تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817082002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يافتن ظرفيت گرمايي ويژه يك جسم به‌كمك تعادل گرمايي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: یافتن ظرفیت گرمایی ویژه یك جسم به‌كمك تعادل گرماییوقتی ظرفیت گرمایی ویژه یك جسم مانند آب به دست آمد ظرفیت گرمایی ویژه بقیه مواد را می ‏توان به كمك تعادل گرمایی به دست آورد.
یافتن ظرفیت گرمایی ویژه یك جسم به‌كمك تعادل گرمایی
برای این منظور جسم مورد نظر (با دما و جرم معین) را در مقداری مشخص آب (با دمای معین) می ‏اندازیم و بعد از چند ثانیه كه جسم و آب به تعادل گرمایی رسیدند دمای تعادل را اندازه می‏ گیریم. حال طبق پایستگی انرژی می‏ توان گفت: هر چقدر انرژی از یك جسم دست داده شود، جسم دیگر دریافت می ‌كند. به عبارتی گرمایی كه یك جسم از دست می ‏دهد برابر گرمایی است كه جسم دیگر دریافت می ‏كند. اگر گرمایی كه جسم می‏ گیرد را با علامت مثبت و گرمایی كه جسم از دست می ‏دهد را با علامت منفی نشان دهیم، می ‏توانیم بگوییم جمع گرماها صفر می ‏شود.Qw + Q = 0و به عبارتی خواهیم داشت:
یافتن ظرفیت گرمایی ویژه یك جسم به‌كمك تعادل گرمایی
 در رابطه فوق جرم آب (mw)، ظرفیت گرمایی ویژه آب (cw)، دمای تعادل (eq)، دمای اولّیه آب (wq)، جرم جسم (m) و دمای اولّیه جسم (q) معلوم است و ظرفیت گرمایی ویژه جسم (c) مجهول می‏ باشد. بنابراین به كمك ظرفیت گرمایی ویژه آب و تعادل گرمایی، ظرفیت گرمایی ویژه جسم به دست می ‏آید.   مثال:یك قطعه فلز به جرم 2kg با دمای 150 درجه سانتی گراد را در یك لیتر آب 20 درجه سانتی گراد می ‏اندازیم. مشاهده می ‏‏كنیم دمای تعادل 50 می ‏شود. ظرفیت گرمایی ویژه قطعه فلز چقدر است؟    راهنمایی و حل: مقدار گرمایی كه جسم (قطعه فلز) از دست می ‏دهد برابر مقدار گرمایی است كه آب می ‏گیرد.
یافتن ظرفیت گرمایی ویژه یك جسم به‌كمك تعادل گرمایی
تغییر دمای را در هر قسمت، برابر دمای تعادل منهای دمای اولّیه جسم قرار می ‏دهیم. بدین ترتیب گرمایی كه جسم می ‌گیرد  مثبت و گرمایی كه جسم از دست می‏ دهد منفی خواهد شد.
یافتن ظرفیت گرمایی ویژه یك جسم به‌كمك تعادل گرمایی
در رابطه بالا عددگذاری می‏ كنیم و داریم:
یافتن ظرفیت گرمایی ویژه یك جسم به‌كمك تعادل گرمایی

یافتن ظرفیت گرمایی ویژه یك جسم به‌كمك تعادل گرمایی
 در مثال بالا از تأثیر ظرفی كه آب و جسم در آن به تعادل گرمایی رسیدند صرفه نظر كردیم. اما در واقع بایستی آن را نیز به حساب آوریم. معمولاً آزمایش ‏های تبادل گرمایی در ظرفی به نام گرماسنج انجام می ‏شود.  گرماسنج ظرفی است عایق بندی شده كه با بیرون تبادل گرمایی ندارد، به طوری كه اگر چند ماده با دماهای متفاوت در آن با هم تماس پیدا كنند تبادل گرما فقط بین آن ها صورت می ‏گیرد و گرمایی از گرماسنج خارج نمی ‏شود (همچنین گرمایی از بیرون وارد گرماسنج نمی ‏گردد.) بنابراین پس از گذشت زمان اندكی، اجسام داخل آن به تعادل گرمایی رسیده و هم‏ دما می ‏شوند.    عكس روبه‌ رو یك گرماسنج متعارف را نشان می ‏دهد.
یافتن ظرفیت گرمایی ویژه یك جسم به‌كمك تعادل گرمایی
بنابراین هر جسم یا مقداری گرما دریافت می‏ كند (+) یا مقداری گرما از دست می ‏دهد (-)، ولی در هر صورت مقدار گرمای مبادله شده را برای هر ماده با زیرنویس متناظر نشان می‏ دهیم، یعنی Q1، Q2 و Q3 و... پس داریم:
یافتن ظرفیت گرمایی ویژه یك جسم به‌كمك تعادل گرمایی
 یعنی مجموع گرماهای مبادله شده بین اجسام داخل گرماسنج (با رعایت علامت آن ها) صفر می ‏شود. شما با مدل سازی زیر می ‏توانید موارد بالا را برای خود تكرار كرده و راحت ‏تر بررسی كنید.  جهت مشاهده مطالب بیشتر در مورد گرما و ترمودینامیک اینجا را کلیک کنید. مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنیتنظیم: سمیرا بادامستانی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3932]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن