تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 2 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855639252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعریف یا تخریب؟ مسئله این است


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آسیب شناسی جلسات نقد داستانتعریف یا تخریب؟ مسئله این است
تعریف یا تخریب؟ مسئله این است
بی تردید اثری که یک نویسنده به خلق آن می نشیند،نیازمند نقد و بررسی و اعمال نظر آرای مختلف است.امروز مشاهده می شود که پس از انتشار یک رمان یا مجموعه داستان،این جا و آن جا جلساتی با مضمون نقد یک اثر برگزار می شود.جلساتی که غالبا به تعریف و تمجید از شیوه نگارش نویسنده محدود می ماند و دیگر مؤلفه هایی که چارچوب های یک نقد علمی و اصولی را تشکیل می دهند در سایه این تعاریف و تعارفات مغفول می ماند.این موضوع،دستمایه ای برای نگارش این گزارش شده است.از این رهگذر،پای صحبت برخی نویسندگان معاصر نشسته ایم تا به آسیب شناسی اجمالی و گذرا پیرامون این مقوله بپردازیم.اگرچه در این مسیر با نظرات مختلفی در این زمینه مواجه شدیم. جلسات تشریفاتی نقدجمال میرصادقی که یکی از پیشکسوتان عرصه داستان نویسی معاصر به شمار میرود با اشاره به این که هرگز در این جلسات شرکت نکرده ام و نمی توانم آن طور که باید قضاوت صحیحی نسبت به آنها داشته باشم می گوید: تصور من براین است که بیشتر این جلسات جنبه تشریفاتی دارند و از عمق چندانی برخوردار نیستند. نفس برگزاری این جلسات خوب استفتح الله بی نیاز یکی از نویسندگان و منتقدین ادبیات داستانی است.او آثار زیادی را به رشته تحریر در آورده،داور جوایز ادبی زیادی بوده و به همین ترتیب در جلسات نقد و بررسی آثار زیادی نیز شرکت کرده است.او درباره ماهیت برگزاری این جلسات می گوید: آنچه مسلم است  نفس برگزاری این جلسات به خودی خود مطلوب است و می تواند برآیند مثبتی در پی داشته باشد.در واقع،هرچه اهل قلم به مناسبت های مختلف در کنار یکدیگر قرار گیرند و اشتراکات خود را به نمایش بگذارند می توان به ارتقاء فرهنگی کشور امیدوار بود.منتقد به متن اشراف داشته باشدبی نیاز از این اشتراک به عنوان حرف دل زدن و حرف دل شنیدن نام می برد و ادامه می دهد: آنچه در درجه نخست در این جلسات مورد ارزیابی قرار می گیرد این است که منتقد مسیر نقد کردن یک اثر را به خوبی دریابد و از همه مهم تر این که اثر داستانی را پیش از نقد حتما خوانده باشد.متاسفانه در برخی موارد مشاهده می شود که منتقد اصلا اشرافی به متن داستانی ندارد و آن را به دقتی که باید مطالعه نکرده است.تنها در صورتی می توان به یک نقد علمی و کاربردی در این جلسات امیدوار بود که مؤلفه های اشراف به متن در آن رعایت شده باشد.بعد از خواندن اثر است که منتقد می تواند تشخیص دهد این اثر نیازمند نقد روانکاوانه است یا نقد ساختار گرایانه یا پسا ساختاری و یا روانکاوانه.با چنین نقدی است که مواردی فارغ از حب و بغض به نویسنده و مخاطبانی که حاضرین این جلسات را تشکیل می دهند  منتفع می سازد.با صحبت های بی نیاز این سوال در ذهن شکل می گیرد که آیا می توان جلسات نقد و بررسی داستان را به نوعی تعمیم داد و به جای این که قشر خاصی شرکت کننده این جلسات باشند،افراد بیشتری به تماشای آن بنشینند.بی نیاز در این باره نیز می گوید: نمی توان انتظار داشت که این جلسات رنگ و بوی عمومی تری به خود گیرند.این مسئله در صورتی اتفاق می افتد که پیش از آن،حیطه کتابخوانی عمومی و نهادینه شده باشد و فرهنگ کتابخوانی بر جامعه غالب باشد.حال آن که با وجود نهادینه نشدن فرهنگ کتابخوانی،لاجرم با چهره های خاص در این جلسات مواجه می شویم. نقد مغرضانه ندیده اماسدالله امرایی نیز در این باره معتقد است: هرآن چه  به ارتقاء سطح کتابخوانی کشور کمک کند خوب است.ضمن این که تصور می کنم جلسات نقد و بررسی داستان عمدتا برای منتقد و مخاطب خاص برگزار می شود.از او درباره مغرضانه بودن برخی از این جلسات می پرسم و او پاسخ می دهد: طی سال هایی که در این جلسات شرکت کرده ام با چنین مسئله ای مواجه نشده ام.چه بسا در بسیاری از این جلسات به نقدهای صحیح،علمی و اصولی هم برخورده ام. در نقدهای امروز تعارفات دوستانه اعمال می شوداحمد بیگدلی نویسنده دیگری است که رودروایستی و اعمال پاره ای تعارفات معمول و دوستانه  را از جمله عوامل دست و پا گیر جلسات نقد و بررسی داستان عنوان می کند و می گوید: چه در جلسات نقد مجموعه داستان نویسنده ها و چه در ابعاد وسیع تر یعنی به نقد کشیدن رمان ها با این آسیب مواجه هستیم که منتقد از گفتن آنچه می خواهد بگوید به دلیل تعارف با نویسنده بازمی ماند و نویسنده اثر از حقیقتی که باید درباره نقاط ضعف و قوت کتابش بشنود محروم می شود.نه تنها در جلسات نقد و بررسی که در نقدهایی که غالبا درباره یک اثر داستانی نوشته می شود نیز چنین مسئله ای وجود دارد.بنابراین در جلسات نقد و بررسی یک اثر یا صحبت ها در دایره همین تعارفات و تمجیدهای دوستانه محدود می ماند و یا حق مطلب به خوبی ادا نمی شود و به لاپوشانی حقیقت منجر می شود.نویسنده رمان "اندکی سایه" به نکته دیگری نیز اشاره می کند.او می گوید: به نظر می رسد اگر متولیان امور در زمینه کتابخوانی قدم های بیشتری بردارند یا خودشان بدون گزینش کردن افراد به برپایی این جلسات بپردازند می توان به تغییر روند مثبتی در این عرصه امیدوار بود.همان طور که اشاره کردم،متاسفانه در چنین جلسات،نویسنده با حقیقتی که باید از سوی منتقد مواجه نمی شود و همان اشکالاتی که در اثر خود انجام داده را در آثار بعدی خود نیز تکرار می کند. جلسات نقد داستان یک جور تبلیغ بر روی کتاب نیز هستسیامک گلشیری که خود سال هاست کلاس های داستان نویسی در فرهنگسرای ارسباران،ملل یا جهاد دانشگاهی برگزار می کند اما نظر متفاوتی را بیان می کند.او جلسات نقد و بررسی آثار داستانی را محملی برای اطلاع رسانی و تبلیغ بر روی آثار منتشر شده عنوان می کند و می گوید: در حال حاضر هیچ جایگاهی نه در رسانه ها و نه در جای دیگر برای تبلیغ کتاب وجود ندارد و این طور به نظر می رسد که این حیطه در انزوا قرار گرفته است.بنابراین،برگزاری جلسات نقد و بررسی،صرف نظر از فواید دیگری که دارد می تواند نوید بخش این نکته باشد که بر روی کتاب مورد نظر و در میان اهالی فرهنگ،یک جور تبلیغ انجام میشود.گلشیری به گفته خود هیچ وقت در جلسات نقد و بررسی آثار داستانی شرکت نکرده است.اما می گوید: وقتی نویسنده ای برای کتاب تازه خود اقدام به برگزاری چنین جلساتی می کند،مسلما مایل است به جنبه های مثبت کتاب توجه شود و درباره آن اطلاع رسانی صورت گیرد.نه این که منتقد در صدد کوبیدن اثر او بر آید.ضمن این که در برخی از این جلسات،پرسش و پاسخ هایی نیز بین نویسنده و مخاطبان و هم چنین منتقدین حاضر در جلسه صورت میگیرد که می تواند به ارتقاء سطح برگزاری این جلسات نیز کمک زیادی کند. آزاده صالحیتهیه و تنظیم: مهسا رضایی - ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن