تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821097442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت بررسي علل اصلي مهاجرت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۰:۳۵ق.ظ)
ضرورت بررسي علل اصلي مهاجرت گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
به گزارش خبرگزاري موج، با توجه به پيري جمعيت و کاهش تولد در جهان، مهاجرت يکي از مسائل مهم در دنياي امروز است.
مهاجرت مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد. خبرگزاري يورونيوز در اين مورد مي نويسد: "مجارستان در سال ۲۰۰۴ ميلادي به اتحاديه اروپا پيوست و موج مهاجرت از کشور ۵ سال بعد از آن شروع شد. طي پنج الي شش سال گذشته، حدود ۴۰۰ هزار نفر اين کشور را ترک کردند. پس از بوداپست پايتخت، لندن دومين شهري است که بيشترين تعداد مجار را در خود جاي داده است.
با وجود تشريفات اداري دست و پا گير، درآمد پايين و ماليات بالايي که مردم در مجارستان مي پردازند، سر و سامان دادن به زندگي دشوار است. کساني که از مجارستان به لندن مهاجرت مي کنند به دنبال فرصت هاي تجاري هستند و مي خواهند کسب و کاري به راه بياندازند.
مهاجران مجار در لندن، برنامه هاي فرهنگي و کنسرت هاي موسيقي به زبان مجاري نيز برگزار مي کنند. يک نوازنده مجار موسيقي راک مي گويد: «ميليون ها گروه موسيقي در لندن هست که آهنگ هايي به زبان انگليسي اجرا مي کنند. در نتيجه براي ما که آهنگ هايمان به اين زبان نيست، بازار ويژه اي وجود دارد و ما در اين رقابت تنهاييم. صد تا دويست هزار از هموطنان من اينجا زندگي مي کنند و ما تنها گروه موسيقي هستيم که براي آنها ترانه هايي به زبان مجاري اجرا مي کنيم.»
پيتر پترويچ، مهاجر مجار ساکن لندن، در تجمع هاي اعتراضي گروه موسوم به “مقاومت خلاقانه” در لندن شرکت مي کند و به اين ترتيب در خارج از کشورش هم مخالفت خود را با سياست هاي دولت مجارستان اعلام مي کند. او مي گويد که برايش مهم است که در کشورش وضعيت چگونه است، چون ممکن است روزي به وطنش بازگردد.
از نظر پيتر روند تغييرات در مجارستان دهه ها به طول خواهد انجاميد. وي مي گويد: «مهم نيست دولتي که الان بر سر کار است، سوسياليست است يا اينکه دزدي مي کند و فعاليت هاي اقتصادي اش شفاف نيست. قدرتي که بر سرکار است، منعکس کننده خود جامعه و خود مردم است. در نتيجه جامعه بايد تغيير کند.»
مهاجران مجار ساکن لندن نگران کشورشان هستند، اما؛ آنها که مانده اند، با پديده مهاجرت روزافزون هموطنانشان از مجارستان روبرو هستند. پديده مهاجرت بخشي از گفت و گوهاي روزمره مردم در مجارستان شده است. در روزنامه ها، وسايل نقليه عمومي و در جمع دوستان همه در اين باره صحبت مي کنند.
نمايشنامه “ايلابِرِک” به کارگرداني “گابور ماته” داستان يک پزشک، نقاش، و روسپي است که قصد مهاجرت از کشور را دارند. کارگردان مي گويد: «به نظرم اين موج عظيم مهاجرت از کشور، پديده دردناکي است. هرجا که مي رفتم به شکلي اين مسأله بخشي از مکالمات افراد بود.»
از نظر گابور ماته، قدرت گرفتن احزاب افراطي، مثل حزب ملي گراي “جوبيک” در پارلمان مجارستان، يکي از دلايل مهاجرت است. سال گذشته احزاب افراطي ۲۰ درصد کرسي هاي پارلمان مجارستان را از آن خود کردند. وي مي افزايد: «جمع زيادي از مردم مايل نيستند در کشوري زندگي کنند که در آن احزاب افراطي قدرت زيادي دارند. همان طور که در حال حاضر در پارلمان مجارستان رخ داده است.»
در حالي که عده اي بحران اقتصادي را علت افزايش مهاجرت مجارها از کشور مي دانند، زولتان کاپوشي، استاد دانشگاه در رشته اقتصاد و تاريخ اجتماعي نظري، متفاوت دارد. او مي گويد که مجارها خيلي اهل اين نيستند که جابجا بشوند و حتي شهرشان را هم براي کار عوض نمي کنند. بيست سال پيش، ۱۲ درصد جوانان ۱۴ تا ۲۰ سال قصد رفتن به خارج را داشتند، اين ميزان امروز ۳۲ درصد است. از نظر اين استاد دانشگاه مسائل اقتصادي، تنها دليل مهاجرت نيست. وي درباره دلايل مهاجرت مي گويد: «فرار کردن از يک شرايط نااميد کننده هميشگي فرصت بزرگي است، اينکه به جايي برويد که با شما در شأن شما رفتار شود و از حقوق و آزادي برخوردار باشيد. براي پيدا کردن شغل در خارج از مجارستان، براساس مليت شما، درباره شما قضاوت نمي شود، بلکه توانايي هاي شما را مي سنجند. در مجارستان اين طور نيست.»
اتريش و آلمان هم مهاجران مجار زيادي را در خود جاي داده اند که براي کار به اين کشورها آمده اند. وين با بوداپست تنها ۳ ساعت فاصله دارد. مهاجران مجار در پايتخت اتريش، زبان آلماني مي آموزند. خيلي از آنها مثل دوروتيا، پيش از عزيمت به اتريش حتي يک کلمه هم آلماني بلد نبودند. خانواده دوروتيا براي ادغام در جامعه وين مشکلي نداشته اند؛ زيرا بسياري از هموطنانشان در اينجا زندگي مي کنند.
مهاجران مجار در غربت براي زنده کردن فرهنگ خود و انتقال آن به فرزندانشان دور هم جمع مي شوند. آنها کشور خود را ترک کرده اند، اما؛ مجارستان هميشه در قلب آنهاست.
بيشتر کساني که مجارستان را ترک مي کنند جواناني هستند که مدرک دانشگاهي دارند. اين روند مهاجرت در حوزه هاي شغلي مختلف صدمات زيادي به اقتصاد کشور خواهد زد."













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن