي عربستان ديگر اقشار مردم يمن نيز به مبارزه حوثي ها براي آزادسازي کشورشان از استبداد پيوستند. بسياري از تحليلگران بر اين باورند اگر آمريکا به جاي همراهي با حاکمان مستبد سعودي براي به قدرت رساندن يک فرد دست نشانده به نام ثبات، در برابر تحرکات جنبش طرفدار دموکراسي در يمن مانع تراشي نمي کرد، اکنون اين همه فرد بيگناه در تجاوز هواپيماهاي سعودي به خاک و خون کشيده نمي شدند.
آمريکا طي سال هاي گذشته همواره بر روي آوردن کشورهاي عربي منطقه به ارزش هاي دموکراتيک و احترام گذاشتن به جامعه مدني و حق مردم در تعيين سرنوشت خود و اصطلاحات زيبايي از اين دست، تاکيد داشته اما در پي بيداري اسلامي که اتفاقا با تعاريف ـ ظاهري ـ غربي انطباق جالب توجهي دارد و طي آن مردم کشورهاي عربي به اميد پايان يافتن حکومت هاي اقتدارگرا و دست نشانده که هيچ توجهي به خواسته هاي مشروع مردم خود نداشتند، به خيابان ها ريختند، شاهد بوديم دولت آمريکا به جاي آنکه مانع قيام مردم يمن براي سرنگوني رژيم دست نشانده و مطيع بيگانه نشود، از تجاوز سعودي ها دفاع و حمايت مي کند. ارزش هاي دموکراتيک زماني از سوي رهبران غربي مورد تاييد است که در راستاي منافع آنها باشد اگرنه دموکراسي خواهي، جامعه مدني و مشارکت مردم در تعيين سرنوشت خود نه تنها براي غرب و حاکمان آن ارزشي ندارد بلکه در صورتي که در راستاي منافع آنها نباشد، تهديد جدي محسوب مي شود. يمن نمونه ديگري از پوچ بودن شعارهاي غرب مبني بر حقوق بشر، دموکراسي و... است اما ان شاء الله مقاومت مردم يمن به نتيجه خواهد رسيد و بساط استبداد و ظلم و جور بزودي برچيده و پاي بيگانگان از خاک يمن بريده خواهد شد.

نويسنده: محمد ايراني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن