تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802894479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نرخ سود واقعی اهمیت دارد، نه نرخ سود اسمی/نرخ مناسب سود بانکی به تولیدکنندگان کمک می کند


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: نرخ سود واقعی اهمیت دارد، نه نرخ سود اسمی/نرخ مناسب سود بانکی به تولیدکنندگان کمک می کند


«آنچه در نرخ سود بانکی اهمیت دارد، نرخ واقعی سود بانکی در کشور است. نرخ هایی که در این میان مطرح می شود، نرخ های اسمی است.» «نرخ مناسب سود بانکی به تولیدکنندگان داخلی کمک می کند تا بتوانند فعالیت صحیح و به صرفه داشته باشند» مقدمه: با گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال جدید، تکلیف نرخ سود بانکی هنوز مشخص نشده است. دیشب رئیس کل بانک مرکزی، در نشستی با مدیران عامل بانک های کشور این موضوع را بررسی کرد. همچنین قرار است روز سه شنبه، شورای پول و اعتبار درباره تعیین نرخ سود بانکی تشکیل جلسه دهد.   برنامه «پیشخوان خبر» شبکه خبر در این زمینه گفتگویی کرده است با چندین اقتصاددان و کارشناس امور بانکی از جمله آقای دکتر مهدی تقوی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه..   دکتر تقوی در پاسخ به این سوال که چرا شورای پول و اعتبار با وجود گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال هنوز نتوانسته درباره نرخ سود بانکی به نتیجه برسد؟ گفت: احتمال می دهم این شورا در حال حاضر در حال رایزنی با اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی باشد یا اینکه خود مقامات در حال تصمیم گیری در این زمینه باشند.   مجری: حالا با توجه به وضعیت اقتصادی کشور به نظر شما چه نرخ سودی را می توان پیشهاد داد که برای بخش تولید یا دیگر بخش های مرتبط در این زمینه مناسب باشد؟   دکتر تقوی: آنچه مهم است نرخ واقعی سود بانکی است؛ ممکن است این سود 17 درصد، 20 درصد است یا 22 درصد. به این نرخ ها در اقتصاد، نرخ های اسمی سود می گویند. آنچه در اقتصاد مهم است، نرخ های واقعی سود است. نرخ سود واقعی برابر است با نرخ بهره اسمی منهای نرخ تورم. بنابراین اگر مثلا می گویند می خواهند نرخ بهره را 17 درصد کنند، این در واقع 17 درصد منهای 15.5 درصد نرخ تورم می شود 1.5 درصد. بنابراین نرخ واقعی بهره که یک و نیم تا دو درصد باشد، قیمت مناسبی است که به شرکت های تولیدی داده شود.  

  وی همچنین درباره نرخ سود واقعی گفت: نرخ سود واقعی برابر است با نرخ اسمی منهای تورم. در همه کشورها، نرخ واقعی بهره که به سپرده ها می دهند دو درصد تا سه درصد است. بعد مثلا دو درصد به آن اضافه می کنند و از وام گیرنده می گیرند. در واقع یک رابطه اینچنینی بین نرخی که به سپرده گذار می دهند و از وام گیرنده می گیرند، وجود دارد. درصدی که بانک می گیرد، هم هزینه های بانک را تامین می کند، هم برای بانک سود مناسبی تامین می کند. این راهکار همه کشورهاست.   مجری:  بانک ها پیش تر نرخ سود 20 درصدی را به به بانک مرکزی پیشنهاد کردند. اما آقای سیف، رئیس کل بانک مرکزی دیشب پس از نشستی که با مدیران عامل بانک های کشور داشت، پیشنهاد دو نرخی شدند نرخ سود بانک های دولتی و خصوصی را مطرح کرد. آیا چنین مبنایی مورد پذیرش شورای پول اعتبار قرار خواهد گرفت؟

دکتر تقوی: چنین رویکرد و نرخ دوگانه درست نیست. اگر بازار شما بازار رقابت کامل باشد، شما این همه بانک دارید. در واقع شما باید یک قیمت واحد در بازار داشته باشید. نمی شود یک بانکی، با نرخ سود اسمی 15 درصد بدهد و بانکی دیگر با نرخ اسمی 20 درصد. از این رو در چنین وضعی، میان بانک ها این رقابت به وجود می آید که پیوسته از این نرخ اسمی کم کنند تا بتوانند مشتری جذب کنند؛ در نتیجه بانکی که از این نرخ نکاهد، مشتری به سراغش نمی رود. بنابراین بازار و رقابت باید طوری باشد که یک نرخ واحد در بازار حاکم باشد.

**************** در ادامه برنامه، آقای یحیی آل اسحاق، فعال بخش خصوصی و البته عضو اتاق بازرگانی تهران، درباره دو نرخی بودن نرخ سود بانکی گفت: مسئله اول و مهم اثر این نرخ در تولید اقتصادی و بخش تولید چقدر است. هر چقدر نرخ سود بالاتر باشد، این کار، کار پسندیده ای نیست و هزینه تولید بالا می رود و تحمیل هزینه های بالا به بخش تولید وارد می شود و بیشتر توان تولید صرف این موضوع می شود.  


نرخ کنونی سود برای تولید بالاست و مناسب نیست. یک رابطه میان نرخ تورم و نرخ بهره باید باشد. مقامات بانک مرکزی نیز بر این میزان و رابطه تاکید دارند. الان که طبق اعلام دولت، نرخ تورم کاهش یافته، طبیعی است که نرخ سود هم باید کاهش یابد. مشکل جای دیگری است؛ مشکل این است که بانک ها تعهداتی را به سپرده گذاران داده اند و اگر نرخ ها پائین بیاورند، به ظاهر زیان می کنند.

مجری: آقای طیب نیا، وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرده باید نرخ سود سپرده به 18 درصد و نرخ بهره برای وام گیرندگان نیز به 20 درصد برسد. نظر شما درباره این نرخ چیست؟


پاسخ : اگر بشود باید هر دو رقم را کاهش دهیم. کاهش این نرخ حتما نقش کلیدی و موثر دارد، این نرخ در همه حوزه های اقتصاد تاثیر دارد، فقط در محاسبات بانکی نیست؛ در تامین مالی، در محاسبات اقتصادی اثرگذار است و در تمام محاسبات اثر دارد.

******************* مجری: آقای تقوی، وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرده باید نرخ سود سپرده به 18 درصد و نرخ بهره برای وام گیرندگان نیز به 20 درصد برسد. نظر شما درباره این نرخ چیست؟نظر شما چیست؟

تقوی: در واقع سودی که آقای طیب نیا محاسبه کرده بالاست؛ ایشان اقتصاددان است و اقتصاددان خوبی است. در واقع در همه کشورها دو درصد سود می دهند. اگر رقابت واقعی وجود داشته باشد، نرخ تولید به سپرده گذار، 3 تا 3.5 درصد و به بخش تولید 4.5 تا 5 درصد. این نرخ از دید اقتصاددان هایی مثل من ، برای کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند و پولش را خرج نمی کند و آن را به می سپارد، باید از این میان سود خوبی دریافت کند.

+++++++++++++
هادی قوامی، عضو ناظر شورای پول و اعتبار نیز در این برنامه به صورت تلفنی مشارکت کرد. 

مجری : سوال: اختلاف اعضای شورا با وجود گذشت این زمان از آغاز سال در چیست؟

قوامی: درباره نرخ سود بانکی احتمالا شورا در سه شنبه این هفته تعیین تکلیف می کند و البته دو سه هفته پیش قرار بود این کار صورت بگیرد که با توجه به سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران و حضور رئیس کل بانک مرکزی در دیدارهای مربوط به آن، این نشست به این هفته موکول شد.

وی افزود: جلسه شورا در روز سه شنبه قطعی است. دستورکارهای مختلفی دارد. در کلیت، تمام اعضای شورا از اینکه نرخ تورم از 43.5 درصد به 15 درصد کاهش یافته، انتظار دارند که میزان سود بانکی هم کاهش یابد. اما از آنجا که ساز و کار غیر منتظره ای در اقتصاد ایران وجود دارد، و با وجود تللاش هایی که بانک مرکزی صورت داده، امکان بهره مندی بیشتر سرمایه گذاران وجود ندارد و نرخ های غیر رسمی سود در این زمینه بالای 35 درصد است.

وی افزود: نگاه مجلس این است که کاهشی هم در نرخ سود سپرده و هم نرخ تسهیلات صورت گیرد. اما نکته مهم این است.. .

او تصریح کرد: من این نکته را هم عرض کنم که چون ما تجربه داریم، نرخ سود بانکی، «پرده کرکره» نیست که آن را به راحتی بالا و پائین کنیم. نباید به طوری باشد که بخش غیر تولید از افزایش نقدینگی به سمت دلالی بیشتر حرکت کند و بخش تولید از کمبود نقدینگی آسیب ببیند. کلیت شورای بانکی با کاهش سود نرخ سود بانکی موافق اند.

+++++++++++++
آقای آل اسحاق:
همان طور که همه عزیزان اعلام کردند، یک رابطه واقعی وجود دارد میان نرخ سود بانکی و نرخ تورم. اما اشکال این است که با توجه به برخورد غیر علمی از آنجا که رابطه منطقی وجود ندارد، نباید رابطه اصولی را بر هم بزنیم. به علت اینکه نمی توان موسسه های خارج از نظام بانکی را تنظیم کرد، بنابراین این نکته را می بایست اصلاح کرد.

نکته دیگر اینکه بانک ها تعهداتی دارند و نمی توانند از سود خود کم کنند. اما باید این نرخ را اصلاح کنند و با توجه به سودی که تاکنون برده اند، می بایست این هماهنگی را صورت دهند تا مشکل رفع شود.      


یک شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن