تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803276558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بايگاني خرمشهر را خدا آزاد كرد(4) خرمشهر از اشغال تا آزادي


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: بايگاني خرمشهر را خدا آزاد كرد(4) خرمشهر از اشغال تا آزادي


تهران-حيات

ارتش رژيم عراق با اهداف از پيش تعيين شده سرانجام تهاجم سراسري خود را عليه ايران در تاريخ 31 شهريور 1359 از زمين، هوا و دريا آغاز نمود. استعداد نيروي زميني ارتش عراق در آغاز تجاوز بالغ بر 48 يگان بود كه شامل 12 لشگر مركب از 5 لشگر پياده، 5 لشگر زرهي، 2 لشگر مكانيزه و همچنين 15 تيپ مستقل شامل 10 تيپ پياده، يك تيپ زرهي، يك تيپ مكانيزه و 3 تيپ نيروهاي مخصوص، به اضافه تيپ 10 گارد جمهوري نيز نيروهاي گارد مرزي كه شامل 20 تيپ مرزي بوده است.
همچنين ماشين نظامي عراق با بهره مندي كامل از تجهيزات نظامي نظير 800 قبضه توپ، 5400 دستگاه تانك و نفربر، 400 قبضه توپ ضدهوايي، 366 فروند هواپيما و 400 فروند هلي¬كوپتر، از آمادگي عملياتي مناسبي برخوردار بود.
خبر¬گزاري هاي انگلستان نيز بلافاصله گزارش دادند:
ايران و عراق حالت جنگي ميان دو كشور را اعلام كردند، هواپيماهاي عراق اقدام به بمباران كليه پايگاه هاي نظامي در داخل خاك ايران از جمله فرودگاه مهرآباد نمودند. در پي اين حملات خسارات سنگيني به تأسيسات نظامي و غير نظامي وارد آمد. خبرگزاري عراق اعلام كرد: «نيروي هوايي عراق در حدود ساعت 12 ظهر امروز (23/9/1980) به وقت محلي چند فرودگاه نظامي ايران را مورد حمله قرار داد. جنگنده هاي عراق شش فرودگاه نظامي در مناطق آبادان، اصفهان، آغاجاري و در عربستان (خوزستان ايران) را با موشك هاي هوا به زمين مرد حمله قرار داده و خسارات سنگيني وارد آوردند.»
صدام حسين نيز طي مصاحبه اي گفت:
نيروي هوايي پيروز ما، پايگاه هاي گروه محبوس را بمباران كرد و خسارات سنگيني به آنها وارد كرد. در دريا نيروهاي جسور ما در برابر نيروي دريايي دشمن پايداري كردند و در خشكي نيروهاي دلاور ما به سوي اهداف از پيش تعيين شده پيشروي كردند و ظرف چند روز گذشته از صبح دوشنبه 22 سپتامبر تا به امروز اين مأموريت ها را با دلاوري و لياقت و سرعت انجام دادند.
تجاوز و تهاجم سراسري رژيم عراق در عين سنگيني با سرعت عجيبي همراه بود كه حكايت از اهداف از پيش برنامه ريزي شده آنها دارد و براي جمهوري اسلامي ايران اگرچه حمله رژيم عراق قابل پيش بيني بود اما با اين حجم و گستردگي غافل گيرانه و غير قابل تصور بود.
اشغال شهرهاي مرزي ايران:
رژيم بعثي عراق نيروهاي خود را براي تصرف شهرهاي استان خوزستان بكار گرفت. به طوري كه از محورهاي شلمچه، نشوه، تنگه چزابه، دزفول با اشغال خاك خوزستان پرداخت. هدف مهم و استراتژيك او اشغال خرمشهر بود كه با وجود مقاومت سرسختانه دليرمردان اسلام سرانجام اين شهر كليدي را به تصرف خود درآورد. تحليل¬گران سياسي ضمن اعتراف به مقاومت شجاعانه رزمندگان اسلام از رسيدن رژيم عراق به اهدافش خبر دادند كه اين نشان مي دهد همگان از اهداف تجاوز رژيم عراق با خبر بودند. براي نمونه نشريه نيويورك تايمز مي نويسد:
تحليل گران مي گويند كه عراق علي رغم مقاومت مداوم ايران به اكثر هدف هاي اوليه خود رسيده است. اشغال حدود 124 مايل مربع از سرزمين هاي مورد اختلاف و تسلط بر شط العرب به علاوه خرمشهر و اهواز و پالايشگاه عظيم نفت آبادان را نيز در محاصره دارد.
هدف هاي اوليه در اشغال شهرهاي ايران بسيار با معناست كه بعداً با ادعا مالكيت عراق بر اين شهرها همراه مي شود. چنانكه صدام حسين فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق اعلام كرد:
پرچم عراق بر فراز شهرك سوسنگرد خفّاجيه به اهتزاز درآمده است. بر اساس اين بيانيه عراق، ايراني ها از روي جعل و تزوير خفاجيه را سوسنگرد نامگذاردند، به طوري كه اين امر نشانگر آن است كه عراق اين شهرك را جزئي از اراضي اصلي خود به شمار مي آورد.
ادعاي مالكيت سران رژيم عراق با تغيير اسم شهرها نظير محمره بجاي خرمشهر و عربستان بجاي خوزستان آغاز مي شود. طه ياسين رمضان معاون رئيس شوراي فرماندهي عراق پس از سقوط خرمشهر اعلام كرد:
عربستان (خوزستان) آزاد شده است.
اين ادعاها در مالكيت خوزستان نشان مي دهد كه ارتش رژيم عراق براي ماندن آمده است. به طوريكه پس از سقوط خرمشهر مطبوعات عراق اعلام كردند:
محمره (خرمشهر) سرزمين اجدادي است و نيروهاي مسلح عراق آن شهر را براي ابد باز پس گرفته اند.
و حتي مسئولين رژيم عراق اعلام كردند كه مناطق آزادشده از ايران را در شبكه پست و تلفن خود ادغام مي كنند.
بنابراين رژيم عراق علاوه بر اشغال شهرهاي مرزي خوزستان و غرب نظير قصرشيرين يكي از اهداف تجاوز را كه همان تجزيه خوزستان باشد، به طور علني در مصاحبه ها و بيانيه هاي رسمي خود اعلام نموده و رسانه هاي خبري منطقه و جهان نيز بعضاً به طور غير مستقيم با تكرار گفته هاي سران رژيم عراق اذهان عمومي را براي پذيرش اين ادعا آماده مي كردند.

موضع گيري امام خميني در برابر تهاجم ارتش عراق:
سايه سهمگين تهاجم سراسري ارتش عراق در اوضاع نابسامان سياسي و اقتصادي كشور بر پيكر ملت و مسئولين ايران سنگيني مي كرد به طوري كه وحشت و اضطراب از عاقبت كار احساس طبيعي همگان بود. در چنين اوضاع و احوالي همه ديدگان به تدابير امام خميني (س) دوخته شده بود. امام راحل (ره) هم به خوبي مي دانست كه تنها او بايد در آن شرايط حساس حرف آخر را بزند. فلذا طي سخناني عنصر ايمان و توكل به خدا را بزرگترين پايه قدرت و توانايي دانسته و قدرت دشمن را در برابر آن ناچيز تلقي نمودند.
من از ملت بزرگ ايران خواهانم كه در هر مسئله اي كه پيش مي آيد قوي باشند، قدرتمند باشند، متكي به خداي تبارك و تعالي باشند، و از هيچ چيز باك نداشته باشند. ما از آن قدرت هاي بزرگ نترسيديم. اين (صدام) كه قدرتي ندارد، عراق كه چيزي نيست.
اين سخنان ملكوتي امام راحل(ره) كه از قلب مطمئن و جان آرام او سرچشمه مي گرفت، روحيه مردم و مسئولين را تقويت نمود و اتكال آنها را به خدا بيشتر كرد و انگيزه دفاع و مبارزه با دشمن را در آنان به ويژه جوانان جان بر كف ميهن اسلامي بالا برده تا جائي كه فرمود:
هر وقتي كه مقتضي بشود من پيامي به ملت خواهم داد و به صدام حسين و امثال او ثابت خواهم كرد كه اينها، اين اذناب آمريكا قابل ذكر نيستند.
امام راحل(ره) با تحقير دشمن، مردم را به مبارزه و حتي شكست دشمن اميدوار كرده و اين صحنه هاي اعجاز آفرين ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي است، كه در بحراني ترين شرايط سكان كشتي نظام را از تزلزل نجات مي دهد، و ثابت مي كند كه جوهر اقتدار نظام و امنيت كشور ولايت است.
به دنبال موضع گيري شجاعانه امام راحل(ره) شاهد جوشش مقاومت مردمي در همه آحاد ملت و مسئولان و دولت مردان نظام جمهوري اسلامي هستيم. به طوري كه يكپارچه براي دفع تجاوز و آزادسازي مناطق اشغال شده از مرد و زن و پير و جوان بسيج شدند.
همچنين امام راحل(ره) به مسئولان سياسي و نظامي دستور دادند كه در شوراي عالي دفاع به تهيه و تدوين طرح ها و برنامه هاي كلان دفاعي بطور كلاسيك بپردازند، و با تشكيل سازمان هاي رزمي به امور شهر سازماندهي نيروهاي مردمي جهت اعزام به جبهه همت گماردند.
مقاومت مردمي:
پس از آنكه خط مشي دفاعي از سوي امام راحل(س) تبيين شد، مقاومت خود جوش مردمي در همه جا شكل گرفت به ويژه اين مقاومت در شهرهاي اشغالي ايران توسط ارتش عراق نمود فزاينده اي داشت. به طوري كه فرماندهان ارتش عراق و خبرگزاري هاي جهاني زبان به اعتراف گشودند.
خبرگزاري رويترز در مورد مقاومت مردم آبادان مي نويسد:
نيروهاي عراقي تحكيم محاصره شهر نفتي آبادان ايران را با حلقه اي از فولاد آغاز كرده اند. اما ساكنين شهر مقاومت شديدي نشان مي دهند.
اين در حالي است كه صدام حسين طي محاسبات غلط خويش به فرمانده هايش گفته بود در هر شهري وارد شويد مردم از شما استقبال خواهند كرد. نشريه گاردين از قول يك دهقان پير مي گويد:
ما با چنگ و ناخن به اين زمين خواهم چسبيد. اگر آنها (ارتش عراق) همه چيز را نابود كنند. ما در چادرها خواهيم خوابيد. بعد باز خواهيم گشت و همه چيز را چون ويتنام خواهيم ساخت. سپس مي گويد: اين مقايسه اتفاقي نيست و همه مردم در اينجا مي گويند كه امپرياليسم آمريكا پشت صدام حسين است.
مقاومت در شهرهاي اشغالي به گونه اي مردمي شده بود كه حتي كودكان و زنان دوشادوش پدران و مردان خود در نبرد شركت جستند. اين صحنه هاي حماسي نيز از چشم خبرنگاران پنهان نمايد، به طوري كه گزارش دادند:
در خرمشهر و آبادان كودكان بسياري اغلب در كنار پدرانشان در جنگ شركت داشته اند و يكي از آنها كه 14 ساله بود با افتخار براي خبرنگاران غربي تعريف كرد كه چگونه با دو كوكتل مولوتف تانك عراقي را منهدم كرده است.
اينها گزارش و اعتراف خبرنگاران خارجي از صحنه هاي مقاومت مردم شهرهاي مرزي به همراه جوانان سلحشور و رزمنده سپاه و ارتش مي باشد، كه غالباً به منظور اهداف ديگري به منطقه آمده بودند، اما همايش زيباي مقاومت و حماسه ديني آنها را به حيرت آورد و حداقل واكنش آنها گزارش اين منظره هاي مقاومت و روحيه ايثار و شهادت طلبي مردم بود.
قطعاً منشأ اين مقاومت و پايداري، ايمان و عشق به اسلام و ميهن اسلامي و اطاعت صادقانه از دستور امام خميني (ره) بوده است كه موجب مباهات و سرفرازي ايران اسلامي شده است. به طوري كه امام راحل (ره) در اين باره فرمودند:
آنچه براي اينجانب غرورانگيز و افتخارآفرين است، روحيه بزرگ و قلوب سرشار از ايمان و اخلاص و روح شهادت طلبي اين عزيزان، كه سربازان حقيقي ولي الله الاعظم ارواحنافداء هستند مي باشد. اين است فتوح الفتوح.
بدين ترتيب ايمان و عشق به خدا رمز مقاومت و پايداري ملت ايران در هشت سال دفاع مقدس بوده است كه از نظر امام راحل(ره) «فتح الفتوح» ناميده شد و در طول ساليان مبارزه همواره به عنوان جوهر دفاع و مقاومت مورد توجه رزمندگان اسلام بوده است.
تخريب مناطق مسكوني، درماني، آموزشي:
ارتش رژيم عراق براي درهم كوبيدن مقاومت مردم در شهرهاي مرزي، خانه ها، بيمارستان ها و اماكن آموزشي را مورد حملات هوايي و موشكي قرار مي داد، كشتن زنان و كودكان در خانه ها و يا بيماران در بيمارستان ها يا دانش آموزان در مدرسه ها براي رژيم عراق مفهومي انساني نداشت. اگر چه مجامع خبري داخل عراق در آغاز اين حملات را انكار مي كردند، اما خبرگزاري هاي خارجي از اين جنايت صدام كه بيرحمانه به مناطق مسكوني، درماني و ... حمله مي كردند، خبر دادند، مثلاً گاردين نوشت:
بر اثر حمله نيروهاي عراقي با موشك هاي زمين به مناطق مسكوني در شهر دزفول واقع در جنوب غربي ايران بيش از 100 نفر كشته و 174 نفر مجروح شدند..
بعدها رژيم عراق وقتي ريشه مقاومت مردمي را در ايران اسلامي همگاني يافت. حملات دردمنشانه خود را به ساير شهرها گسترش داد، برخلاف همه موازين بين المللي، به مناطق مسكوني شهرهاي مختلف ايران، مراكز درماني و آموزشي و بناهاي تاريخي و فرهنگي با هواپيما و موشك هاي دوربرد حمله ور شد.
واكنش دولت ها و سازمان هاي بين المللي:
پس از وقوع تجاوز سراسري رژيم عراق به خاك جمهوري اسلامي ايران، دولت ها و مجامع بين المللي واكنش هاي متفاوتي را از خود نشان دادند. دولت هاي منطقه به ويژه عربستان، اردن و كويت حمايت خود را از عراق اعلام نمودند. ملك حسين پادشاه وقت اردن ضمن تماس تلفني با صدام حسين دستاوردهاي ارتش شجاع عراق را تبريك گفت و حمايت كامل اردن با تمامي امكانات خود از عراق را مورد تأكيد قرار داد.
دولت امارات متحده عربي مجدداً تأكيد نمود كه جزاير سه گانه عربي كه از سوي رژيم ايران به اشغال درآمده بايد به اين كشور باز پس داده شود.
اغلب حمايت ها با تمجيد و ستايش از صدام حسين همراه بوده است، مثلاً يك مقام رسمي اردن نزديك به شاه حسين گفت:
صدام حسين يقيناً به عنوان مرد قدرتمند در رهبريت ملي اعراب در خواهد آمد و پيروزي وي در جنگ با ايران اولين عمليات موفقيت آميز نظامي اعراب در طول سال گذشته خواهد بود.
همچنين انجمن ادباي كشور كويت با ارسال تلگرافي به صدام حسين حمايت كامل خود را از عراق در جنگ با ايران اعلام كرد، در اين تلگراف آمده است:
فرز صالح عربيت رفيق صدام حسين- بغداد
افتخار دارم كه تصميم هيأت اداري انجمن ادباي كويت با تمامي اعضاي آن را در حمايت كامل از موضع شجاعانه شما براي باز پس گيري اراضي عراق از غاصبين فارس به اطلاع برسانم... به پيش اي قهرمان عربيت و پيروزي از آن ارتش بزرگ ما باد. (احمد سقاف- دبير كل)
البته صدام حسين اين اظهار ارادت و حمايت ادباي كويت را در تجاوز به آن كشور پاسخ داد و مشاعر ادبا و نويسندگان كويت را به اوج تخيل و قهقرا كشاند.
شوراي همكاري حوزه خليج فارس در كنار صدام حسين عليه ايران صف آرايي كردند. دبيركل اتحاديه عرب طي مكالمه تلفني با دبير شوراي فرماندهي عراق مواضع قوي و عربي صدام حسين را مورد ستايش قرار داد. دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي ضمن ارسال دو تلگراف به صدام حسين و امام خميني خواستار برقراري آتش بس فوري شد.
كشورهاي غربي اگرچه از اقدام صدام حسين راضي به نظر مي رسيدند اما با لحني متناقض به اظهار نظر پرداختند. تا اينكه تدريجاً رژيم عراق با حركت هاي غرب پسند اغلب حمايت آنها را با خود همراه نمود. در اين بين موضع گيري شوراي امنيت سازمان ملل به عنوان نماد رسمي حل مناقشه، براي همگان قابل توجه بوده تا اينكه «كورت والدهايم» دبير كل وقت سازمان ملل متحد بر اساس ماده 99 منشور، نامه اي بدين مضمون به شوراي امنيت نوشت:
من از گسترش اختلاف بين ايران و عراق نگران هستم، اين امر به عقيده من يك تهديد جدي بالقوه براي صلح و امنيت بين المللي است.

نويسنده: «دكتر اسماعيل منصوري
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 418]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن