تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851269564




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش‌هایی که شبیه مادربزرگ‌های صدسال پیش‌اند!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: معمولاً وقتی که نویسنده‌های ما برای شخصیت‌های میانسال می‌نویسند برای همه یک مدل دیالوگ می‌نویسند، همه این کاراکترها یک جور رفتار می‌کنند، معمولاً لحن و جمله‌هایشان... انتقاد جدی آهو خردمند از جایگاه زن در آثار نمایشی آهو خردمند از آن دست بازیگرانی است که به واسطه سال‌ها تجربه صحنه تئاتر، زندگی جلوی دوربین را خوب می‌شناسد، او که اخیراً فیلم "زخم شانه حوا" را روی پرده سینما داشت در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود از جایگاه متفاوت زن در این اثر سینمایی ابراز خرسندی کرده و گفته است: در فیلم "زخم شانه حوا" همه بار فیلم بر دوش ننه حسین است؛ که پسرش شهید شده اما به همه می‌گوید پسر من زنده است و...از آن طرف دختری که ازدواج می‌کند و متوجه می‌شود شوهرش زنده است، زنی که در جنوب با او برخورد می‌کنیم و... تمام کاراکترهای زن در این فیلم متفاوت هستند. این نشان می دهد ما می‌توانیم کاراکترهای مختلف را در آثارمان نمایش بدهیم اما فکر می‌کنم دوستان نویسنده(امیدوارم به این عزیزان برنخورد) کمی تنبل هستند. باید نویسنده‌های ما بیشتر فکر کنند. اعتقاد دارم با تمام محدودیت‌های موجود ما هنوز کاراکترهایی داریم که می‌توان به آنها پرداخت و حتی نقش محوری و اصلی یک درام را به آنها سپرد. این بازیگر سینما و تلویزیون که با بازی خوب و تأثیرگذارش در مجموعه تلویزیونی "به کجا چنین شتابان" نظر مخاطبان را جلب کرد، مصاحبه‌ای با بانی‌فیلم داشته که نشان می‌دهد دل پری از نوشته‌ها و شخصیت‌پردازی فیلمنامه‌ها در آثار پیشنهادی دارد و منتقد جدی نمایش جایگاه زن در آثار نمایشی است. برگزیده‌ای از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.   "زخم شانه حوا" مهجور واقع شد متاسفانه شخصیت‌هایی که به خصوص به خانم‌ها پیشنهاد می‌شود معمولاً به هم شبیه هستند. نمی‌دانم علت این مسئله چیست. نویسنده‌ها خود سانسوری می‌کنند یا محدودیت برایشان ایجاد می‌شود یا ... من در این سال‌ها نقش خاصی تقریباً ندیده‌ام. تا حدودی نقش من در فیلم "زخم شانه حوا" که اخیراً اکران و متأسفانه خیلی هم مهجور واقع شده، با نقش‌های قبلی متفاوت بود. اما معمولاً وقتی که نویسنده‌های ما برای شخصیت‌های میانسال می‌نویسند برای همه یک مدل دیالوگ می‌نویسند، همه این کاراکترها یک جور رفتار می‌کنند، معمولاً لحن و جمله‌هایشان، جمله‌های مادربزرگ‌های ماست که صد سال پیش زندگی می‌کردند.   دوربین باید هوای مرا داشته باشد معمولاً من در ایفای هر نقش نیمی از خودم را دارم و نیمی دیگر خصوصیات کاراکتری می‌شود که قرار است ایفا کنم. بنابراین آن آدمی که می‌آید و در ذهن من شکل می‌گیرد سنگینی‌اش بیشتر است و مرا از خود غافل می‌کند. به همین دلیل دیگر متوجه حضور دوربین نیستم، واقعاً نمی‌دانم دوربین کجاست، به همین دلایل اصولاً برای دوربین بازی نمی‌کنم، گاهی اوقات می‌شود که کارگردان به من می‌گوید تو چرا همیشه پشت به دوربین بازی می‌کنی! گاهی واقعاً حواست به دوربین نیست. اولین سینمایی من بعد از کار آقای خاچیکیان که اکران نگرفت "مرز" بود. من در آن فیلم صحنه‌ای داشتم که آن کاراکتر می‌آمد وارد میدان می‌شد و می‌چرخید و دیالوگ می‌گفت. یک مونولوگ بلند داشت، من همان اول به جمشید حیدری گفتم فکر نکن من می‌توانم در این شرایط هوای دوربین را داشته باشم، دوربین باید هوای مرا داشته باشد، من نمی‌توانم هم حس‌ام را به کار گیرم، هم دیالوگ بگویم و هم بچرخم! این مسئله در کار من ماند! باور کن گاهی اوقات اصلا نمی‌دانم دوربین کجا کاشته شده است. البته خیلی‌ها اصولاً برای دوربین بازی می‌کنند گاهی بی‌دلیل پشت به تو که مخاطبش هستی می‌کند و رو به دوربین جمله‌اش را می‌گوید! به نظر من هیچ اشکالی ندارد که گاهی پشت سرتو در دیالوگ گویی معلوم باشد، طبیعی است!   فهمیدم مادربزرگ است، رد کردم! پس از سریال "به کجا چنین شتابان" سه - چهار نقش شبیه به من پیشنهاد شد. تلفنی سؤال کردم و فهمیدم مادربزرگ است و رد کردم! گفتم ببخشید کار نمی‌کنم، این دست خود بازیگر است و باید از کلیشه شدن فاصله بگیرد.   بازی سخت سریال "به کجا چنین شتابان" بازی در این سریال برای من خیلی مشکل بود. به طور مثال نقش پسر مرا بهروز بقایی در این سریال بازی می‌کرد که خودش 2 سال از من بزرگتر است، خب این سخت بود که به لحاظ حسی من این رابطه را پیدا کنم، من باید در نوع بازی‌ام طوری رفتار می‌کردم که این رابطه منطقی از آب درآید. تمام تلاشم این بود که با صدا، نوع میمیک (لبخند) و حرکات نرم و فاکتورهای دیگر این نقش را در بیاورم و خوشبختانه جواب هم داد، ولی طول مدت این نقش زیاد و حفظ راکورد کار بسیار مشکلی بود. نگاه داشتن این فرم و حس در بازی برای یک تله‌فیلم جواب می‌دهد، اما برای یک سریال بسیار انرژی‌بر و سخت است.   چرا در سریال‌ها همسن‌وسالان خودم را نمی‌بینم ای کاش با نگاه بازتری نویسندگان ما بنویسند، نقش‌هایی که من در برخی فیلمنامه‌ها می‌بینم به مادربزرگ‌های من شباهت دارند و هرگز به امروزی‌ترها نزدیک نیستند. چرا ما فراموش کرده‌ایم پیشرفت‌های انسان، تغییر شرایط و محیط را؟! من چرا در سریال‌ها همسن‌وسالان خودم را نمی‌بینم؟! هم‌دوره‌های من، زنان تحصیل‌کرده و... چرا کاراکترها را واقعی طراحی نمی‌کنیم؟! چرا در زمان نوشتن به جامعه‌مان از قبل تا به حال نگاهی گذرا نمی‌اندازیم؟! هرچند سال یک مرتبه نسل جدید با خودش یکسری واژه و اصطلاح می‌آورد ما هنوز که هنوز است از جمله نخ‌نمای قبلی‌مان استفاده می‌کنیم!    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 447]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن