تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833351945
اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم - اصل نبوت (7)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم (اصل نبوت (7)بعثت پیامبر
در مقالات پیشین بعد از ذکر دلایل نبوت عامه، به بحث نبوت خاصه پرداختیم. گفتیم برای ورود به بحث نبوت خاصه پیامبر اسلام، لازم است شرایط زمانی و مکانی را که حضرت در آن شرایط به پیامبری برگزیده شدند و به تبلیغ دین اسلام همت گماشتند مورد بررسی قرار گیرد. در مقاله گذشته، به اختصار، برخی از خصوصیات و ویژگی های فردی و خانوادگی حضرت محمد(ص) را بیان نمودیم و در این مقاله تلاش می کنیم شرایط زمانی و مکانی بعثت آن حضرت را مورد بررسی قرار دهیم. حضرت علی(ع) نقل می کند؛ پیامبر اسلام پیش از بعثت در غار حرا به عبادات و اعتکاف های طولانی مشغول بودند. وی گاه و بیگاه و در روزهای مختلف روانه حرا می شد، و در آنجا به خلوت و تفکر و عبادت می پرداخت و پس از فرود از حرا نخست به کنار کعبه می رفت و پس از طواف، رهسپار خانه خویش می شد. با نزدیک شدن پیامبر (ص) به چهل سالگی، دوره های عبادت و اعتکاف ایشان بیشتر و طولانی تر می شد. در یکی از روزهای عبادت در حرا جبرئیل، نازل شد و لوحی را در مقابل دیدگان وی گرفت و گفت بخوان، محمد(ص) که دچار حیرت و شگفتی شده بود پاسخ داد، خواندن نمی دانم. بار دیگر گفت: بخوان، محمد (ص) باز پاسخ داد که خواندن نمی دانم. جبرئیل بار دیگر تکرار نمود که بخوان، این بار محمد (ص) گفت: چه بخوانم؟ جبرئیل آیات زیر را بر او خواند و او نیز آنها را تکرار کرد: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ » (علق/ 5 –1) اعتقاد مشهور علمای شیعه بر این است که بعثت حضرت رسول اکرم در روز 27 رجب اتفاق افتاده است (کافی: 4/149، امالی طوسی: 45، و حیاه القلوب، مجلسی؛ 3/671). البته در مورد تاریخ دقیق بعثت پیامبر اکرم، میان شیعه و سنی اختلاف نظر وجود دارد. علمای سنی مذهب تاریخ آن را در ماه رمضان ذکر می کنند. برخی از علمای شیعه نیز معتقدند بعثت پیامبر در ماه رمضان بوده است. ولی قول مشهور در میان علمای شیعه 27 رجب را تاریخ دقیق این رویداد می داند.پس از نزول نخستین آیات سوره علق، برای مدتی وحی الهی قطع شد و بنابر روایات مشهور در طول این مدت که سه سال طول کشید، پیامبر (ص) به دعوت سری پرداخت. در این مدت پیامبر (ص)، به اعلان عمومی دعوت خویش مبادرت نمی کرد و تنها به دعوت افرادی که مستعد می دید اکتفا می نمود. در این مدت نزدیک به 50 نفر دین اسلام را پذیرفتند. بعد از نزول آیه 216-214 سوره شعراء پیامبر دعوت علنی خود را با دعوت از سران قریش آغاز نمود. خداوند در این آیه فرمود: وَأَنذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ (214) وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ (215) فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّی بَرِیءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ (216)«و خویشان نزدیكت را هشدار ده و براى آن مؤمنانى كه تو را پیروى كردهاند بال خود را فرو گستر و اگر تو را نافرمانى كردند بگو من از آنچه مىكنید بیزارم » (شعراء: 216-214) با نزول آیه فوق ، پیامبر (ص) بنی هاشم را در مجلسی که علی (ع) به دستور پیامبر (ص) فراهم ساخته بود ، گرد آورد و آماده اعلام دعوت خود شد ولی ابولهب با گفتن این سخن که : محمد (ص) شما را جادو کرده است مجلس را به هم زد، علی (ع) به دستور پیامبر (ص) در روز بعد دعوت را تجدید کرد، وقتی خویشاوندان نزدیک فراهم شدند پیامبر (ص) خطاب به ایشان گفت : « ای بنی عبدالمطلب ، سوگند به خدا که هیچ کس از میان عرب، چیزی بهتر از آنچه من برای شما آورده ام نیاورده است. من برای شما خیر دنیا و آخرت را آورده ام، خداوند به من فرمان داده است که شما را به سوی او بخوانم . اکنون کدام یک از شما مرا در این کار یاری می کند تا برادر و وصی و خلیفه من باشد؟» (تاریخ الطبری 1/542، و مجمع البیان 7 /206) اعتقاد مشهور علمای شیعه بر این است که بعثت حضرت رسول اکرم در روز 27 رجب اتفاق افتاده است. البته در مورد تاریخ دقیق بعثت پیامبر اکرم، میان شیعه و سنی اختلاف نظر وجود دارد. علمای سنی مذهب تاریخ آن را در ماه رمضان ذکر می کنند. برخی از علمای شیعه نیز معتقدند بعثت پیامبر در ماه رمضان بوده است. ولی قول مشهور در میان علمای شیعه 27 رجب را تاریخ دقیق این رویداد می داندو به این ترتیب، دعوت اسلام علنی شد. مکّیان پس از شنیدن سخنان پیامبر (ص) و زیر سوال رفتن راه و روش آباء و اجداد خویش در بت پرستی برآشفتند و در قدم نخست پیامبر (ص) را مورد استهزاء قرار دادند و پس از مواجه شدن با
سرسختی پیامبر (ص) و ایستادگی مسلمانان، سیاست خشونت را در پیش گرفتند و تصمیم به قتل پیامبر (ص) گرفتند.از انجا که ابوطالب عموی پیغمبر در میان بنی هاشم از نفوذ بسیار برخوردار بود، مانع آنها شد. سران مکه به آزاد کسانی پرداختند که به دین اسلام گرایش پیدا کرده بودند تا به این ترتیب مانع گسترش این دین نوظهور شوند. با سخت تر شدن این آزار و اذیت ها پیامبر (ص)، به همراه بنی هاشم و بنی عبدالمطلب در شب اول سال هفتم بعثت از مکه به شعب ابوطالب نقل مکان کرده و تا سه سال در آنجا ماندند. در این مدت ابوطالب و خدیجه (س) رحلت کردند و فشارهای بسیاری بر پیامبر وارد آمد. پس از این آزارها و اذیت های سران قریش حضرت به طائف می روند تا در آنجا به تبلیغ دین خود بپردازند ولی بعد از مدتی به دلیل فشارهای سران قریش، مجبور به ترک طائف و بازگشت به مکه شدند. در این دوران بود که پیامبر اسلام (ص) شدیدترین توهین ها و آزارها را متحمل شدند. این وضعیت تا سال 11 بعثت ادامه داشت. در این سال گروهی از مردم یثرب به مکه آمدند و پیامبر اسلام بطور مخفیانه با آنها دیدار کرده و از ایشان بیعت گرفت. پذیرش اسلام از سوی این عده، طلوع تازه ای شد برای گسترش دین اسلام. بعد از مدتی پیامبر به همراه برخی از همراهان قصد عزیمت به سوی یثرب را نمودند. سران قریش بار دیگر در دارالندوه اجتماع کردند و تصمیم گرفتند تا کار پیامبر (ص) و آئین نوپای اسلام را یکسره کنند ، پیامبر (ص) از این تصمیم شورای دارالندوه اطلاع یافت و شبانه قصد عزیمت به سوی یثرب را نمود. علی بن ابیطالب (ع) در بستر خود خوابید و با این کار، نقشه قریش در قتل رسول خدا نافرجام ماند و خداوند در شأن آن شب مهم ، آیه «و من یشتری نفسه ابتغاء مرضات الله» را نازل کرد و آن شب به « لیله المبیت » معروف شد.حضرت علی(ع) نقل می کند؛ پیامبر اسلام پیش از بعثت در غار حرا به عبادات و اعتکاف های طولانی مشغول بودند. وی گاه و بیگاه و در روزهای مختلف روانه حرا می شد، و در آنجا به خلوت و تفکر و عبادت می پرداخت و پس از فرود از حرا نخست به کنار کعبه می رفت و پس از طواف، رهسپار خانه خویش می شد. با نزدیک شدن پیامبر (ص) به چهل سالگی، دوره های عبادت و اعتکاف ایشان بیشتر و طولانی تر می شددر چنین شرایطی، پیامبر (ص) در شب پنجشنبه ، اول ربیع الاول سال چهارده بعثت مکه را به قصد یثرب ترک کردند. حضرت به دلیل تعقیب قریش، سه روز در غار ثور ماندند و سپس راه یثرب را در پیش گرفته و در روز پنجشنبه هشتم و یا دوشنبه دوازدهم ربیع الاول به یثرب رسیدند (تاریخ یعقوبی 1/400). هجرت پیامبر به یثرب، با استقبال مردم آن شهر مواجه شد و یثرب به «مدینة النبی» تغییر نام داد. جامعه نوپای اسلامی در این شهر شکل گرفت و روز به روز رشد و بالندگی این دین نوظهور بیشتر شد. ذکر این مقدمه کوتاه برای اثبات نبوت خاصه حضرت رسول(ص) لازم و ضروری می نمود ولی برای مرور تاریخ صدر اسلام نیاز به ذکر بسیاری از وقایع تاریخی است و از آنجا که هدف ما در این نوشته کوتاه، تمرکز بر مسئله بعث است لذا از ذکر مطالب بیشتر خودداری می کنیم. در مقالات بعدی دلایل اثبات نبوت خاصه پیامبر اسلام را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در کتاب های کلامی، چند راه برای پی بردن به صدق ادعای مدعیان نبّوت و تشخیص نبی راستین از متنبّی مطرح شده است؛ از جمله: 1- معجزه 2- گواهی و نص انبیای گذشته بر نبوّت پیامبران حق3- مطالعه در حالات و گفتار مدعی4- جمع آوری شواهد و قراین درباره صدق مدعی5- شناخت حق وباطل وتطبیق سخن و عمل مدعی با آن و ... .یکی از مهم ترین راه ها برای تشخیص انبیاء راستین، معجزه است. در مقالات بعد به این مطلب خواهیم پرداخت. نوشته علیزاده- گروه دین و اندیشه تبیانمنابع:رسولی محلاتی، سید هاشم، درسهایی از تاریخ تحلیلی اسلام ج1و ج 2، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1385 محمد بن جریر طبری آملی، تاریخ طبری، (ابوالقاسم پاینده) انتشارات اساطیر، 1388فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان لعلوم القرآن، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، 1386احمدبن اسحاق یعقوبی، تاریخ یعقوبی، (محمد ابراهیم آیینی)، انتشارات علمی فرهنگی، 1387محمدبن یعقوب کلینی، اصول الکافی، انتشارات اسوه، 1386برای مطالعه بیشتر: محمدتقی مصباح یزدی، معارف قرآن (4 و 5): راه و راهنماشناسی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1386جعفر سبحانی تبریزی، منشور عقاید امامیه: شرحی گویا و مستدل از عقاید شیعه اثنی عشری در یکصد و پنجاه اصل، انتشارات امام صادق (ع)، 1385مرتضی، مطهری، نبوت، انتشارات صدرا، 1388رسولی محلاتی، سید هاشم، درسهایی از تاریخ تحلیلی اسلام ج1و ج 2، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1385آیتی، محمد ابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام، انتشارات دانشگاه تهران، 1385
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 414]
صفحات پیشنهادی
اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم - اصل نبوت (7)
اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم - اصل نبوت (7)-اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم (اصل نبوت (7)بعثت پیامبردر مقالات پیشین بعد از ذکر دلایل نبوت عامه، به ...
اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم - اصل نبوت (7)-اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم (اصل نبوت (7)بعثت پیامبردر مقالات پیشین بعد از ذکر دلایل نبوت عامه، به ...
آیین حضرت رسول اکرم پیش از بعثت - اصل نبوت (6)
آیین حضرت رسول اکرم پیش از بعثت - اصل نبوت (6)-آیین حضرت رسول اکرم پیش از بعثتاصل نبوت (6)نبوت ... اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم - اصل نبوت (7) ...
آیین حضرت رسول اکرم پیش از بعثت - اصل نبوت (6)-آیین حضرت رسول اکرم پیش از بعثتاصل نبوت (6)نبوت ... اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم - اصل نبوت (7) ...
دين پيامبر قبل از بعثت
اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم - اصل نبوت (7)-اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم ... گفتیم برای ورود به بحث نبوت خاصه پیامبر اسلام، لازم است شرایط زمانی و ...
اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم - اصل نبوت (7)-اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم ... گفتیم برای ورود به بحث نبوت خاصه پیامبر اسلام، لازم است شرایط زمانی و ...
واقعيت بعثت از نگاه شيعه
واقعيت بعثت از نگاه شيعه-واقعيت بعثت از نگاه اهل بيت (ع)واقعيتبعثت از ديدگاه ... اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم - اصل نبوت (7)-اعتقاد شیعه به بعثت ...
واقعيت بعثت از نگاه شيعه-واقعيت بعثت از نگاه اهل بيت (ع)واقعيتبعثت از ديدگاه ... اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم - اصل نبوت (7)-اعتقاد شیعه به بعثت ...
شبهات پیرامون عصمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ...
شبهات پیرامون عصمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در قرآن (3)-شبهات ... اما چون اعتقاد با عمل تفاوت دارد و شبهاتي در مورد شريعت پيامبر اكرم (ص) قبل از ... قبل از نبوت ممكن است و محذوري ندارد چنانكه پيامبر اسلام (ص) قبل از بعثت كافر بوده و ... ضالاً فهدي»(78) و براي عدم ايمان پيامبر اكرم (ص) قبل از بعثت به آيه شريفه «ما ...
شبهات پیرامون عصمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در قرآن (3)-شبهات ... اما چون اعتقاد با عمل تفاوت دارد و شبهاتي در مورد شريعت پيامبر اكرم (ص) قبل از ... قبل از نبوت ممكن است و محذوري ندارد چنانكه پيامبر اسلام (ص) قبل از بعثت كافر بوده و ... ضالاً فهدي»(78) و براي عدم ايمان پيامبر اكرم (ص) قبل از بعثت به آيه شريفه «ما ...
نفوذ گوگل به بدن انسان
نفوذ گوگل به بدن انسان گوگل با برنامه گوگل ارث فضا را تسخیر کرد و این امکان را به وجود آورد تا با مشاهده سه ... اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم - اصل نبوت (7) ...
نفوذ گوگل به بدن انسان گوگل با برنامه گوگل ارث فضا را تسخیر کرد و این امکان را به وجود آورد تا با مشاهده سه ... اعتقاد شیعه به بعثت پیامبر اکرم - اصل نبوت (7) ...
بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين
بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين بعثت حضرت خاتمالانبيا محمد مصطفي(ص)، بيترديد، ... شنيده، به گوش خود شنيده و تنها تفاوت او با پيامبر اين بوده كه به مقام نبوت ... آن را نيز به جاي آورد.2آن حضرت در قسمتي از خطبه 33 نهجالبلاغه، بعثت پيامبر اكرم(ص) .... ايراد ما به احاديث بعثت - واقعيت بعثت از ديدگاه شيعه - نظر ما پيرامون بعثت .
بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين بعثت حضرت خاتمالانبيا محمد مصطفي(ص)، بيترديد، ... شنيده، به گوش خود شنيده و تنها تفاوت او با پيامبر اين بوده كه به مقام نبوت ... آن را نيز به جاي آورد.2آن حضرت در قسمتي از خطبه 33 نهجالبلاغه، بعثت پيامبر اكرم(ص) .... ايراد ما به احاديث بعثت - واقعيت بعثت از ديدگاه شيعه - نظر ما پيرامون بعثت .
خاتمیت انقطاع وحی تشریعی
سروش درباره خصلت دوم در معتقدات شیعه که اعتقاد به مهدویت است گفت: تفاوت ... و چنان خاتمیت رقیقی که همه شؤون نبوت را برای دیگران میسور و ممکن می سازد، بود و ... والله ولی التوفیقعبدالکریم سروش3/7/1370خاتمیت یا انقطاع وحی تشریعی همه ی .... به پیشوایی امامان معصوم (ع) و مرجعیت علمی آنها با اصل خاتمیت پیامبراکرم (ص) ...
سروش درباره خصلت دوم در معتقدات شیعه که اعتقاد به مهدویت است گفت: تفاوت ... و چنان خاتمیت رقیقی که همه شؤون نبوت را برای دیگران میسور و ممکن می سازد، بود و ... والله ولی التوفیقعبدالکریم سروش3/7/1370خاتمیت یا انقطاع وحی تشریعی همه ی .... به پیشوایی امامان معصوم (ع) و مرجعیت علمی آنها با اصل خاتمیت پیامبراکرم (ص) ...
جانشین پیامبر(صلی الله علیه واله)
شیعه معتقد است پس از پیامبر اکرم (ص) حضرت علی(ع) و یازده نفر از فرزندنش یکی پس ... بحق پیامبر می باشند و همین اصل اساسی در اختلاف بین شیعه و سنی می باشد. ... مرکز نبوت و حکومتشان برای جهاد یا حج خارج می شدند به جای خودشان جانشین تعیین می .... 449) در رسالة اعتقادات می نویسد:از اعتقادات شیعه این است که پس پیامبر ...
شیعه معتقد است پس از پیامبر اکرم (ص) حضرت علی(ع) و یازده نفر از فرزندنش یکی پس ... بحق پیامبر می باشند و همین اصل اساسی در اختلاف بین شیعه و سنی می باشد. ... مرکز نبوت و حکومتشان برای جهاد یا حج خارج می شدند به جای خودشان جانشین تعیین می .... 449) در رسالة اعتقادات می نویسد:از اعتقادات شیعه این است که پس پیامبر ...
شبهات پیرامون عصمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ...
شبهات پیرامون عصمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در قرآن (1)-شبهات پیرامون ... «اصل العصمه الحبل و كل ما امسك شيئاً فقد عصه»(2) لغت عصمت در اصل به معناي ... مي كند : «قوه تمنع الانسان عن اتراف المعصيه و الوقوع في الخطا»(7) عصمت نيروي .... در دريافت و ابلاغ وحي از مقدمات نبوت است و بدون آن، غرض از بعثت و بلكه هدف از ...
شبهات پیرامون عصمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در قرآن (1)-شبهات پیرامون ... «اصل العصمه الحبل و كل ما امسك شيئاً فقد عصه»(2) لغت عصمت در اصل به معناي ... مي كند : «قوه تمنع الانسان عن اتراف المعصيه و الوقوع في الخطا»(7) عصمت نيروي .... در دريافت و ابلاغ وحي از مقدمات نبوت است و بدون آن، غرض از بعثت و بلكه هدف از ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها