واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار جمعه 23 اسفند 1387 تعداد مشاهده : 98 محمد ثقفي كتاب «معنا و غايت دين» را نقد كرد خبرگزاري فارس: حجتالاسلام محمد ثقفي كتاب «معنا و غايت دين» را با اشاره به مطالب آن در مورد كمال گرايي انسان از طريق دين، مورد نقد و بررسي قرار داد. به گزارش خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، حجتالاسلام محمد ثقفي روز گذشته به بررسي كتاب «معنا و غايت دين» در سراي اهل قلم پرداخت و گفت: اين كتاب با رويكردي انقلابي به سنتهاي ديني ميپردازد و در هفت فصل تدوين شده است. وي در ادامه به فصلهاي مختلف كتاب از جمله مقدمه، مذهب در غرب، فرهنگهاي ديگر،اديان ديگر، موضع ويژه اسلام، اصلاح ديني كافي است، سنتهاي موجود و ايمان اشاره كرد و افزود: البته به جز مقدمه مولف، جان هيك نيز مقدمهاي بر اين كتاب نوشته است و در آن به پلوراليسم ديني (كثرت گرايي) كه خود به آن معتقد است، اشاره ميكند. اين استاد دانشگاه آزاد در ادامه به بررسي و نقد فصلهاي مختلف كتاب پرداخت و اظهار داشت: در جامعه اديان بزرگ و متعددي وجود دارد كه هر كدام مدعي نوعي ايمان و تاريخ متمادي هستند و هركدام در خلق تمدنهاي بزرگ سهم دارند و در رابطه با اين حقيقت بايد ملاحظه كرد كه هر ايماني در شكلهاي مختلف ظهور ميكند و اگر از زاويه ديگر ملاحظه كنيم شايد اديان را يك نيرو و قدرت تلقي كنيم. وي در ادامه با بيان اينكه انسان مدرن انشعاب مذهبي خود را از دين دريافت ميكند، افزود: تنوع و تعدد مذهبي شايد اين امكان را ايجاد كند كه انسان مدرن ايماني را انتخاب ميكند بيآنكه شكل آن را تعيين نمايد. اين جامعه شناس ديني به حقيقت ديگري كه تغيير و تحول دنيا است، اشاره و تصريح كرد: دنيا همواره در حال تغيير است و مانند ديگر چهرههاي زندگي مذهب هم در حال تغيير و تحول است و انسان مدرن همواره از خود ميپرسد مذهب چيست؟ و بالاخره مراحل توسعه مذهب چه خواهد بود؟ او در ادامه اين بررسي به دوره پروتستان كه خير مطلق ايمان به آن اطلاق ميشود، اشاره كرد و اظهار داشت: واژه ايمان را «لوتر» تكرار ميكند و آن را به عنوان سنت قرون وسطايي ميداند و نجات انسان را فقط ايمان به معناي پروتستاني ميداند نه ايمان به معني اعتقاد به تشكيلات و امر كليسايي. وي در ادامه به عصر جديد (قرن 17 به بعد) كه ارتباط اروپاييان و مشرق زمين بيشتر ميشود اشاره كرد و افزود: در اين دوره از «ونيز» با حركت ماركوپولو و انگليسي كه عمدتاً به شرق ميآيند و فرهنگهاي ديگر را ميبينند مذهب شكل ديگري به خود ميگيرد و از انحصار معلومات ديني و فرهنگي بيرون ميآيد و هر كسي كه يك مذهب ميداند ديگر چيزي نميداند و آن وقت دنياي جديد و عصر روشن فكري به وجود ميآيد. حجت الاسلام محمد ثقفي در ادامه گفت: به نظر «كنت ويل اسميت» در اروپا چهار مفهوم درباره مذهب به وجود ميآيد كه نخست احساس شخصي به خدا، دوم مذهب به عنوان يك سيستم عقيدتي، سوم سيستم عقيدتي تاريخي كه در طول زمان كم و زياد ميشود و معناي چهارم مذهب به طور عام است. ثقفي در پايان به بخش نهايي نظر كنت اشاره كرد و گفت: بر ايمان سه راه ميتوانيم مطرح كنيم؛ يكي اينكه در عصر جديد مطالعه اعتقادات ديگران و راي عقيده شخصي بپردازيم، روش دوم ديالوگ بين فرهنگها مختلف در سطح دانشگاهها رد و بدل شود و فرهنگها در مقابل هم گوش شنوا داشته باشند و سوم به خاطر اينكه اين دو راه پاسخ گويي كامل فرد نيست، دو عبارت به كار ميبرد يكي ايمان و دوم كمال انسان كه آدمي به وسيله آن به كمال دست مييابد البته اگر در راه كماليابي به دنبال متافزيك نرود. گفتني است كتاب «معنا و غايت دين» به زبان انگليسي توسط كنت ويل اسميت تاليف شده است. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]