تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820933573




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستاوردهاي جديد محققان ايراني در زمينه‌ فناوري نانو افق‌هاي ‌تازه در ‌درمان سل مقاوم


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: دستاوردهاي جديد محققان ايراني در زمينه‌ فناوري نانو افق‌هاي ‌تازه در ‌درمان سل مقاوم
جام جم آنلاين: محققان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، موفق شده‌اند به يافته‌هاي علمي جديدي مبتني بر نظريه‌پردازي در زمينه مهندسي بافت دست يابند كه اين فرضيه كاملا بومي كشور است. محققان پيش‌بيني مي‌كنند نتايج اين تحقيقات، با عنوان 3 طرح تحقيقاتي مستقل بتواند نتايج چشمگيري در پيشرفت علم پزشكي داشته باشد.


اين طرح كه فرضيه جديدي را روي شيوه آرايش و عملكرد نانوكريستال‌ها به عنوان عناصر اصلي مهندسي بافت مورد مطالعه و بررسي قرار داده است ‌ در 3‌بخش مجزا شامل روش جديد مهندسي بافت مبتني بر نانوكريستال‌ها، ابداع نانوفنجان براي دارورساني هدفمند به سلول‌ها و افزايش اثربخشي داروها و همچنين ساخت واكسن سل با استفاده از نوعي نانوذره انجام شده كه به نتايج قابل توجهي دست يافته است.

يكي از مهمترين دستاوردهاي اين طرح، امكان رشد سلول‌ها به شكل بافت نهايي، بدون نياز به داربست اوليه در خارج از بدن است كه نوآوري جديدي در ابعاد نانو به شمار مي‌آيد. در صورت كسب مجوزهاي اخلاق پزشكي، اين طرح‌ها تا پايان امسال به مرحله آزمايش‌هاي باليني مي‌رسند.

روش‌هاي مهندسي بافت در گذشته به ايجاد يك داربست نياز داشت كه سلول‌ها بر آن استوار مي‌شدند تا شكل مورد نظر به دست آيد، اما در اين طرح جديد، همه مراحل به صورت همزمان انجام مي‌شوند و نانوكريستال‌ها بدون استفاده از داربست با رشد بيولوژيكي داخل بدن قرار مي‌گيرند تا بافت مورد نظر ساخته يا ترميم شود. فرآيند ايجاد نانوكريستال‌ها و استفاده از آن در مهندسي بافت به تاييد آزمايشگاه‌هاي خارج از دانشگاه شهيد بهشتي و همچنين آزمايشگاه‌هاي ستاد توسعه فناوري نانودر رياست جمهوي رسيده است.

به گفته دكتر جلال‌الدين غنوي، مجري اين طرح تحقيقاتي، كاربرد فناوري نانو در مهندسي بافت، ساخت كريستال‌هايي را كه سنتز آنها در محيط بيولوژيك منجر به ساخت اندام‌ها و بافت‌هاي مصنوعي مي‌شود، امكان‌پذير مي‌كند. يكي از ويژگي‌هاي سلول‌هاي بنيادي اين است كه قابليت تكامل در داخل بدن را دارند و به يك بافت كامل تبديل مي‌شوند.

در گذشته، مرحله كشت اين سلول‌ها در داربست‌هاي خاصي انجام مي‌شد، اما در اين روش جديد، ساخت نانوكريستال‌ها بدون نياز به اين داربست و با الگوبرداري از اعضا و بافت‌هاي طبيعي بدن انجام مي‌شود. در اين روش، نقاط و بافت‌هاي جوشگاهي كه در محل اتصال و پيوند با عضو اصلي ايجاد مي‌شوند به وجود نيامده و در نتيجه بافت ايجاد شده، شبيه بافت طبيعي خواهد بود.

اين نانوكريستال‌‌ها، اولين ساختاري هستند كه با استفاده از اين روش‌ به‌دست آمده‌اند، زيرا آشيانه اين نانوكريستال‌ها موجب شده تكامل بافت، رشد و جذب سلول‌ها به شرايط طبيعي نزديك‌تر باشد و داربست و سلول‌هاي سوار شده بر آن به‌طور همزمان و به صورت بيولوژيكي رشد كنند. نانوكريستال‌هاي 30 تا 60 نانومتري براحتي به‌وسيله سلول‌هاي بنيادي شناسايي مي‌شوند.

اين ساختار از جنس كيتين ميگو‌ست و براي ساخت بافت‌هاي غضروفي از روش‌شيميايي منحصر به‌فردي استفاده مي‌شود. ترميم سلول‌هاي كبد، مري، غضروف يا سلول‌هاي استخواني كه تخريب شده‌اند، با ايجاد آشيانه يا بستري براي رشد سلول‌هاي جنيني انجام مي‌شود و سلول‌هاي كبدي كه از توانايي تكامل برخوردارند، در بافت ايجاد‌شده تكامل پيدا كرده و به اين ترتيب يك كبد مصنوعي در كنار كبد طبيعي رشد خواهد كرد.

به گفته غنوي، در حال حاضر از روش‌هاي دوگانه براي ترميم استفاده مي‌شود. در مرحله اول، بافت در خارج از بدن تهيه شده، رشد مي‌كند و سپس وارد بدن مي‌شود، اما در اين روش ابداع شده يك داربست سلولي در كنار بستر قرار مي‌گيرد و همزمان وارد بدن مي‌شود. با توجه به اين‌كه تكامل بستر همزمان، با ساختار داربستي انجام مي‌شود، سلول‌ها براحتي جذب مي‌شوند و تكامل پيدا مي‌كنند و رشد آنها در كنار سلول‌ها انجام مي‌شود.

نانوكريستال‌ها به‌صورت داربست و به عنوان آشيانه‌اي براي رشد سلول‌ها در بدن قرار مي‌گيرند. هر چه فضايي كه سلول در آن محصور مي‌شود كوچك‌تر باشد، امكان رشد، تكامل و توسعه بافتي بيشتر است. آشيانه‌هاي بسيار ريز كه در ابعاد 30‌تا 50 نانومتر تهيه مي‌شوند تقريبا به اندازه ابعاد سلولي هستند.

مقياس آشيانه‌ها در ابعاد نانو اين امكان را فراهم آورده است تا داربست و سلول درهم ادغام شوند و تمام فرآيند داخل بدن انجام شود درحالي كه تاكنون در مهندسي بافت از روشي استفاده مي‌شد كه هم داربست و هم سلول‌هايي كه در آنها رشد مي‌كردند، به‌صورت مجزا و انتزاعي در خارج از بدن تهيه شده و در قالب داربست‌هاي طبيعي درون بدن عمل مي‌كردند.

در ترميم ضايعات نخاعي نيز مي‌توان از اين داربست‌ها استفاده كرد. از آنجا كه در نخاع، سلول‌هاي بنيادي مهاجر وجود ندارد، مي‌توان در داربست‌ها و به‌طور همزمان، سلول‌هاي بنيادي را نيز انتقال داد با استفاده از اين نانوكريستال‌ها، شرايط و بستر مناسب براي حداكثر استفاده از فرآيند‌هاي بيولوژي در بدن انسان با استفاده از مقياس و نوع آرايش آنها فراهم مي‌شود.

اگر مراحل تكميلي اين طرح با موفقيت انجام شود، در آينده‌اي نه چندان دور، تحول جديدي در پيوند اعضاء و ترميم بافت‌هاي منهدم شده ايجاد خواهد كرد كه در‌صورت تاييد كميته اخلاق معاونت پژوهشي دانشگاه‌ها مي‌توان اين امكانات را در زمينه مري، كبد، استخوان و غضروف در اختيار محققان قرار داد.

دارو رساني به روش هدفمند

علاوه بر اين،‌ اين گروه از محققان با ابداع نانوفنجان‌‌هاي كريستالي به روش جديدي براي دارورساني و انتقال ساير مواد به سلول‌هاي موردنظر دست يافته‌اند. به گفته غنوي در نانوفنجان‌هاي كريستالي، طراحي مولكول‌ها روي بخش‌‌هاي ضخيم امكان‌پذير است كه با استفاده از اين ويژگي‌ مي‌توان ارتباط قوي‌تري را ميان اين نانوكريستال‌ها و ساختارهاي ديگري مانند سلول‌هاي سرطاني يا ديگر اندام‌هاي بدن به وجود آورد.

نانوفنجان‌ها مي‌‌توانند در داخل خون، اندام يا بافت موردنظر را پيدا و داروها و تركيبات غشاي بيولوژيكي كه با خود حمل مي‌كنند را به اندام مورد نظر تزريق كنند. تحقيقات اوليه در اين زمينه موفقيت‌آميز بوده است. ساختار نانوفنجان‌ها از بسياري جهات شبيه به ساختار غشاي سلولي بدن انسان است.

وجود شباهت‌هاي ساختاري از نظر فيزيكي، شيميايي و بافتي ميان غشاي سلولي و نانوفنجان‌ها، اتصال دارو به نقاط هدف را امكان‌پذير مي‌كند و به همين علت، در مقايسه با نانوكپسول‌‌‌هايي كه در حال حاضر براي دارورساني و انتقال داروها در بدن مورد استفاده قرار مي‌گيرند، بسيار پيشرفته‌تر هستند. اين طرح تحقيقاتي، تحول جديدي در زمينه دارو درماني و روش‌هاي درماني نوين در بيماران صعب‌العلاج به شمار مي‌آيد. غنوي خاطرنشان كرد كه با استفاده از اين روش، قدرت جذب دارو به سلول‌‌هاي هدف به نحو چشمگيري افزايش مي‌يابد.

نانوذره‌اي اختصاصي براي درمان سل‌

همچنين محققان در بخش ديگري از اين طرح تحقيقاتي، به دستاوردهاي جديدي در زمينه درمان سل مقاوم به كمك نانوكريستال‌ها شده‌اند. آنها توانسته‌اند با تغيير باكتري سل مقاوم به درمان به كمك نانوكريستال، زائده‌اي را به آن بچسبانند و‌ آن باكتري را از بين ببرند. درمان سل يكي از مهم‌ترين اهداف محققان حوزه پزشكي در قرن بيست و يكم است كه متاسفانه با پيدايش مايكو باكتريوم‌هاي مقاوم به داروها، داروهاي معمول براي درمان سل چندان موفقيت‌آميز نبوده‌اند.

اين در حالي است كه در اين روش ابداعي، با حمله به ساختار سل در خارج يا داخل سلول‌ مي‌توان در سه مرحله نسبتا پيچيده سلول‌ها را تخريب كرد. در واكسن جديد تنها يك نوع نانوذره اختصاصي وجود دارد كه علي‌رغم اين كه در حال حاضر واكسن‌ سل به هر نوع ميكو باكتريومي پاسخ نمي‌دهد، اين واكسن اختصاصي اين قابليت را دارد كه با استفاده از آن مي‌توان تمام ساختارهاي ژنومي داخل مايكو باكتريوم را در اختيار سيستم ايمني گذشته و آنها را از ميان برد.

محققان اميدوارند با استفاده از نتايج به دست آمده بتوانند از اين روش كه مبتني بر تخريب عوامل بيماري زا در سل است، براي درمان سل مقاوم كه از بيماري‌هاي مهلك به شمار مي‌آيد استفاده كنند. در سل مقاوم به درمان علاوه بر اين كه درمان‌هاي معمولي نتوانسته عامل به وجود آورنده بيماري را از ميان ببرد، استفاده از داروهاي جديد و گرانقيمت نيز چندان موفقيت‌آميز نبوده است.

در اين روش جديد، تخريب و انهدام عوامل بيماريزا در سل ميسر شده است و با كمك نانوذرات مي‌توان به عامل آسيب‌رسان حمله و آن را منهدم كرد. تحقيقات در زمينه سل مقاوم به درمان، نتايج اميدواركننده‌اي داشته است و با استفاده از نتايج به دست آمده مي‌توان در زمينه درمان بيماري‌هاي ديگر نيز از ويژگي‌هاي دارودرماني اين ذرات استفاده كرد.

غنوي در پايان افرود: در حال حاضر 2 بيمار براي استفاده از داربست نانوكريستالي اعلام آمادگي كرده‌اند كه در يكي از اين بيماران، غضروف تراشه كه مخاط نسبتا خوبي دارد، تخريب شده است و پس از كسب مجوز كميته اخلاق پزشكي مي‌توان از اين روش براي افرادي كه بيماري‌هاي خاص مشابهي دارند، بدون خروج بافت بدن، از جايگزين بافت كامل استفاده كرد.

ساختارهاي موردنظر براي درمان سل نيز در محيط‌هاي آزمايشگاهي با نتايج قابل توجهي همراه بودند كه در نتيجه بزودي مي‌توان از اين روش براي درمان سل مقاوم استفاده كرد. استفاده از نانوداروها همچنان از بسياري جهات مورد تاييد قرار نگرفته و با احتياط خاصي در درمان بيماري‌ها از اين روش استفاده مي‌شود.

به همين دليل درخصوص طرح دارورساني نيز لازم است مدت زمان بيشتري تحقيقات ادامه داشته باشد. در صورتي كه مجوز اخلاق پزشكي استفاده از اين روش در بيماران سرطاني صعب‌العلاج دريافت شود، مي‌توان اميدوار بود تا پايان امسال اين 3 طرح و همچنين طرح تحقيقاتي ناي مصنوعي كه پيش از اين خبر آن اعلام شده بود، به مرحله اجرا درآيد و از آنها در درمان گروه وسيعي از بيماران استفاده شود.

فرانك فراهاني جم
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن