تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828677165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روحیه آزادگی شاخصه طلبگی2


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: روحیه آزادگی شاخصه طلبگیقسمت دوم
طلبگی در روایات
قسمت اول این مطلب را در اینجا ببینید. علمای اسلام، از جمله امام خمینی(ره) نیز در  بررسی انسان، انسان را موجود دو بعدی می داند که در ذات خود مجموعه ای از فطرت و طبیعت است كه هر كدام از این دو عامل دارای جنود و لشكر مخصوص به خود است.(1) انسان سرشتی دوگانه دارد و هر بخش و بعد او به سویی میل دارد نتیجه این سرشت دوگانه در درون انسان جنگی را به دنبال دارد كه از آن به تضاد عقل و جهل نام می برد. از دیدگاه امام خمینى(ره) نفس انسان در بدو خلقت داراى همه ادراكات و فعلیات به صورت بالقوه است كه با توجه به توان و اختیار خود مى‏تواند سرنوشت خود را مشخص سازد. امام خمینى در رابطه با خلقت انسان مى‏فرماید:«بدان كه انسان اعجوبه ای است دارای دونشئه و دو عالم: نشئه ملكیه دنیویه كه آن بدن اوست و نشئه غیبیه باطنیه ملكوتیه كه از عالم دیگر است؛ و نفس او كه از عالم غیب و ملكوت است دارای مقامات و درجاتی است... و از برای هر یك از مقامات و درجات آن جنودی است رحمانی و عقلانی، كه آن را جذب ملكوت اعلاء و دعوت به سعادت می كنند وجنودی شیطانی و جهلانی كه آن را جذب به ملكوت سفلا و دعوت به شقاوت می كنند؛ وهمیشه بین این دو لشكر جدال و نزاع است و انسان میدان جنگ این دو طایفه است»(2)در اندیشه اسلام اگر انسان از طمع آزاد باشد در یك بعد مراحل تكاملى را طى خواهد كرد. اگر از تعلقات دنیوى آزاد باشد مسیر و بعد دیگرى از قابلیت‏هاى او شكوفا مى‏شود و مراحل كمال را طى مى‏كند و اگر از هواهاى نفسانى خود آزاد باشد زوایاى دیگرى از رشد و كمال را درك خواهد كرد. در هر كدام از ابعاد و زوایا، هرچه انسان آزادى بیش‏ترى به‏ دست آورد و قید و بندهاى مربوط را بیش‏تر كنار بزند، شكوفایى استعدادها و رشد و تعالى او در آن زمینه افزون‏تر خواهد بود.اما در مقابل، حرص و طمع به دنیا، موجب دست و پاگیری او و عدم همراهی با روح اللهیاش می شود لذا تن به هر ذلتی میدهد تا دنیا را به دست آورد. از این رو روایاتی که در ذمّ و نکوهش دنیا آمده است شامل این وابستگی و تعلق خاطر به دنیا است.زُیِّن لِلناسِ حُبُّ الشهواتِ مِن النِساءِ والبَنینِ والقَناطیرِ المُقنطَرهِٔ مِن الذّهَبِ والفضَّهِٔ والخیلِ المسوَّمهِٔ والانعامِ والحرثِ ذلكَ متاعُ الحیوهِٔ الدُنیا واللّهُ عِندهُ حُسنُ المآبِ قُل أَؤُنبِّئكُم بِخیرٍ مِن ذلكُم لِلّذینَ اتّقوا عِندَ رَبِّهم جنّاتٌ تَجری مِن تَحتها الانهارُ خَالدینَ فیها و اَزواجٌ مُطَهَّرهٌٔ و رِضوانٌ مِنَ اللّهِ واللّهُ بَصیرٌ بِالعبادِ(3)بنابراین «آزادگی»، نوعی رهایی انسان از قید و بندهای ذلّت آور است و نیز به معنای رهایی عقل و جان آدمی از زندان نفس و شهوت و گام برداشتن در وادی عشق و حیرت است. تعلّقات و پای‌بندی‌های انسان به دنیا، ثروت، اقوام، مقام، فرزند و... در مسیر آزادی روح او، مانع ایجاد می‌كند و اسارت در برابر تمنّیات نفسانی، نشانه ضعف اراده بشری است. این آزادی درونی، پله اول نردبان کمال و مقدمه‏ای برای رسیدن به درجات بالای آزادی، یعنی آزادگی نفس است. آزادگی در اوج ارزش‏های انسانی قرار دارد و آدمی را از خوی پست حیوانی به بلندای معرفت و معنویت و از خاک به افلاک می‏رساند.(4)  سر به آزادگی از خلق برآرم چون سرو گر دهد دست که دامن ز جهان درچینممنابع:1. امام خمینی، شرح حدیث جنود عقل و جهل2. امام خمینی، شرح چهل حدیث،ص53. آل عمران4. محدثی، جواد؛ پیام‌های عاشورا، قم، انتشارات تحسین، 1381،چاپ دوم، ص55.سید مهدی موسوی، گروه حوزه علمیه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 334]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن