تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803275468




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مناطق آزاد بازارچه مرزي هستند/سالانه 25 ميليارد دلار قاچاق به کشور داريم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۵:۴۵ب.ظ)
يوسفيان ملا در گفتگو با موج؛ مناطق آزاد بازارچه مرزي هستند/سالانه 25 ميليارد دلار قاچاق به کشور داريم موج - ايجاد مناطق ويژه اقتصادي نيازمند بسترسازي در همه ابعاد است، در غير اين صورت به مانند يک بازار روز خواهند بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، در مناطق آزاد هيچ منعي براي واردات و صادرات در مناطق آزاد و ويژه وجود ندارد ولي، براي ورود کالا از اين مناطق به سرزمين اصلي بايد قوانين گمرکي رعايت شود. مناطق آزاد و ويژه، محدوده‌هايي در داخل کشور هستند که خارج از قلمرو گمرکي بوده و مقررات صادرات و واردات بر آن‌ها حاکم نيست.
در اين مناطق به راحتي مي توان مواد اوليه و قطعات خودرو يا تکنولوژي هاي روز دنيا را وارد و توليد کرد که بخشي از اين توليدات مي تواند صادر شود. لايحه ايجاد منطقه آزاد مهران هم در حال آماده سازي و تقديم به مجلس است. احتمالا اين لايحه اين هفته در دستور کار مجلس قرار مي گيرد.
علاوه بر آن پيشنهاد ايجاد چند منطقه آزاد اقتصادي هم در حال آماده سازي و يا در دستور کميسيون هاي تخصصي مجلس است. با اين حال آن چه به ذهن مي آيد آن است که صرف ايجاد مناطق آزاد تنها راه چاره براي رونق اقتصادي يک شهر يا منطقه است و اصلا فلسفه ايجاد مناطق آزاد چيست؟

در اين زمينه با دکتر عزت الله يوسفيان ملا، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفتگويي انجام داده ايم که در ادامه خواهيد خواند:

ايجاد مناطق آزاد چقدر در رونق اقتصادي کشور موثر است؟
منطقه آزاد اگر فقط در قالب اسم باشد که فايده اي ندارد. ولي اگر به تناسب و قابليت مناطق آزاد برسد طرح بسيار خوبي است. بايد به صورتي باشد که رونق اقتصادي را ايجاد کند. ولي اگر قرار باشد که يک سري معافيت ها را فقط ايجاد کند و رغبتي براي دادوستدهاي اقتصادي به وجود نياورد موثر نيست. در بعضي کشورهاي خارجي مناطق آزاد رونق اقتصادي براي کل اقتصاد کشور را در بر دارد. ولي متاسفانه مناطق اقتصادي ما فقط مختص واردات خودرو است که برخي اشخاص سوار شوند. منطقه آزاد مي تواند نقطه ثقل براي آن منطقه هم محسوب شود و آن منطقه هم به رونق برسد. خيلي از شهرها مي توانند با آن منطقه داد و ستد داشته باشند و گردش مالي صورت گيرد.

ايجاد مناطق آزاد نيازمند چه بسترهايي است؟ با وجود آنکه کيش منطقه ازاد محسوب مي شود ولي همواره با انتقاداتي از نظر سطح رفاهي و گردشگري و اقتصادي روبه رو است....
يک سري زير بناها بايد در منطقه آزاد ايجاد شود. با اين حال کيش به نسبت ساير مناطق مراکز رفاهي و تجاري دارد. بعضي از مناطق گردشگري اين ها را هم ندارد. متاسفانه نه هتل و نه مراکز استاندارد و مناسب دارند. فقط در حد يک اسم هستند و ماهيت سليقه اي دارند و اين مسئله با تعريف مناطق آزاد چندان تناسبي ندارد. به عبارتي فقط منطقه اي مصرفي هستند. پس مناطق آزاد نياز به برنامه ريزي و زير ساخت لازم دارند.بايد جاذبه گردشگري در آن ها به وجود آيد . همانطور که فردي مي آيد در آن منطقه دادوستد کالايي انجام مي دهد بايد بتواند از امکانات گردشگري هم استفاده کند. به عبارتي اين مناطق بايد پذيراي گردشگر هم باشند.به نحوي که گردش مالي در اين مناطق به وجود بيايد. متاسفانه مناطق آزاد حکم بازار روز و چهارشنبه بازار را دارند. بازارچه مرزي هستند. در حالي که منطقه ويژه اقتصادي بايد ابعاد و استانداردهاي ويژه داشته باشد.

هدف و پيشينه ذهني ايجاد منطقه آزاد چيست؟
متاسفانه در ايجاد مناطق آزاد متاسفانه خود آن منطقه فرموش مي شود. مثل اينکه در بازديد از جنگل يک درخت آنقدر وقت ما را مي گيرد که خود جنگل را فراموش مي کنيم. يک بعد منطقه ويژه اقتصادي، کالا است. ابعاد ديگري چون گردشگري را هم شامل مي شود.منطقه آزد بايد محل ايجاد رقابت کالاها با توليدات و کالاهاي داخلي باشد. کالاهايي که از جهت دوام و زيبايي هم شکيل تر باشند. اينجا بايد محل رقابت اقتصادي باشد. به عبارتي بايد مناطق ويژه الگويي براي توليد داخلي باشد. نه اينکه عده اي براي خريد بشقاب و خريد پوشاک به آنجا روند.

چرا بيشتر مناطق مرزي و محروم را منطقه آزاد اعلام مي کنند. زماني خرمشهر، حالا مهران و... اين امر به چه خاطر است؟
هدف اصلي اين است که حرکتي در زمينه ايجاد اشتغال شود. چرا که ديدند نتوانستند زير بناهاي اقتصادي را در يک شهر داير کنند گفتند که آن را منطقه آزاد اقتصادي کنند که کالا بيايد و دادوستدي شکل گيرد و پول رد وبدل شود. ولي متاسفانه تنها چيزي که روي داده است ايجاد بازارهاي مرزي و بازار روز است تا ايجاد منطقه ويژه اقتصادي. با اين حال چون بيکاري زياد شده است، مسئولين ايجاد منطقه آزاد را راهي براي دادوستد اقتصادي مي دانند. در حالي که منطقه اقتصادي تعاريف خاص خودش را دارد. يک بعد آن خريد و تجارت است.

فکر مي کنيد لايحه ايجاد منطقه آزاد مهران تصويب شود؟
30 تا منطقه ويژه اقتصادي در دستور کار کميسيون است. يک مورد هم مربوط به ايجاد مناطق آزاد مهران، بانه و مريوان است.نمايندگان سخت نمي گيرند. ولي در هر صورت منطقه آزاد اقتصادي اين تعريف را ندارد و نتيجه اي هم حاصل نمي شود.

عده اي با ماهيت مناطق آزاد مشکل دارند. نه تنها معتقدند دروازه واردات هستند بلکه مناطقي هنجارشکن مي دانند که در آنجا ارزش هاي فرهنگي و مذهبي زير سوال مي رود...
هر کشوري قوانين خاص خودش را دارد.به هر حال بايد هم ارزش هاي فرهنگي حفظ شود و هم دادوستد کالايي صورت گيرد. در منطقه ويژه اقتصادي بايد حرمت اقتصادي هم حفظ شود. مي توانيم هم در بخش اقتصادي و هم در بخش گردشگري سرمايه گذاري کنيم. قوانين ما اين تطبيق را به وجود مي آورد. با اين حال اين ذهنيت صحيحي نيست.

تناسب بين ايجاد مناطق آزاد و سرفصل هاي اقتصاد مقاومتي را چگونه مي بينيد؟
به هر حال بايد چارچوب ها براي مصرف داخلي حفظ شود. اما ما چه بخواهيم و چه نخواهيم با قاچاق روبه رو هستيم. سالانه ما 25 ميليارد دلار قاچاق به کشور داريم.با اين حال اگر منطقه آزاد هم نداشته باشيم همين ميزان قاچاق را داريم. چه خوب است که نياز مردم با ايجاد مناطق آزاد برآورده کنيم.در حالي که کالاي خارجي در دسترس مردم قرار مي دهيم ،کيفيت کالاي داخلي را هم بالا ببريم. به نحوي که کساني که ايران مي آيند به کالاي ايراني رغبت نشان دهند. با اين حال اين را در نظر بگيريم اگر کالاي خارجي در مناطق آزاد ارائه نشود به صورت قاچاق وارد مي شود. پس با وجود کسري هايي که در بودجه داريم بهتر است که منطقه آزاد اقتصادي داشته باشيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن