تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):اگر مردم تعقل می کردند و مرگ را تصور می کردند، دنيا ويرانه مى‏شد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802351809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازوکار جدید برای تداوم انتشار اوراق مشارکت توسعه پارس جنوبی


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


یادداشت اقتصادی؛
سازوکار جدید برای تداوم انتشار اوراق مشارکت توسعه پارس جنوبی
سرمایه گذاری برای تکمیل پارس جنوبی آنچنان جذابیت اقتصادی بالایی دارد که می‌توان با ایجاد تغییراتی در سازوکار فعلی پرداخت سود اوراق مشارکت، بخش زیادی از 20 میلیارد دلار مورد نیاز برای تکمیل فازهای باقی مانده این میدان را با جذب منابع مالی مردم تامین کرد.



به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، اواخر اسفندماه سال گذشته و در آستانه افتتاح فاز 12 پارس جنوبی، بیژن زنگنه وزیر نفت در کنفرانسی خبری میزان منابع مالی مورد نیاز برای پایان همه فازهای باقی مانده پارس جنوبی را ٢٠ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: «بخشی از این منابع مالی در شورای اقتصاد تصویب و هم اکنون ابلاغ شده و بخشی از آن قرار است از صندوق توسعه ملی، منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران و صرفه جویی حاصل از مصرف فرآورده های نفتی که به دلیل افزایش تولید گاز حاصل می شود، تامین شود. اگر این منابع تامین شود ظرف سه سال آینده داستان پارس جنوبی را به پایان می رسانیم.»

این اظهارات وزیر نفت در حالی است که تخصیص این حجم از منابع مالی در سه سال آینده از منابع مذکور، امر دشواری به نظر می‌رسد. به علاوه، سوددهی اجرای فازهای پارس جنوبی به حدی بالا است که می توان بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز را از طریق جذب سرمایه های مردم انجام داد.  



نگاهی به محاسبات اقتصادی اجرای فاز 12 پارس جنوبی نشان می دهد که برای بهره برداری از این فاز، ٧,٥ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است و با بهره برداری از آن، روزانه ٨٠ میلیون متر مکعب گاز و ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت تولید کشور افزوده شده است. براین اساس، میزان درآمد سالانه ناشی از فروش گاز طبیعی (با فرض قیمت 40 سنت به ازای هر متر مکعب در روز) و میعانات گازی (با فرض قیمت 45 دلار به ازای هر بشکه در روز) برابر 12 میلیارد دلار است. این در حالی است که 7.5 میلیارددلار سرمایه گذاری در این فاز در مدت 4 سال صورت گرفته است (1) و بنابراین بازگشت سرمایه در مدتی کمتر از یک سال صورت می گیرد که نشان‌دهنده سودآوری بسیار مناسب سرمایه‌گذاری در این طرح است.

بر همین اساس، استفاده از سرمایه های مردم برای تکمیل فازهای باقی مانده پارس جنوبی باید در اولویت قرار گیرد زیرا مردم برای سرمایه گذاری در این پروژه های پرسود انگیزه دارند. در این حالت نیز تنها کافی است که دولت صرفا در پروژه هایی که سودآوری کمتری دارند، از سرمایه های خود  استفاده کند. حال این سوال مطرح می شود که این کار باید چگونه صورت بگیرد؟

معمولا اولین راهی که برای جذب منابع مردم در پروژه های صنعت نفت به ذهن می رسد، انتشار اوراق مشارکت است اما انتشار این اوراق با سازوکار فعلی اشکالاتی دارد که سبب شده است دولت تمایلی به استفاده گسترده از آن نداشته باشد. در سازوکار فعلی، هر زمانی خریداران اوراق مشارکت، خواستار دریافت سود آنها باشند، دولت موظف به پرداخت آن است و طبیعتا این امر برای دولت با مشکلاتی همراه است. برای حل این مشکل، می توان اوراق مشارکت را با سازوکار جدیدی منتشر کرد، اگر این اوراق با بازپرداخت سود در سررسید و عدم بازخرید توسط ناشر قبل از سررسید توزیع شوند، هم تامین مالی فازهای پارس جنوبی به صورت مطلوبی صورت می گیرد و هم مردم از خرید این اوراق استقبال خوبی می‌کنند. در این روش، به جای پرداخت سود اوراق در هر سه ماه یکبار (25 درصد سالیانه)، سود به همراه اصل یا بدون آن اوراق، به صورت 2.4 برابر بعد از 4 سال پرداخت می‌شود و در نتیجه، پرداخت سود برای دولت مشکل زا نیست. همچنین اگر خریدار اوراق نیازمند دریافت سود در زمانی کمتر از مدت زمانی معین (4 سال) بود، امکان فروش این اوراق را در بازار ثانویه را دارد ولی دولت سودی پرداخت نخواهد کرد.

در مجموع، اولویت سرمایه گذاری دولت در پروژه‌هایی است که سودآوری اندکی دارند بخصوص آنکه دولت در شرایط فعلی برای تامین منابع مالی برای انجام پروژه های عمرانی با محدودیت های زیادی مواجه است،بنابراین ضروری است که بخش اعظم منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه های سودآوری مانند فازهای باقی مانده پارس جنوبی، به جای منابعی مانند صندوق توسعه ملی و منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران، از طریق جذب منابع مالی مردم تامین شود.

محمود سحابی-کارشناس انرژی

پی نوشت:

1- با توجه به اینکه بخش اعظم سرمایه گذاری و همچنین پیشرفت این فاز از اواخر سال 89 به بعد صورت گرفته است./فارس/110



۰۶/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن