تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 دی 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850759480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام، کارشناس در امر دین


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: امام، کارشناس در امر دین
دین و پیشرفت
«یک دستگاه فنی که به جایی فرستاده می شود متخصصش هم باید همراهش باشد... شما اسلام را که از جانب خدا به مردم رسیده چگونه چیزی تلقی می کنید؟ آیا آن را به سادگی پارچه تلقی می کنید که وقتی از کشوری به کشور دیگر صادر می شود نیازی به همراهی متخصص و پارچه شناس با آن نیست؟ یا آن را به پیچیدگی یک ابزار فنی تلقی می کنید که هنگام صدور آن کارشناسی هم باید همراهش باشد که تا مدتی مردم را با آن آشنا کند؟ امام یعنی کارشناسی حقیقی که به گمان و اشتباه نیفتد باید لااقل برای مدتی کارشناسان الهی در میان مردم باشند که اسلام را به خوبی به مردم بشناسانند. چنین شخص را پیغمبراکرم برای مردم تعیین کرده است. علمای شیعه این مطلب را با تعبیر " لطف" بیان کرده اند یعنی لطف الهی و مقصود این است که این مسئله برای هدایت بشر مفید است.»(امامت و رهبری، شهید مطهری، ص 67) در چه صورت باید امام معصوم باشد؟ «وقتی شیعه امام را در چنین مقامی تلقی می کند که حافظ و نگهبان شریعت و مرجع مردم برای شناساندن اسلام است همان طور که برای پیغمبر صلی الله علیه و آله عصمت قائل است برای او هم عصمت قائل است. اگر امامت را به این شکل تعریف کنیم که امری است متمم نبوت از نظر بیان دین، یعنی به آن دلیل وجودش لازم است که وظیفه پیغمبر را در بیان احکام انجام دهد، به همان دلیل که پیغمبر باید معصوم از اشتباه و گناه باشد، امام نیز باید چنین باشد. اگر کسی بگوید لازم نیست امام معصوم باشد و چنانچه اشتباهی کرد کس دیگری به او تذکر می دهد، می گوییم ما نقل کلام به آن کس دیگر می کنیم باز او نگهبان دیگری می خواهد بالاخره شخصی باید باشد که بتواند واقعا حافظ شرع باشد. علاوه بر این اگر امام خطاکار و گنهکار باشد وظیفه دیگران است که او را به راه راست بیاورند و حال آنکه وظیفه دیگران این است که مطیع امر او باشند. این دو با همدیگر جور در نمی آید.» (همان،ص68 و 69) معصوم بودن و منصوص بودن از مختصات علی علیه السلام است. همین قدر که بگوییم نص و تنصیص لازم و واجب است و پیغمبر بر انسانی تنصیص کرده آن شخص غیر از علی علیه السلام کس دیگری نمی تواند باشد چون دیگران چنین ادعایی ندارند... حتی خلفا مدعی تنصیص نیستند چه رسد به دیگران. اتباعشانچرا باید امامت به نص و تعیین از طرف پیغمبر باشد نه مردم؟  استاد ثابت می کنند که امام را جز پیامبر آن هم از طریق وحی نمی تواند تعیین کند.«شکل کلامی قضیه این است که از خدا شروع می کنند؛ می گویند: امامت لطفی است از جانب خدا ،چون لطف است پس باید وجود داشته باشد و چون چنین لطفی بدون عصمت ممکن نیست، پس باید معصوم باشد و به همین دلیل باید منصوص باشد زیرا این امر [عصمت] موضوعی نیست که تشخیص اش با مردم باشد همان طور که تشخیص پیغمبر با مردم نیست... با این تفاوت که پیغمبر چون بشر دیگری در کار نیست باید از راه آثار معجزات به مردم شناسانده شود ولی امام باید از راه پیغمبر شناسانده شود. » (همان، ص 69)
جشن ولایت علی علیه السلام (عید غدیر خم)
تعیین علی علیه السلام به امامت از طرف پیامبر اسلام«مسأله عصمت و تنصیص چه ارتباطی با علی علیه السلام دارد؟ [خواجه نصیرالدین ] می گوید: « و هما مختصان بعلیّ» این دو یعنی معصوم بودن و منصوص بودن از مختصات علی علیه السلام است. همین قدر که بگوییم نص و تنصیص لازم و واجب است و پیغمبر بر انسانی تنصیص کرده آن شخص غیر از علی علیه السلام کس دیگری نمی تواند باشد چون دیگران چنین ادعایی ندارند... حتی خلفا مدعی تنصیص نیستند چه رسد به دیگران. اتباعشان هم مدعی تنصیص بر آنها نیستند بنابراین دیگر بحثی نیست. در مورد عصمت هم همین طور است. نه خلفا مدعی عصمت خودشان بودند بلکه صریحا به اشتباهاتشان  اعتراف می کردند و نه اهل تسنن قائل به عصمت آنها هستند.» (همان، ص 70) آیا در خارج و در عمل هم پیغمبر بر علی علیه السلام تنصیص کرده است یا نه؟ یکی این است که پیغمبر اکرم خطاب به اصحابش فرمود: سَلّموا علی علِیّ بِامرءةِ المؤمنین به علی سلام دهید به عنوان امارت مؤمنان و امیرالمؤمنینی. این جمله مربوط به قضیه غدیر است. البته آن جمله حدیث غدیر را علی حده ذکر می کنند. اهل تسنن این جمله را به صورت متواتر قبول ندارند ... کتابهایی نظیر عقبات و الغدیر کوششان در این است که ثابت کنند این احادیث متواترند؛ در این دو کتاب مخصوصا الغدیر ، ناقلان حدیث غدیر طبقه به طبقه از قرن اول تا قرن چهاردهم ذکر شده اند. ابتدا شصت و چند نفر از صحابه پیغمبر را نام می برد ( البته از کتب اهل تسنن) بعد، از طبقه تابعین ذکر می کند که  از صحابه نقل کرده اند که خطاب به علی علیه السلام فرمود: أنت الخلیفةُ بعدی غیر از این دو جمله جملات دیگری نیز هست.»( همان، ص72 تا 74) امامت لطفی است از جانب خدا ،چون لطف است پس باید وجود داشته باشد و چون چنین لطفی بدون عصمت ممکن نیست، پس باید معصوم باشد و به همین دلیل باید منصوص باشد زیرا این امر [عصمت] موضوعی نیست که تشخیص اش با مردم باشد همان طور که تشخیص پیغمبر با مردم نیست... با این تفاوت که پیغمبر چون بشر دیگری در کار نیست باید از راه آثار معجزات به مردم شناسانده شود ولی امام باید از راه پیغمبر شناسانده شود.بنابراین طبق فرمایش شهید مطهری (ره) درباره تعیین شدن حضرت علی علیه السلام توسط پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله وسلّم،برای جانشینی بعد از خود، هم در کتب شیعه و هم در کتب اهل تسنن  احادیث بسیاری واردشده است.  داستان یوم الانذارسیره ابن هشام کتابی است که در قرن دوم نوشته شده... در آنجا دو قضیه را نقل می کند: یکی مربوط به داستان یوم الانذار است که در اوایل بعثت پیغمبر اکرم آیه آمده : و أنذر عشیرتک الاقربین خویشاوندان نزدیکت را اعلام خطر کن . هنوز پیغمبراکرم اعلام دعوت عمومی به آن معنا نکرده بودند. رسول اکرم به علی علیه السلام فرمود غذایی ترتیب بده و بنی هاشم و بنی عبدالمطلب را دعوت کن... پیغمبراکرم فرمود: من پیغمبرخدا هستم و از جانب خدا مبعوثم... ابولهب تا این جمله را شنید عصبانی شد و گفت: تو ما را دعوت کردی برای اینکه چنین ... به ما بگویی؟ جلسه را بهم زد. پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله وسلّم برای بار دوم به علی علیه السلام دستور تشکیل جلسه را داد. در دفعه دوم پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله وسلّم به آنها فرمود: هر کس از شما که اول دعوت مرا بپذیرد وصی، وزیر و جانشین من خواهد بود. غیر از علی علیه السلام احدی از جا بلند نشد. در آخر پیغمبر فرمود: بعد از من تو وصی و وزیر و خلیفه من خواهی بود.» (همان، ص74 و 75 )   نوشته : سید روح الله علوی _  گروه دین و اندیشه تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن