تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820019903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسلام پابرهنگان یا اسلام سرمایه داری!؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در جامعه اسلامى، نبايد مجاهدان و مرفّهان يكسان ديده شوند. امروز هم عده ای هستند که با کوچکترین مشکل اقتصادی و مالی و کمبود یا تحریم جا می زنند.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: در قرآن مجيد بسيارى از حقايق مربوط به معارف دينى و اخلاقى و حتی اجتماعى در قالب سؤال طرح می گردد و طرفين مسئله در اختيار شنونده گذارده مى شود تا او با فكر خود يكى را انتخاب كند. اين روش كه بايد آن را روش غير مستقيم ناميد اثر فوق العاده اى در تأثير برنامه هاى تربيتى دارد زيرا انسان، معمولا به برداشتهاى خود از مسائل مختلف بيش از هر چيز اهميت می دهد. هنگامى كه به صورت سؤال طرح شود و پاسخ را از درون و جدان و قلب خود بشنود آن را فكر و تشخيص خود می داند و در مقابل آن مقاومت به خرج نمی دهد. برای مثال در قرآن آمده است: «آيا دانايان با نادانان مساويند؟» و همچنین «بگو آيا نابينا با شخص بينا مساوى است؟».
در آیات 162 و 163 سوره آل عمران می خوانیم:
«أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ كَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ.»
«هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما يَعْمَلُونَ»
«آيا كسى كه در پى خشنودى خداوند است، مانند كسى است كه به خشم و غضب خدا دچار گشته و جايگاه او جهنّم است؟ و چه بد بازگشتگاهى است.»
«آنان نزد خداوند (داراى) درجاتى هستند و خداوند به آنچه انجام مى دهند، بيناست.»
                                                                                                                          ***
سه نکته:
* بهانه گیران بخشیده نمی شوند!
در خصوص شأن نزول آیه آورده اند که پیامبر اکرم (ص) وقتی که دستور حرکت به سوی جنگ احد را صادر فرمودند منافقان شروع به بهانه گیری کردند و نرفتند. از طرفی بعضی مسلمانان ضعیف الایمان هم بهانه آوردند و در جبهه حاضر نشدند. جالب اینجاست که در آيه‏ 155 همین سوره می فرماید خداوند كسانى را كه از جبهه فرار كرده و پشيمان شدند مى بخشد اما اينجا مى فرمايد: مرفّهان و منافقان بهانه‏گير را نمى بخشد!
** درجات مؤمنین
در آياتى از قرآن اين تعبير آمده است كه براى مؤمنان درجاتى است (طه، 75) اما در اين آيه مى فرمايد خود مؤمنان درجات مى شوند. همانگونه كه انسان هاى پاك همچون علىّ بن ابى طالب عليهما السلام ابتدا طبق ميزان حركت مى كنند و سپس خود آنان ميزان می شوند، ابتدا دور محور مى گردند، سپس خود آنان محور حق مى شوند.
*** اسلام پابرهنگان و اسلام مرفهین بی درد
با توجه به شأن نزولی که بیان شد نتیجه می گیریم که در جامعه اسلامى، نبايد مجاهدان و مرفّهان يكسان ديده شوند. امروز هم عده ای هستند که با کوچکترین مشکل اقتصادی و مالی و کمبود یا تحریم جا می زنند. امام خمینی (ره) در این رابطه فرمودند:
«متأسفانه هنوز برای بسیاری از ملتهای اسلامی مرز بین «اسلام امریکایی» و «اسلام ناب محمدی» و اسلام پابرهنگان و محرومان و اسلام مقدس نماهای متحجر و سرمایه داران‌ خدانشناس و مرفهین بی درد، کاملًا مشخص نشده است. روشن ساختن این حقیقت که ممکن نیست در یک مکتب و در یک آیین دو فکر متضاد و رودررو وجود داشته باشد از واجبات سیاسی بسیار مهم است.» (صحیفه امام، ج‌21، ص121)











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن