تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، شمشير بُرَّنده اى است بر ضد اهل باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821088447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در جلسه علني روز يكشنبه مجلس تصويب شد/ لايحه ارتقا سلامت نظام اداري به مدت ‪۳‬سال بصورت آزمايشي اجرا مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در جلسه علني روز يكشنبه مجلس تصويب شد/ لايحه ارتقا سلامت نظام اداري به مدت ‪۳‬سال بصورت آزمايشي اجرا مي‌شود
سياسي. قوه مقننه. مجلس. مجلس شوراي اسلامي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه نشست علني روز يكشنبه مجلس تصويب كردند كه لايحه ارتقاء سلامت نظام اداري و مقابله با فساد به مدت سه سال به صورت آزمايشي در كشور اجرا شود.

نمايندگان مجلس با ‪ ۱۱۳‬راي موافق، ‪ ۲۷‬را مخالف و ‪ ۱۴‬راي ممتنع از مجموع ‪ ۲۰۲‬نماينده با اجراي آزمايشي اين لايحه به مدت سه سال موافقت كردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، اين لايحه طبق اصل ‪ ۸۵‬قانون اساسي در كميسيون اجتماعي مجلس بررسي و تصويب شده بود و امروز براي مدت اجراي آزمايش آن راي‌گيري شد.

بر اساس اصل ‪ ۸۵‬قانون اساسي مجلس مي‌تواند اختيار وضع برخي از قوانين را به كميسيون‌هاي تخصصي خود تفويض كند. در اين صورت اين قوانين در مدتي كه مجلس تعيين مي‌كند به صورت آزمايشي اجرا مي‌شوند و تصويب نهايي آنها با مجلس خواهد بود.

اين لايحه شامل سه فصل و ‪ ۳۵‬ماده است كه در فصل اول تعاريفي تظير فساد، تحصيل مال نامشروع آمده و فصل دوم اين لايحه تكاليف دستگاه‌ها در پيشگيري از فساد ادراي را تشريح مي‌كند.

بر اساس ماده ‪ ۳‬اين لايحه همه قوانين و مقررات شرح وظايف دستگاه‌ها ، مراحل مختلف اخذ مجوزها، موافقت اصولي تسهيلات اعطايي، نقشه‌هاي تفصيلي شهرها و جداول ميزان تراكم و سطح اشغال در پروانه‌هاي ساختماني و محاسبات مربوط به ماليات‌ها ، عوارض و حقوق دولت و مراحل مربوط به واردات كالا مي بايد به اطلاع عموم رسانده شود.

براساس ماده ‪ ۴‬اين لايحه ، وزارت اطلاعات مكلف شده است نقاط مهم وآسيب پذير در فعاليت‌هاي كلان اقتصادي كشور مانند معاملات و قراردادهاي خارجي ، سرمايه‌گذاري هاي بزرگ ، طرح‌هاي ملي و مراكز مهم تصميم‌گيري اقتصادي و پولي كشور در دستگاه‌هاي اجرايي را پوشش اطلاعاتي كافي و مناسب بدهد.

بر اساس ماده ‪ ۷‬اين لايحه، دولت موظف شده است با همكاري ساير قوا و به منظور فرهنگ‌سازي و ارتقاي سلامت نظام اداري بر اساس منابع اسلامي و متناسب با توسعه علوم و تجربيات روز دنيا ظرف ‪ ۶‬ماه نسبت به تدوين منشور اخلاق حرفه‌اي كارگزاران نظام اقدام كند.

براساس ماده ‪ ۸‬لايحه ، سازمان مديريت و برنامه زيري مكلف شد براي پيشگيري از شكل‌گيري فساد، سياست‌ها و راهكارهاي شفاف‌سازي اطلاعات ، استقرار و تقويت نظام‌هاي اطلاعاتي و استانداردسازي امور و مستند كردن فعاليت‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي جهت ثبت و ضبط شفاف و جامع همه عمليات را تدوين كند و شاخص‌هاي اندازه‌گيري ميزان سلامت اداري را با همكاري سازمان بازرسي كل كشور ظرف ‪ ۶‬ماه پس از تصويب اين قانون تهيه كند.

بر اساس ماده ‪ ۹‬اين لايحه وزارت امور اقتصادي و دارايي هم مكلف شد پايگاه اطلاعات مالياتي اشخاص حقيقي و حقوقي و پايگاه اطلاعات مربوط به چك‌هاي بالامحل و سفته‌هاي واخواستي و شمار حساب‌هاي بانكي و تسهيلات اعطاي موسسات اعتباري به اشخاص مسوول را راه اندازي كند.

بر اساس ماده ‪ ۱۰‬اين لايحه، وزارت كشور نيز موظف شد تمهيدات لازم را درباره شكل‌گيري ، توسعه و تقويت سازمان‌هاي مردم نهاد در زمينه پيشگيري و مبارزه با فساد و سنجش شاخص‌هاي فساد با رعايت مصالح نظام و در چارچوب قواينن و مقررات مربوط به عمل آورده و گزارش سالانه آن را به مجلس شوراي اسلامي ارايه كند.

بر اساس ماده ‪ ۱۱‬اين لايحه ، قوه قضاييه مكلف شد ظرف يك سال لايحه جامعي به منظور رسيدگي به جرايم مفاسد اقتصادي و مالي مديران و كاركنان دستگاه هاي دولتي و عمومي را تهيه و به دولت ارايه كند.

ماده ‪ ۱۲‬اين لايحه سازمان ثبت اسناد و املاك كشور را موظف كرده است كه ظرف يكسال پايگاه اطلاعات اشخاص حقوقي اعم از شركت‌ها و موسساتي كه به ثبت مي رسند و يا به موجب اين قانون ايجاد مي‌شوند را ايجاد كند.

فصل سوم اين لايحه تكاليف عمومي دستگاه‌ها را در مبارزه با مفاسد اداري تببين مي‌كند كه بر اساس ماده ‪ ۱۳‬از فصل سوم اين لايحه همه مسوولان دستگاه هاي مشمول اين قانون موظف شدند به محض اطلاع از شروع يا وقوع جرايم مالي در حوزه ماموريت خود بايد بلافاصله مراتب را به مقامات قضايي و اداري رسيدگي‌كننده به جرايم و تخلفات گزارش دهند.

همه كاركنان دستگاه‌هاي مشمول هم موظف شدند جرايم مذكور را بدون اطلاع سايرين فورا به مسوولان بالاتر خود و يا واحد نظارتي گزارش كنند والا مجازات خواهند شد.

بازرسان، كارشناسان رسمي، حسابرسان، حسابداران ، مميزين ، ذي حساب‌ها و ناظران هم موظف شدند در صورت مشاهده هر گونه فساد مالي، آن را به مراجع نظارتي و قضايي ذي صلاح اعلام كنند و متخلفين به سه سال محروميت يا انفصال از خدمت محكوم مي‌شوند.
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 354]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن